gyro met heading lock

hallo

ben nu bezig om de ornith heli af te stellen. maar heb nog wat problemen met de gyro..het is een gyro van robbe met heading lock ..type 3D ........als ik volgens de handleiding ,,de linear schuif op de zender in de heading lock modus schuif ..dan moesten de rotorbladen van de heckrotor ,,als ik deze met de stick naar 1 kant beweeg ,,na het loslaten op deze postitie moeten blijven staan..dit gebeurt ook wel alleen lopen ze heel langzaam weer terug ...weet iemand hoe dit kan ,en hoe is dit op te lossen ...de zender die ik gebruik is een FX 18 ..

groeten peter

Ik denk dat je probleem is het niet goed hebben van een 0 punt

Probleem met de Robbe gyro's is dat hij niet je o punt van je stick leert.

Wat je moet doen is nadat je gestart bent in normal mode, je overschakeld naar hh en dan je trim zo zetten dat hij niet meer verloopt.

Elke keer als je de boel opnieuw aanzet moet dit weer.

Ook moet je zorgen dat hij in normal mode echt niet meer in de vlucht drift, ander werkt de hh niet goed.

gr Remco

hallo

dank je voor je reactie..ik zal dit eens uittesten....maar voor de duidelijkheid nog dit..als ik de stick zo beweeg dat de staart helemaal naar links uit zou slaan , dan loopt de servo niet terug naar het nulpunt maar helemaal naar de stand dat de staart 100% naar rechts uit zou slaan......als ik het goed begrijp dan ,,als robbe gyro,s dit hebben ,,, zou ik beter een ander gyro kunnen kopen???

groeten peter

Koop een 401 , ben je van alle gezeik af !!
Kijk in t te koop gedeelte daar word er 1 aangeboden !!
Zeker als beginnend piloot is een 401 een wereldding , t neemt een hoop irritatie weg !!

ja , wat eddie zegt!!!
ik had er eerst ook 1 , gewoon een kloteding!!
als je hem al goed krijgt afgesteld , moet je er ook nog rekening mee
houden dat ie nogal tempgevoelig is.en daarmee kan verlopen.
en de staart nooit echt strak word zolang je geen 401 heb.

peterzwolle zei:
hallo

dank je voor je reactie..ik zal dit eens uittesten....maar voor de duidelijkheid nog dit..als ik de stick zo beweeg dat de staart helemaal naar links uit zou slaan , dan loopt de servo niet terug naar het nulpunt maar helemaal naar de stand dat de staart 100% naar rechts uit zou slaan......als ik het goed begrijp dan ,,als robbe gyro,s dit hebben ,,, zou ik beter een ander gyro kunnen kopen???

groeten peter

Dat is heel normaal in de HH modus. In deze modus blijft de gyro sturen totat de gewenste stand van de heli is bereikt, als hij op de grond staat lukt hem dat niet dus kruipt de servo de hoek in. Dit gebeurt ook met een 401 in hh modus.

Dan heb jij zeker nog niet goed getest Rhelie ???
Jij hebt toch ook een 401 ?? alleen vlieg je in de normal mode toch ?? Waarom eigelijk ??
De 401 loopt echt niet terug naar de andere kant hoor !!

Als je de gyro opstart, in hh modus want dat moet, en je verplaatst daarna je heli kruipt de servo naar een kant.
Ik vlieg in normale modus omdat de staart dan de heli nog een beetje volgt.
Zodoende kan ik meer snelheid opbouwen als hij ver weg is. Als ik 3D zou vliegen zou ik hem wel aanzetten.

uuhhhhhh , er staat nergens dat hij de heli verplaatst toch ??
De gyro (g300) doet dat uit zichzelf maak ik uit t verhaaltje op !
Een 401 doet dat absoluut niet !!

hallo

ja klopt dit naar volledig naar de andere kant sturen van de staartrotor,gebeurt zonder dat de heli word bewogen ,,hij staat volledig stil op de grond..

groeten peter

Een 401 is inderdaad veeeeeel beter.
Maar je moet wel een snelle servo gebruiken 9254.
Maar bij iedere Heading Hold gyro moet je een snelle servo gebruiken.
Uitleg waarom: http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Gyro.htm

Heb je geen snelle servo maar BV een 3001?
Gebruik geen Heading Hold maar de Normal mode en neem tijdelijk genoegen met de Robbe 3D.
Het is een beetje meer staart sturen maar je kunt er aardig mee rond vliegen.
Ga je meer doen dan 8jes dan wil j toch een 401/9254 combo of meer.....

Ik eens een avond bezig geweest om die Robbe 3D gyro af te stellen. Ik had er destijds maar een oplossing voor, vuilnisbak open en weg ermee.

Koop een probleemloze Gyro de GY401 of alternatief de GY240 (de 240 niet in combinatie met een 9253 of 9254 servo) en je beleeft veel plezier.
Let er wel op dat de GY240 niet via je zender omschakelbaar is van normal naar HH.
Daarnaast heeft JR ook perfecte gyro ik heb zelf G490T met bijbehorende servo werkt perfect ik vind de JR persoonlijk beter dan de 401 met 9253 of 9254 servo.

Uiteraard is het een en ander afhankelijk van je budget.

Ronald

1 avond maar ?? geef jij zo snel op ronald ??
Henkie had ook zo`n grafding , helemaal gek werd ik ervan , die is ook beland waar jij hem hebt gelaten ronald !!

hallo

ok ok ...ik zal de gyro tijdelijk gebruiken om te hooveren ,,en heb nu inderdaad een 3001 servo ,,zal deze wel meteen vervangen voor een snellere ,,,,

bedankt voor jullie tips....de volgende vraag heb ik alweer geplaatst..

groeten peter

peterzwolle zei:
ok ok ...ik zal de gyro tijdelijk gebruiken om te hooveren ,,en heb nu inderdaad een 3001 servo ,,zal deze wel meteen vervangen voor een snellere
Laat de 3001 lekker zitten met de Robbe 3D combo. Een snellere servo hiervoor is niet de upgrade waard.
Voor de eerste stappen is je huidige combo voldoende, ik heb er ook de eerste tijd mee rond gevlogen (3001 met ACT gyro in Normal Mode).
Pas bij de eerste 3D stapjes ben ik overgegaan naar het betere spul.

Koop pas later, als je verder wilt, de 401/9254 set, da's goedkoper.

Ik zou het ding niet eens "tijdelijk"gebruiken.
Koop nou asap een 401! en zoals zo'n beetje iedereen ervaren heeft, heb je achteraf spijt, dat je hem niet eerder gekocht had.
Meteen! Nu! Zo snel mogelijk! halen dat ding!. Met digi servo voor op de staart.
En aangezien iedereen met een 401 vliegt, kan ook iedereen je helpen bij het afstellen. Ook best wel belangrijk.
Eric. ---> vliegt alleen maar 401's HH.

Ik ben het helemaal eens met het feit dat het niet de beste gyro is, en dat een 401 of hoger veel beter is.

Maar voor hoveren en met een beetje hulp is die gyro gewoon goed te krijgen. Ja met harde 3d zal hij er uit klappen, maar gewoon rond vliegen (met niet te veel wind) houdt hij het best hoor.

Gewoon even wat hulp zoeken, ding goed invliegen, en tot je echt gaat rondvliegen mee doen.

Dan een 401 of beter.

gr remco

Allemaal goed bedoelt hoor!
Wat Eddie ook al zei:
Koop een 401 , ben je van alle gezeik af !!
Hak die knoop snel door, en schaf snel zo'n 401 aan!
Je zult er achter komen dat het een hoop ergernis zal wegnemen. En nee ik heb geen aandelen bij Robbe,
Ik ben ook eens begonnen te leren hoveren zonder gyro. Als ik toen had geweten wat ik nu inmiddels weet betreft de gyro, had ik hem veel eerder moeten aanschaffen.
Het is wat ik beginnende heli-vliegers altijd adviseer, het is vaak de aanschafprijs waardoor veel piloten de koop van zo'n 401 gyro onnodig uitstellen.
Eric.

Back