gyro stabilisatie in een rc-zeilyacht

• Topicstarter Topicstarter hbr
  • Startdatum Startdatum
H

hbr

Guest
Heeft er iemend ervaring wat betreft gyro stabilisatie in een rc zeilyacht ?
hoe hou je een rc-zeilyacht 1.5m met kantelkiel semi automatisch onder controle?
ik neem aan dat je alles niet kan controleren dmv je zender.
modelbouwers, graag uw visie hierover.

Ik zelf heb de besturing van de kantelkiel van mijn Micro Magic (50cm bootje) op de linker knuppel van mijn zender zitten(links rechts=kantelkiel hoog laag= zeilen) ik vind dit zelf prettig werken en vind een gyro niet nodig.

Matthijs heeft zijn kantelkiel van zijn VO70(127cm) op een schuif op de zender zitten en vind dit prettig werken. ook hier is geen gyro gebruikt.

kijk hier eens voor ons bouwverslag: http://modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=33186

Groeten
jeroen

Hallo,

Of een kantelkiel nut heeft in een modelzeiljacht zou ik niet weten,'" not my cup of thea". Ik weet wel een stukje electronica om een servo automatisch aan te sturen aan de hand van het schuinliggen van het model. (Roel, dank voor het "doorschieten").

In RC duikboten gebruiken we zogenaamde Lagereglers. Liggingsregelaars dus, zeg maar een electronische waterpas. Die meten de mate van schuinliggen naar de vertikaal van de zwaartekracht. Ga je schuiner gaan ze meer tegensturen. Deze dingen worden al in zeilboten gebruikt om een gewicht meer of minder naar buiten te drukken al naar de mate van scheefliggen. Dat zou denk ik ook op een kantelkiel te sturen zijn. Kijk maar even hier voor de stie van Norbert Brüggen. Dan naar "Lageregler" en de LR2 bekijken. Er is ook een 'langzame' variant speciaal voor zeilboten, en het stabilizeren van de loop van een modeltank, om maar een dwarsstraat te noemen... Een gyro kan natuurlijk ook, maar die stellen zich niet naar de zwaartekracht, en kunnen dus verlopen.

Back