Gyrocopter Durafly G2 V2 - Tips anyone?

Ik heb als winterprojectje (nou ja - ARF..) een Durafly G2 V2 Gyrocopter gekocht.

Het ding zit nog nieuw in doos, dus nog niets verprutst.
Ik heb op diverse fora al leerzame info opgedaan over dit ding (zoals de 1-schroefs bevestiging van de bladen).

Vragen:

HK heeft geen reserve rotorbladen op voorraad. Iemand tips voor alternatieven?
(Ik ga geen balsa schuren - liefst gewoon kopen)

Ik zie tips om de bladen te voorzien van tape om ze sterker te maken. Worden ze ook zwaarder van.
Is dat handig?

De G2 is voorzien van een pre-rotator motor. Erg handig natuurlijk voor een moeiteloze start, maar ik lees ook veel problemen. (ESC brand door, tandwielen kapot, wrijving op rotor -> crash, extra gewicht)
Ik speel met het idee om het ding helemaal weg te laten.
Optoeren kan met een powertool, of gewoon met de altijd aanwezige wind op het veld. Meningen?

Alternatieven voor de fragiele rotorkop? (ik ken iemand die multiplex kan lasersnijden)

Ik vlieg al jaren vleugelvliegtuigen, tijd voor een nieuwe uitdaging :-)

Vast bedankt voor de collectieve wijsheid!

Ik heb geen autogyro / gyrocopter, maar heb er door de jaren heen wel eea over gelezen
https://www.modelbouwforum.nl/threads/banggood-luobo-v2-autogyro.278783/

Als je hier op het forum zoekt op autogyro of gyrocopter kom je ook redelijk wat tegen

Qua tape op bladen:
Massatraagheid is dan je vijand.
ze worden er zwaarder van, waardoor het een tik langzamer optoert.
aan de andere kant, meer gewicht in de rotor zorgt ook dat het langer op gang blijft.
ik ga er van uit dat het gewicht niet zoveel uit zal maken op het geheel..

Pre start motor:
Niet om collega vliegers onderuit te halen, maar in de regel heeft een vliegtuig piloot wat minder feeling bij hoe scherp je moet zijn, hoe kritisch tandwielen etc zijn
Zie ik nog wel eens als ik een vliegtuig piloot in de instructie krijg om heli te gaan leren.
heli's moet je echt regelmatig ff nalopen, niets vliegt uit zichzelf aan zo'n ding
net ff een zwaar lopend onderdeel, en de rotor gaat zwaar.
gearmesh te krap (of juist te los), waardoor het OF energie vreet, of tandjes eraf vreet.
Bij heli's is de stelregel dat de boel dermate los moet zijn, dat als je een zwiep aan de rotor geeft, hij op zichzelf 7x rond moet gaan...

Bij HK vind ik de reviews in dat punt wel eens lastig.
Heeft iemand de boel gevlogen zoals handleiding, nergens op gelet, en is het toen misgegaan?
Of heeft iemand er alles aan gedaan, en is het alsnog mis gegaan?

Ik kan mij voorstellen dat er een soort koppeling in dat motorgebeuren zit.
als de rotor eenmaal op gang is, dat de motor ontkoppelt en uit gaat.
Of er zit een one way lager in, waardoor dat de rotor ontkoppelt als hij harder gaat dan de motor.
dan zou hij heel de tijd meedraaien, en helpen als de rotor te langzaam gaat
(bij de weg, het is een hulp motor, dus niet gemaakt om continu de rotor aan de gang te houden.. reden voor het doorfikken?)
zo'n one way lager is kritisch, en slaat nog wel eens vast (zit in een heli ook)
heb je dat niet door, controleer je het niet, heb je inderdaad een hoop wrijving/weerstand.

Ik zou hem erop zetten, kijken wat ie doet :D
eraf kan het altijd..

Heb ooit zo'n ding gehad, vloog best goed en gemakkelijk, optoeren werkte perfekt. MAAR.... op de een of andere manier ging het ding vaak onverwacht tegen de grond, en dan moesten er wéér nieuwe rotorbladen komen. Ik werd er moedeloos van en heb hem uiteindelijk weggegeven.
Waarom hij zo vaak tegen de grond ging weet ik niet eens zeker, vooral omdat ie over het algemeen juist heel makkelijk vloog. Ik vloog vaak lage rondjes om het veld, msschn had ik beter hoger kunnen vliegen, dan heb je meer tijd om te corrigeren. Msschn verloor ik de oriëntatie (probleem leek achteraf vooral in de bochten op te duiken).
Succes...!

Ik heb zelf de G2 V1.
Het optoeren werkt prima; dan hebben de bladen in ieder geval wat snelheid. Er zit inderdaad een one way lager in.
Het vliegen is leuk en echt anders dan wat je gewent bent. Je moet ook veel meer met richting en rol samen sturen.
Bij mij ging hel landen lastig, denk je hem netjes neer te zetten en dan valt hij op het laatste moment toch weer om en zijn de bladen kapot.
De V2 schijnt een beter landingsgestel te hebben en minder makkelijk om te vallen.

Dat richting en rol is iets wat bij een heli ook aan de hand is

in zoverre zou dat stukje op de grond ook wel kunnen kloppen
een heli kun je niet in zijn eentje opgetoert laten staan.
dus niet ff optoeren, omdraaien en achter je gaan staan praten.
beetje wind, en hij gaat om
soms uit zichzelf al, omdat de krachten altijd een tik scheef werken
heli moet je vanaf hij draait, 100% sturen. niet denken dat het wel gaat..
ook na het landen kan dit makkelijk gebeuren, dus blijven sturen tot de rotor geen kracht meer heeft.
dit ding vliegt met een grote rotor, in zoverre verwacht ik dat dit soort dingen redelijk hetzelfde werken :D

Na de landing, rotor draait nog, ding staat stil..
je land tegen de wind in, dus rotor wordt misschien nog een tik aangeblazen, heeft nog een tik overwicht
breder landingsgestel kan dan inderdaad een hoop helpen

qua one way, die dingen zijn wel eens kritisch.
gewoon iedere vliegdag ff een zet tegen de rotor, kijken of hij soepel loopt.

Bedankt voor alle tips!
Tot dusver zijn de bladen niet in voorraad bij HK, dus we gaan door met zoeken voor alternatieven.
Ik ga de bladen iig vastzetten met 1 schroef, en in het binnenste schroefgat gaat de tip van een cocktail prikker.
Dat schijnt het breek-risico wat te verminderen.
Het is weer eens wat anders; hopelijk beter dan die @#$ Paramotor die vrijwel onvliegbaar was. :-)

Back