Gyrocopter

Hoe bedoel je?
Ze bewegen in de juiste richting, maar er zit wat speling op in de yaw-richting, omdat die ball-link 3 assen heeft, daarom gebruik ik nu die andere met 2 assen.
 
ja maar je ziet nu in het filmpje ook dat hij de rotor wel draaiend krijgt, maar zodra hij hem neer zet stop de rotor al weer heel snel. dat kan je zo oplossen. ook zie je in dat andere filmpje met die grote dat er ook een motor op de bovenrotor zit.
 
Die motor dient enkel om te 'pre-rotaten'.

Zodra de rotors op toeren zijn valt die motor uit.
Wij gebruiken geen pre-rotator omdat we de rotor met onze handen in gang laten draaien (eerst 90° tegen de wind inhouden), vroeger deden ze dit d.m.v. paarden of mensen die hem in gang trokken:
zoals op dit filmpje:
Golden Age Pioneers: Juan de le Cierva - YouTube

Bovendien zou het teveel wegen met zo'n motor erbij.
 
Ik vlieg ook met een gyrocopter.
Wel een lichte voor indoor met 2 tegengesteld draaiende rotors
De reden van die 2 rotors is dat ze een belangrijk probleem oplossen

Stel dat je rotor rechtsom draait.
Vlieg je nu vooruit dan heeft de linker rotor een grotere luchtsnelheid als de rechter rotor.
De linker rotor heeft dus meer lift.
De kist wil dus naar rechts kantelen.

Is dat mischien het probleem met jouw toestel?

Bij grote kisten lossen ze dit op door de rotoren flexibel te maken

Groeten Willem
 
inderdaad, dit was het grote probleem bij de eerste autogyro's.
Maar in de plannen en op het forum van deze autogyro staat daar niets van geschreven, en die van hun vliegen wel...

Maar omdat mijn rotors uit balsa zijn, plooien die zeer gemakkelijk. Op het filmpje kun je dit goed zien, dus zou dit het probleem niet moeten oplossen?
 
Ja, wanneer die rotors niet op volledige snelheid zijn heeft de gyrocopter de neiging om om te kantelen (misschien zoals in mijn 1e poging), maar ik hoor wel duidelijk het 'wooshing' geluid van de bladen.

Ondertussen is de gyrocopter 2.0 bijna klaar:
11azypl.jpg
 
Er werd een nieuwe poging ondernomen voor de autogyro.
Maar wanneer het toestel omhoog ging, kantelde de gyrocopter terug.

Dit fenomeen noemt men asymmetrische lift, het feit dat de twee rotors niet hetzelfde aantal lift hebben. Dus wanneer het ene rotorblad meer lift heeft dan de andere, dan kantelt het toestel.
Ik ga dit proberen op te lossen d.m.v. scharnieren aan de rotors te bevestigen, zodat ze kunnen zakken als er minder lift is.

Ik wist al dat dit probleem bestond, maar op rcgroups vliegen verschillende autogyro's zonder scharnieren.
 
Ik heb de scharnieren gemaakt:

2zeibgl.jpg


54vceu.jpg


Het enig probleem is nu dat ik nog niet goed weet hoeveel graden de rotors naar boven mogen bewegen. Wanneer ik ze laat draaien en loop, dan klappen ze gewoon toe naar boven, dus moet er een begrenzing op.
 
Dat heb ik vandaag ook te horen gekregen van een ex-piloot.

Nu heb ik het vandaag nog eens geprobeerd, maar helaas weeral een crash.
Waarschijnlijk werd de gyrocopter niet goed genoeg gesmeten.
Ofwel teveel wind.

Een video volgt.
 
Beetje vreemd. een tweeblads rotor heeft veel wind nodig om lift te genereren (meer toeren) dus meer wind is een voordeel. dat maakt een 2blad voor beginners een stuk lastiger.

Hier mijn gyro:
mh5GbaCtgas[/media] Rainbow autogyro - YouTube
De landing was verprutst doordat de wind draaide. Geen schade en heb doorgevlogen na de kukel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
euhh, ja ik ging ze juist posten... succes ermee:)
even nog een stukje gevonden over een pusher en puller
23) What's the difference between a puller or pusher layout?
The puller results in a shorter (height) model that has better ground handling.
The pusher layout is harder in model form because model propellers
are longer relative to the model size than full size. This makes getting
the overall proportions more difficult and getting the thrust angles
more challenging. The pusher layout is shorter in length which worsens the
stability, this makes the more sensitive model rotors even more
sensitive. Most models, expecially for beginners, are puller layout.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tweede gyrocopter gemaakt, weliswaar in Autodesk Inventor:

hij is wel nog niet volledig af

14b2928.png


nbbqtf.png


pus9.png


25r2wir.png


2dkvgl.png


Na de examens kijken we verder om de gyrocopter vliegend te krijgen. Desnoods maken we een nieuw model (met trekschroef).

Neem ook eens een kijkje op onze blog:
http://www.gyrocopter.blog.com/
 
Laatst bewerkt:
Back
Top