Gyroscoop (filmpje)

Maakt het misschien ook iets begrijpelijker dat je stalen assen meestal krom zijn na zelfs een lichte crash..
Als het roterend geheel in onbalans raakt zijn de vrijkomende krachten enorm.

Ik heb net even alle comments doorgelezen, zorgt voor een hoop vermaak!

Ik vond deze verklaring wel heel uitzonderlijk ;):

Mijn idee is dat de spaken uit dezelfde vorm zijn gebouwd als propellers, die ervoor zorgen dat er tegen-druk gamaakt wordt, waardoor het 'val-effect een tijdje tegen gegaan wordt.
En nee, zit niet op een TU of iets dergelijks

Ja, precies, één gast die notabene natuurkunde heeft gestudeerd, denkt dat je zonder dit effect niet kan fietsen, die grapjas...

Het draagt misschien wel bij aan de stabiliteit, maar ik wil hem weleens zien fietsen met een vastgelast stuur, zoals sommige daar ook al voorstelden...

Het feit dat het wiel niet opnieuw gaat hangen heet standvastigheid.
Het feit dat het wiel rond het touw draait heet gyroscopische precessie. Als erop een draaiende massa een kracht wordt uitgeoefend met een arm die evenwijdig staat aan de draai-as, werkt dit moment 90 graden met de draairichting mee. Kijk allemaal maar eens goed naar de (flybarless (is iets duidelijker)) rotorkop van je heli. De hoek tussen het punt waar de linkages op de swash zitten en de feathering shaft (draaipunt van de bladhouders) is precies 90 graden.

Tim de Boer

Bedoel je daar de wet van behoud van inpulsmoment mee?

Dat is de wet die standvastigheid een eenheid geeft.
De eenheid van implusmoment is kg.m^2/s
Implus: P = m.v
m = massa (kg)
v = snelheid (m/s)
Implusmoment: L = r.P
r = straal van de massa (m)
P = impuls (kg.m/s)
(als ik het goed heb)

Hoe hoger elk van deze waarden, hoe hoger het implusmoment en hoe beter/hoger de standvastigheid.

Tim de Boer

Laatst bewerkt:
Op een fiets is het effect gering maar zit zeker wel waarheid in. Op de motorfiets is het m.i. wel DE reden dat je niet omvalt (op snelheid).
Minder draaiende massa maakt een motor beter een bocht in te sturen (want die wielen willen dat helemaal niet) en vraag maar aan iemand die motor rijd wat er gebeurt als je een flinke duw naar links/rechts geeft tegen het stuur.
(duw naar links = bruut op 1 oor naar echts en vice versa)

Back