H&M AGITATOR S twin BL set-up

Joost K.

Forum veteraan
Ik zag op de site van MHZ een filmpje van een Micro Iceberg die uitgerust was met 2 BL motoren. Tot zover leek me dat geen probleem. Echter weet ik dat als je meerdere props achter de boot hebt hangen je rekening moet gaan houden met de draairichting van de props. Hierdoor rezen er wat vraagjes...

1. Wat is nu een goede draairichting voor de props? Allebei naar buiten of juist allebei naar binnen?
2. Kan je zomaar op een BL motor de draairichting omdraaien? Dit omdat er drie aansluit draden op zitten (bij brushed was het gewoon + en - omdraaien maar hoe zit dit bij BL?)
3. Heb ik één of twee ESC's nodig om deze motoren aan te sturen? En waar moet ik op letten bij dit soort set-ups met twee BL motoren?

Dan nog een los staande vraag voor de kenners hier. Ik vind de "looks" van de Micro Iceberg erg goed alleen vind ik hem iets te klein (44x12,5). Er staan wel andere modellen op de site van MHZ die qua looks identiek zijn aan de Micro Iceberg maar die zijn allemaal boven een meter en dat vind ik iets te groot. Nu kwam ik op de site van H&M wel de Agitator, Drifter S en de Intruder S tegen en van die drie zijn de Intruder en Drifter qua formaat wel erg goed alleen de looks vind ik minder die de Agitator wel weer heeft maar eigenlijk een 10cm te lang is. Ook zag ik op de site van Modelbaupirat een romp van MHZ, de BTM-Marine maar die kan ik op de MHZ site niet terug vinden. Is deze nog te krijgen of niet meer?

Kortom, zijn er nog andere fabrikanten/merken die dit soort hulls maken die er ook een beetje uitzien als de Micro Iceberg???

Groetjes,

Joost.

Laatst bewerkt:
Furious Jay;908007 1. Wat is nu een goede draairichting voor de props? Allebei naar buiten of juist allebei naar binnen? 2. Kan je zomaar op een BL motor de draairichting omdraaien? Dit omdat er drie aansluit draden op zitten (bij brushed was het gewoon + en - omdraaien maar hoe zit dit bij BL?) 3. Heb ik één of twee ESC's nodig om deze motoren aan te sturen? En waar moet ik op letten bij dit soort set-ups met twee BL motoren? Groetjes zei:
1 dat is per boot verschilend.

2 jah bij bl kan dat zonder problemen.
midelste draad blijft verbonden en de buitenste 2 wissel je om.
brushed kan je niet zo maar + en - omdraaien.
omdat brusht een vertimed endbel heeft zal de ene motor dan harder draaien dan de ander.

3 bij brushed is het mogelijk om 1 esc te gebruiken.
bij BL is het per regelaar 1 motor.

greetz jaimy

Jaimy, waar hangt dat vanaf hoe de props moeten draaien dan? Is daar iets over te zeggen? Bijvoorbeeld de grootte van de boot of het aantal toeren van de motoren?

Nee okee, bij sommige brushed motoren staat de endbell vertimed. Dit weet ik ook uit de autowereld dus. Maar als er een vertimebare endbell op zit zou je deze ook terug kunnen timen en op een motortester weer gelijk zetten in de andere draairichting dus. Ik weet dat er namelijk ook BL motoren zijn die vertimebaar zijn (LRP X11 bijv. in auto's). Zijn de meeste bootmotoren met een 0 graden endbell?

Nog een vraagje over de ESC's. Koppel je dan de ontvangerdraden zodat ze allebei op één kanaal komen? Dit lijkt me namelijk dan van wel...

Alvast bedankt voor de reactie...

Joost.

welke draairichting ze nodig hebben is afhankelijk van de romp en hoe je gaat varen.
daar is geen formule voor is gewoon een kwestie van uittesten.

brushed motoren zijn nooit 0 graden getimed. want dan doet ie tamelijk weinig.
of het algemeen word brushless niet getimed.
maar omdat bl auto motoren een sensor hebben is er een timing mogelijk.
je heb ook sensor loze motoren. die worden over het algemeen in de boten gebruik.
sensor is alleen bedoelt voor toerental gevoelige modellen zoals auto's en heli's.

de ontvanger draden kopel je gewoon aan elkaar alleen van 1 regellaar laat je de plus weg (midelste draad)
een dubbele bec gaat niet werken namelijk.

Ja klopt, in de auto's gebruiken we idd sensors. Okee, dus je haalt wel één BEC eraf. Good to know...

En van die draairichting is dus echt gewoon een kwestie van proberen en kijken naar hoe de boot vaart? Is opzich ook niet veel werk om dat te testen natuurlijk.

Weet er iemand nog een paar modellen die lijken op de Micro Iceberg maar dan rond de 60-70cm?

Joost.

Het gaat er denk ik toch echt wel van komen binnenkort... Ben de laatste periode druk bezig geweest met oriënteren en zoeken naar info en spullen. Ben inmiddels ook al bij Bussum naar binnen geweest en heb daar ook het een en ander aan info gekregen. De laatste weken ben ik er toch weer redelijk actief mee bezig en dan rijzen er vanzelf weer wat vragen op die jullie hopelijk kunnen beantwoorden voor me...

Wat me opvalt is dat een hoop ervaren speedboot-bouwers zo "even uit de losse pols" kunnen aangeven hoeveel Kv een motor moet zijn voor een bepaald type romp. Hetzelfde geld voor de maat van de prop. Dit komt uiteraard door de ervaring die ze bezitten...

Maar hoe kun je nu bepalen hoeveel Kv een motor moet zijn en ook welke maat motor goed is? Als ik kijk naar verschillen merken en types dan zie ik vrijwel dezelfde Kv's langs komen alleen is de een dan een 380 en de andere bijv. een 500 type. Ook zie ik veel verschillende lengtes van motorhuizen voorbij komen. Bijvoorbeeld de Feigao 540 heb je dan in een "S" en een "L". wat voor verschil zit hierin?

Een andere vraag... Als ik met mijn auto bezig ben dan merk ik dat ik veel van de instellingen op de zender ook echt gebruik en nodig heb. (Throttle speed & curve, Steering balance & travel bijv.)

Zijn dit soort instellingen ook echt nodig in een speedboot of veel minder of niet?

De keuze is gevallen overigens op de "Agitator S" van H&M. Deze romp zal ik waarschijnlijk binnenkort gaan halen/bestellen in Bussum en dan verder kijken naar de hardware en electronica. Ik wil sowiso voor een twin motor set-up gaan met brushless en lipo

Ik weet dat het best op kan lopen met prijzen en dergelijke maar goed, dat is nu eenmaal het nadeel van de RC hobby als het hard moet haha ;)

Ik hoop dat jullie wat van mijn vragen kunnen ophelderen... Wil namelijk gaan begrijpen waar ik mee bezig ben ipv zomaar klakkeloos iets aannemen.

Greetz Joost.

Even de topic titel aangepast aangezien de keuze van de romp gemaakt is...

De site van H&M geeft aan in een twin motor set up twee Lehner 1520-30 motoren te gebruiken en twee keer 3S1P LiPo. Dit zijn motoren met 1429rpm/V en 29,3mm en 41mm in diameter en lengte...

Welke motoren komen hiervoor ook in aanmerking? Lehner motoren zijn echt wel erg mooi maar ook erg prijzig. Er zal wel twee keer 3S1P LiPo in komen.

Iemand een idee voor andere bruikbare motoren voor deze romp?

Greetz Joost.

Voor een twin setup kan je gebruik maken van Vortex VX6 S-serie motoren (vortex = feiago, alleen heten ze dan iets van 540-Sxx (xx=aantal windingen dan).

Je moet dan op 3s denken aan een kV van +-3900. Een cat loopt goed met een toerental van ongeveer 40.000 toeren. Op deze manier kan je je motoren kiezen, afhankelijk van je gebruikte lipo's. Meer lipo's is een lager kV met een lager amperage (dus lichtere regelaar) en hoe meer kV hoe minder lipo's eraan hoeven. Wel trekken de motoren meer stroom.

Ook kan je gebruik maken van de Graupner inline 570M motoren.

Er zijn nog wel een aantal bedrijven die motoren met dezelfde afmetingen maken, daar kwam ik even niet meer op..

Ook in het botenwereldje maak je gebruik van de instellingen op je zender. Zo wil je bijvoorbeeld dat je boot niet te heftig reageert op het sturen. Ook bij het wegvaren wil je gedoseerd gas kunnen geven. Op de regelaars zit vaak wel een softstart modus, maar die is niet altijd alles..

groeten Jurriaan

Een cat loopt dus goed met een toerental van ongeveer 40.000rpm? En maakt dat dan niet uit of je één og twee motoren hebt? Dus met twee motoren is het elk die 40.000rpm? Okee, dat is een stukje makkelijker zoeken dan. Is het dan ook zo dat een korte motor (S) minder koppel geeft dan bijv. een langere motor (L of XL)?

Dan kan ik iig iets gerichter gaan zoeken naar motoren met deze info, thanx Jurriaan!

Ah okee, dus ik kan gewoon mijn Ko Helios gebruiken en daar een programma aanmaken voor de boot. Scheelt weer een uitgave voor een andere zender ;)

Joost.

Back