"H.M.S. Bounty" 1:60 Amati

Ok ik ben begonnen aan de Bounty :)
Ik heb dus eerst alles op het plan gelegd en genummerd.
Heb ook alles overgetekend op papier in het geval ik ergens schade heb of als ik dit bootje wil maken met een andere look.
Heb er wat foto's van.
IMG_1105(2).jpg

IMG_1106(2).jpg

IMG_1107(2).jpg

IMG_1108(2).jpg

IMG_1109(2).jpg

IMG_1110(2).jpg

Zal nu beginnen met alles mooi op te schuren en eens droog in elkaar te zetten.
Vervolg volgd.

Ik kan maar niet verder, of ik durf niet verder, de bouwbeschrijving in het italiaans is dus niets voor mij, en ik ben geen echte prof in het houtbouw gebeuren, plz need help :(

Pantani,

Ben eigenlijk niet zo'n bootjesman maar zoals ik je plan daar zie kun je toch al een heel stuk opschieten zonder bouwinstructies of zie ik het verkeerd?

Stevo

pantani,
op uw web side heeft u een link betrefende het beplanken van de romp,
wat is dan u probleem.
als ge de uitlegop u side volgt moet het wel gaan
de groetjes,ronny

Mja het is niet zo'n simpel bootje die ik uitkoos om te bouwen heb ik al gezien, en neen het is niet gewoon de plaatjes volgen.

Ik zie het wel, zal men best doen en de update's blijven posten.

Bedankt voor uw reacties

Mvg

Pantani

Babelfish

Hoi,

de vertaler van altavista al eens geprobeerd?
http://babelfish.altavista.com

Van echte technische termen maakt hij meestal lachwekkende dingen, vooral vanuit Japans, maar het kan net de clou geven hopelijk.
Google heeft ook een vertaler geloof ik.

Wordt wel een stukje typewerk om stukjes tekst over te typen in het italiaans .....

VrGr,

Theo

Hallo Pantani,
Voor een eerste boot heb je de lat vrij hoog gelegd! ;)
Maar goed, daar leer je van bij.
Misschien kan dit hulp bieden:
drydockmodels.com/planking/ (voorafgegaan door "www"; ik kreeg de link er niet goed door :( )

Succes,
Frédéric

Laatst bewerkt:
Omdat ik toch moet wachten om verder men romp van de Amerigo Vespucci te spuiten heb ik besloten al men bouwplank van de H.M.S. Bounty klaar te maken.
Ik heb een betonplex plaat van 12mm genomen een stuk langer en breeder dan het model word, heb er een papiertape aangebracht in het center van deze bouwplank om beter de lijnen te kunnen zien, ook aan de zijkanten van de plaat heb ik dit gedaan om af te tekenen waar de spanten moeten komen met de nr's erbij.
Ik wacht om verder te doen tot de suggesties van jullie ervaren bouwers komen. :)

IMG_1389.JPG

IMG_1390.JPG

IMG_1391.JPG

Heb al gelijk een probleemke.
Hoe zouden jullie dit oplossen? Als ik onderaan af doe om hem te doen passen dan zou deze dus niet meer passen met de valse kiel, wat ik wel kan doen is een nieuwe uitzagen uit triplex?
Hebben jullie een ander idee?

IMG_1396.JPG

Kan geen weg ronny,

maar ik denk het op te lossen met fineer op de boog te lijmen en bij te vijlen tot het past, men ziet het toch niet eens de beplanking er tegen aan zit :)

Update 20-03-08

Voila heb dus naar Amati een mailke gestuurd om hen te vragen dit stukje hout op te sturen, hopelijk krijg ik gewoon al antwoord, zou ik al tevreden mee zijn
Nu, heb zelf een drevel gemaakt om men houten nagels te maken, heb dit gemaakt van een oud aluminium plamuurmes , 1.5 mm en 2 mm gaatje's
Heb al houten nagels gemaakt, er ligt er een op de drevel:

IMG_1405.JPG

Ook heb ik al bij het achtersteven de gaatjes geboord en de nagels eens op hun plaats gestoken, nog niet door de lijm gehaald, wilde het eens laten zien en nu wacht ik op de goedkeuring van jullie om zo verder te doen.
IMG_1406.JPG

Ik wil dus een stevige kiel maken zoals den beagle in zijn beschrijving voorsteld, met die houten nagels en straks nog eens door de lijm slepen.

Heb nu de kielbalk en het voorsteven op zen plaats gelijmd ook met de houten nagels zoals het achtersteven.

IMG_1407.JPG

Heb er nog 2 spanvijzen opgezet om het geheel te steunen
IMG_1408.JPG

Ook de boeg heb ik dus op zen plaats gelijmd, ook met houten nagels en de spleet die ik had opgevuld met een stukje fineer zoals rik me aanrade.Is mooi gelukt.
Het geheel zal ik nu een nachtje laten drogen.
IMG_1409.JPG

Ik heb de kielbalk er terug af gedaan en de valse kiel een beetje bijgewerkt zodat er een sponning is voorzien voor de zandstrook of eerste huidplank.
Ik heb het zoals op de tekening gedaan

keel_03.jpg

Back