H.M.S Endeavour Bark 1768

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door JDS73, 14 jan 2021.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De theorie gaat zowiezo niet op, omdat het een geintje is. Maar geheelonthouder is wel degelijk één woord en betekend dat je helemaal geen alcohol gebruikt en in die context werd het door jou bedoeld. Citaat van je eigen tekst uit post 75; 'ik ben geheel onthouden wat alcohol betreft' , je schrijft het slechts verkeerd, waarop ik mijn grapje baseerde.....;)
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2021
    TIMBERWOLF en Herby63 vinden dit leuk.
  2. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik snap jou geintje wel hoor.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2021
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ittervoort
    Misschien kan je beter een biertje gaan vatten, pffffff :)
     
  4. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Hallo beste mensen.
    Ik kon het toch niet laten om in de latere uurtjes nog even te gaan knutselen aan mijn project.

    Ik ben toch verder gegaan met de beplanking en het schilderen van verschillende beslag onderdelen.

    Deze heb ik geschilderd met goudverf de ornamenten met brons.
    Daarna met Vallejo blackwash de ornamenten wat geaccentueerd. Alles afgewerkt met een laagje Semi-gloss en de ornamenten met Tamiya X22 zodat deze er een beetje uitspringen. IMG-20210131-WA0027.jpeg

    Deze 2 dames ook met goudverf gedaan maar ze wachten nog op een 2e laagje. Ook deze worden met Semi-gloss afgewerkt.
    In het bakje erboven liggen nog wat ornamenten die ook goud geschilderd zijn.
    IMG-20210131-WA0034.jpeg
    Beplanking ging makkelijker dan ik dacht.
    Zitten hier en daar wel wat kleine foutjes in maar ik behandel het nog met wat houtplamuur en schuur dan alles mooi glad.
    Inmiddels is 1 kant dicht.
    20210128_135059.jpg 20210128_135056.jpg 20210128_135051.jpg

    De zijkanten van de ramen zijn met goud verf gedaan en afgewerkt met Tamiya x22, de kozijnen met iets donkerder bruin en daartussen met lichter bruin. De ramen zelf blauw gemaakt en daarna vol laten lopen met Tamiya x22 zodat er een beetje diepte ontstaat.

    De luikjes en de kozijnen van de luikjes, zijn afgewerkt met Vallejo Black wash om het geheel wat ouder te laten lijken. En een laagje matte vernis. IMG-20210131-WA0029.jpeg ik heb nog wat raampjes gedaan die aan de achterkant geplaatst gaan worden en die zijn met dezelfde kleuren geschilderd.
     
    Pingu57, Ronk, Jaques en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Gaat prima man en dat tussen het klussen door :thumbsup::thumbsup:
    Welke kleur wash heb je gebruikt ?
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  6. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Vallejo Black Wash (waterbasis)
    Dit kan prima op Humbrol verf mist die goed droog is.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  7. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Rip van Winkel moes nouw eers weer bijlees, marre prachtige werk Dirk en goeie vordering!
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dirk, word deze enkel of dubbel beplankt?? Dit ivm die nagels in de beplanking, dat komt zeer overheersend over........
    Het schilderwerk is zo perfect uitgevoerd :wave
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  9. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    @Jaques
    Dank je. Ik gebruik voor het schilderwerk kwasten van marter, en konijnen haar met de maten 0 tot 5x0.
    Wat mij altijd heel goed geholpen heeft is voor je gaat schilderen, de punt van de kwast even heel licht in de glycerine te dopen en daarna met een keukenpapiertje afstrijken. Dit kan prima met verf op oliebasis en waterbasis.
    Het voordeel is ook dat door de glyserine de verf mooier en egaler uitvloeit. (Dit heb ik afgekeken van het airbruschen en uitgeprobeerd met een kwast).
    En dan blijven ook de haren van de kwast lekker soepel en heb je ook geen last van haren die links of rechts uitsteken tijdens het schilderen.

    De beplanking is dubbel. Aan het einde van de 1ste laag geef ik ze nog een tikje met zon verzink staafje( weet niet wat de echt naam is) zodat ze wat dieper in het hout zitten. Als ik dan met een klein beetje plamuur de boel ga afwerken dan zie je niets meer van de spijkertjes en komt de 2e laag planken er superstrak overheen.
     
  10. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Updateje

    De afgelopen avonden toch weer met de beplanking verder gegaan (kon het niet laten:thumbsup:)
    Aan de linker kant is de beplanking nog niet klaar.
    Maar nu dus wel. Heb er alleen nog geen fotos van gemaakt.
    20210205_004750.jpg 20210205_004744.jpg 20210205_004733.jpg

    Ik moet de boel alleen nog goed schuren en hier en daar wat met plamuur bijwerken en dan kan de 2e laag planken(lamineer) eroverheen.
    Dit wordt een laag van notenhout en werk ik af met een extra laagje noten beits en satijn-vernis.

    De secondelijm van AliExpress is zeer goed. Ook onder spanning blijft het muurvast zitten.
    Heb dit uitgeprobeerd om er met een jeweliershamertje flink op te slaan om te kijken of het los kwam maar blijft roerloos vastzitten.
    Is heel goed schuurbaar en kan met acryl of olieverf goed overschilderd worden.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2021
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zou geen plamuur gebruiken, de 2e beplanking dekt alle kiertjes af en plamuur is daarom niet nodig, is ook niet zo heel goed voor het verlijmen van je 2e laag beplanking. Het is uiteraard maar een advies, zelf gebruik ik nooit plamuur voor de beplanking. Een oud Zeeuws spreekwoord; "Werk netjes en secuur en wees zuinig met plamuur" ;)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Dan je voor het advies @pietsan .:wave
    Plamuur doe ik ook heel zunig mee. Het is meer voor oneffenheden en niet om kiertjes te dichten.
    Hier en daar zie ik op mijn werk wat deukjes rondom de nageltjes van te hard ingeslagen nageltjes.
    Dat ga je zien door de 2e laag heen is mijn ervaring van het vorige schip. Het zijn maar hele kleine stukjes.
    Ik ga dus niet het hele schip vol plamuur stoppen.

    Ik heb wel geleerd voor het volgende project, dat ik niet zo hard moet hengsten op de zachte balsa latjes. Dan krijg je heel snel deukjes in je hout:yes:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit begint erop te lijken Dirk, mooi hoor
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Duidelijk. Eigenlijk hoef je de nageltjes maar een klein stukje in het hout te drukken (of te slaan), dat is ruim voldoende voor de lijm om te houden, waarna je de nageltjes weer kunt verwijderen. Vaak kun je dan de nageltjes nog eens gebruiken. Houtlijm is zeer sterk na drogen en komt nooit meer los ook zonder nagels. Maar hier is al vaker het één en ander over geschreven....
     
    Herby63 en JDS73 vinden dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet, in Zeeland is dat toch "nog steeds hele guldens sparen" ?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ook dat natuurlijk, want ons bin zuunig, nietwaar...??
     
    Jaques en *Hans* vinden dit leuk.
  17. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Niks mis mee, zuunig zijn, pas als je gierig wordt mag je naar Schotland verhuizen :)
     
    JDS73 en Pingu57 vinden dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Aan het einde van de 1ste laag geef ik ze nog een tikje met zon verzink staafje( weet niet wat de echt naam is)

    Een drevel
     
    JDS73 vindt dit leuk.
  19. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Hahaha deze fabrikant heeft er 1000 geleverd bij het pakket.
    Denk dat ik er zeker nog 600 over heb.
    Maakt niet uit .. alles wat over is wordt hier altijd bewaard, want je weet nooit. Ook houten latjes en overblijfselen langer dan 5cm bewaar ik in een bak .. das ook een vorm van zuunig zijn.
     
  20. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Nu zijn het euros, die zijn meer waard. Je mag dus halve Euros sparen maar hele zijn beter
     

Deel Deze Pagina