H.M.S. Victory Caldercraft

Ik meen ooit eens ergens te hebben gelezen dat dit een van de verbouwingen op de Victory was.

Ja dat klopt, zo kan je met de Caldercraft kit kiezen uit de Trafalgar of de Portsmouth versie. Bij de Trafalgar versie zitten er 3 poorten aan de voorkant van het quarterdeck waarvan er maar 1 bruikbaar is, met de andere 2 schiet je het want van de fokkemast aan flarden. Ook heeft de Trafalgar versie een soort geïmproviseerde verschansing op het poopdeck met daarin 3 poorten, maar er staan geen stukken op dat dek.

Groet,

Ad

Ja dat klopt, zo kan je met de Caldercraft kit kiezen uit de Trafalgar of de Portsmouth versie. Bij de Trafalgar versie zitten er 3 poorten aan de voorkant van het quarterdeck waarvan er maar 1 bruikbaar is, met de andere 2 schiet je het want van de fokkemast aan flarden. Ook heeft de Trafalgar versie een soort geïmproviseerde verschansing op het poopdeck met daarin 3 poorten, maar er staan geen stukken op dat dek.

Groet,

Ad
Bedankt voor de info Ad, dat wist ik niet. Jan, ook bedankt.

Bedankt voor de info

De versie die in Portsmouth ligt is natuurlijk geen probleem, ze houden wat dat betreft 2003 als peildatum aan (geen idee wat er sindsdien nog veranderd is).
Maar wat betreft de Trafalgar versie zijn er nog wel vraagpunten. Een punt is bijvoorbeeld het wapen (trophy of arms) op de spiegel. Ik dacht dat dat nu dat van de Prince of Wales is, maar het is niet 100% zeker of dat tijdens Trafalgar ook zo was. Ik herinner mij een brief die bij de kit zat waarmee je je kon inschrijven voor het geval dat er bewijzen zouden komen dat er toen een ander wapen werd gevoerd, dan zou je de nieuwe versie opgestuurd krijgen.
Helaas ben ik die brief kwijt geraakt, misschien heeft Henk die ook bij de kit gekregen.
In het boek van John McKay (tabel 3) staat wel een lijst van verbouwingen, maar die is niet gedetailleerd genoeg qua beschrijvingen, hoewel er in 1800 wel sprake is van "bulwarks". Verder na 1805 een serie van "refits", eerst naar "second rate" later weer naar "troop transport" en dan weer terug naar "first rate" en nog weer later naar admiraals schip.

Groet,

Ad

Op dit moment hard bezig om alle details aan te brengen. De hoofdtrap aangebracht.

full

En de kuil afgewerkt. Was toch nog wel wat onderzoek voor nodig. De handleiding geeft aan om alles zwart te maken, terwijl ik ook andere kleuren zie bij mijn collega bouwers.

full

De reling staat iets buiten de kuil, maar er wordt niet duidelijk aangegeven hoeveel dit moet zijn. Ook Caldercraft heeft toch nog wat gebreken in de duidelijkheid. Ben er toch redelijk uitgekomen door een paar sloepvormen uit te knippen en deze op de kuil te leggen.

full

Met een Engelse collega nog even een kleine discussie gevoerd over de kleur touw van de reling. Hij heeft mij weten over te halen om zwart te kiezen. Steekt toch mooi af tegen de rest van het schip

full

De houders van de kogels aangebracht. Ze lijken scheef te zitten, maar zitten echt waterpas zoals het hoort.

full

full

Nu nog de broekriemen maken voor de kanonnen, deze plaatsen en dan kan het achterdek er op.:thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de complimenten. Afgelopen week de broekriemen gemaakt. Daarbij de machine uit Amerika gebruikt. Een hele verademing zeg.

full

Alle kanonnen geplaatst en voorzien van de benodigde touwen, enz. Heb nu wel de katrollen voorzien van haken.

full

De kanonnen binnen het kapteinskwartier heb ik bewust niet voorzien van broekriemen. Later komt hier het achterdek op en dan zie je alleen nog maar de lopen aan de buitenzijde.

full

Aankomende week ga ik mij geheel richten aan de boegzijde. Foto's volgen:thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er netjes uit Henk:thumbsup:
Vraagje; ik zie dat er messing (gezwart) over de trunions van de loop zitten.
Stonden die bij jou op de tekening, dus in de kit?
Bij een verslag van de Aggy op MSW doen ze dat ook, maar ik kan die kl...dingen bij mij niet terugvinden, en staan ook niet op de tekening, hoewel ze er wel horen.
Het is ook lastig om 2 mm breed messing strip te vinden, althans ik heb het nog niet kunnen vinden, en bij de winkel in Nederland beantwoorden ze weer eens geen mails:mad:

Rectificatie
Heb die dingen net gevonden, staan niet op de tekening, maar zitten wel in het foto-ets gedeelte:D

Dag Germt,

Die zaten in mijn kit onder nummer 501. Als het goed is zitten ze tussen je koperen beslag
Kijk even naar deze link: JoTiKa Ltd. ~ Victory Manuals Download Page.

Onderste onderdelen manuel openen en dan zie je op blz. 36 het voorbeeld

Het middenstuk is iets dunner dan de 2 buitenste zijden. Je moet ze dus even vormen.

Gr

Dank Henk, gevonden.
Ik ben tussendoor 1 kanon aan het maken als voorbeeld, bij het maken van de poorten straks, vandaar;)

Beste Henk,

Kun je iets meer vertellen over de broekriemen (?) en dat super-apparaatje uit Amerika? Ben erg benieuwd. Ik vind dat je topwerk aflevert, petje af.

Gr. Paul

Back