H&M supersport 21

• Topicstarter Topicstarter elvis
  • Startdatum Startdatum
E

elvis

Guest
hallo mensen,

ik heb er een tweede exemplaar bij. ik vind het een mooie boot.
het is niet zo dat ik niet meer verder ga met mijn oude fsr boot
maar ik vind dit soort modellen erg mooi. alleen nu zit er nog geen
motortje in. er moet een 3.5cc motortje in alleen daar ben ik nu nog
naar op zoek.

ik heb wel een tunder tiger pro 21m abc op het oog maar ik hoop dat er
iemand advies of een ander motortje aanraad of eventueel een motortje
voor mij heeft. groet arnold.

IMG_1344.jpg

blijft een mooi bootje en ik hoop dat ik er een hoop plezier van mag hebben.

groet arnold

haha mijn tuintafel! (en ex boot :P )

Zeker een mooie boot, waar veel potentie in zit. Hoop dat jij er wel veel plezier aan gaat beleven! Voor de mooiigheid zou de romp wel een extra laagje lak kunnen gebruiken, maar dat is natuurlijk een keus!

Als je vragen hebt, ik hoor het wel. Heb menig uur in de restauratie zitten..

groeten Jurriaan

ik heb vandaag eens even met 2 brothers rc gebeld
en gevraagd of ze nog iets moois hadden liggen voor
mijn tuin tafel ;). maar het ligt er maar net aan hoeveel
geld je er aan uit wilt geven maar, maar ik heb eens
gekeken op de novarossi site. dan ben je wel op zijn minst
200 euro lichter voor een mooi motortje.

groet arnold

hallo,
ik heb deze week eens even rond gekeken voor een motor.
maar wat is nu het belangrijkste, het vermogen of het toerental.
want is 2.7 pk niet erg veel met 44.000 rpm (novarossi)?
als iemand mij een tip kan geven hoeveel pk of hoeveel toeren?

groet arnold.

hoi,

de novarossi zou wel voldoen. Een hydro vind toeren wel fijn en vaart het mooiste met toeren en dus een kleinere prop. 2,7PK is voldoende voor een romp van 83cm
Echt een strakke richtlijn is er vaak niet met de aanschaf van een motor voor fun varen. In principe kan elke 3,5cc motor wel, maar is het budget de richtlijn :)
Ik weet niet wat je budget is, maar een 3,5 CMB zal ook erg fijn varen in deze romp

groeten Jurriaan

ik kreeg vandaag een bericht dat er iemand een pico 3
voro mijn heeft maar die yat in een buggy kan die ook in een boot

groet arnold

please geen automotoren in een boot!!!

Dat gaat vaak fout en een automotor is qua vermogen heel anders als een bootmotor.
Een automotor heeft een stuk minder als een marine motor en zal dus ook minder presteren. Leuk voor de fun in een open bootje, niet in een hydro. Daarnaast is koeling erg van belang, dit zul je in deze romp niet met alleen lucht kunnen doen.

Spaar voor een goede marine motor (of vind een goede 2e hands), dat zal je een hoop ellende schelen.

my 2 cents,

Groeten Jurriaan

ik ben vanavond eens even aan het hobbieen geweest.
ik heb de boot toch tegen mijn princiepes in even voorzien
van een electro motor. een buhler, rpm onbekend. maar er
zit een regelaar van GM type: V4R+ in het is een 60 amp regelaar.
maar wat is een mooie motor om daar bij te hebben. en hoe groot
moet mijn accu pack zijn.

Groet arnold

Hi Arnold,

ik ken de romp dus ook, mooi bootje!
Als het budget voor een sterkere 3,5cc niet helemaal haalbaar is, kun je evt ook nog zoiets plaatsen..
New CY Marine Nitro .25 Engine WaterCooled Pull Start - eBay, Boats, Radio Control Parts Access., Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 25-dec-08 18:08:53 CET)
Dit is een .25 [4cc], ik heb zelf de .21 motor in mijn kleine cat, maar die heb ik nog niet goed afgesteld.
Mijn indruk is wel dat dit geen super sterke motoren zijn maar ze zijn wel netjes afgewerkt.
Reserve onderdelen gewoon bij die shop te krijgen, dus is wel een evt optie dacht ik.
Betrouwbare shop trouwens...

Marcel

hey max,

ja ik heb geprobeerd om even wat specs boven water te krijgen van dit
motortje maar die kan ik niet zo gauw vinden. maar hoe hard kan je varen
met die cat met dat motortje.

Groet arnold

het maximale is nog niet getest, maar 65 ~ 70km/h zo een op t oog moet wel lukken. Een hydro heeft totaal ander vaargedrag, dus dat kan varieren. Een 4cc zou denk ik wel goed presteren in die romp.

grtz

nou ik ben vanavond nog even bezig geweest met mijn
expiriment. ik had nog een bulher motor liggen, die heb ik
er dan ook maar eens even in gemaakt. hij is vaarklaar,
alleen zou ik nog even een klein weetje willen plaatsen.

dit zijn de specs van de motor:Toerentallen onbelast:

6 volt 1480 rpm
12 volt 3030 rpm
18 volt 4520 rpm
Nominaal spanning
18 VDC. 39 Watt.
max. 6 Ncm.
1,7 Ampére.

wat voor een accu pakket ben ik hier bij nodig.
let op, dit is gewoon om eens te proberen he. als de
boot maar vaart ha ha.
(half uur later)
nu ik heb nog even op het internet rond gekeken maar ik ben bang dat dit niets
gaat worden. maar een graunper met de volgende specs: Speed 600 BB SP, 7.2 Volt

Nominale spanning 7.2 Volt
Maximaal toerental 21200
Kan alleen rechtsom draaien (gezien vanaf de achterkant van de motor)
Van 6 - 9.6 Volt
Uitgaande asmaat 3.17 mm
Gewicht 194 gram.

Kogelgelagerd dat lijkt me dan nog wel een optie. en kan er altijd nog een
vertanding op maken dat ie twee keer zo hard draaid.

groet arnold

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dit niet een echt goede keus.
Ik zou gewoon voor de nitro motor gaan, gaat gegarandeerd harder dan die Graupner motor..
Als je elektro gaat doen, ga dan voor brushless anders gaat het gewoon tegen vallen
Mijn kleine Cat gaat zeker de 70 halen met die .21 motor.
Hij wil nog niet op toeren komen en vaart nu als harder dan hij deed op elektro, toen liep ie 60km/u.
Ik heb waarschijnlijk de uitlaat verkloot [te kort], maar we zullen zien..

Marcel

Hoi Arnold,

Die elektro motor die jij gezien hebt is veel te klein om deze romp voort te stuwen.
Kijk bijvoorbeeld naar de mogelijke aandrijvingen van de H&M site zelf:

Antrieb E-Version: 1 x 800 Economy / 1 x Plettenberg 355/25/4 / Lehner 2240/12-13
Zellenzahl: 18 - 24
Antrieb V-Version: 3,5 ccm Glühzünder

De buhler maakt veel te weinig toeren, een hydro is een boot die wat toeren wel lekker vind in combinatie met een niet te grote prop om goed te kunnen varen.
De 600 BB turbo motor is gewoon weg te klein, deze heeft te weinig vermogen om goed vooruit te kunnen komen.

Een goedkope BL aandrijving zou de KB45 van Hobbycity, deze is qua formaat etc vergelijkbaar met de lehner 2240 serie. Als je de 1800KV versie hebt kan je op 6s lipo of 20 cellen varen bijvoorbeeld.

Als je elektro gaat varen, maak dan wel even alle luchtinlaten dicht! De romp krijg bij het weg varen nogal wat water over zich heen. Maar denk dat je dit vast al gedaan had :)

groeten Jurriaan

goede morgen,
ik heb nog even een update van mijn hydro en een paar vraagjes.
ik ben gister naar 2 brothers rc gegaan met mijn boot en werd daar
vriendelijk geholpen. vonde het ook wel leuk bij aankomst dat iedereen een beetje wist van wie deze boot wel niet allemaal geweest is. mooie winkel, vooral als je nog nooit in een winkel met zoveel spullen voor een boot geweest bent. ik ben toch voor de O.S max-.21 rc-m gegaan. ik ben inmiddels al zo ver dat is in de kerst vakantie hier mee ga varen. ik miste nog vier m3 boutje, mijn eigen schuld en het motor steuntje bleek iets te kort te zijn.
dus van de week even twee nieuwe stripjes maken en dan varen denk ik maar.

IMG_0049.JPG

IMG_0050.JPG

IMG_0051.JPG

IMG_0054.JPG

allleen is het veel passen en meten zoals je op de foto ziet. ik weet niet goed hoe ik de servo van het gas neer moest zetten dus heb ik het zo gedaan. en ik zal voorzichtig een gaatje aan de zijkant van de boot moeten maken voor de uitlaat.
als er iemand andere iedeeen heeft dan hoor ik het graag.

Groet arnold

Hoi arnold,

ik zie dat je geen gebruik gemaakt hebt van de radiobox. De servo gaat nu 100% zeker onder water komen te staan onder het varen! Deze moet eigenlijk in de waterdichte box zitten. Dit gaat problemen opleveren..
Supersport5-1.jpg

Het zou kunnen met een flexibele kabel zodat je rond de motor het gas aan kan sturen of via een stangen systeem. Is even prutsen maar bij een nitro boot moet de elektronica echt in een waterdichte box. Het is even wat meer werk, maar het is zeer aan te raden :)

Jurriaan

Arnold ten eerste mooi motortje en zeer betrouwbaar.Maar nu even het gas en de uitlaat. Voor het gas kun je zoals Jurriaan zegt een sullivan kabel gebruiken of je kan de carbaruteur omdraaien en dan een stangetje monteren.(Als Hendrix dit leest heb ik ruzie hahaha). De uitlaat,eigenlijk is dit een autouitlaat en niet echt geschikt voor in een boot . Het mooiste zou zijn als je nog ergens een resopijpje voor een 3.5 cc op de kop kan tikken en dan de uitgang gebruiken achterop de boot.Zowiezo hoe dan ook die servo in de box zien te krijgen anders kun je na elke keer varen een nieuwe ophalen.Ps pasten de originele steunen niet die zijn voor een 3.5 en meestal universeel.

Laatst bewerkt:
Hi Arnold,

leuk motortje!
Slechte oplossing wat gas betreft....echt de radiobox gebruiken.
2Brothers heeft je dit gegarandeerd niet aanbevolen.
Resopijp is helaas een verkeerde, idd auto uitlaat.
Dit zijn beter oplossingen:
aluminum water cooled pipe for .21-.25 nitro engine - eBay, Boats, Watercraft, Radio Control Vehicles, Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 17-jan-09 04:44:08 CET)
CMB 3.5cc 21 TUNED PIPE GAS NITRO MUFFLER MARINE BOAT - eBay, Boats, Radio Control Parts Access., Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 05-jan-09 11:52:50 CET)
Maar goed dat je hem aan het opbouwen bent!

Marcel

zo na nog een beetje werk verzet te hebben moest het er vandaag toch
maar van komen. ik heb inmiddels alles in de radio box weten weg te werke.
maar daar komen dan ook nog de foto's van maar eerst mijn eerste keer varen
met mijn hydroplane.

IMG_1310.JPG

hier sta ik dan op een mooi groot stuk water. 1 minuut voor mij vaarde er nog iemand met een dragcat de riet kraag in. ik dacht, ja dat kan mij ook overkomen.

IMG_1313.JPG

en hier de een mooie bocht, ik vond het erg super voor de eerste keer.
en vooral dat je geen tijd hebt om na tedenken maar je moet gewoon gaan
met die bannaan. maar zorg dat als je de eerste keer gaat varen dat je op een stuk water vaart waar je kan lopen en dat je alles drie keer gecontroleerd hebt.

Groet arnold.

zo ik heb vandaag nog even gevaren. ik ben een beetje bezig met het afstellen maar dat krijg ik nog niet helemaal onder de knie. want als ik bijna vol gas ga dan slaat hij me af. en als ik er iets bij geef dan begint ie blauw te roken. het gaat om het afstellen van een os .21 max. wie kan mij helpen.groet arnold.

Back