Haak effect

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door ErikF, 16 sep 2013.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Peter, een zeer steekhoudend verhaal.
    Ik heb inderdaad de uitgeslagen rolroeren er niet ingetekend, wilde even snel tussendoor iets tekenen dus zonder rolroeren gedaan. Ik kon me dit verhaal herinneren uit (geloof ik) de instructieboeken van het zweefvliegen. Maar ik zie al jouw punten. Als ik binnenkort een moment even niets te doen heb (die zijn helaas al een tijd erg spaarzaam) zal ik eens proberen eea beter uit te tekenen, zal mogelijk voor mij ook wat verassende nieuwe inzichten geven.
    Mijn bovenstaande tekeningen blijven wel geldig voor de delen van de vleugel waar geen aileron aanwezig is.

    Interessante nieuwe inzichten, altijd leuk. Bedankt.
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dit heb ik dus juist niet verteld.
    Bij de neergaande tip krijg je wel een grotere weerstand door de grotere invalshoek, maar de weerstand is ten opzichte van de lokale invalshoek (die anders is dan de invalshoek van het vliegtuig als geheel door de rollende beweging). Doordat de lokale invalshoek veel groter is (door de rollende beweging) kantelt de hele liftvector flink naar voren. De weerstand (tov de lokale aanstroomhoek) is inderdaad groter geworden, maar de 'achterwaartse kracht tov het vliegtuig' is afgenomen doordat de resultante van lift en weerstand voorover is gekanteld.
    De rolbeweging zorgt dus ook voor haken, het vermindert het haakeffect niet.
     
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    .
    Inderdaad, ben het, en ook met de rest van de inzichten nu weer helemaal eens!:)
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik beweerde ook niet dat jij het verteld hebt. Jullie vertelden beiden een gedeelte van het verhaal. :rolleyes:


    Nog één keer:
    • De opgaande tip heeft, vanwege het naar beneden uitgeslagen rolroer, een grotere invalshoek. Maar die invalshoek verkleint weer door de opgaande beweging. Maar direct na de initiële rolroeruitslag is de beweging nog nul, dus is er alleen haakeffect vanuit de roeruitslag. Naarmate de beweging versnelt wordt de invalshoek ter plekken weer kleiner.
    • Bij de neergaande tip is het juist andersom. De rolroeruitslag naar boven (nog zonder de beweging) zal de weerstand eerst verlagen, en pas na een x-tal graden zal die weer gaan oplopen. Komt de boel 3enmaal in beweging, dan zal de opgaande tip meer en meer van boven worden aangeblazen, en zal de weerstand ook weer toenemen.
    In hoeverre de effecten van de rolbeweging en de zuivere rolroeruitslag elkaar opheffen durf ik niet te zeggen. Ze zullen elkaar een zekere mate tegenwerken. Het totale effect zal kleiner zijn. Maar het is duidelijk dat het niet weg is, anders hoeft niemand met differentiatie aan de slag, en/of met ruddercompensatie.

    Dirk.
     

Deel Deze Pagina