Nu ik mijn AX10 voor de 3e keer van chassis ga veranderen, vind ik dat het wel eens tijd is om er een eigen draadje voor te maken. Er is de laatste tijd een duidelijke toename in het aantal bouwverslagen van scalers, een hele mooie ontwikkeling voor scaler fans zoals ik. Maar bouwverslagen van crawlers zijn nog zeer dun gezaaid. Een mooie 2e motivatie voor dit verslag is daarmee gevonden. Alvorens de daadwerkelijke ombouw, eerst een tripje door “memorie lane”.
Axial AX10 scorpion Kit AX90001
Bijna 2 jaar geleden heb ik de kit bij de LHS gekocht en ben ik de tijdens de donkere winteravonden lekker aan het schroeven geweest. Het totale chassis van de AX10 is redelijk eenvoudig, er zijn niet zo heel veel onderdelen. Een echte eigenschap van een crawler, geen poes pas of mooie ingewikkelde techniek, maar pure functionaliteit. De totale bouwtijd van de kit is dan ook niet zo lang.
ð de doos
De AX10 kit was mijn eerste kennismaking met de producten van Axial, en die eerste ervaring was gelijk goed. Alle onderdelen zijn van uitstekende kwaliteit, en passen zonder problemen. Ook de handleiding is duidelijk, met een paar kleine foutjes als ik mij het juist herinner.
Hieronder een paar foto’s van de opbouw van het standaard chassis.
ð de assen
De assen van de AX10 zijn oerdegelijk en worden daarom vaak gebruikt in allerlei custom builds in de crawler en scaler wereld. De assen van de AX10 zitten ook op de Axial SCX10.
ð shocks en links
Standaard in de kit versie (inmiddels al discontinued door Axial) zijn, rondom gifgroene aluminium links. Bij de RTR uitvoeringen zijn de links van kunststof. De shocks zijn helemaal van kunststof en heel degelijk, geen enkele lekkage gehad. In deze eerste versie van de AX10 zijn de shocks langer (125 mm van oog ot oog) dan de RTC uitvoeringen van nu.
ð transmissie
ð assen, skid en chassisplaten
Het AX10 chassis is zo ontworpen dat de accu bovenop het chassis ligt, wat uiteindelijk een hoog zwaartepunt oplevert. Een nadeel wat betreft sneller omvallen bij sidehilling. Onderaan de batteryplate hangen de ESC en de RX, best wel een bijzondere plaats !?!
De gebruikte elektronica:
ESC: Novak Rooster Crawler
Motor: Novak Fiftyfive
TX+RX: Futaba 3PM 40Mhz. + R153F
Servo: TowerPro MG955 15kg digitaal
ð chassis compleet
Voor de body maar 1 kleur gebruikt …… zwart. Past goed bij het groene aluminium en de zwarte kunststof beadlockvelgen. Via ebay heb ik een setje Monsterdrink stickers gekocht en Black Betty was born !
ð front bodyshot
ð back bodyshot
ð flex shot
Om meer te weten te komen over crawlen en de AX10 zat ik veel op RCC te koekeloeren, en daar ben ik besmet geraakt …… een bodyless chassis misschien ?
Axial AX10 scorpion Kit AX90001
Bijna 2 jaar geleden heb ik de kit bij de LHS gekocht en ben ik de tijdens de donkere winteravonden lekker aan het schroeven geweest. Het totale chassis van de AX10 is redelijk eenvoudig, er zijn niet zo heel veel onderdelen. Een echte eigenschap van een crawler, geen poes pas of mooie ingewikkelde techniek, maar pure functionaliteit. De totale bouwtijd van de kit is dan ook niet zo lang.
ð de doos
De AX10 kit was mijn eerste kennismaking met de producten van Axial, en die eerste ervaring was gelijk goed. Alle onderdelen zijn van uitstekende kwaliteit, en passen zonder problemen. Ook de handleiding is duidelijk, met een paar kleine foutjes als ik mij het juist herinner.
Hieronder een paar foto’s van de opbouw van het standaard chassis.
ð de assen
De assen van de AX10 zijn oerdegelijk en worden daarom vaak gebruikt in allerlei custom builds in de crawler en scaler wereld. De assen van de AX10 zitten ook op de Axial SCX10.
ð shocks en links
Standaard in de kit versie (inmiddels al discontinued door Axial) zijn, rondom gifgroene aluminium links. Bij de RTR uitvoeringen zijn de links van kunststof. De shocks zijn helemaal van kunststof en heel degelijk, geen enkele lekkage gehad. In deze eerste versie van de AX10 zijn de shocks langer (125 mm van oog ot oog) dan de RTC uitvoeringen van nu.
ð transmissie
ð assen, skid en chassisplaten
Het AX10 chassis is zo ontworpen dat de accu bovenop het chassis ligt, wat uiteindelijk een hoog zwaartepunt oplevert. Een nadeel wat betreft sneller omvallen bij sidehilling. Onderaan de batteryplate hangen de ESC en de RX, best wel een bijzondere plaats !?!
De gebruikte elektronica:
ESC: Novak Rooster Crawler
Motor: Novak Fiftyfive
TX+RX: Futaba 3PM 40Mhz. + R153F
Servo: TowerPro MG955 15kg digitaal
ð chassis compleet
Voor de body maar 1 kleur gebruikt …… zwart. Past goed bij het groene aluminium en de zwarte kunststof beadlockvelgen. Via ebay heb ik een setje Monsterdrink stickers gekocht en Black Betty was born !
ð front bodyshot
ð back bodyshot
ð flex shot
Om meer te weten te komen over crawlen en de AX10 zat ik veel op RCC te koekeloeren, en daar ben ik besmet geraakt …… een bodyless chassis misschien ?
Laatst bewerkt door een moderator: