Haastnooit's AX10 Fastback II

Nu ik mijn AX10 voor de 3e keer van chassis ga veranderen, vind ik dat het wel eens tijd is om er een eigen draadje voor te maken. Er is de laatste tijd een duidelijke toename in het aantal bouwverslagen van scalers, een hele mooie ontwikkeling voor scaler fans zoals ik. Maar bouwverslagen van crawlers zijn nog zeer dun gezaaid. Een mooie 2e motivatie voor dit verslag is daarmee gevonden. Alvorens de daadwerkelijke ombouw, eerst een tripje door “memorie lane”.

Axial AX10 scorpion Kit AX90001

Bijna 2 jaar geleden heb ik de kit bij de LHS gekocht en ben ik de tijdens de donkere winteravonden lekker aan het schroeven geweest. Het totale chassis van de AX10 is redelijk eenvoudig, er zijn niet zo heel veel onderdelen. Een echte eigenschap van een crawler, geen poes pas of mooie ingewikkelde techniek, maar pure functionaliteit. De totale bouwtijd van de kit is dan ook niet zo lang.

full

ð de doos

De AX10 kit was mijn eerste kennismaking met de producten van Axial, en die eerste ervaring was gelijk goed. Alle onderdelen zijn van uitstekende kwaliteit, en passen zonder problemen. Ook de handleiding is duidelijk, met een paar kleine foutjes als ik mij het juist herinner.

Hieronder een paar foto’s van de opbouw van het standaard chassis.

full

ð de assen

De assen van de AX10 zijn oerdegelijk en worden daarom vaak gebruikt in allerlei custom builds in de crawler en scaler wereld. De assen van de AX10 zitten ook op de Axial SCX10.

full

ð shocks en links

Standaard in de kit versie (inmiddels al discontinued door Axial) zijn, rondom gifgroene aluminium links. Bij de RTR uitvoeringen zijn de links van kunststof. De shocks zijn helemaal van kunststof en heel degelijk, geen enkele lekkage gehad. In deze eerste versie van de AX10 zijn de shocks langer (125 mm van oog ot oog) dan de RTC uitvoeringen van nu.

full

ð transmissie

full

ð assen, skid en chassisplaten

Het AX10 chassis is zo ontworpen dat de accu bovenop het chassis ligt, wat uiteindelijk een hoog zwaartepunt oplevert. Een nadeel wat betreft sneller omvallen bij sidehilling. Onderaan de batteryplate hangen de ESC en de RX, best wel een bijzondere plaats !?!

De gebruikte elektronica:

ESC: Novak Rooster Crawler
Motor: Novak Fiftyfive
TX+RX: Futaba 3PM 40Mhz. + R153F
Servo: TowerPro MG955 15kg digitaal

full

ð chassis compleet

Voor de body maar 1 kleur gebruikt …… zwart. Past goed bij het groene aluminium en de zwarte kunststof beadlockvelgen. Via ebay heb ik een setje Monsterdrink stickers gekocht en Black Betty was born !

full

ð front bodyshot

full

ð back bodyshot

full

ð flex shot

Om meer te weten te komen over crawlen en de AX10 zat ik veel op RCC te koekeloeren, en daar ben ik besmet geraakt …… een bodyless chassis misschien ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hotracing Black RockRacer Conversion chassis voor AX10/SCX10

Na veel lezen op RCC had ik uiteindelijk de keuze gemaakt om het Under Ground Crawlers Fastback chassis te kopen voor mijn AX10. Maar helaas stopte UGC net op dat moment met de productie. Aaargh !! In een opwelling heb ik daarna het Hotracing Rockracer chassis gekocht, als alternatief om toch een bodyless AX10 te maken.

Het chassis is gemaakt van aluminium chassisplaten, stalen crossbars en een aluminium dak. Voor de zijkanten en de motorkap heb ik kunststof bodypanels gemaakt. De zijpanels staan niet op de onderstaande foto’s.

full

ð img1417

full

ð img1424

Voor de elektronica heb ik 2 kunststof plaatjes gemaakt voor op de upper links. Op de voorste staat de Rooster Crawler en op de achterste de RX. Uiteindelijk nog de gecombineerde Axial battery/servo plate gekocht, zodat de lipo bovenop de voorste as komt te liggen.

full

ð img1431

full

ð img1436

Er zijn maar een aantal aanpassingen nodig om dit chassis te kunnen gebruiken. Ik heb de positie van de lower links en de shocks omgewisseld bij de assen. Wat extra spacers gebruikt om de shocks verder van het chassis te houden.

full

ð img2494

full

ð img2500

Het is een leuk chassis voor de AX10 of SCX10, maar ik heb het gekocht als surrogaat voor wat ik eigenlijk wilde. Dus na een tijdje ben ik weer naar het stock chassis terug gewisseld.

Under Ground Crawlers Fastback II

En plots was daar het bericht op RCC, dat op veler verzoek, er een Fastback II zou gaan verschijnen. En wel in een limiteerde opgave van 25 !!

full

ð img UGC fastback II

Die kans heb ik natuurlijk niet voorbij laten gaan !!! Het chassis heb ik al een poosje staan, maar het verzamelen van alle overige upgrade parts heeft nog even wat tijd gekost. Ik zal het onderstaande overzicht telkens bijwerken als ik nieuwe upgrades heb. Onderstaand overzicht zal altijd mijn huidige setup weergeven.

Huidige setup:

Axial AX10 Scorpion kit (AX90001)
Axial BTA kit (AX30533)
Axial Aluminium C-hubs (AX30495)
Axial Universal shafts (AX30464)
Axial Aluminium lockouts (AX30494)
Axial Straight axle shafts (AX30421)
Axial XR10 shocks
Axial Black springs (AX30223)
DIY delrin links
JeepinDoug springcups
LD racing 4-link batteryplate
MIP center drive shafts w/dig
UGC Fastback II chassis
UGC D-mount
VP Razors
VP DH2 procomps (585 hubs)
VP .6 Bullet weights
VP SLW V4 (600 hubs)

Tekin FXR
Tekin 55T
CC bec 10A
Towerpro MG995 15kg servo
Spektrum DX3C zender
Spektrum SR300 ontvanger

Zow, ziet er allemaal weer top uit bij jou zoals gewoonlijk, en je hebt de verslaving al net zoals mij te pakken.
Waanzinnige kap heb je erop, zou ook mijn keuze worden. Ik volg natuurlijk dit draadje van je weer ;).

Dankje Ghossie, en verslaafd .... ja al een tijdje, op mijn toppunt had ik 22 auto's. Nu nog 14 en daarvan staan er 2 te koop en 1 is gereserveerd.

De black betty body is top, maar niet meer in mijn bezit :(. Ik heb de body onlangs in een gulle bui aan een maat gegeven die net met RC en crawlen is begonnen. Hij vond de body ook supertof, en het rijden met black betty heeft hem over de streep getrokken een crawler te kopen. Op zijn nieuwe RTC AX10 staat de body helemaal goed, maar crawlen kan je er niet mee omdat de RTC veel lager staat als het originele AX10 chassis uit bouwkit AX90001. Het is nu dus een echte showbody geworden. :D

Upgrade achteras

UGC D-mount
Axial plastic rear lockouts (AX80020)
Axial rear straight axle shafts (AX30421)
VP Razors (VPS01044)

full

ð img 4323 standaard as + upgrades

Standaard is de achteras van de AX10 kit 90001 helemaal klaar voor 4WS, dus geen lockouts maar met Chubs en knuckles, welke met tierods aan de as zijn vastgezet. Niet echt de “way to go” voor een crawler. Tijdens het verzamelen van onderdelen voor een SCX10 heb ik een reserve set plastic lockouts verkregen. Die komen nu mooi van pas om er een echte straight axle van te maken. Hier is ook nog een setje lange axle shafts voor nodig.

De standaard 3-link achter is vervangen door een 4-link, en wel met een UGC D-mount op de achteras. Het veranderen van een 3-link naar 4-link met de D-mount gaat hopelijk weer wat bijdragen aan de strijd tegen de torquetwist.

full

ð img 4328 as met upgrades

De VP razors verplaatsen het bevestigingspunt van de shocks, deze komen nu meer boven op de as gemonteerd. Hierdoor zal de skidplate aan de achterkant van het chassis iets opgetild worden tov van de voorkant en wijst deze als het ware schuin naar voren. Met de HB sedonas gemonteerd is de bellyclearence aan de voorkant van de skidplate 70 mm en aan de achterkant 76 mm.

In een later stadium toch besloten de aluminium lockouts te bestellen, helaas zijn die nog niet binnen. Update volgt.

Upgrade vooras

LD racing BTA
Axial BTA (AX30533)
Axial high steer knuckles (AX30533)
Axial Chubs (AX30495)
Axial universal shafts (AX30464)

full

ð img 4338 standaard as + upgrades

Ik heb gekozen om tijdens de ombouw de stuurinrichting te veranderen naar een BTA (Behind The Axle) setup. Omdat ik ook aluminium high steer knuckles wil hebben heb ik gekozen voor de Axial BTA set waar deze in zitten. Het enige nadeel van deze set is dat de batteryplate niet geschikt is voor een 4-link setup. Daarom ook de BTA set van LD racing gekocht, dat klinkt dubbelop maar de BTA set koste maar $ 4,- meer dan alleen de batteryplate los.

full

ð img 4343 as met upgrades

De aluminium Chubs en universal shafts zijn later tijdens de bouw nog aan de vooras toegevoegd. Dat haalt een hoop speling uit de as en levert ook nog eens meer stuuruitslag op.

full

ð img 4668 Chubs + universals

Upgrade chassis

UGC Fastback II chassis
Axial AX10 tranny
MIP center drive shafts w/dig (MIP09136)

Het stock chassis van de AX10 is 50-50, vanuit het midden is het chassis dus volledig symmetrisch. Het FB2 chassis is ontworpen als 40-60, de achterkant is langer als de voorkant.

full

ð img 4404 Fastback II chassis

Het FB2 chassis verschilt maar op 1 punt met de originele Fastback, en dat is de bevestiging van de voorste dempers. Hiervoor is nu gebruik gemaakt van de aluminium crossbar van het XR10 Viper chassis van UGC. De cab en de crossbars van dit bodyless chassis zijn gemaakt van delrin. Het eigenlijke chassis is gemaakt van aluminium, de skidplate weer van delrin.

De skidplate en de transmissie heb ik 180 graden gedraaid tov de richting in het stock AX10 chassis. Nu zit de motor aan de rechterkant ipv de linkerkant van het chassis. Een simpele aanpassing om wat tegen torquetwist te doen. Het gewicht van de motor zit nu aan de kant welke normaal opgetild wordt en werkt nu dus tegen.

full

ð img 4614 tranny

De zijkant van de motorplate heb ik wat ingekort zodat deze een stuk minder buiten het chassis steekt. De motorplate komt nu nagenoeg gelijk met de zijkant van de motor, zo wordt het makkelijker de bodypanels strak te monteren.

full

ð img 4618 Motorplate mod

Omdat de bias van het chassis van 50-50 naar 40-60 is veranderd, betekend dit dat de lengte van de centrale aandrijfassen en links ook veranderd. Je kan de stock kunststof driveshaft voor de voorkant ook eventueel inkorten, de achterkant kan zo gebruikt worden. Maar ik maak gelijk van het moment gebruik om te upgraden naar stalen shafts. De keuze is daarbij gevallen op MIP shafts AX10 w/dig, een set met een korte en lange driveshaft. De korte gaat op de voorkant en de lange achter. Geen foto’s van de parts genomen, maar verderop in het verslag zijn de mip shafts wel op een foto terug te vinden.

Upgrade shocks

Axial XR10 shocks
Axial black springs (AX30223)

Het FB2 chassis is ontworpen voor het gebruik van 4” shocks (102mm van oog tot oog), de standaard kunststof shocks van de AX10 (kit 90001) zijn met 125 mm een flink stuk langer. Je zou ze kunnen gebruiken door ze met inwendige limiters te beperken. Maar ik heb voor weinig op ebay een setje XR10 shocks gevonden, dus die gaan er nu op.

full

ð img 4402 XR10 shocks

Ook nog 2 setjes Axial black springs gebruikt, maar ik denk dat ik terug ga naar de stijvere standaard red springs van de XR10 shocks. De shocks zijn gevuld met 30wt olie rondom, misschien dat ik naar 40wt over stap. In ieder geval zeker nog wat shock tuning te doen want de huidige setup voelt me te zacht aan.

Bij de eerste testritten openbaarde zich direct een probleem met de schokdempers aan de voorkant. Bij volledige stuur uitslag (met universal shafts) raken de banden de veren, hierdoor kan je een springcup (of c-cup) verliezen. En dat gebeurde dus direct al …. Daarom maar een paar JeepinDoug springcups besteld, deze hebben geen sparing om op de as van de demper geschoven te kunnen worden. Ze zijn nog niet binnen, dus foto’s volgen later.

Upgrade links

Delrin staf 1/4 inch en 5/16 inch

full

ð img 4418 delrin rod

De lower links zijn gemaakt van 5/16 inch delrin staf, de voorste links zijn recht en meten 108 mm van oog tot oog. Voor de achterkant heb ik 2 setjes links gebogen en meten 128.5mm van oog tot oog. De buighoek is verschillend bij de 2 setjes, ik heb de meest gebogen set gemonteerd.

full

ð img 4441 link sets

Met het juiste gereedschap is het niet heel moeilijk om zelf delrin links te maken. Het gecentreerd boren van het gat in de links is het lastigst, hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een houtdraaibank. De uiteinden van de lower links zijn op de draaibank ook netjes afgeschuind.

Het buigen van de links heb ik met handkracht gedaan, ik heb een blok hout gepakt hier een gat in geboord met de diameter van de link. De link er tot de juiste diepte ingestoken en daarna met de hand de delrin staf omgebogen naar het houten blok. Na 2-3 keer ombuigen blijft het delrin in een hoek van ongeveer 30 graden staan. Voor het vervaardigen van de 2 sets gebogen links heb ik er in totaal 5 gemaakt, 1 is tijdens het buigen gebroken.

De werkvolgorde is als volgt geweest:
1. gat 2.5 mm boren
2. M3 draad tappen
3. uiteinde afschuinen
4. buigen

full

ð img 4448 delrin rear lower links

full

ð img 4453 delrin front lower links

De standaard 3mm rodends en setscrews van de AX10 zijn hergebruikt in deze nieuwe links. Mochten die strippen dan kan ik altijd nog overstappen naar 4mm. Nadat de lower links en de shocks gemonteerd zijn heb ik de lengte van de upper links bepaalt.

full

ð img 4478 lower links gemonteerd

De upper links aan de voorzijde zijn gemaakt van 3mm draadeind omhuld met 6mm aluminium buis, en meten 88mm van oog tot oog. De keuze is op aluminium gevallen omdat het 1/4 inch delrin rod te flexibel is, dat heeft een negatieve invloed op het sturen. Het 5/16 inch delrin rod is te dik, en gaan de shocks raken bij articulatie.

full

ð img 4486 front uppers 1

full

ð img 4489 front uppers 2

De rear upper links zijn gemaakt van 1/4 inch delrin rod, en 135 mm van oog tot oog.

full

ð img 4557 rear uppers 1

full

ð img 4558 rear uppers 2

Nog wat foto’s met alle links gemonteerd.

full

ð img 4564 links 1

full

ð img 4565 links 2

Upgrade banden en velgen

HB Sedonas - white dot ( HB67918 )

De upgrade voor de banden en velgen bestaat voorlopig alleen nog maar uit een set HB Sedona’s. Ik wou de velgen van de XR10 gaan gebruiken, maar de offset van die velgen is niet goed voor de AX10. Dus de standaard velgen gaan er weer op, de beadlock ringen heb ik met HG gootontstopper van de groende anodisering ontdaan.

full

ð img 4566 banden en velgen

Upgrade elektronica

Tekin FXR
Tekin 55T brushed
CC bec
Spektrum DX3C + SR300

Het hart van de Black Betty was een Novak Rooster Crawler met een Novak Fiftyfive motor. Een fantastische crawler combo met een dijk van een dragbrake, maar helaas wel een beetje aan de grote kant. Na wat passen en meten heb ik besloten dat de Novak set niet bruikbaar is voor mijn FB2. Ter vervanging heb ik een Tekin FXR 55T combo gekocht, net als de Rooster een top ESC voor een crawler. In de toekomst hoop ik nog wel de motor te upgraden naar een handwound.

full

ð img 4600 elektronica pakketje 1

full

ð img 4602 elektronica pakketje 2

Voorlopig zit de Towerpro servo er nog op, maar ik hoop binnenkort een betere servo te hebben. Om ervoor te zorgen dat alle elektronica voldoende “sap” krijgt onder belasting, heb ik de CC bec gebruikt. Het is de nieuwe uitvoering met een enorme cap die uit steekt, de CC bec is bijna 1 cm langer geworden.

De elektronica krijgt een plaats op een plaatje lexaan die op de rear upper links vast zit met een paar tiewraps. Een snelle en simpele oplossing.

full

ð img 4596 elektronica plaatje

Voor de besturing ga ik gebruik maken van een Spektrum DX3C en SR300 ontvanger.

Upgrade bodypanels

Om de ingewanden te beschermen heb ik een complet set bodypanels gemaakt, motorkap, dak en sidepanels. De panels zijn gemaakt van een plaatje lexaan (of polycarbonaat) dat ik heb weten te bemachtigen. Het lexaan is wel een beetje aan de dikke kant voor panels, namelijk 0.75 mm, wel lekker stevig dus.

full

ð img 4750 bodypanels

full

ð img 4722 bodypanels gemonteerd

Dankje Shades, de blauwe tiewraps gebruik ik alleen voor de mockup, hoor. Bij de definitieve bevestiging van de panels zal ik mijn goeie (zwarte) tiewraps gebruiken

Nog wat foto's van de roller:

full

full

full

Op bovenstaande foto zijn de universal shafts nog niet gemonteerd, dit is de stock stuuruitslag.

full

Mooie investeringen....

Waarom ben je eigenlijk terug gegaan naar stockchassis voordat je de fastback2 kocht?

Ik heb trouwens niet een fatsoenlijke foto kunnen vinden van een ax met dat Hotracing Rockracer chassis; heb jij er 1?

En wat gaat er gebeuren met dat HR-chassis? Of is die al weg?

;)
Edit , foto gevonden...bij te koop alhier..hahhah

Laatst bewerkt:
Geweldige building. Hiermee moet je hoge ogen kunnen gaan gooien in de sportklasse.
Ik mis alleen nog 1 ding. Mooie/goeie wielen.
Vanquish ;)

Mooie investeringen....

Waarom ben je eigenlijk terug gegaan naar stockchassis voordat je de fastback2 kocht?

Ik heb trouwens niet een fatsoenlijke foto kunnen vinden van een ax met dat Hotracing Rockracer chassis; heb jij er 1?

En wat gaat er gebeuren met dat HR-chassis? Of is die al weg?

;)
Edit , foto gevonden...bij te koop alhier..hahhah

Het HR chassis heb ik uiteindelijk verkocht, ik ben terug gewisseld naar stock omdat ik de Betty leuker vond om te rijden als het HR chassis.

Geweldige building. Hiermee moet je hoge ogen kunnen gaan gooien in de sportklasse.
Ik mis alleen nog 1 ding. Mooie/goeie wielen.
Vanquish ;)

Dank je, klopt die missen nog ...... :D

Ziet er waanzinnig bruut uit.

Dank je, dat vond ik zelf ook wel. De stance (houding, zeg maar) van de auto is mooi en agressief. Ben heel blij met het resultaat.

Vandaag heb ik de JeepinDoug sprincups binnen gekregen, 2 setjes (uiteraard ook voor de XR10 ombouw gepland in de wintermaanden) wel te verstaan. Zeer netjes gemaakt, een kleine mod nog uit te voeren en hopelijk kan ik ze morgen monteren.

Ondertussen zijn de bodypanels gespoten en weer op de auto gemonteerd, ik zit nu te kijken waar en welke decals er op gaan komen. Nog even brainstormen en proberen dus, hopelijk morgen weer een update met foto's van de auto helemaal "klaar" en in "oorlogskleuren".

Laatst bewerkt:
Update paintjob

Ter ere van de allereerste Fastback heb ik besloten de bodypanels in een gelijk ontwerp en kleurstelling te spuiten. Uiteraard wel een paar kleine aanpassingen gedaan om het toch eigen te maken. Het aantal stickers is met totaal 5 stuks vrij beperkt, hoewel er natuurlijk wel 2 grote tussen zitten.

Hier wat foto's van de gekleurde bodypanels:

full

full

full

full

full

full

Back