Haastnooit's AX10 Fastback II

Update shocks

JeepinDoug springcups

Hier een foto van de JeepinDoug springcups. Ze zijn oorspronkelijk gemaakt voor de Losi crawler shocks. Maar met een kleine aanpassing ook geschikt voor Axial shocks. Het gat in de cups moet uitgeboord worden naar 3.5mm in verband met de grotere diameter van de shock shaft.

full

Op bovenstaande foto is het verschil tussen de stock cups en de JeepinDoug cups goed te zien, deze kan je niet verliezen.

De Axial springs zijn helaas weer van een iets kleinere diameter als de Losi springs, wat betekend dat de cup net niet helemaal recht op de veer zit. Voor het gebruik maakt het verder niet uit, de shocks functioneren prima. De cups met Losi springs er op (van mijn XR10), is helemaal perfect, de cups zijn zelfs voorzien van een soort schroefdraad waar je de veer zo opdraait. Met de Axials gaat dat jammer genoeg niet want de spoed (richting van de windingen) van beide merken is tegengesteld.

Ik heb tot nu toe alleen de achterste shocks gedaan, druk druk druk. Morgenavond ga ik de voorkant aanpakken en dan is dit klusje ook weer gedaan. De laatste parts voor deze build zijn onderweg naar hier, als die gemonteerd zijn krijgt de FB2 het stempel "klaar".

[edit 11-11-11]

full

Aan de voorkant heb ik een extra spacer onder springcup moeten doen ivm een clearence probleem met de BTA link. Ik heb een kunststof spacer van de parts tree van de XR10 shocks gebruikt, ook die uitgeboord naar 3.5 mm. De achterkant is zonder spacer.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, de FB2 heb ik nog niet over de rotsen gestuurd, ik wacht nog even op de laatste onderdelen die onderweg zijn. Stiekum vind ik de FB2 te mooi en een beetje zonde om ermee te rijden ..... Maar dat gaat wel gebeuren hoor, want daar is ie uiteindelijk wel voor :D

Ik vind ook altijd alles zonde om te rijden, en als er dan al mee gereden wordt is het met beleid, mijn Honcho gaat mee met Walking Trials maar geen rotsen water en modder maar alleen droge ondergrond. Ik ben er gewoonweg te zuinig op en het moet dan ook altijd weer schoon op de plank kunnen staan op de hobbykamer.... zonder schade natuurlijk.

Ik vind ook altijd alles zonde om te rijden, en als er dan al mee gereden wordt is het met beleid, mijn Honcho gaat mee met Walking Trials maar geen rotsen water en modder maar alleen droge ondergrond. Ik ben er gewoonweg te zuinig op en het moet dan ook altijd weer schoon op de plank kunnen staan op de hobbykamer.... zonder schade natuurlijk.

Arme honcho...!

Maareuh....ziet er vet uit; bij die foto van voren lijken het van die mega-assen, hah.. kix.

Ja, dat is een mooi foto'tje. Daarom ook gelijk mijn avatar geworden lol :D

Deze laatste foto's geven ook echt de huidige stand weer, ik heb de Sedona's eraf gehaald en de Axial Rockster velgen staan nu te koop. Nieuwe velgen zijn nog onderweg .... hopelijk zijn ze snel binnen.

Laatst bewerkt:
Het mag allemaal weer even duren, de blauwe mannetjes van de douane zitten al een kleine week met mijn nieuwe wielen te spelen ... Ook de aluminium lockouts zijn nog steeds niet binnen.

Ik hoop alles volgende week toch wel binnen te hebben ... mijn geduld wordt weer aardig op de proef gesteld.

Update achteras

Axial Aluminium rear lockouts (AX30494)

full

De lockouts zijn vandaag eindelijk binnengekomen, dat heeft even mogen duren. Maar dat maakt niet uit want er zijn toch nog geen wielen ;) De lockouts zien er heel goed uit, over de kwaliteit van de Axial option parts valt zeker niet te klagen.

full

Montage is net als de bij Axial C-hubs met setscrews, dus geen uitstekende schroefkoppen. Bij montage heb ik aan beide kanten 1 shim gebruikt bij het buitenste lager, en volia een volledig spelingvrije achteras.

Met de plastic lockouts had ik ook geen speling, maar daar waren dan weer 2 shims aan elke kant voor nodig.

full

LOL ... VP spullen zijn over het algemeen erg mooi, maar de lockouts voor de AX10 of SCX10 vind ik er gewoonweg te lomp uit zien. Daarom is de keuze op Axial gevallen, dit zijn de slankste aluminium lockouts beschikbaar. Bovendien heb ik op de vooras ook de Axial C-hubs en knuckle's ....

Op de FB zit maar weinig VP goodness, alleen de razors en hopelijk deze week nog een set wielen ... alle "aandelen" VP die ik heb gekocht zijn straks terug te vinden op de XR10 8)

Laatst bewerkt:
Ik ken het VP aandeelhoudersschap... Heel erg veel geld in stoppen en nooit een waardevermeerdering zien ;)

Ik moet ook maar nooit met een Wraith beginnen.. Dan weet ik t wel

Wil stiekem nog wel een ax10 (vanwege de geweldig mooie tranny en dig van VP)

Ja een schip van bijleggen is het ... maar het is het o zo waard :D

De Wraith is leuk, wilde ik wel hebben, maar ik ben inmiddels tot bezinning gekomen. Ik hou het lekker bij echte crawlers en echte scalers. De Wraith zit ervoor mij een beetje teveel tussen in. Ik hou het lekker gescheiden, ik probeer mijn AX10 en XR10 zo goed mogelijk te maken. En lekker te prutsen aan de SCX10.

Ja leuk, die kan je er makkelijk bij hebben. Een AX10 is natuurlijk gewoon een crawler "musthave". De aftermarket is daar zo groot voor, dat je echt alle kanten op kan. Voorlopig is het de bedoeling de FB2 als sportsman te houden, nodigdus ;) Maar mocht er 1 komen dan een VP :cool:

Nou, het is zover hoor, maandag komen dan eindelijk de nieuwe wielen. Vandaag was ik niet thuis en je raad het al; de TNT is langsgekomen met het pakket van VP ..... maandag of dinsdag dan de laatste update van de ombouw en dan is de Fastback II ready to crawl !

Update banden en velgen

VP DH Procomps II black + raw rings
VP DH Procomp hexspacer (585)
VP .6 Bullet weights
VP SLW V4 black + raw rings
VP SLW hexs hub (600)

Vanmiddag het pakket van VP mogen ontvangen, met daarin ook de nieuwe wielen voor de Fastback. De bevestigingsmaterialen die je bij de wielen krijgt is voorzien van amerikaanse hex maten, en daar had ik even geen rekening mee gehouden ... Morgen dus maar even kijken of ik daar hexdrivers voor kan vinden in de bouwmarkt ...

full

[edit 1-12-11]

Na het vinden van het juist passende gereedschap voor de US maten van de schroefjes, was het een heel plezierige klus om deze schitterende velgen in elkaar te zetten.

Maar vlak voor de definitieve montage op het chassis heb ik nog snel even een klein detail aangepast. De aluminium wielmeenemers heb ik van de groene anodisatie ontdaan.

full

Als de velgen gemonteerd zitten, zag je nog net een groen randje uit de wheelhubs steken .... niet mooi :mad: Dus weg ermee, er zitten nog meer groene delen op het chassis die me nu storen, in eerste instantie vond ik het wel geinig ... een soort aandenken aan de originele opbouw

full

Dat staat veel beter als een paar posts terug :cool:

De voorwielen zijn de DH2 procomps geworden, puur en alleen omdat deze zijn voorzien van een weight systeem. Het rijden met gewicht in de voorwielen is me met de XR10 heel goed bevallen. Elke velg kan maximaal 6 stuks bulletweights hebben, het gewicht kan je met het aantal bullets dus nog aanpassen. Op de foto's hieronder zijn de Dirty Harry's fully loaded !!!

full

full

De achterwielen zijn de SLW V4's, deze hebben ook ronde gaten in de velg, net als de DH2's. Door een foutje (van mijn kant) met het bestellen heb ik nu 2 setjes achterwielen. Van verschillende breedte, een is 0.7" (het foutje) en de ander is 1.35" breed. Op de foto's zitten de 0.7" gemonteerd.

full

De DH2's fullyloaded voelen wel een beetje te zwaar aan, daarom ga ik beginnen met 3 bullets in elk wiel. Dat zal mijn TowerPro servo'tje ook prettiger vinden ! Flexshot, let ook op de achtergrond ....

full

Standaard spoorbreedte van de AX10 is 260mm van buitenkant band tot buitenkant band. De VP wielen zijn voorzien van verwisselbare wheelhubs hiermee kan je de offset en spoorbreedte veranderen. Op de voorkant zitten 585 hubs en op de achterkant 600 hubs. De spoorbreedte voor is nu 255 mm en achter 265 mm bb tot bb, maar de meting van de achterkant wordt ook beinvloed door het verder uitwangen van de achterbanden door de smalle velg. Volgens VP zijn de DH2 585 hubs en SLW 600 hubs "closest to stock Axial"

De getallen van de hubs zijn de lengte van de hub in 1000ste inch, dus 0.585" en 0.600". Ik denk dat de offset aan de voorkant nog wel iets breder mag, beetje meer clearence rond de lipo, servo en shocks bij volledige stuuruitslag. Met de huidige setup gaan de banden een beetje aanlopen, in de praktijk maar eens kijken of het te erg of acceptabel is.

full

full

KWIJL KWIJL!!!!

En viel de douane een beetje mee..
Mocht je geen plek vinden voor de wielen.. je weet me te vinden

Heeft u wat gevonden voor de Hex schroevendraaiers?
Ik zoek namelijk ook nog van die Inch dingen.

Ja, uiteindelijk wel. Maar je moet een beetje geluk hebben geloof ik, ik ben alle bouwmarkten langs geweest. Uiteindelijk heb ik een bitsetje gevonden bij de Praxis, waar ook imperial maten inzitten. Helaas zit daar geen 1/16 in, dus daar ben ik nog naar op zoek.

Heb wel gelezen dat Losi een 8 in 1 hexdriver heeft waar bijna allle gangbare maten in zitten, maar die is redelijk aan de prijs. Vanavond ga ik nog even op ebay zoeken.

ik heb de mijne gescoord bij muco in a'dam daar hadden ze een display op de "bar" staan iets van 3 euro per stuk heel degelijk gehard staal en lichtelijk magnetisch... prima spul...

Ja, uiteindelijk wel. Maar je moet een beetje geluk hebben geloof ik, ik ben alle bouwmarkten langs geweest. Uiteindelijk heb ik een bitsetje gevonden bij de Praxis, waar ook imperial maten inzitten. Helaas zit daar geen 1/16 in, dus daar ben ik nog naar op zoek.

Heb wel gelezen dat Losi een 8 in 1 hexdriver heeft waar bijna allle gangbare maten in zitten, maar die is redelijk aan de prijs. Vanavond ga ik nog even op ebay zoeken.

KOm maar langs... help ik je wel met vastzetten.. Kun je de wielen ook achterlaten :P
Zelf heb ik hudy tools en een ander setje..
Maar bij mij was t volgens mij geen us maat...

Back