CC-01 1983 Dodge Ramcharger Bouwverslag
Start
Op diverse fora heb ik dikwijls gelezen dat het XC/CC chassis een goede keuze is wat betreft de basis voor een eenvoudige en betaalbare scaler. Een simpel en stevig chassis met ook nog aardig wat realistische kenmerken. En ook nog eens makkelijk is aan te passen aan speciale wensen. Door mijn Unimog project (zie bouwverslag) waarbij het scale gebeuren langzaam het project is ingeslopen kon ik de “druk” uiteindelijk niet meer weerstaan en heb ik er 2 besteld !!
49490 Mitsubishi Pajero MTW op XC-01 chassis (CC-01 met korte wielbasis dus)
58324 VW Race Touareg op CC-01 chassis (lange wielbasis)
Het balletje voor dit bouwproject is gaan rollen toen de beste Sint mij vorig jaar beloonde met een super toffe Proline 1983 Dodge Ramcharger body !!!
Toen die eenmaal in mijn bezit was, moest ik wel beginnen met de bouw van een auto om deze kap op te passen. De inspiratie en drang om de Unimog af te maken vervaagde (helaas) en de dozen van de Pajero en Touareg leken wel licht te geven in mijn kast op de hobbykamer.
Door de wielbasis van de Ramcharger body is de Touareg het meest geschikt om omgetoverd te worden. Gelukkig maar want de Pajero heeft een mooie ABS kap en dat is nog weer iets nieuws voor mij dus die gaat in de toekomst uiteraard gewoon gebruikt worden. Nu had ik voor de Touareg bedacht hier een trialtruck/dakartruck van te maken met een Bruder cabine en een zelfbouw achterkant. Dat feest gaat dus niet door, en mijn neefje kan dan ook een mooie Bruder vrachtwagen tegemoet zien, haha.
ðimg 0195 de doos
Vanwege de geboorte van mijn dochter en andere projecten heeft de bouw een aardige tijd in beslag genomen, maar deze nadert nu toch echt het eindpunt. Hieronder en in nog wat aanvullende posts volgt een uitgebreide opsomming van de uitgevoerde werkzaamheden.
Chassis
De bouw van het CC-01 chassis is echt geen tijdrovende klus, in een goede middag schroeven zit het chassis (standaard) in elkaar. Voor de aardigheid heb ik toch ook maar even de Touareg kap uitgeknipt en op het chassis gezet. Ik moet zeggen in het echt is de kap toch beter als op een foto, ik vond de Touareg er altijd een beetje “zozo” uitzien. Maar nu die zo voor mij staat moet ik mijn mening misschien toch wel herzien. Maakt niet uit, de Touareg kap gaat in ieder geval niet gebruikt worden. Als iemand interesse heeft om de kap over te nemen stuur maar een PB.
ðimg 7229 CC-01 Touareg gereed
In het chassis zitten geen opvallende spectaculaire mooie onderdelen, helaas wel een twijfelachtige constructie
, namelijk de stuurinrichting. Maar daar is ondertussen een prachtige GPM hopup voor beschikbaar, die zal in de toekomst nog wel eens aangeschaft worden. Grappig vind ik wel de suggestie van de balken van een ladderframe in het grote badkuipchassis. De realistische lijnen van een dergelijk chassis hebben dus wel duidelijk een rol gespeelt in het ontwerp. Overigens zijn tijdens de bouw uiteraard wel de plastic glijlagers vervangen door rubbersealed kogellagers.
Vering
Nu wordt het leuk en interessant
. Het CC-01 chassis is standaard voorzien van een starre 4-link achtervering. Deze is erg stug en er is niet zoveel wieluitslag (of articulatie) mogelijk. De standaard 4-link is dan ook vervangen door een home-made variant die meer wieluitslag mogelijk moet maken. Na wat rondkijken op internet kwam ik tot de volgende 2 oplossingen, namelijk:
1) de starre 4-link vervangen op de originele bevestigingspunten van de as (meerdere uitvoeringsvormen mogelijk)
2) een 3-link maken met een extra kogelkopscharnier op de schroef in de behuizing op het midden van de as, en de onderste originele bevestigingspunten
Na nog wat twijfelen en nadenken over de juiste keuze, ben ik uiteindelijk gekomen tot een soort compromis. Het is een derde variant geworden, die ik nog niet elders op een CC-01 heb gezien, maar deze zal toch zeker al wel ergens eerder gemaakt zijn. Het is een 4-link met een soort “3-link opstelling”. Dit door een brug over het dif te maken en daarop de 2 bovenste links dicht bij elkaar in het midden van het chassis te bevestigen, de onderste links zitten op de originele bevestigingspunten aan de zijkanten van de as. De volgende onderdelen zijn nodig voor de home-made achtervering:
1)de 4 links
2)beugels voor demper/link bevestiging op de as
3)de brug over het dif in de achteras
De links zijn heel simpel gehouden en gemaakt uit stukjes M3 draadeind en Kavan kogelscharnieren (met 6mm tapkogel). In de toekomst zullen de links wellicht nog eens een keer vervangen worden door wat fraaiere/stevigere/dikkere exemplaren. Maar voorlopig heb ik geen betere materialen ter beschikking, en is het zo dus wel goed. De links zijn in lengte zodanig aangepast dat de wielbasis iets groter is geworden als standaard (zo ongeveer 4-5mm). Dit valt nog binnen de marge van wat de standaard aandrijf as kan hebben, dus deze kan gewoon gebruikt worden.
Voor de bevestiging van de dempers zijn nieuwe beugels nodig, de originele bevestiging zat immers op de links en zijn niet meer aanwezig. Deze beugels zijn overigens bij bijna alle oplossingen voor de aangepaste achtervering noodzakelijk, dus eigenlijk vrij standaard voor de doorgewinterde CC-01 eigenaar. Voor de volledigheid toch een kleine toelichting. Aan de onderzijde van de as zit een (scheve) uitsparing in de behuizing, uit een alu hoeklijn 15x30mm maak je eenvoudig 2 beugeltjes die hierin passen. Op het korte verticale gedeelte worden de dempers bevestigd en de beugel zelf wordt samen met de onderste links aan de as-behuizing geschroefd.
De brug is gemaakt uit een alu stip 10x2mm welke ik nog heb versmald naar 8mm, en vervolgens 4x heb gebogen onder ongeveer 18 graden. Voor de hoogte van de brug is 8mm genoeg om netjes over het dif te komen en schroefkoppen kwijt te kunnen voor de bevestiging van de links. De hoek van buigen en de lengte maatvoering van de brug is wel heel belangrijk om goed over het dif te kunnen komen. Na 1 gefaalde poging blijkt de tweede brug echt perfect.
ðimg 7789 onderdelen 4-link met brug 1
ðimg 7791 onderdelen 4-link met brug 2
ðimg 7795 4-link met brug 3
ðimg 7800 4-link met brug 4
Uiteindelijk is het bepalen van de maatvoering van de beugels en brug nog best wel een aardige klus geweest. Ik kan mij zo voor stellen dat dit misschien afschrikt om dergelijke stappen te ondernemen. Voor die mensen heb ik de alu onderdelen van de aangepaste vering maar even uitgetekend, natuurlijk ook voor het toekomstige Pajero bouwproject
.
ðimg 0197 tekening onderdelen 4-link aanpassing
De tweede stap om de achtervering en zo ook de wieluitslag te verbeteren is het vervangen van de dempers. Veel gebruikt worden de Tamiya TLT dempers (53369), deze zijn smal en vrij lang. Aangezien menig Tamiya gek deze dempers gebruikt voor het CC-01 chassis heb ik ze ook maar voor dit project aangeschaft. Iets wat goed is hoeft niet opnieuw verbeterd te worden, toch ?
De veren van de dempers heb ik nog wel ingekort en het resterende gedeelte vervolgens weer uitgerekt naar de originele lengte van de onbelaste veer (5cm).
ðimg 7810 4-link + TLT dempers gemonteerd 1
ðimg 7811 4-link + TLT dempers gemonteerd 2
ðimg 7818 4-link + TLT dempers gemonteerd 3
ðimg 7821 4-link + TLT dempers gemonteerd 4
ðimg 7823 4-link + TLT dempers gemonteerd 5
Nou dat resultaat vind ik niet echt fraai, het chassis staat achterlijk schuin omhoog
. Het gebruiken van de bovenste originele bevestigingspunten van de dempers gaat dus mooi niet door. Het moet ook zonder kap wel een beetje smoelen, en dit gaat op den duur zeker irriteren. Ook hadden de dempers nog erg veel weerstand, dit heb ik opgelost door de standaard meegeleverde Tamiya olie geel te vervangen door de zachtste olie die ik heb staan.
ðimg 7841 flex shot standaard demperbevestiging
Over een andere positie van de dempers heb ik wel een avondje zitten brainstormen en ook wat dingen geprobeerd. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen; dat hoe meer de dempers met de bovenkant naar het midden van het chassis staan, des te meer of makkelijker grotere wieluitslag mogelijk is. Uiteindelijk heb ik dan ook besloten om de dempers schuin te monteren. Om dit mogelijk te maken moest er wel een stuk uit de achterkant van het chassis gezaagd en gedremeld worden. Op het chassis zijn aan de achterkant een stel niet gebruikte bevestigingspunten beschikbaar waarop een nieuwe “damperstay” in het midden van het chassis vastgemaakt kan worden. Hopelijk een goede oplossing.
ðimg 7810_aanpassing chassis voor nieuwe damperstay
Het vergt uiteraard wel enige moed op de zaag in een nieuw chassis te zetten, maar wie niet waagt ….. die rijdt dus standaard, haha !!!
Dus hopsakee de zaag erin gezet en voorzichtig aan zo minimaal mogelijk de achterkant uitgezaagd/gedremeld. De damperstay zelf heeft niet veel om het lijf, en is eenvoudig gemaakt uit een alu strip 2x30mm welke is gebogen onder 87-88 graden zodat deze nagenoeg verticaal op het chassis staat. Ter ondersteuning van het bevestigingspunt in het midden heb ik een aluminium busje van rond 6mm en 21mm lengte gebruikt.
ðimg 7868 alu damperstay gemonteerd 1
ðimg 7870 alu damperstay gemonteerd 2
ðimg 7874 alu damperstay gemonteerd 3
In de damperstay heb ik nog wel wat extra bevestigingspunten voor de dempers gemaakt, ook voor de bevestiging op het chassis, maar deze kan je eigenlijk wel vergeten. Ze zijn namelijk niet te gebruiken zonder verder uitzagen van de achterkant van het chassis. En dat vond ik niet nodig aangezien de onderste bevestigingspunten perfect functioneren en het chassis dan alleen maar nutteloos verder verzwakt zou worden.
ðimg 7906 flex shot aangepaste demperbevestiging
Uiteindelijk is er door de aangepaste demperbevestiging nog weer ongeveer 7-10mm aan wieluitslag gewonnen. Dus ben ik heel tevreden met het resultaat en is de aanpassing van de achtervering een voldongen feit
.
De wielophanging en dempers aan de voorzijde blijven voorlopig de originele, wel met de zachtere olie in de dempers uiteraard. Ik zou eigenlijk nog wel willen dat het chassis ook aan de voorkant meer articulatie krijgt en ook iets hoger op de poten komt te staan. Maar met de standaard draagarmen en uprights is niet zo heel veel winst te behalen, hoogstens enkele millimeters. Als je de voorkant echt hoger wilt laten staan en de wieluitslag verbeteren dan zijn er naar mijn idee behoorlijk wat aanpassingen c.q. vervangende onderdelen nodig. Een uitdaging die voor de toekomst blijft staan, tips zijn van harte welkom (liefst met foto’s), haha.
Start
Op diverse fora heb ik dikwijls gelezen dat het XC/CC chassis een goede keuze is wat betreft de basis voor een eenvoudige en betaalbare scaler. Een simpel en stevig chassis met ook nog aardig wat realistische kenmerken. En ook nog eens makkelijk is aan te passen aan speciale wensen. Door mijn Unimog project (zie bouwverslag) waarbij het scale gebeuren langzaam het project is ingeslopen kon ik de “druk” uiteindelijk niet meer weerstaan en heb ik er 2 besteld !!

49490 Mitsubishi Pajero MTW op XC-01 chassis (CC-01 met korte wielbasis dus)
58324 VW Race Touareg op CC-01 chassis (lange wielbasis)
Het balletje voor dit bouwproject is gaan rollen toen de beste Sint mij vorig jaar beloonde met een super toffe Proline 1983 Dodge Ramcharger body !!!

Door de wielbasis van de Ramcharger body is de Touareg het meest geschikt om omgetoverd te worden. Gelukkig maar want de Pajero heeft een mooie ABS kap en dat is nog weer iets nieuws voor mij dus die gaat in de toekomst uiteraard gewoon gebruikt worden. Nu had ik voor de Touareg bedacht hier een trialtruck/dakartruck van te maken met een Bruder cabine en een zelfbouw achterkant. Dat feest gaat dus niet door, en mijn neefje kan dan ook een mooie Bruder vrachtwagen tegemoet zien, haha.

ðimg 0195 de doos
Vanwege de geboorte van mijn dochter en andere projecten heeft de bouw een aardige tijd in beslag genomen, maar deze nadert nu toch echt het eindpunt. Hieronder en in nog wat aanvullende posts volgt een uitgebreide opsomming van de uitgevoerde werkzaamheden.
Chassis
De bouw van het CC-01 chassis is echt geen tijdrovende klus, in een goede middag schroeven zit het chassis (standaard) in elkaar. Voor de aardigheid heb ik toch ook maar even de Touareg kap uitgeknipt en op het chassis gezet. Ik moet zeggen in het echt is de kap toch beter als op een foto, ik vond de Touareg er altijd een beetje “zozo” uitzien. Maar nu die zo voor mij staat moet ik mijn mening misschien toch wel herzien. Maakt niet uit, de Touareg kap gaat in ieder geval niet gebruikt worden. Als iemand interesse heeft om de kap over te nemen stuur maar een PB.
ðimg 7229 CC-01 Touareg gereed
In het chassis zitten geen opvallende spectaculaire mooie onderdelen, helaas wel een twijfelachtige constructie

Vering
Nu wordt het leuk en interessant

1) de starre 4-link vervangen op de originele bevestigingspunten van de as (meerdere uitvoeringsvormen mogelijk)
2) een 3-link maken met een extra kogelkopscharnier op de schroef in de behuizing op het midden van de as, en de onderste originele bevestigingspunten
Na nog wat twijfelen en nadenken over de juiste keuze, ben ik uiteindelijk gekomen tot een soort compromis. Het is een derde variant geworden, die ik nog niet elders op een CC-01 heb gezien, maar deze zal toch zeker al wel ergens eerder gemaakt zijn. Het is een 4-link met een soort “3-link opstelling”. Dit door een brug over het dif te maken en daarop de 2 bovenste links dicht bij elkaar in het midden van het chassis te bevestigen, de onderste links zitten op de originele bevestigingspunten aan de zijkanten van de as. De volgende onderdelen zijn nodig voor de home-made achtervering:
1)de 4 links
2)beugels voor demper/link bevestiging op de as
3)de brug over het dif in de achteras
De links zijn heel simpel gehouden en gemaakt uit stukjes M3 draadeind en Kavan kogelscharnieren (met 6mm tapkogel). In de toekomst zullen de links wellicht nog eens een keer vervangen worden door wat fraaiere/stevigere/dikkere exemplaren. Maar voorlopig heb ik geen betere materialen ter beschikking, en is het zo dus wel goed. De links zijn in lengte zodanig aangepast dat de wielbasis iets groter is geworden als standaard (zo ongeveer 4-5mm). Dit valt nog binnen de marge van wat de standaard aandrijf as kan hebben, dus deze kan gewoon gebruikt worden.
Voor de bevestiging van de dempers zijn nieuwe beugels nodig, de originele bevestiging zat immers op de links en zijn niet meer aanwezig. Deze beugels zijn overigens bij bijna alle oplossingen voor de aangepaste achtervering noodzakelijk, dus eigenlijk vrij standaard voor de doorgewinterde CC-01 eigenaar. Voor de volledigheid toch een kleine toelichting. Aan de onderzijde van de as zit een (scheve) uitsparing in de behuizing, uit een alu hoeklijn 15x30mm maak je eenvoudig 2 beugeltjes die hierin passen. Op het korte verticale gedeelte worden de dempers bevestigd en de beugel zelf wordt samen met de onderste links aan de as-behuizing geschroefd.
De brug is gemaakt uit een alu stip 10x2mm welke ik nog heb versmald naar 8mm, en vervolgens 4x heb gebogen onder ongeveer 18 graden. Voor de hoogte van de brug is 8mm genoeg om netjes over het dif te komen en schroefkoppen kwijt te kunnen voor de bevestiging van de links. De hoek van buigen en de lengte maatvoering van de brug is wel heel belangrijk om goed over het dif te kunnen komen. Na 1 gefaalde poging blijkt de tweede brug echt perfect.
ðimg 7789 onderdelen 4-link met brug 1
ðimg 7791 onderdelen 4-link met brug 2
ðimg 7795 4-link met brug 3
ðimg 7800 4-link met brug 4
Uiteindelijk is het bepalen van de maatvoering van de beugels en brug nog best wel een aardige klus geweest. Ik kan mij zo voor stellen dat dit misschien afschrikt om dergelijke stappen te ondernemen. Voor die mensen heb ik de alu onderdelen van de aangepaste vering maar even uitgetekend, natuurlijk ook voor het toekomstige Pajero bouwproject

ðimg 0197 tekening onderdelen 4-link aanpassing
De tweede stap om de achtervering en zo ook de wieluitslag te verbeteren is het vervangen van de dempers. Veel gebruikt worden de Tamiya TLT dempers (53369), deze zijn smal en vrij lang. Aangezien menig Tamiya gek deze dempers gebruikt voor het CC-01 chassis heb ik ze ook maar voor dit project aangeschaft. Iets wat goed is hoeft niet opnieuw verbeterd te worden, toch ?

ðimg 7810 4-link + TLT dempers gemonteerd 1
ðimg 7811 4-link + TLT dempers gemonteerd 2
ðimg 7818 4-link + TLT dempers gemonteerd 3
ðimg 7821 4-link + TLT dempers gemonteerd 4
ðimg 7823 4-link + TLT dempers gemonteerd 5
Nou dat resultaat vind ik niet echt fraai, het chassis staat achterlijk schuin omhoog

ðimg 7841 flex shot standaard demperbevestiging
Over een andere positie van de dempers heb ik wel een avondje zitten brainstormen en ook wat dingen geprobeerd. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen; dat hoe meer de dempers met de bovenkant naar het midden van het chassis staan, des te meer of makkelijker grotere wieluitslag mogelijk is. Uiteindelijk heb ik dan ook besloten om de dempers schuin te monteren. Om dit mogelijk te maken moest er wel een stuk uit de achterkant van het chassis gezaagd en gedremeld worden. Op het chassis zijn aan de achterkant een stel niet gebruikte bevestigingspunten beschikbaar waarop een nieuwe “damperstay” in het midden van het chassis vastgemaakt kan worden. Hopelijk een goede oplossing.
ðimg 7810_aanpassing chassis voor nieuwe damperstay
Het vergt uiteraard wel enige moed op de zaag in een nieuw chassis te zetten, maar wie niet waagt ….. die rijdt dus standaard, haha !!!

ðimg 7868 alu damperstay gemonteerd 1
ðimg 7870 alu damperstay gemonteerd 2
ðimg 7874 alu damperstay gemonteerd 3
In de damperstay heb ik nog wel wat extra bevestigingspunten voor de dempers gemaakt, ook voor de bevestiging op het chassis, maar deze kan je eigenlijk wel vergeten. Ze zijn namelijk niet te gebruiken zonder verder uitzagen van de achterkant van het chassis. En dat vond ik niet nodig aangezien de onderste bevestigingspunten perfect functioneren en het chassis dan alleen maar nutteloos verder verzwakt zou worden.
ðimg 7906 flex shot aangepaste demperbevestiging
Uiteindelijk is er door de aangepaste demperbevestiging nog weer ongeveer 7-10mm aan wieluitslag gewonnen. Dus ben ik heel tevreden met het resultaat en is de aanpassing van de achtervering een voldongen feit

De wielophanging en dempers aan de voorzijde blijven voorlopig de originele, wel met de zachtere olie in de dempers uiteraard. Ik zou eigenlijk nog wel willen dat het chassis ook aan de voorkant meer articulatie krijgt en ook iets hoger op de poten komt te staan. Maar met de standaard draagarmen en uprights is niet zo heel veel winst te behalen, hoogstens enkele millimeters. Als je de voorkant echt hoger wilt laten staan en de wieluitslag verbeteren dan zijn er naar mijn idee behoorlijk wat aanpassingen c.q. vervangende onderdelen nodig. Een uitdaging die voor de toekomst blijft staan, tips zijn van harte welkom (liefst met foto’s), haha.
Laatst bewerkt door een moderator: