Haastnooit's CC01 Dodge Ramcharger

CC-01 1983 Dodge Ramcharger Bouwverslag


Start

Op diverse fora heb ik dikwijls gelezen dat het XC/CC chassis een goede keuze is wat betreft de basis voor een eenvoudige en betaalbare scaler. Een simpel en stevig chassis met ook nog aardig wat realistische kenmerken. En ook nog eens makkelijk is aan te passen aan speciale wensen. Door mijn Unimog project (zie bouwverslag) waarbij het scale gebeuren langzaam het project is ingeslopen kon ik de “druk” uiteindelijk niet meer weerstaan en heb ik er 2 besteld !! :D

49490 Mitsubishi Pajero MTW op XC-01 chassis (CC-01 met korte wielbasis dus)
58324 VW Race Touareg op CC-01 chassis (lange wielbasis)

Het balletje voor dit bouwproject is gaan rollen toen de beste Sint mij vorig jaar beloonde met een super toffe Proline 1983 Dodge Ramcharger body !!! :cool: Toen die eenmaal in mijn bezit was, moest ik wel beginnen met de bouw van een auto om deze kap op te passen. De inspiratie en drang om de Unimog af te maken vervaagde (helaas) en de dozen van de Pajero en Touareg leken wel licht te geven in mijn kast op de hobbykamer.

Door de wielbasis van de Ramcharger body is de Touareg het meest geschikt om omgetoverd te worden. Gelukkig maar want de Pajero heeft een mooie ABS kap en dat is nog weer iets nieuws voor mij dus die gaat in de toekomst uiteraard gewoon gebruikt worden. Nu had ik voor de Touareg bedacht hier een trialtruck/dakartruck van te maken met een Bruder cabine en een zelfbouw achterkant. Dat feest gaat dus niet door, en mijn neefje kan dan ook een mooie Bruder vrachtwagen tegemoet zien, haha. :D

full

ðimg 0195 de doos

Vanwege de geboorte van mijn dochter en andere projecten heeft de bouw een aardige tijd in beslag genomen, maar deze nadert nu toch echt het eindpunt. Hieronder en in nog wat aanvullende posts volgt een uitgebreide opsomming van de uitgevoerde werkzaamheden.

Chassis

De bouw van het CC-01 chassis is echt geen tijdrovende klus, in een goede middag schroeven zit het chassis (standaard) in elkaar. Voor de aardigheid heb ik toch ook maar even de Touareg kap uitgeknipt en op het chassis gezet. Ik moet zeggen in het echt is de kap toch beter als op een foto, ik vond de Touareg er altijd een beetje “zozo” uitzien. Maar nu die zo voor mij staat moet ik mijn mening misschien toch wel herzien. Maakt niet uit, de Touareg kap gaat in ieder geval niet gebruikt worden. Als iemand interesse heeft om de kap over te nemen stuur maar een PB.

full

ðimg 7229 CC-01 Touareg gereed

In het chassis zitten geen opvallende spectaculaire mooie onderdelen, helaas wel een twijfelachtige constructie :rolleyes:, namelijk de stuurinrichting. Maar daar is ondertussen een prachtige GPM hopup voor beschikbaar, die zal in de toekomst nog wel eens aangeschaft worden. Grappig vind ik wel de suggestie van de balken van een ladderframe in het grote badkuipchassis. De realistische lijnen van een dergelijk chassis hebben dus wel duidelijk een rol gespeelt in het ontwerp. Overigens zijn tijdens de bouw uiteraard wel de plastic glijlagers vervangen door rubbersealed kogellagers.

Vering

Nu wordt het leuk en interessant :cool:. Het CC-01 chassis is standaard voorzien van een starre 4-link achtervering. Deze is erg stug en er is niet zoveel wieluitslag (of articulatie) mogelijk. De standaard 4-link is dan ook vervangen door een home-made variant die meer wieluitslag mogelijk moet maken. Na wat rondkijken op internet kwam ik tot de volgende 2 oplossingen, namelijk:

1) de starre 4-link vervangen op de originele bevestigingspunten van de as (meerdere uitvoeringsvormen mogelijk)
2) een 3-link maken met een extra kogelkopscharnier op de schroef in de behuizing op het midden van de as, en de onderste originele bevestigingspunten

Na nog wat twijfelen en nadenken over de juiste keuze, ben ik uiteindelijk gekomen tot een soort compromis. Het is een derde variant geworden, die ik nog niet elders op een CC-01 heb gezien, maar deze zal toch zeker al wel ergens eerder gemaakt zijn. Het is een 4-link met een soort “3-link opstelling”. Dit door een brug over het dif te maken en daarop de 2 bovenste links dicht bij elkaar in het midden van het chassis te bevestigen, de onderste links zitten op de originele bevestigingspunten aan de zijkanten van de as. De volgende onderdelen zijn nodig voor de home-made achtervering:

1)de 4 links
2)beugels voor demper/link bevestiging op de as
3)de brug over het dif in de achteras

De links zijn heel simpel gehouden en gemaakt uit stukjes M3 draadeind en Kavan kogelscharnieren (met 6mm tapkogel). In de toekomst zullen de links wellicht nog eens een keer vervangen worden door wat fraaiere/stevigere/dikkere exemplaren. Maar voorlopig heb ik geen betere materialen ter beschikking, en is het zo dus wel goed. De links zijn in lengte zodanig aangepast dat de wielbasis iets groter is geworden als standaard (zo ongeveer 4-5mm). Dit valt nog binnen de marge van wat de standaard aandrijf as kan hebben, dus deze kan gewoon gebruikt worden.

Voor de bevestiging van de dempers zijn nieuwe beugels nodig, de originele bevestiging zat immers op de links en zijn niet meer aanwezig. Deze beugels zijn overigens bij bijna alle oplossingen voor de aangepaste achtervering noodzakelijk, dus eigenlijk vrij standaard voor de doorgewinterde CC-01 eigenaar. Voor de volledigheid toch een kleine toelichting. Aan de onderzijde van de as zit een (scheve) uitsparing in de behuizing, uit een alu hoeklijn 15x30mm maak je eenvoudig 2 beugeltjes die hierin passen. Op het korte verticale gedeelte worden de dempers bevestigd en de beugel zelf wordt samen met de onderste links aan de as-behuizing geschroefd.

De brug is gemaakt uit een alu stip 10x2mm welke ik nog heb versmald naar 8mm, en vervolgens 4x heb gebogen onder ongeveer 18 graden. Voor de hoogte van de brug is 8mm genoeg om netjes over het dif te komen en schroefkoppen kwijt te kunnen voor de bevestiging van de links. De hoek van buigen en de lengte maatvoering van de brug is wel heel belangrijk om goed over het dif te kunnen komen. Na 1 gefaalde poging blijkt de tweede brug echt perfect.

full

ðimg 7789 onderdelen 4-link met brug 1

full

ðimg 7791 onderdelen 4-link met brug 2

full

ðimg 7795 4-link met brug 3

full

ðimg 7800 4-link met brug 4

Uiteindelijk is het bepalen van de maatvoering van de beugels en brug nog best wel een aardige klus geweest. Ik kan mij zo voor stellen dat dit misschien afschrikt om dergelijke stappen te ondernemen. Voor die mensen heb ik de alu onderdelen van de aangepaste vering maar even uitgetekend, natuurlijk ook voor het toekomstige Pajero bouwproject ;).

full

ðimg 0197 tekening onderdelen 4-link aanpassing

De tweede stap om de achtervering en zo ook de wieluitslag te verbeteren is het vervangen van de dempers. Veel gebruikt worden de Tamiya TLT dempers (53369), deze zijn smal en vrij lang. Aangezien menig Tamiya gek deze dempers gebruikt voor het CC-01 chassis heb ik ze ook maar voor dit project aangeschaft. Iets wat goed is hoeft niet opnieuw verbeterd te worden, toch ? ;) De veren van de dempers heb ik nog wel ingekort en het resterende gedeelte vervolgens weer uitgerekt naar de originele lengte van de onbelaste veer (5cm).

full

ðimg 7810 4-link + TLT dempers gemonteerd 1

full

ðimg 7811 4-link + TLT dempers gemonteerd 2

full

ðimg 7818 4-link + TLT dempers gemonteerd 3

full

ðimg 7821 4-link + TLT dempers gemonteerd 4

full

ðimg 7823 4-link + TLT dempers gemonteerd 5

Nou dat resultaat vind ik niet echt fraai, het chassis staat achterlijk schuin omhoog :confused:. Het gebruiken van de bovenste originele bevestigingspunten van de dempers gaat dus mooi niet door. Het moet ook zonder kap wel een beetje smoelen, en dit gaat op den duur zeker irriteren. Ook hadden de dempers nog erg veel weerstand, dit heb ik opgelost door de standaard meegeleverde Tamiya olie geel te vervangen door de zachtste olie die ik heb staan.

full

ðimg 7841 flex shot standaard demperbevestiging

Over een andere positie van de dempers heb ik wel een avondje zitten brainstormen en ook wat dingen geprobeerd. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen; dat hoe meer de dempers met de bovenkant naar het midden van het chassis staan, des te meer of makkelijker grotere wieluitslag mogelijk is. Uiteindelijk heb ik dan ook besloten om de dempers schuin te monteren. Om dit mogelijk te maken moest er wel een stuk uit de achterkant van het chassis gezaagd en gedremeld worden. Op het chassis zijn aan de achterkant een stel niet gebruikte bevestigingspunten beschikbaar waarop een nieuwe “damperstay” in het midden van het chassis vastgemaakt kan worden. Hopelijk een goede oplossing.

full

ðimg 7810_aanpassing chassis voor nieuwe damperstay

Het vergt uiteraard wel enige moed op de zaag in een nieuw chassis te zetten, maar wie niet waagt ….. die rijdt dus standaard, haha !!! :D Dus hopsakee de zaag erin gezet en voorzichtig aan zo minimaal mogelijk de achterkant uitgezaagd/gedremeld. De damperstay zelf heeft niet veel om het lijf, en is eenvoudig gemaakt uit een alu strip 2x30mm welke is gebogen onder 87-88 graden zodat deze nagenoeg verticaal op het chassis staat. Ter ondersteuning van het bevestigingspunt in het midden heb ik een aluminium busje van rond 6mm en 21mm lengte gebruikt.

full

ðimg 7868 alu damperstay gemonteerd 1

full


ðimg 7870 alu damperstay gemonteerd 2

full

ðimg 7874 alu damperstay gemonteerd 3

In de damperstay heb ik nog wel wat extra bevestigingspunten voor de dempers gemaakt, ook voor de bevestiging op het chassis, maar deze kan je eigenlijk wel vergeten. Ze zijn namelijk niet te gebruiken zonder verder uitzagen van de achterkant van het chassis. En dat vond ik niet nodig aangezien de onderste bevestigingspunten perfect functioneren en het chassis dan alleen maar nutteloos verder verzwakt zou worden.

full

ðimg 7906 flex shot aangepaste demperbevestiging

Uiteindelijk is er door de aangepaste demperbevestiging nog weer ongeveer 7-10mm aan wieluitslag gewonnen. Dus ben ik heel tevreden met het resultaat en is de aanpassing van de achtervering een voldongen feit :cool:.

De wielophanging en dempers aan de voorzijde blijven voorlopig de originele, wel met de zachtere olie in de dempers uiteraard. Ik zou eigenlijk nog wel willen dat het chassis ook aan de voorkant meer articulatie krijgt en ook iets hoger op de poten komt te staan. Maar met de standaard draagarmen en uprights is niet zo heel veel winst te behalen, hoogstens enkele millimeters. Als je de voorkant echt hoger wilt laten staan en de wieluitslag verbeteren dan zijn er naar mijn idee behoorlijk wat aanpassingen c.q. vervangende onderdelen nodig. Een uitdaging die voor de toekomst blijft staan, tips zijn van harte welkom (liefst met foto’s), haha.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Chassisverlenging

Omdat de Ramcharger body flink langer is als het chassis en er ook een achterbumper komt, heb ik het chassis verlengd. Bij mijn Unimog project heb ik veel aluminium gebruikt voor diverse aanpassingen en aanvullingen, en dat heeft toch een behoorlijke toename in het gewicht veroorzaakt :rolleyes:. Om die reden heb ik nu zoveel mogelijk kunststof gebruikt, en wel een pvc plaat van 3mm dik. Het is zo een geel bord voor tijdelijke verkeersmaatregelen bij werk in uitvoering.

Aan de achterzijde is het chassis 6cm verlengd met behulp van een plaatje voorzien van twee verstevigingribben en een sparing tpv de damperstay. De ribben vormen tevens de bevestigingspunten voor de verbinding naar de achterbumper. Het plaatje heb ik vastgeschroefd op de plaatsen waar normaal vanaf de onderzijde de dampermount geschroefd wordt. Nu is de verloren stijfheid van het badkuipchassis door het uitzagen van de achterwand ook weer gecompenseerd :D.

full

ð img 7989 chassis verlenging achterzijde 1

full

ð img 7992 chassis verlenging achterzijde 2

Op de bovenstaande foto’s zit het plaatje nog een beetjes scheef, de schroefgaten waren net iets te krap waardoor het plaatje onder spanning kwam te staan. Na het ruimen van de schroefgaten was dit verholpen. Aan de voorzijde is het chassis vervolgens nog eens met 1 cm verlengd door de mount voor de voorbumper. Deze is vastgeschroefd op 2 niet gebruikte bevestigingspunten aan de voorzijde van het chassis. Op deze plaats wordt bij de Pajero de mount voor de ABS kap gemonteerd.

full

ð img 7996 chassis verlenging voorzijde 1

full

ð img 7998 chassis verlenging voorzijde 2

De totale chassisverlenging bedraagt dus 7cm, de gewichtstoename is nihil in ieder geval veren de dempers niet verder in als zonder chassis verlenging. Nog een overzicht foto van boven af.

full

ð img 7999 chassis verlengd bovenaanzicht

Bumpers

Bij een beetje ruige 4x4 hoort natuurlijk een vette bull-bar dus hier ben ik na de chassis verlenging gelijk aan begonnen :cool:. Uit PLA plaat 2mm en styreen staafjes rond 5mm is de totale bull-bar opgebouwd. De dragende staanders zijn van 3 lagen PLA en zijn dus totaal 6mm dik, lekker "stevig" zullen we maar zeggen. Ook de verbinding tussen de 2 staanders is opgebouwd uit 3 lagen.

full

ð img 8090 onderdelen bull-bar

full

ð img 8093 close up staanders bull-bar

full

ð img 8102 bull-bar half gereed

De staafjes styreen heb ik boven het gasfornuis verwarmd tot ze flexibel zijn en daarna om een paar spijkers in een plaat hout in de juiste vorm gebogen en af laten koelen. De totale beugel in de bull-bar bestaat uit 2 haarspelden met ongelijke benen. Dus bovenlangs komen de 2 helften in de linker staander samen en onderlangs in de rechter, of andersom ;).

full

ð img 8113 bull-bar gereed 1

full

ð img 8114 bull-bar gereed 2

full

ð img 8115 bull-bar gereed 3

full

ð img 8116 bull-bar gereed 4

De achterbumper is eenvoudiger maar toch minstens net zo veel werk. De bumper zelf is vrij eenvoudig, deze bestaat uit 2 rechte staafjes boven elkaar, op zijn plaats gehouden door 4 plaatjes PLA, 2 eindplaatjes en een achterplaatje om de bevestiging aan het chassis te kunnen maken.

full

ð img 8128 onderdelen achterbumper

full

ð img 8137 achterbumper gereed

Het tweede onderdeel van de achterbumper betreft de verbinding tussen de bumper en de chassisverlenging aan de achterzijde. Dit onderdeel heb ik voor het gemak maar “het trapje” genoemd. Ook deze is weer gemaakt uit het plaatje pvc van 3mm dikte.

full

ð img 8199 trapje achterbumper 1

full

ð img 8203 trapje achterbumper 2

Ik ben zeer tevreden over het uiterlijk van de bumpers, alhoewel ik wel wat twijfels heb over de flexibiliteit en stevigheid van de bumpers. De praktijk zal het verder wel uitwijzen, in ieder geval is dit het resultaat.

full
http://www

ð img 8165 bumpers gemonteerd 1

full

ð img 8172 bumpers gemonteerd 2

full

ð img 8217 bumpers gemonteerd 3
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo 8O.
lekker bezig hoor.
ziet er weer topie uit.
maare is het mogenlijk om de voorkant ook hoger te krijgen.
zo valt de wielkas van het chassie mooier in de Ramcharger body.
nou als hij af is gaan we wel eens ergens in de boeklemeer trail rijden.
kan ik de f350 ook weer eens uitlaten:D.

succes verder met de bouw.

gr Sander.
 
mooi verslag...

de voorkant kun je omhoog krijgen door de draagarmen enz een beetje ruimer te maken.. veel win je niet, maar door gebruik van andere dempers (zelf gebruik ik df03 voordempers) kun je hem daar ongeveer 5 tot 10 mm omhoog krijgen...

ook kun je het "legoblok" weghalen en daar een schuine plaat in lijmen.. daardoor kun je makkelijker bij wat stijlere stukken oprijden

even een paar foto's van mijn competitie crawler op basis van xc erbij gevoegd als voorbeeld

20100210_1287.jpg


20100210_1286.jpg


20100307_1350.jpg
 
Bedankt voor de reactie's. Ik schatte zo in dat met de aanpassing van de C-hub aan de voorzijde ongeveer een 2-3 mm gewonnen zou kunnen worden. Maar 5-7 mm komt aardig in de richting van wat ik nodig heb. Ik zal er toch nog maar eens naar gaan kijken. Verlies je dan niet gemakkelijk de dogbone's ?

Aan het legoblok zit de chassisverlenging van de voorzijde vastgeschroefd, ik heb wel overwogen het weg te halen, maar uiteindelijk besloten het nog even zo te laten. Ook een mogelijke toekomstige verbetering ! :D

Body - bevestiging

De achterbumper is nu precies gemaakt op de gewenste toekomstige hoogte van de Ramcharger body. Deze rust aan de achterzijde nu op de PLA verbinding tussen de bumper en het trapje. De achterste bodyposts zijn ruim te kort, om op de juiste hoogte te komen heb ik uit de grootste aluminium hoeklijn die ik heb (20x40mm) een tweetal beugeltjes gemaakt. Helaas waren deze net niet hoog genoeg, maar met een pvc plaatje en het originele ringetje tussen de verschillende schroefverbindingen, zijn de achterste bodyposts uiteindelijk precies op hoogte.

full

ðimg 8615 bodypost achterzijde

Aan de voorzijde rust de body nu op de bovenkant van de bodyposts, de body staat nu nog wat te hoog. De bodypost zijn denk ik precies lang genoeg, maar de standaard plaats van de bodyposts is een beetje ongelukkig, deze komen nu precies uit op een niveauverschil in de motorkap. Uit een aluminium strip (2x10mm) en de kunststof busjes welke origineel onder de achterste bodypost zaten heb ik een brug gemaakt. Vervolgens de bodyposts richting het midden van de motorkap verplaatst en vastgezet.

Wielkasten


Door de “hoge” stand van de body is er behoorlijk wat inkijk in het chassis, de elektronica en de bodymounts aan de voorzijde zijn door de wielsparingen in de spatschermen zichtbaar. Om dit te verhelpen heb ik van wat dunne kunststof liniaaltjes (promotiemateriaal van mijn vorige werkgever, bedankt haha :D) wielkasten gemaakt. Allereerst de vorm van de wielsparing in het spatscherm overgenomen en vervolgens de liniaaltjes verwarmd en onder de juiste hoek gebogen. De wielkasten zijn uiteindelijk aan het chassis bevestigd met behulp van de schroeven waarmee de bodymounts zijn bevestigd. Aan de achterkant waren de wielkasten niet perse nodig tegen de inkijk, maar voor de scale looks vond ik dat ze er moesten komen.

full

ðimg 0206 wielkasten 1

full

ðimg 0207 wielkasten 2

De wielkasten uiteraard heb ik uiteraard netjes zwart gespoten.

Scale details (lightbar/spiegels/nummerplaten/ruitenwissers/roofrack)

De aankleding van de body is een tijdrovende klus gebleken, niet zo zeer door de hoeveelheid werk, maar meer door de hortende en stotende vooruitgang. Aangezien dit mijn eerste echte “scale project“ is en ik nog niet zoveel ervaring heb duurt het soms even tot dat de volgende stap wordt genomen. Nadat de body definitief op het chassis zat heb ik als eerste de Proline lightbar (idd ook van sinterklaas) boven op dak gezet, dat was niet zo moeilijk en duurde ook niet lang. Netjes meten en aftekenen, gaten maken en een prachtig resultaat.

full

ðimg 8608 lightbar aangebracht

De volgende stap was het maken van een setje spiegels. Dat was een behoorlijk zwaar en lang denkproces. De spiegels van een 1:1 schaal 1983 Dodge Ramcharger staan als het ware op een driepoot welke op de deur zit gelast. Ik heb veel nagedacht over hoe ik dat op schaal en nog een beetje stevig kon namaken. Ik wilde niet iets op de buitenkant van de kap lijmen, want dat breekt uiteindelijk toch zo af. Dus moest het anders, maar hoe ……??? Daar ben ik dus ook niet uitgekomen, ik heb een compromis moeten maken en besloten niet “originele” spiegels te maken. Ze zijn na veel schuren, passen en meten ontstaan uit PLA plaat en een staaldraad van 1,5mm doorsnede. De bevestiging op het chassis is net als de standaarddingetjes van Tamiya, met bodyclips en rubber O-ringen dus.

full

ðimg 8613 spiegels aangebracht

Uiteindelijk ben ik heel blij met het resultaat van de spiegels, ze zijn eenvoudig, stevig en de bevestiging op de body is heel strak. En als bonus dankzij het compromis zijn de spiegels nog inklapbaar ook, haha !!! :cool: Tijdens het nagenietend kijken naar de spiegels zo op de auto gemonteerd, bedacht ik dat er ook echte ruitenwissers op moesten komen. Nou dergelijke gedachten kosten al gauw weer een paar dagen met nadenken over hoe en waarvan dat gemaakt zou kunnen worden. Voor de ruitenwissers ben ik uiteindelijk gekomen tot de volgende prachtige samenstelling; haarspelden, antennebuis, antennedraad en M2x10mm schroefjes met moertjes.

full

ðimg 8706 ruitenwissers aangebracht

De wissers en wisserarmen zijn van de rechte delen van 4 stuks kaal gemaakte haarspelden gemaakt, welke onder een hoek aan elkaar zijn gesoldeerd. De wisser en wisserarmen moeten met de hand en punttang uiteindelijk in de definitieve vorm worden gebogen. De uiteinden van de wisserarmen zijn omgebogen en vast gesoldeerd aan de M2 schroefjes. In de koppen van de schroefjes heb ik eerst een sleuf gevijld waar de wisserarm precies inpast. Twee hele korte stukjes antennebuis (2-3mm) om de M2 schroefjes fungeren als afstandhouder aan de buitenzijde van de body. Om het geheel af te maken heb ik nog een stukje zwart antennedraad op de raamkant van wissers gelijmd, zo lijkt het net een echt rubber !! ;)

Tijdens een van de vele stopmomenten in het fabricageproces van de ruitenwissers heb ik voor de aardigheid alvast een setje nummerplaten gemaakt. Ze zijn heel eenvoudig te maken, gewoon printen met een normale printer en daarna met plakband (hopelijk) waterdicht plakken. Meer zekerheid met de waterdichtheid heb je natuurlijk wel als je een seal-apparaat gebruikt. Nadeel is dan wel dat je nummerplaat veel meer reflecteert en er “nieuwer” uit ziet, de nummerplaten met plakband zijn doffer. De bevestiging op de body is heel eenvoudig, gewoon met dubbelzijdig plakband.

full

ðimg 8630 nummerplaten

De laatste toevoeging aan de Ramcharger body is een roofrack. Ik heb vooraf lang getwijfeld of ik wel of niet een roofrack op de auto moest zetten, de “FBI looks” van de auto met alleen een lightbar vond ik eigenlijk best wel aardig. Uiteindelijk heeft de nieuwsgierigheid het gewonnen en heb ik toch besloten om eens een proefexemplaar te maken. Puur om te kijken hoe een roofrack op de auto zou staan. Hiervoor heb ik een heel aantal polystyreen staafjes (rond 3,2mm) en wat strippen PLA 2mm gebruikt. Gelukkig maar dat ik toch besloten heb het proefexemplaar te maken, want met roofrack is dus wel de definitieve keuze geworden, haha.

full

ðimg 8712 roofrack gemonteerd 1

full

ðimg 8713 roofrack gemonteerd 2

full

ðimg 8720 roofrack gemonteerd 3

Het roofrack is met vier M3x10mm boutjes+locknuts aan de body bevestigd, aan de binnenzijde van de kap gebruik ik wat kleine stukjes dunne kunststof plaat om de druk te verdelen over een groter oppervlak van de kap. Voorlopig komt het styreen roofrack op de auto, het is zonde om deze niet te gebruiken. Waarschijnlijk zal deze na de eerste “rollover” wel moeten worden vervangen door een messing variant.

Het roofrack is geladen met een reservewiel (uit de Pajero kit), gereedschapskist, een grote kist/koelbox, een stuk afdekzeil, twee dekens en een touwrol. Van wat haarelastiekjes en ijzerdraad (ringbandje van een kladblok) heb ik een aantal binddraden gemaakt om de lading op zijn plaats te houden. Uiteindelijk is er nog een schep bijgekomen om het voorste deel een beetje te vullen. De schep wordt met dunne reepjes fietsbinnenband aan het roofrack vastgebonden.


full

ðimg 8907 roofrack vulling

De spuitcabine


Omdat dit de eerste keer was dat ik verschillende soorten kunststof van kleur heb voorzien heb ik vooraf telkens een proefstukje gespoten. En dat is maar goed ook want de Tamiya TS-15 spuitverf die ik nog had staan hecht niet goed op de pvc delen. Op de PLA delen zijn er geen problemen. De bumpers en het roofrack heb ik dan ook met de TS-15 gespoten, maar het resultaat was niet helmaal wat ik voor ogen had, alles was superglimmend zwart geworden. Ik heb alles uiteindelijk overgespoten met een Karwei zijdeglans spuitlak, met een goed resultaat als gevolg.

Voor de pvc delen van de chassisverlenging heb ik dezelfde zwarte spuitlak gebruikt, alleen vooraf gegaan door een kunststof primer voor een betere hechting. Ook nu weer een goed resultaat en ook niet onbelangrijk; dezelfde “kleur” zwart als de bumpers en het roofrack. De spiegels van PLA zijn weer volgens een anders recept gespoten (PLA+primer+spuitlak) en ook deze “kleur” zwart is hetzelfde geworden.

full

ðimg 0213 chassisverlenging+bumpers gespoten

Omdat de resultaten met de Karwei spuitlak me wel bevielen heb ik nog een paar andere kleuren gekocht om de roofrack vulling te spuiten. De schep heeft een aluminium kleur pan, de gereedschapskist is nu rood en de deksel heeft een aluminium kleur gekregen. De grote kist/koelbox is lichtblauw geworden met een wit deksel en witte handvaten. Nog een paar stickers geplakt en voila … het roofrack met vulling is klaar !!!

full

ðimg 0209 roofrack klaar 1

full

ðimg 0210 roofrack klaar 2

De body ……………… moet nog gespoten worden. Volgende week heb ik vakantie en dan is de kap aan de beurt, nu eerst de kleurstelling bedenken ..... :confused:

Banden en velgen


De banden en velgen blijven voorlopig nog even standaard, dit om de auto “low budget” te houden. Tot nu toe heb ik nog maar 60 euro aan alle aanpassingen besteed, de Karwei spuitbussen verf niet meegerekend want die zijn nog lang niet op, haha. Een nieuw setje scale velgen en banden is dan relatief gezien een hele forse investering. Deze gaan op mijn wishlist voor mijn verjaardag en hopelijk kan ik ze volgend jaar uitpakken …...

Oh ja, ik ben nog wel op zoek naar 1 Touareg velg+band voor in de roofrack. Heeft iemand er nog 1 over ? Volgend project wordt namelijk de Pajero, en dan heb ik het wiel wat nu in het roofrack ligt nodig ……

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja, dogbones verlies je dan zeker (ervaring mee)
zelf gebruik ik tegenwoordig de cvd's van gpm...
dingen zijn nog geen 15 euro voor een setje..

die verhoogde spatborden is ideaal, heb ik ook gedaan.. dit omdat ik mijn spatborden weg heb gedremeld om ruimte te maken voor grotere wielen en banden (je hebt hele mooie banden bij rc4wd, evenals velgen)

maak je alles met styreen???

ow ja, misschien heb ik nog ergens wel wat wielen en banden liggen van een xc (pajero en/of touareg)
 
je kan de antenne ook onder de body kwijd hoor.
je gaat toch geen 40 meter van je afrijden met deze auto.
en heb je niet zo'n stom sprietje uit je dak :D.
verder ziet het er al mooi uit hoor.

gr Sander.
 
@sander: Daar heb je wel een punt ! De antenne gaat in de eindsituatie dus onder de kap. Stom dat ik daar niet aan heb gedacht, nu zit er een nutteloos gat in het dak :(. Gelukkig niet heel zichtbaar door het roofrack.

@Douwe: Ik heb de CVD's op de "wishlist" gezet. Ik gebruik wat ik voor handen heb, inmiddels PVC (chassiverlenging), styreen (roofrack / deel bumpers), PLA (spiegels / deel bumpers) en kunststof liniaaltjes (wielkasten) gebruikt tijdens de bouw.

Ik vermoed dat de PLA (Tamiya product) en de liniaaltjes ook styreen zijn, want met de plasticweld gedraagt het zich gelijk aan styreen. Ook qua bewerking gedraagt het zich gelijk.

Als je een touareg velg+band kan vinden, dan hou ik me zeker aanbevolen.
 
@sander: Daar heb je wel een punt ! De antenne gaat in de eindsituatie dus onder de kap. Stom dat ik daar niet aan heb gedacht, nu zit er een nutteloos gat in het dak :(. Gelukkig niet heel zichtbaar door het roofrack.

@Douwe: Ik heb de CVD's op de "wishlist" gezet. Ik gebruik wat ik voor handen heb, inmiddels PVC (chassiverlenging), styreen (roofrack / deel bumpers), PLA (spiegels / deel bumpers) en kunststof liniaaltjes (wielkasten) gebruikt tijdens de bouw.

Ik vermoed dat de PLA (Tamiya product) en de liniaaltjes ook styreen zijn, want met de plasticweld gedraagt het zich gelijk aan styreen. Ook qua bewerking gedraagt het zich gelijk.

Als je een touareg velg+band kan vinden, dan hou ik me zeker aanbevolen.

Pla plates zijn inderdaad gewoon styreen platen(of dat meen ik me toch te herinneren) .
 
Als je een touareg velg+band kan vinden, dan hou ik me zeker aanbevolen.

ik heb alleen nog een paar setjes pajero banden en velgen liggen...

je mag me altijd een pb sturen (of kom eens op tamiyagekken.nl, daar ben ik meer te vinden)

en als je in de buurt woont mag je ze altijd komen halen voor nop :D
 
De bumpers en roofrack zien er echt super uit, bij xc's wordt de voorste bumper vaak weggelaten, maar het exemplaar hierop past volledig in het plaatje!
 
Thanx Tamaniac. Ze zijn goed gelukt inderdaad, en ook nog eens in 1 keer, haha. Op zo een dikke amerikaanse bak hoort gewoon een bullbar, dat blijkt maar weer :D
 
hallo
leuk bouwverslag,
ik moet hier ook nog wel ergens een reservewiel hebben liggen,
maar op marktplaats heeft in zaandam iemand een bak met onderdelen en ook pajero wielen erin zitten voor 20 euries,zie tamiya zaandam,
als je de dogbones met kruiskoppeling gebruikt dan kan je ze niet meer verliezen,
en de besturing tja das echt 3 x niks,gelukkig is er de gpm,die heeft trouwens meer hop ups voor het xc/cc chassis,
en wordt het een politie uitvoering usa stijl??!!!
van oranje/blauwe aanstekers een zwaailichtbalk maken,
op de truckers topic staat ergens een link naar zwaailampen,
maar een beetje boel duur:D:D:D
ovale aanstekers doen het ook leuk voor het aanzicht,er hoeft niet persee licht in toch??!!
ik hoor wel van je,ik woon in middenmeer dus redelijk in de buurt,
groeten markioo
 
Laatst bewerkt:
Thanx mannen. Kan niet anders zeggen, dan dat het zelf bouwen, ontwikkelen en aanpassen van een bouwkit een leuke bezigheid is en blijft. En ik vind dat daar ook en bouwverslag bij hoort, de vele verslagen die ik gelezen heb brengen je vaak op ideeen en trekken je soms ook over de streep om eens iets te proberen. Dus eigenlijk zijn mijn verslagen een soort van "dank" woord, en hoop ik anderen van inspiratie te voorzien, haha :D.

@markioo: ik zal eens kijken op MP naar de "Tamiya 20 euro verrassingsdoos". Op het dak komt een proline lightbar met 5 lampen (voorlopig zonder leds). Geen zwaailichten, vind ik niet zo, ben geen fan van de politie ;). Douwe zorgt er alvoor dat ik een paar Pajero wielen en banden ga krijgen, moest hij eerst nog effuh opzoeken .... dus wacht het even af.

@import scooby: hevig gemod chassis zo te zien. Ziet er goed uit, heb je ook foto's van alleen het chassis. Misschien steek ik er nog weer wat van op. Op stapel staat een Pajero build vandaar ...


update

Wat de besturing betreft, die is echt volkomen naatje. Ik was nog niet van plan veel euro's in de Ramcharger te steken, maar dit kan echt niet. Zodoende heb ik toch maar vast de GPM stuurset en gelijk ook de CVD's besteld, die zitten nu ergens in een postzak onderweg naar hier. Ik hoop dat de speling in de besturing drastisch zal verminderen, wordt vervolgd.

Vandaag heb ik de standaard RS540SH motor vervangen door een RCWD 45T brushed motor (7 euro via Ebay 8O), maar de Ramcharger loopt nog steeds vrij (lees: te) hard .... Nu de EPA maar op 35% gezet .... Mogelijk zijn er andere oplossingen (naast een andere motor uiteraard), iets om te onderzoeken.

De kap is inmiddels gespoten, maar nog niet klaar. Er volgen nog wat probeersels c.q. experimenten. Het wordt weer helemaal anders als van te voren bedacht, als de kap klaar is zal ik het resultaat en een beschrijving van het gehele proces in een aparte post delen. :yes:
 
hallo
je kan een truckpuller motor nemen en tussen de truckpuller en tandwielkast een planetaire vertraging plaatsen,
merk weet ik zo niet uit mn hoofd maar is meen ik ook op
www.rc4wdstore.com te vinden,
en die 20 euries doos advertentie zal ik even titel van opzoeken,
mvg markioo
 
Als je het idd lowbudget wilt doen, ga dan eens op zoek naar een GD-600 van Greatplanes. De vliegers van MBF weten vast wel waar je zoiets kan vinden voor weinig! Vertraagt de hele boel erg mooi, heeft wel plastic tandwielen maar die zijn bij mij nog niet kapot geweest.
Nadeel is wel dat stickpacks niet meer passen in de acculade, aangezien je motor nu ongeveer 2.5cm naar achteren is gekomen!
Mijn K5 XC heeft voor het laatst in Purmerend gereden zoals hij er nu bijstaat, er zat toen een GD-600 in met een Novak Goat brushless crawler combo, en een 24kg bigscale servo. Als de auto vast zat op de rotsen dan brak hij alles af om los te komenen ze tocht mank te vervolgen...
 
Bedankt voor de tip scooby, ik hou het voorlopig wel even zo. Maar de GD-600 gaat op de lijst met toekomstplannen. Niet vanwege de kosten maar meer vanwege alle benodigde aanpassingen die dan nog nodig zijn.

De dodge moet nu eerst maar eens gebruiksklaar worden. Heb eindelijk de laatste spuitbussen binnen, pfffffh de lokale HS hier in Alkmaar is niet echt betrouwbaar. Ik had gebeld of ze PS55 hadden, nee moeten uit filiaal Amsterdam komen, duurt een dag of 3-4, we bellen je ..... Nooit meer wat gehoord, is niet de eerste teleurstelling, ben er volledig klaar mee !!! :evil: Nu maar bij PK besteld en binnen een paar dagen in huis, zoals het hoort.

De bestellingen gaan sowieso niet zo soepel de afgelopen maand, ben ondertussen al 20+ dagen aan het wachten op een setje CVD's uit Hong Kong, ook zweven er nog ergens een paar servo's, ook al 20+ dagen. :confused:

De installatie van de CVD's en de GPM stuurset (die ik al heb liggen) is het laatste wat ik voorlopig aan het chassis ga doen. Van het weekend hoop ik de laatste hand te leggen aan de kap .... Hij is al gespoten maar ga aan de hand van een proefstukje kijken of ik de flatclear er op los laat ....

Hopelijk snel een update met eindresultaat :D

[edit] @scooby: Oh ja, ik heb nog een Proline Blazer body gewonnen op Ebay, haha. Er komt dus een K5 bij !!!
 
Laatst bewerkt:
OK, de kap is nu eindelijk "klaar". Het was een behoorlijk lang (denk)proces, met name omdat ik niet kon beslissen wat de uiteindelijke kleur moest worden. Voordat ik begon de knoop maar door gehakt en gekozen voor wit, net zoals mijn Honcho, dus weinig origineel ..... :rolleyes:

Voor mijn trailers/scalers hanteer ik de volgende tactiek mbt het spuiten:
1. Roest aan de binnenzijde
2. Zilver onderlagen (2 st) op de buitenkant
3. De definitieve kleur op de buitenkant

Lichte krassen, door de definitieve kleur aan de buitenkant worden dan metaalachtig foor de zilveren onderlaag. Zwaardere krassen door de definitieve kleur en de onderlagen worden roestig doordat de verf van de binnenzijde tevoorschijn komt :cool:.

De eerste stap betreft de binnenkant van de kap, deze heeft dus een "roest behandeling" gekregen, door PS5 (zwart), PS11 (zilver) en PS14 (koper) door elkaar te spuiten. De roestkleur is helemaal afgespoten met 2 lagen zwart. Volgende stap zou zijn de buitenzijde van de kap met zilver onderlagen en de uiteindelijke kleur.

Na het spuiten van de roest sloeg de vertwijfeling echter toe ..... :confused: Ik vond wit toch niet helemaal de juiste keuze. Na een paar dagen naar de roestige kap te hebben gekeken begon ik deze enorm te waarderen en heb ik besloten deze maar zo te laten. Is weer eens wat anders ..... :D

De grille heb ik uiteindelijk nog wel van een laag zilver aan de buitenzijde voorzien. Resultaat was reddelijk, nog niet helemaal top, want nu had ik een roestige auto met een showroom glans voor me neus staan. Door nog eens 2 lagen PS55 Flat clear over de buitenkant te spuiten is de kap nu mat. Overigens voor de PS55 eerst de decals plakken, want anders zijn die nog glimmend ;).

Het resultaat:

full


full



full


Foto's met flits:

full


full


full


full


full


Op de foto's komt de matte kleur niet helemaal tot zijn recht, het werkelijke resultaat is beter als op de foto's :rolling:.

Er zijn nog wel een aantal plannen voor de Dodge Ramcharger;

1. Interieur met scale toebehoren maken en bestuurder (incl. aanpassing van bodyposts achter)
2. Dopjes maken voor in de gaten van het roofrack wanneer deze niet gemonteerd zit
3. Antenne binnen de kap wegwerken
4. CVD's + stuurset monteren (mochten de CVD's ooit aankomen)
5. De kap weatheren zodat deze er echt oud uit komt te zien
6. Sidebars of treeplanken maken
7. Vieze ramen maken

Maar voorlopig wil ik eerst weer eens wat technische modelbouw doen in plaats van estetische modelbouw, dus ga ik eerst het chassis van de Pajero onder handen nemen.

Wordt vervolg ........ aankomende winter !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top