Haastnooit's M04L Baja Beetle

M-04L Baja Beetle Bouwverslag

Dit keer een andere vorm van het bouwverslag als gebruikelijk. Voorgaande verslagen verliepen per dag zeg maar, dit is het verslag van de gehele bouw. Er volgt nog een kleine aanvulling over de afwerking van de auto. Daarmee bedoel ik het maken en aanbrengen van de decals en de het afmaken van de accessoires.

start
Via via ben ik in het bezit gekomen van een Tamiya Beetle bouwkit 58383, een auto obv het M-04L chassis. Ik ben eigenaar van een voorwiel aangedreven Swift op het M-03M chassis, een echte funcar !! :thumbsup: Dus verwachtte ik dat eigenlijk ook van deze achterwiel aangedreven kever, dus liet ik deze niet aan mijn neus voorbij gaan. Hopelijk een 2e funcar, dat is dus gelijk ook het thema van de bouw, de auto moet fun uitstralen :p.

Na een poosje denken en rond snoepen op het internet , ben ik tot twee mogelijke uitvoeringen van de kap van de kever gekomen. Voor elk auto in mijn garage is het de bedoeling dat ik minimaal 2 kappen heb dus zijn ook twee verschillende thema’s mogelijk.

1)de “Beach Baja”
2)de “Dessert Baja”

De Beach baja kap zal ik als eerste maken. Het chassis zal breder moeten worden en ook een rondom stevige brede sloffen mogen niet ontbreken. De body zal worden geknipt in de typerende Baja style, met behoorlijk ingekorte spatschermen. De paintjob zal eenvoudig en klassiek zijn, maar wel met opvallende heldere kleuren. Ook een paar dakdragers en surfplanken mogen niet ontbreken. Ik twijfel nog of ik de ramen in de portieren open maak :confused:.

De Dessert Baja zal ik als tweede maken, waarschijnlijk pas in de wintermaanden. In ieder geval is de basis hetzelfde verbrede chassis als de beach Baja. De banden zullen anders zijn. Een iets grotere diameter en multipin achter en voor gegroefde banden. Een minder extreem geknipte body, spatlappen, een voorbumper met skidplate en een groot imperial met reserve onderedelen en overige attributen.

Chassis

Eerst stap uiteraard het chassis. Voor een stoere look heb ik besloten de spoorbreedte van de auto te verbreden. De complete wielophanging is vervangen voor die van het TL-01 chassis. De volgende onderdelen heb ik daarvoor gebruikt:

50963 TL-01 Front hub carrier
50964 TL-01 Front upright
50965 TL-01 Rear upright
50966 TL-01 Long suspension arms
53303 TL-01 adjustable arms

Door de langere wielophanging is de standaard aandrijfas natuurlijk ook niet meer te gebruiken, als vervanging heb ik gelijk maar voor een upgrade gekozen en een set universal shafts aangeschaft (53418 TL-01 universal shafts) :cool:.

Alle onderdelen die nu vervangen zijn, kunnen allemaal gebruikt worden als reserve onderdeel voor mijn Swift. De wielophanging van de M-03 en M-04 zijn standaard volkomen identiek, dus zullen deze nog wel eens van pas komen. Verders de overige benodigde onderdelen zoals servo, ontvanger (Hitec) en een setje oliedempers aangeschaft. Helaas liep de levering van servo en de ontvanger wat vertraging op. In afwachting van de aflevering van de servo heb ik zoveel mogelijk voorbereidend werk gedaan. Maar uiteindelijk heeft de bouw toch wel ruim een week volkomen stil gelegen :mad:.


Velgen en banden
Met betrekking tot het schoeisel van de Beach Baja is de keuze gevallen op een set velgen en banden van HPI uit de Vintage collectie. Deze banden hebben een rubber randje welke over de velg gaat en waardoor de band dikker lijkt als dat deze werkelijk is. De velgen hebben bovendien 6mm offset waardoor weer extra breedte wordt gewonnen.

3860 Vintage Stockcar wheels 31mm
4797 Vintage Stockar tyres 31mm

Na uiteindelijke ontvangst van de servo was de bouw van het chassis snel afgerond. Het uiteindelijk afstellen van de stuur- en spoorstangen bleek nog wel een tijdrovende klus en zal straks ook waarschijnlijk nog wel enige fine-tuning kunnen gebruiken. De gekozen servo lijkt niet echt ideaal, kennelijk is de maatvoering van Hitec tov Tamiya en Futaba net iets anders. (Nader onderzoek zal dit moeten uitwijzen, maar aangezien het gehele chassis uit elkaar moet om bij de servo te komen zal dit voorlopig niet aan de orde zijn)

De kunststof ballcups van de stuurstangen bleven soms net achter de opening in het chassis hangen. Een klein beetje afschuinen van de ballcups heeft dit probleem voorlopig even opgelost. Voor de aardigheid een aantal fotos van het M-03M en M-04L chassis naast elkaar, normaal gesproken dus identieke wielophanging. Door de aangepaste wielophanging en de 6mm offset velgen is de spoorbreedte ongeveer 3 tot 3,5cm groter geworden :yes:.

full

ðimg 5836 Swift + Baja vooraanzicht
full

ðimg 5838 Swift + Baja bovenaanzicht

full

ðimg 5841 Swift + Baja 3 kwart vooraanzicht

Nog wat foto's van alleen het M-04L chassis. De alu oliedempers zijn van het merk Topcad, en zijn voorlopig OK wat betreft de prijs-kwaliteit verhouding.

full

ðimg 5850 M-04L chassis zijaanzicht

full

ðimg 5855 M-04L chassis achteraanzicht


Bumpers
De bumpers van het chassis zijn zelfgemaakt uit een aluminium hoeklijn van 15x35mm. Verkregen bij de bouwmarkt, mijn ervaring is dat de Gamma de meeste keuze heeft in aluminium profielen, ideaal om eens mee te experimenteren.

In eerste instantie was ik begonnen met het maken van een kunststof achterbumper uit een stuk PE 50mm persleiding. Met zaag en stanleymes heb ik uiteindelijk eerst een grof prototype gemaakt. Voor de montage aan het chassis heb ik de originele bumper in de lengte doorgesneden en versmald zodat ik 2 korte kunststof “hoeklijntjes” over hou. Met twee M3 boutjes en locknuts is het geheel verbonden.

full

ðimg 5884 PE achterbumper

full

ðimg 5887 PE achterbumper

De bumper op de voorkant is samengesteld uit een aluminium profiel en kunststof onderdelen van de Tamiya Bush Devil (G-parts 9005353). Alle hoeken en zaagkanten zijn gevijld en geschuurd. Voor een superfijne afwerking heb ik staalwol gebruikt, dat is bijna polijsten zo fijn als dat schuurt. Het resultaat is zeker naar tevredenheid.

Door het mooie resultaat van de voorbumper bedacht ik dat ik ook maar eens een alu achterbumper moest maken om te kijken of dat ook wat zou kunnen zijn. Uiteindelijk bleek dat dus prima te kunnen uit dezelfde hoeklijn als gebruikt voor de voorbumper. De twee PE bumpers, het prototype en de definitieve (halverwege de fabricage), zijn direct in de la met reserve onderdelen opgeborgen. Zowel voor en achter dus home made alu bumpers.

full

ðimg 5879 alu voorbumper

full

ðimg 5908 alu achterbumper

Voordat ik was begonnen aan het maken van de bumpers had ik de body al een keer geknipt, niet zover als op de bovenstaande foto’s. Maar die tussenvorm was ook alleraardigst, de koplampen voor waren nog aanwezig en de wielkasten volgens mij ook nog. Een behoorlijke Streetrod look keek mij aan, een hele strakke kap, met eventueel een verlaagd dak, geblindeerde ramen, fake motorblok is misschien ook wel een leuk idee. Helaas heb ik geen foto’s genomen van die tussenfase, stom stom stom.

Dadragers + surfplanken

Zoals gezegd moesten er dakdragers op het dak van de Beach Baja en natuurlijk ook een paar surfplanken. Voor de surfplanken heb ik een mooie plaat PE dik 5mm weten te verkrijgen die uitstekend buigbaar is en ideaal om een surfplank van te maken. Na een avondje zagen, vijlen en schuren is de vorm goed genoeg.

full

ðimg 5912 impressie surfplank op dak

full

ðimg 5915 impressie surfplank op dak

Voor de vinnen heb ik een kunststof liniaaltje ongeveer 1,5mm dik, gebruikt. Met de boormachine en het stanleymes de sleufgaten in de surfplanken gemaakt. Het liniaaltje is makkelijk met een hobbyschaar in de juiste vorm te knippen. Voor het verlijmen blijkt de keuze van PE weer niet zo heel erg handig, de meeste lijmen zijn niet geschikt voor deze soort kunststof. Uiteindelijk heb ik een 2 componenten lijm van Pattex gevonden die wel PE kan lijmen. Nu nog een kleurstelling bedenken en de planken voorzien van een paar lagen verf. Maar eerst de auto afmaken, de surfplanken afmaken zal de laatste klus van dit project worden.

De dakdragers zijn ook gemaakt van PE en aluminium. Waar de surfplanken op de dakdragers rusten heb ik inmiddels 2 lagen krimpkous over elkaar aangebracht. Voor de bevestiging op de body gebruik ik de standaard geleverde zelftappende schroefjes van de bumpers. (Æ2,6mm). Aan de binnenzijde van de body heb ik kunststof plaatjes gebruikt (van het liniaaltje) die de druk over een groter oppervlak van de body verdelen.

full

ðimg 5931 overzicht eigen onderdelen

full

ðimg 5940 close up surfplanken

full

ðimg 5944 close up dakdragers

Op het overzicht twee reserve alu bumpers, twee reserve PE bumpers, 4 PE profieltjes 6mm (gezaagd en geschuurd uit een plaat PE 10mm) waaruit de hoeken van de dakdragers zijn gemaakt, de twee surfplanken, de twee (onafgewerkte) dakdragers en twee reserve alu strippen 6mm van de dakdragers. Een aardige lijstje met zelfbouw onderdelen. Weer een klein stapje vooruit in de modelbouw, vergeleken met de vorige bouw !

De kap

De keuze van de hoofdkleuren is uiteindelijk gevallen op lichtblauw (PS3) en geel (PS6), een beetje geïnspireerd op de kleurstelling van de oude Benetton F1. Als accentkleuren zijn wit (PS1) en zwart (PS55) gebruikt. De spuitvolgorde is blauw, geel, wit, zwart geworden. Zwart als laatste omdat ik de binnenkant van de kap donker wilde hebben vanwege de grote inkijk via de wielkasten. Bij het verwijderen van de raammask is helaas op twee plaatsen een heel stuk verf meegekomen. Op de rechterzijkant bijna het gehele spijltje tussen de 2 ramen in het portier en een klein stukje op de zonneband op het voorraam. Uiteindelijk heb ik de plekken goed kunnen herstellen met een beetje verf op een schoteltje en een penseeltje. Helaas op het spijltje op de zijkant vooraf een te vergeefse poging gewaagd met een soort lakstift. Hier zijn nu wat sporen van te zien. Helaas, maar in ieder geval is het minder erg als helmaal geen verf.

full

ðimg 6005 body gespoten

full

ðimg 6037 body gespoten

full

ðimg 6045 body gespoten

De kunststof delen van de bumpers en de “achterspoiler” hebben inmiddels ook al een laagje verf gekregen, uit de TS serie van Tamiya. Het buiswerk van de bumper is zwart (TS14), de lichtkappen racing wit (TS7) en de “achterspoiler” geel (TS16).

Rest nog het weer in elkaar zetten van de voorbumper, het monteren van de dakdragers, de spiegels en de “achterspoiler” …. En de auto is klaar.

Nu nog de afwerking, de decals, het spuiten van de surfplanken en misschien open zijramen. Maar ik neem nu eerst even een korte pauze. Naast bouwen moet er natuurlijk ook gereden worden. Wordt vervolgd …..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vertraging is daar !! :( Ik was van plan om zelf decals te printen voor dit project maar na de eerste proef gisteravond zie ik daar maar vanaf. Ik kon alleen waterslide decalpapier (meer geschikt voor kleine stickers voor de statische modelbouw) vinden en dat vind ik dus eigenlijk niks. Evengoed een velletje geprobeerd maar vind het belabberd om mee te werken en het resultaat is niet echt super. Nu ben ik op zoek gegaan naar alternatieve decals. Oorspronkelijk beetje surf style in gedachten (surfmerken e.d.) met de eigen gemaakt decals. Op internet niet te vinden, nu heb ik via e-bay maar een set Tamiya vintage decals voor sandschorcher / roughrider besteld. Eens kijken of ik daar een behoorlijk (lees: naar eigen tevredenheid ;)) resultaat mee kan halen. Effe wachten op die bruine envelop dus ........
 
Laatst bewerkt:
Ah een baja beetle, zie er super leuk uit zeg, vooral die dakdragers en die surfbordjes ;)
Jammer van die vertraging, maar dat hoort er ook wel eens bij hé :D

Succes verder blijf het volgen,

Groeten Stefan
 
Zo de envelop met decals is binnengekomen, wederom in recordtempo :D Toch aardig veel dezelfde decals op de 3 verschillende vellen, na even dubben maar besloten om voor de voet weg de stickers te plakken. Ik heb er in ieder geval genoeg. Het resultaat is wel OK, maar wel meer "race" stijl als dat ik vooraf had bedacht. Maar dat is gewoon even wennen ... ;)

Voor de bevestiging van de surfplanken op de dakdragers is inmiddels ook een eerste prototype bedacht. Deze is opgebouwd uit reepjes fietsbinnenband en als sluiting heb ik een aangepast M3 veerringetje gebruikt. De surfplanken zitten prima vast zo, en het geheel is redelijk goed op schaal, dus geen motivatie om iets anders te bedenken. Nog wel wat afwerken/rechtknippen/schoonmaken (talkpoeder) en het geheel is rijklaar.

De surfplanken blijven voorlopig nog wel even zwart, de kunststofsoort PE laat zich niet zo makkelik behandelen. En bovendien is het de bedoeling dat dit een "funcar" wordt voor een lekker potje scheuren op de openbare weg/P-plaats/schoolplein, en geen supergedetailleerd pronkstuk voor op de plank.

Genoeg toekomstplannen voor dit chassis:
1) surfplanken spuiten
2) motorblok/achterbumper maken
3) dessert baja body maken (met imperial en toebehoren)
4) voorbumper met skidplate

Daarover later meer maar nu eerst maar eens lekker scheuren ....... :cool:

full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prima verslag en erg mooi (maat-)werk op de Kever!
Nou heb ik er ook eentje staan en met een schuin oog......

Bedankt voor de bron van inspiratie!
 
Thanx voor de complimenten :D De stickers maken het wel af inderdaad :cool:. De auto is nu dus officieel gebruiksklaar en zal het aankomend weekend eens flink getest worden.

@simcajet: maak er wat moois van zou ik zo zeggen :thumbsup:
 
Zo vandaag even gereden met de Baja Beetle, en blijkt toch weer dat ik wel redelijk kan schroeven, alles is nog heel :D Haha. Nu even een serieuze evaluatie, ik moet wel zeggen dat de Swift (M-03) meer fun is om te rijden, de kever is een tikkeltje logger en slomer, terwijl de M-03 lekker vinnig is. Alles was verder Ok, alleen lijkt er dus wat snelheid te zijn ingeleverd.

Ik denk dat dit komt door het extra gewicht van met name de surfplanken en dakdragers. Een andere mogelijke factor is de grotere diameter en breedte van de wielen. Ik heb eigenlijk geen idee wat de invloed is van de grotere diameter wielen :confused: Als de as even snel draait ga je harder, maar hoe zit het met het extra gewicht en de extra wrijving door het grotere loopvlak ?

Misschien moet ik er wel een sterkere motor inzetten om een en ander te compenseren ;). Misschien is het maar een idee in het hoofd, de volgende keer maar eens met de Baja en Swift tegelijk rijden. De proef op de som zullen we maar zeggen :)
 
misschien zou je ter compensatie van de grotere wielen een kleiner pinion (motortandwiel) kunnen gebruiken. rijd hij in princiepe weer als het origineel. hij is trouwens wel super mooi geworden!!! welke wielen en banden heb je eigenlijk gebruikt?

Sander
 
Dat zal helaas niet gaan als je de handleiding bekijkt. Op de motormount zijn 3 posities mogelijk, voor 17T, 19T en 21T pinion. En standaard is de 17T pinion meegeleverd en deze zit er nu dus ook op :(

De velgen en banden zijn van HPI uit de Vintage collectie, in de beginpost staan de artikelnummers van HPI.
 
Back
Top