Hacker Vagabond versus Aeshna-LeFrog

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Peter Den, 16 aug 2019.

  1. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.302
    Locatie:
    Voorburg
    Zoals ik gemeld heb in een eerder draadje wil ik mijn ervaringen met het ontwikkelen van een kleine hellingzwever in dit aparte draadje voortzetten; bij deze dus.

    Ik ben al langere tijd aan het proberen een leuk hellingkistje met een span van +-120 te ontwikkelen. Eerst als een gemodificeerde RidgeRunt, later schuift het idee op naar een meer VTPR opzet.

    Mijn laatste is het model op bijgaande foto, door mij genoemd ’’Aeshna-LeFrog’’

    In verband met een aankomend hellingtripje wilde ik echter snel nog een model erbij, eigenlijk als referentie en om wat te leren.

    OA door goede recensies op ,vooral Amerikaanse fora, en het gebrek aan leuke kleine alternatieve houtbouw kitjes, koos ik voor de Hacker Vagabond.

    ( de AHI vond ik qua inbouw te priegelig en ik had al meerdere probleempjes met name met de staartvlakken gezien.)

    Één keertje eens niet eigenwijs zijn en tevens mijn weerzin tegen schuim en ARF modellen opzij zetten.

    Eerst de Vagabond:

    in tegenstelling tot sommigen op de fora was ik niet zo verrukt van de kit.

    Ik had deze onbekleed gekocht, omdat deze uitvoering , wit ,alleen onbekleed beschikbaar was.

    Ik was niet overtuigd door het standaard decor van Hacker.

    Dit is het eerste waar ik spijt van had: de structuur van het oppervlak vond ik niet te hachelen: hiermee wil ik niet in het vrije veld gezien worden.

    (een Lidl glider van €8 is mooier geschuimd)

    Ondanks afraden alhier en met het oog op iets grotere duurzaamheid heb ik het spul toch maar bekleed (ik had nog was lagere temperatuurfolie liggen)

    Dat ging goed voor de vleugels, maar het stabilo blijft nu kromtrekken.

    Hevig uitstrijken verhelpt de ene kromming, maar levert direct weer een andere op: om gek van te worden.

    Het stabilo en kielvlak zijn beiden een platte plaat van 9mm bijzonder lomp maar ook nog eens niet afneembaar.

    Na mijn eerste vliegervaring met de kist ga ik ze nu dus vervangen door balsa (afneembare) exemplaren: ik vind dit echt gewoon te slecht.

    (in navolging van Engelse Hurricane piloten die op eigen kosten hun linnen beklede ailerons lieten vervangen door triplex beklede)

    De kap is behoorlijk slap: als de kist uiteindelijk bruikbaar wordt ga ik nog wel iets verstevigen en het, in mijn ogen knullige, bevestigingssysteem vervang ik dan ook door magneten, maar nu nog van later zorg.

    Verder bouwt het spul (behoudens het bekleden, maar zoals gezegd: eigen schuld) heel snel tot het bedoelde kistje.

    Aeshna-LeFrog,

    (al mijn kleinere hellingkisten met recht vleugelplatform heten Aeshna: die met een verhoogde kop met toevoeging LeFrog)

    Dit lijkt de beste van de Aeshna’s tot nu toe, hetgeen ik toeschrijf aan o.a. de D-box indekking (voorgangers allemaal koolbuis, koolbuis neuslijst constructie, profiel SB96 en kleine constructiedetails uit de trail and error doos.


    Eerste vliegervaringen:

    Afgelopen woensdag dus naar de maasvlakte.

    Eerst op het nieuwe duin bij het kunstwerk.

    De wind was krap 4 en vrolijk de Vagabond er af gegooid.

    Ik kan het helemaal eens zijn met @Rick:

    Dit geld in nog grotere mate ook voor mijzelf en relativeert hopelijk mijn observaties.

    Maar ook dit ondervond ik:
    De Vagabond was niet vooruit te schoppen en kon onder deze omstandigheden ook geen hoogte houden.

    Met wat downtrim (de uitgangstrim is evenwel wel stabiel) begon het nog wel wat naar voren te vliegen maar hoogte maken/houden was er niet bij.

    Zonder verwachting hierna de Aeshna er af gegooid.
    Nu ben ik natuurlijk de slager die zijn eigen vlees de berg afgooit, maar dit vloog dus wel: aanzienlijk dynamischer en.. maakte, onder gelijke omstandigheden, gewoon hoogte.

    Hierna , met toenemende wind naar de steile rand van het oude duin verkast.

    Leuk gevlogen met de Aeshna waar ik overigens nog meer ervaring mee op moet doen, maar het blijft veelbelovend.

    De Vagabond kreeg ik toch maar niet aan het lopen: maar reëel gesproken moet er vooral nog veel aan de besturing en afstelling gedaan worden en moet de wind en de helling toch meer in de ‘’envelope’’ van de Vagabond liggen.

    Het is overigens veel te vroeg om een echte conclusie te verbinden aan de capaciteiten van de Vagabond en de Aeshna dus indien belangstelling: wordt vervolgt.
    IMG_4105.JPG
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2019
  2. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.322
    Locatie:
    Gouda
    "Lopen" doet hij inderdaad niet.
    Ik heb de gefoliede versie gehad en vekocht, met beschrijving van mijn ervaring.
    Op eeh helling met vooral verticale wind en veel hoogte (>50 meter) vliegt hij écht fantastisch. (eigen ervaring in Wales, UK en de Beaufort, F)
    Op lagere hellingen of hellingen met een flinke horizontale component wil het maar matig.
    Op lagere hellingen én een flinke horizontale component, zoals alle Zuid- en Noord Hollandse hellingen gaat het voor geen meter.
    Mogelijk doet hij het op Zoutelande redelijk goed.
     
  3. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.302
    Locatie:
    Voorburg
    Nagedacht over de wijze woorden van @Rick NL
    Is de eenvoudige conclusie dan niet dat deze kist (de Vagabond) een relatief grote weerstand en navenant slechte glijhoek heeft?
    Maar dit kan dan bijna principieel geen goede eigenschap zijn toch?
    Inmiddels ook het stabilo en kielvlak vervangen door balsa exemplaren (en stabilo afneembaar gemaakt)
    Gevoelsmatig voel ik me hier al een stuk comfortabeler bij en ik hoop dat dit tevens (tegen beter weten in waarschijnlijk) toch het spul wat efficiënter maakt.
    (Andere modificatie die ik vanaf het begin had gedaan: de aileron stangen van 0.6mm vervangen door 1.5mm: ik kon dat totaal niet rijmen met de reputatie van Hacker)
    Ik hoop over anderhalve week aan ''some serious sloping'' toe te komen en meer ervaringen te kunnen rapporteren . IMG_4126.JPG IMG_4128.JPG
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.697
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hij is ook niet gemaakt voor superieure zweefprestaties, hij is bedoeld voor superieure wendbaarheid. Ze vragen dus om, zoals Rick uitlegt, een stijle helling met veel lift.

    De Ahi vraagt daar ook om en doet het het best op die lage 'drempel' op Maasvlakte 1, Langevelderslag moet hij (de ahi) het volgens mij ook leuk doen als er niet heel veel wind staat.

    Volgens mij heeft Fotor ook zo'n Vagebond-achtig ding en die kon zelf op LVS niet heel lekker uit de voeten geloof ik.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  5. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.322
    Locatie:
    Gouda
    Voor veel zwevers is het inderdaad geen goede eigenschap, maar voor het vliegen op hoge, steile hellingen is het ook een voordeel om daardoor met redelijk gelijkmatige snelheid te vliegen.
    Vergelijk het enigszins met indoor kunstvlucht modellen die echt veel vaste remkleppen hebben om de snelheid te beperken in vertikale vliegtoestanden.
    Door de constante lift heb je geen efficiency nodig.

    Zelf heb ik om op hellingen met 'massive lift' te vliegen ook het hoogteroer servo vervangen door een serieus model met metalen tanden, na een gestript tandwiel op de plastic 9 gram HR-servo.
     
  6. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.302
    Locatie:
    Voorburg
    Ik denk inderdaad dat ik het spelletje wat beter begin te begrijpen, ook dankzij de opmerkingen van @Rick NL en @Justus
    Dit houd wel in dat zo'n model voor mijn basishelling, de Maasvlakte, te kort lijkt te schieten.
    Nog te weinig onderbouwd door meerdere ervaringen, maar het verschil in vermogen om boven te blijven tussen de Vagabond en de Aeshna was frappant.
    Ik denk nu dan ook dat er een significant verschil is tussen het ''VTPR'' vliegen met dit soort kistjes en bv het vliegen van Eric Poulain met zijn Excalibur.
    zie maar zoals ik ook zelf heb mogen aanschouwen. (en die Excalibur blijft echt wel boven als het moet)
    Weer eens wat filmpjes bekeken en de stijl van vliegen van bv Excalibur is veel dynamischer dan van dit soort kistjes.
    Dat komt dan wel goed uit want ik hou daar eigenlijk ook meer van.
    Wordt nu misschien wel de moeite om ook eens aan Zoutelande te gaan vliegen maar ben niet bekend met de situatie.
    Zie een beetje op tegen het reglement (eb en vloedregels???) en de landingsmogelijkheden als ik het goed begrijp.
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.697
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben vandaag ruim 2 uur aan het vechten geweest om de Ahi op het badstrand in de lucht te houden. Nu is het op zich wel uitdagend om net in die strook van een halve meter voor het helmgras en en halve meter er boven te blijven en het is best bevredigend als het dan ook gewoon lukt om een half uur aan 1 stuk te kunnen vliegen.

    Maar de natuur heeft goed zijn best gedaan waardoor de vorm, voor het dynamischere hellingzweven, echt compleet is verpest.

    Ergo...ZW en oude duin en gáán
     
    Peter Den vindt dit leuk.
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.697
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb dezelfde ervaringen gehad met de Vagabond. Op Langevelderslag kon ik vaak maar net bovenhouden, ook met de wind mooi recht op het duin. Daardoor was er te weinig marge om echt te gaan 'klooien' en de kist tot zijn recht te laten komen. De Vagabond heeft echt een flinke vertikale component in de wind nodig.
    De Ahi doet het op LVS een stuk beter, die loopt wat beter en daar kun je ook op Langevelderslag al lekker mee spelen en VTPR-achtig mee vliegen.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  9. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.302
    Locatie:
    Voorburg
    Thnx
    Het doel van deze, mijn, exercitie is om toch te doorgronden waar deze verschillen nu ik zitten.
    En uiteraard uit te vinden wat ikzelf wil of waardeer in een kist en hoe dit te bereiken.
    Nog even geduld, dan hoop ik beide kisten beter aan de tand gevoeld te hebben.
     
  10. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.302
    Locatie:
    Voorburg
    Vervolg:
    Inmiddels ben ik terug van een tripje naar de Cap Blanc Nez

    Een hele goede en weer leerzame tijd gehad.

    De meeste tijd windkracht 5 tot 6, oplopend tot 6.5 en tot onze verbazing deden de meegenomen SnowBoots het eigenlijk het beste.(maar daarover meer in het SnowBoot draadje).

    De laatste dag toch nog de Vagabond nog kunnen testen.

    Dit op de NW helling van de Cap, een helling die je enige up component niet kan ontzeggen.

    De omstandigheden: inzakkende wind naar 3 tot krap 4bf.

    De andere modellen gingen nog steeds erg hoog en moesten regelmatig van boven zee op een 100mtr teruggehaald worden.

    De Vagabond met balsa stabilo/kielvlak en meer naar achter geschoven zwaartepunt.

    De Vagabond kwam nog steeds niet vooruit en had, ook na extreem terughalen van de uitslagen een heel moeilijk gedrag.

    Hoe dit kan vliegen met de aanbevolen uitslagen is ons een raadsel.

    Oftewel: ik (wij, ook vriend H had moeite) hielden het gewoon niet boven.

    Neutraal stabiele afstelling nauwelijks mogelijk: of hij duikt of hij vliegt hangend, tegen overtrek aan.

    Onze conclusie: slechte servo/rudderhorn verhoudingen tbv extreme uitslagen maken een eenvoudige afstelling amper mogelijk.

    Het all flying stab reageert te fel op kleine stuurbewegingen en vertrimming.

    De lage voorwaartse snelheid geeft hem een heel beperkt vliegbereik en de relatief grote daalsnelheid maakt het er niet makkelijker op.

    Binnen de kortste keren vond ik het gewoon niet leuk meer.

    Nu kan er tegen deze conclusie veel ingebracht worden: wij snappen het VTPR concept niet of missen de bijbehorende vaardigheid (dit speelt zeker een rol).

    Aan de helling en de wind/updraft verhouding kan het in ieder geval niet gelegen hebben.

    Mijn persoonlijke mening is uiteindelijk toch: voor mij een hopeloos toestel, niet leuk, nauwelijks inzetbaar in de Nederlandse verhoudingen en ik heb er helemaal geen zin meer in.

    Dit gecombineerd met de soms vreemde kwaliteit-armoede in bepaalde details levert op dat hier bij mij tegen een kleine vergoeding (voornamelijk voor de servo’s) een toestel ligt te wachten op iemand die mij mijn ongelijk wil bewijzen.

    Bij belangstelling: persoonlijke conversatie svp. (dit kan gelezen worden als een uitdaging)

    Inmiddels is mijn modellenkoffer verrijkt met dit nieuwe motto:
    IMG_6298.JPG

    De Aeshna-LeFrog :

    Deze voldeed gelukkig wel aan de verwachtingen, vloog heel leuk tot BF5.

    Door de meestal hardere wind kon ik niet tot grotere fijnstelling komen (roeruitslagen etc) maar ik had het wel steeds naar mijn zin.

    Het verwijt dat ik zwaar bevoordeeld ben in mijn beoordeling is waarschijnlijk terecht maar het blijft ook steken dat ik er naar mijn gevoel weer ingetrapt ben.

    In het LeFrog airframe zit voor een kleine €50 aan materiaal en een beperkte bouw-effort en daartegenover heb ik me weer een klont schuim laten aansmeren voor €150.

    Waarschijnlijk onterechte wrok mijnerzijds, maar zo voelt het wel.
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.697
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maar er is toch niemand die jou verplicht om die schuimzooi te kopen?;)
     
  12. Peter Den

    Peter Den Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.302
    Locatie:
    Voorburg
    Dit alles is dan ook een vorm van zelfkastijding en om te voorkomen dat ik dat nog een keer doe: ik weet dat het slecht voor me is maar trap er dan toch weer in.
    Mijn stiel is eigenlijk het ontwikkelen van modellen, uitsluitend overigens voor mijn eigen plezier zodat ik wat dat betreft aan niemand verantwoording hoef af te leggen in de zin van : te eigenwijs of niet mooi of niet volgens de huidige mode.
    Dat ik ook nu weer een (schuim) kistje kocht was om heel snel een referentiekist in het VTPR veld te hebben en er iets ten bate van de Aeshna's van te leren.
    En dat is, een beetje prijzige les gezien de kwaliteit, ook gelukt.
    Ik kom er achter dat ik het VTPR vliegen en de dynamiek van deze kleinere kistjes eigenlijk helemaal niet zo interessant meer vind.
    En dat ik op weg naar een kleine wendbare kist met de Aeshna's, voor mijzelf, meer op de goede weg denk te zijn dan met de Vagabonds en Ahi's en dergelijke.
    .
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.697
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dan zou ik de Ahi niet met de Vagabond willen vergelijken maar die 1ste heeft mij in NL ool nog niet voor de volle 100% overtuigd hoor. Ideale wind vooralsnog is 4bf (of eind 3, begin 5....wat jij wilt;))

    En daar heb ik nog niet heel vaak de juiste combi van gehad met tijd-om-te-vliegen, die wind en dan ook de Ahi bij me hebben
     
    Rick NL en Peter Den vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina