HackRF - spectrum analyzer tot 5.8ghz?

Goed gevonden! Ik heb een SDR besteld die 'maar' tot 2GHz gaat en nou kom jij hiermee aanzetten ;)

Het lijkt me heel goed bruikbaar, maar de prijs staat me niet echt aan. Voor $300 kun je een hoop andere leuke dingen doen. Overstappen op 1.2GHz bijvoorbeeld :)

Martin

Ik twijfel nog een beetje om zo'n coupler + wellicht een immersion RC power meter te halen om antennas + tx-en te meten. Voor dat geld kan ik ook "goede" antennas kopen, maar het is ook leuk om te gaan meten.

I.p.v. een immersion RC power meter kun je ook een zelfbouw detector gebruiken, die kost maar een paar dollar. Ik heb geen ervaring met de power meter, maar hij kan dan wel supergevoelig zijn, de VSWR van antennes hoef je niet te optimaliseren tot 2 cijfers achter de komma. Daar merk je in de praktijk helemaal niets van. Ter vergelijking, met heel weinig vermogen (11 dBm vtx, 10dB coupler) is mijn zelfbouwdetector nog nauwkeurig tot VSWR 1.2:1. Da's meer dan voldoende. En op hogere vermogens wordt het alleen maar beter.

Martin

Hoi Bas,

Ja dat kan in principe wel, maar je moet hem dan vooraf wel ijken. En dat zou eigenlijk per frequentieband moeten. Ik geloof dat die IRC meter een ijktabel heeft die per apparaat verschilt. Da's super. Om het simpel te houden kun je ook zelf een vertaaltabel ernaast houden. Of je maakt een aparte analoge schaalverdeling waarop je het vermogen uitleest.

Bij het meten van staande golf verhoudingen hoef je de exacte vermogens niet te weten want je vergelijkt heen- en teruggaand vermogen. Zolang de detector lineair is heb je nergens last van.

Martin

O dat is goed nieuws, bedankt voor de tip!

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=28806122&postcount=1106" zei:
Except we find anything major in last prototype or problems in automation test jig, this should certainly be a 2014 product.
Ik hoop dat ie niet teveel birdies heeft.

Martin

Hey Martin,

Ik heb toch maar een RF power meter besteld (immersionRC), is volgens mij een mooie kant-en-klare oplossing voor mij.

Nu zie ik dat hij -50db to 0db kan. "50dB of dynamic range (-50dBm -> 0dBm without the external attenuator)"

Ik zou hierbij dus ook heelgoed een 20bd coupler kunnen gebruiken? Dan zit ik met de standaard 30db attenuator op -50db wat nog binnen het bereik zou moeten zijn. Ik ben van plan om 200mw-1W vermogens te testen.

Groeten,
Bas

Dat is geen verkeerde koop. Mijn DIY detector heeft een dynamisch bereik van iets boven de 30dB (van -19dBm t/m 13dBm), al kom ik zonder attenuator wel veel hoger uit dan 0dBm, nl. op 13dBm max. Onder de -19dBm meet ik nog wel iets, maar niet lineair meer dus de gemeten waarde zegt dan niet zoveel meer.

Je moet wel in de gaten houden dat als je b.v. VSWR 1.2 nauwkeurig genoeg wilt meten, je 20dB moet aftrekken van je zendvermogen. Dat komt namelijk overeen met de reflectie van VSWR 1.2. Dus 200mW (23dBm) vermogen geeft met VSWR=1.2 3dBm gereflecteerd vermogen, dat is -17dBm na de coupler en -47dBm na de attenuator. Theoretisch zou dat dus moeten kunnen :)

Het enige nadeel is dat je de VSWR waarden moet berekenen i.p.v. eenvoudig aflezen. In de praktijk kun je ook wat dummy-loads maken met smd-weerstanden en die (na ze te hebben doorgemeten) als referentie gebruiken. B.v. een 75 ohm dummy geeft theoretisch VSWR=1.5. Als je antenne minder gereflecteerd vermogen laat zien dan de dummy dan is hij beter dan VSWR 1.5. Een werkwijze als deze voorkomt dat je veelvuldig de coupler moet omdraaien waardoor de sma-connectors slijten.

Martin

Bas,

Hoe goedkoop is goedkoop? Ik zie ze op eBay vanaf $360 :eek:
Die ZADC couplers vertrouw ik eigenlijk niet. Je moet eens binnenin kijken. Ik heb vast een vooroordeel, maar dat is dan maar zo. Misschien is deze coupler wel ok, ik heb geen idee.

Met een minder zware attenuator is het wel oppassen geblazen. Die IRC power meter kan max. maar 0dB input hebben. Dus met je 23dBm vtx zit je daar onbeschermd al overheen bij -20dB koppelfactor. Laat staan met 1000mW (30dBm). Dan moet je minimaal 10dB verzwakking toepassen of je power meter gaat eraan. Het is trouwens verstandig om in ieder geval een attenuator na de vtx te plaatsen zodat je die beschermt tegen heel slechte antennes of per ongeluk geen antenne aangesloten.

Martin

60 euro incl precisie 50 ohm afsluitweerstand

Ja ik zat te denken aan een 10 of 20db attenuator in combie met de narda van 20db. En bij alleen power metingen gewoon de 30db attenuator gebruiken.

30dBm vtx - 10dB att - 20dB koppelfactor = 0dB in de detector, het maximum voor de power meter. Dit lijkt me aan de gevaarlijke kant. Vermogens per vtx variëren soms dus die 30dBm kan ook 32 zijn.

20dB verzwakking lijkt me beter. Of b.v. 16dB. Je kunt ook een andere 10dB coupler zoeken en die 30dB attenuator blijven gebruiken:

30dBm vtx - 30dB att - 10dB koppelfactor = -10dBm in de detector.

Martin

Attenuators zijn niet zo duur toch? Ik kan weinig betaalbare couplers vinden tot 6ghz. Die Narda leek me daarom een mooie optie. Zeker omdat ik dan het volle bereik van de FPV spullen kan 0.5-6Ghz. Ik gok dat hij ook nog wel aardig werkt net buiten het bereik op 400mhz toch? (niet dat ik dat gebruik atm)

Nog tips waar ik attenuators kan kopen?

Die zijn inderdaad niet zo duur. Ik heb er een paar gehaald van eBay maar het 2e hands aanbod is wisselend. Ik heb er iets onder de $20 per stuk voor betaald. Je hebt ook nieuwe Chinese voor heel weinig geld, maar daar heb ik zo m'n twijfels bij. Het hangt ook van je toepassing af; als VSWR-referentie (waar ik ze vaak voor gebruik) moeten ze gewoon nauwkeurig zijn, maar b.v. als bescherming voor je vtx maakt het minder uit als de frequentiekarakteristiek wat minder vlak is. Zenders geven ook per kanaal een wisselend vermogen af en dat heeft veel grotere invloed.

Ik snap niet dat die Narda coupler zo goedkoop kan zijn. Weet je zeker dat er niets mee aan de hand is? Hij heeft toch wel gewone SMA connectors? De specs ken ik niet maar breedbandigheid geeft meestal iets slechtere overige eigenschappen. Niet dat je daar veel van merkt trouwens. Op 400MHz zakt het iets in, maar het blijft heel goed bruikbaar zolang je in de buurt zit van de 500Mhz en op 1 frequentie blijft. Is mijn inschatting :)

Martin

Back