Hai nurflugel; Pusher setup [bouwverslag]

Hier het bouwverslag van de Hai nurflugel met duwprop.

De "originele"
8.jpg

Zoals ik de hai heb gebouwd:
afb14446.jpg

Hieronder de fotos van het bouwen. Een filmpje van het vliegen kan ik pas maken als de camera terug is van de winkel, usb aansluiting was losgekomen :evil:

Omdat dit project geldde als profielwerkstuk heb ik alles extra stevig (zwaar :( ) uitgevoerd, erg veel vuren en triplex. Dit verklaard ook het redelijk hoge gewicht.. vliegklaar met 2s2p konion weegt ie 640 gram... echter, het ding vliegt heeerlijk, rugvlucht is een eitje, loops trekt ie prima, geeft geen krimp. Dit alles op slechts een s400 6v met gunther. Halfgas blijft ie vliegen... Heerlijk kistje, echt een aanrader als tussendoorprojectje. bouwtijd ongeveer 15-20 uur.

Hieronder de bouwfoto's, kga niet ALLES toelichten, heb je vragen, dan hoor ik het graag.

Naar aanleiding van deze thread:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12564
@bertus, die knikken heb ik uit de stuurstangen gehaald, scheelt wel wat in de speling :)

Dit zijn de aanpassingen op de originele Hai..

Voorlijst 6*6 mm vuren
Liggers vuren 3*10
Romp met duwprop
Vinnen op de vleugeltippen

Hierbij de foto's.

Mallen en ribben

mallen.jpg

ribben.jpg

Vleugelhelften verlijmen

enkelehelft.jpg

verlijminghelften.jpg

Afwerking/indekken

duvelinbouwschuren.jpg

vooraanzichthoutbouwopenvleugel.jpg

vintekening.jpg

vinbev..jpg

vinbev2.jpg

vin.jpg

bovenaanz%20houtb.jpg

houtbouwboven.jpg

houtbouwschuinzicht.jpg

oversteekindekking.jpg

schroefgat.jpg

roeruitsparing.jpg

duvelingebouwd.jpg

onderkant%20NIET%20ingedekt.jpg

duvelafw..jpg

servodoorvoer.jpg

servodoorvoer2.jpg

servouitgang.jpg

onderkant-houtb.jpg

servoinbouw.jpg

servoinhoutbouw.jpg

servoinbouwinhout.jpg

bovenaanz%20hout.jpg

houtbouwbovenaanz.jpg

houtbouwvleugel.jpg

verlijmingvin.jpg

Rompje

rompwandjes.jpg

rompbouw1.jpg

rompbouw2.jpg

rompvoorkantopen.jpg

Totaal houtbouw

TOTAALHOUTBOUW1.jpg

totaalhoutbouw3.jpg

totaalhoutbouw2.jpg

Bespannen

bespannen1.jpg

bespannen2.jpg

bespannen3.jpg

bespannen4.jpg

bespannen5.jpg

bespannen6.jpg

bespanenn7.jpg

bespannen8.jpg

Details totaal

acculigging.jpg

roerbev..jpg

De blokjes waar de accus tussen liggen, en kabeltjes voor het verbinden van 2 losse 2s pakketten.
Accukabeltjes%20en%20ligging%20in%20romp.jpg

Ik heb even zitten rekenen, en de totale bouwkosten inclusief servos en motor zijn "maar" 60 euro. Echt een leuke kist voor zo weinig geld.
Wat zijn de bevindingen met de trekprop opstelling, en hoe komen jullie uit qua gewicht?

Groeten, Tim Broeke

Hallo Tim.....

Super bouwverslag.....

Misschien......volgende winter... :wink:

Maar goed de mijne....532 gram met de volgende configuratie:

afb14509.jpg

Motor: Simpele speed 400 ~ 7.2V
Regelaar: Rondo 400
Accu: 8 cellen KAN-1050
Ontvanger: ACT Micro 6
Servo's: standaard mini's
Folie: "normale" oracover
Verder heb ik alleen maar C.A gebruikt als lijm :!:

gr Gert

gert, lekker licht! 532 gram, alles in balsa? heb je verder nog iets veranderd qua opbouw? Ik heb bijvoobeeld in het midden de vleugelverlijming nog met extra triplex verstevigd.

Tim

Hallo Tim.....

Ik heb wel een klein beetje op een lichte constructie gelet...Zelfs de onderzijde (midden) van de vleugelverbinding heb ik niet ingedekt....Scheelt wel niet zo super veel, maar toch :!:

afb14543.jpg

Ik heb er al verschillende loops mee getrokken, en geeft geen krimp..
Echter als er straks een borsteloos motortje in komt zal ik hem toch wat moeten verstevigen...ben ik bang.

gr Gert

Hoi gert,

Dat zal je zeker doen moeten, ik kan met mijn MEGA bijna stijl recht naar boven tot onder de wolken als een hotlijner en dan recht naar beneden als een havik, en dan op 10 meter boven de grond er aan trekken.
Af en toe denk dat die door de midden knakt, maar niks hoor geen krimp.
Ik heb binnen in de vleugelverbinding voor de zekerheid 5 min epoxy met een matje aangebracht.
Ik vlieg er mee met 8 KAN cellen 1050, maar op het ogenblik met mijn depron project heb ik 3S 1700 E-tec cellen en die ga ik de volgende keer uitproberen, ze zijn ook nog lichter dan de KAN'S.

Hans.

Tita, is het gebruik van de goedkopere konions in 3s geen mogelijkheid? dan zit je voor 30 euro aan 11.1 v 1100 mah, en 120 gram. Ik vlieg nu met de duwprop met 2s2p om het zwaartepunt goed te krijgen, maar met een gewone opstelling is dat niet nodig.

Dat de hai met wat meer power hotliner allures heeft verbaast me niets, met de gewone s400 van hoogte aanduiken gaat ook al lekker. Geeft echt geen krimp dit kistje.

Net wat ik zeg, ik had de lipo's toch liggen. Je moet niet vergeten dat ik met een MEGA 16/15/5 en een 8X5 klapprop en dan heb ik die 17 amp wel nodig.
Dat haal ik niet uit de KONIONS.

Hans.

TITA zei:
Dat haal ik niet uit de KONIONS.
Hans.

Hmm, nou ik wel :)

Zelfde setup, maar dan gevlogen in een inmiddels overleden Terry.
Volgas zat ik zelfs op 22 Ampere. Daar worden konions wel warm van, maar 17 ampere ? kan met een beetje koeling prima.

Overigens is met 20 ampere het vermogen zon beetje 200 watt, daar kunnen de meeste 8*5 propjes niet zooo best tegen. Heb er twee versleten (Graupner.....spatten uit elkaar....mogen max ook maar 200 watt hebben, zat er dus vast overheen)

Zijn het de donker groene KONIONS ? want die zijn niet meer te krijgen.
Ik las laatst dat er andere op de mark komen, ik dacht van de 1400 mA.

Hans.

Die zien er goed uit, alleen de bestelling bevalt me niet , wat vragen ze voor verzend kosten? Ik had graag dat ze zaken deden met Paypal.

Hans.

Dat draadje had ik al gelezen, wat ik wel wil weten is waar woont jouw modelbouwboer?

Hans.

Back