Hallo mede turbine bouwers

Hey Ger, wat is er met de eerste??

Hoi Jacques, weer een beetje tijd om te hobbyen?
Mijn 44ertje krijgt een wiggen diff en de achterkant wordt uitgevoerd zoals Gerald Rutten zijn GR180er heeft uitgevogeld, met een schuivende NGV in de achterkant van de ketel.
Enne met de 1e is niets mis hoor, heb alleen mijn 'eigenwijze' ideeën hierover.

Ger.

Weer lekker Mart,
Je hebt ze nog niet verteld dat dit de zoveelste Europese overwinning is?
Vanavond een lekkere grote pot appelmoes opentrekken hoor !!!
Mijn 44 er schiet ook lekker op... gisteravond in de tuin tot 2300 uur de ketel staan af te zilveren. Net zolang tot dat de gasfles met een dikke laag ijs stond..Volgende week afpersen en door de keuring. Het gebeuren komt wel op de 60 kg. (gewicht)

Wil je de trilmeter nog proberen?

Hee Jacques.
Uhh ,ik neem aan dat dit niet over een turbine gaat , die ketel:confused:
Met trilmeter bedoel je waarschijnlijk het uitbalanceer apparaat.
Dat wil ik gerust wel eens proberen.

De mijne doet het nou ook weer goed , was een probleem met de piezo ,die voelde het niet zo goed meer.
Maar dan kan ik ze vergelijken n kijken welke bank het beste is.

Nou ,lekker knutselen ,en die 44 afmaken eeeh;), ben benieuwd,en jij en Ger strak lekker bij mij proefdraaien , zou heel mooi zijn.

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ja Jacques , dat klopt dat ik al vaker Europees kampioen ben geweest ,maar de laatste keer(2006) was het echt geluk, de motor liep niet goed ,en de sterkste concurrent maakte een fout waardoor ik toen 13 cm verder kwam.

Nu was het deelnemers veld vele malen groter ,en ook veel sterkere pullers.
En als je dan gewoon het gas dicht kunt doen omdat je voorbij iedereen fietst ,dan geeft dat een enorm goed gevoel,zeker omdat de motor nu al 8 jaar oud is ,en nog steeds gaat het prima met de gewone lagers in de freepower ,en gekooide lager in de turbine.

Ik ben natuurlijk niet alleen met andere mensen hun turbines bezig , ook voor me zelf moet er het een en ander gebeuren.

De Frema 40rs heeft zich al bewezen ,vandaar dat ik definitief doorga met deze motor.
De tweede 40rs is bijna klaar ,en hier onder wat foto's van de vorderingen .

Het is dus de bedoeling dat ik eerst met twee motoren ga rijden in de 3.5kg vrije klasse.
De stuwdruk lijkt geen groot probleem te zijn , toch met de special gemaakte freepower turbine wielen zou dit nog lager moeten zijn ,en het vermogen zal ongeveer het zelfde blijven.

Tijdens het EK heb ik voor het eerst de motor gestart met een zogenaamde bladblazer van B&D en dat werkte prima .
Ik heb een preheat time ingeschakeld in de ECU ,en dit zorgd er voor, dat voor het starten van de motor ,er overal olie in de lagers van de freepower zit.
Met dit principe kan ik nu ook ,net als bij de andere pullers , gewoon met goedkope stalen kogellagers draaien die zo rond de 10 euro per stuk kosten .
Het toerntal is niet zo hoog (60k tot 70k) en de motor draaid niet lang achter elkaar ,dus dat is voor mij een voordeel.
Het toerental van de gasgenerator is wel verhoogd ,naar 220k.

Laatst bewerkt:
Ziet er al weer leuk uit de 2e 40RS....

Ik heb nog een filmpje van het EK, die zou ik hier plaatsen dus bij deze

Is leuk beeld materiaal van je prestaties Martin.
Was echt mooi dat je de 5,5 heb gewonnen, hulde na zoveel werk!!

Mogen we toch niet vergeten dat je naast een Micropuller ook zelf je motoren maakt..
Je bent de enige in de verenging tot nu toe :wink:

Laatst bewerkt door een moderator:
Damn geweldig om weer eens te zien, en het lijkt allemaal met zo`n gemak te gaan.

Geweldig hoor :yes:

grappig dat mini pull. lijkt me trouwens ook nog lastig om die dingen recht op de baan te houden:D zijn de achterwielen aan bijde kanten geremt of kun je alleen met de voorwielen sturen?

grappig dat mini pull. lijkt me trouwens ook nog lastig om die dingen recht op de baan te houden:D zijn de achterwielen aan bijde kanten geremt of kun je alleen met de voorwielen sturen?

Als je er gewicht voor over hebt ,zijn remmen mogelijk.
Maar remmen kost kracht , en dat wil ik niet.
Op het filmpje ging de Frema's toy helaas in de finale buiten de baan, maar dat is een lang verhaal ,en daar zal ik je voor de rest niet mee lastig vallen .
De motor liep als een zonnetje.
Alleen de achterbrug piepte een beetje.

De twee 40rs is bijna af,op een paar gaatjes boren na ,en een paar leidingen maken.
Volgende week proefdraaien, en dan de volgende klus ,twee nieuwe freepowers

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Tweede 40rs ready to run

Morgen gaat de vlam in de tweede 40rs.
Even kijken hoe hij loopt ,en als ie goed is als een speer met de nieuwe freepowers beginnen.

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Wij zijn benieuwd maar jouw kennende verwacht ik (wij) weinig problemen.

Succes en we horen wel hoe het verlopen is.

Ja Mart, ook benieuwd.

Ik heb er eens een stuk of 5 in serie gebouwd. Allemaal exact hetzelfde ( dacht ik).. Toch hier en daar wel degelijk verschil wat verder geoptimaliseerd moest worden. Allemaal een eigen karaktertje...

En jaaa hoor , de tweede 40rs draaid exact hetzelfde als de eerste.
Ongeloofelijk ,wat is ie snel, in 1 seconde van 80k naar 215k .
Het brandstof verbruik kun je amper zien.
De temperaturen zijn bizar laag.
300 graden idle 350 volgas , zonder stuwcone heee.
De probe zit bijna tegen het turbine wiel ,en zit 6mm naar het midden.

Dus weer een geslaagde arbeid.

En ook een nieuw record , motor is nu in 4 weken tijd gebouwd ,en loopt direct goed.

Dat zijn goed eberichten Martin :thumbsup:

Nog even en je kan er 1 per 2 weken gaan afleveren in het winterseizoen ;-)

En hier ga je iets zien ,beter kan het niet.
Vlam zit precies in het midden.
Kijk eens hoe koud het turbine wiel blijft.
Normaal is het na een paar keer starten geel bruin.
Nu blijft ie nog mooi blauw.

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Back