Hallo onze vliegende vrienden

Ik ben bezig met een Advanced Scale Model C-130 Hercules 2,54 mtr spanwijdte. Nu ik al jaren ervaring heb opgebouwd met lipo tot 12 cell vliegtuigen met 1 motor. heb ik nu wel een paar vragen.
In de romp worden de lipo`s geplaats. de motors hangen aan de vleugel. de verste afstand van lipo naar motor is 90 cm. Doe ik nou de kabels verlengen van de batterij naar de regelaar of zal ik de drie kabels verlengen van de regelaar naar de motor.
c131.png
 
Ik ga er vanuit dat @ron van sommeren uitgebreid gaat reageren, maar het korte antwoord is de 3 kabels naar de motor.
Als je om wat voor reden dan ook toch de Lipo kabel gaat verlengen zul je caps op de ESC bij moeten zetten.
 
Inderdaad, kabels aan accukant moet je kort houden, anders kan je dat je regelaar(s) kosten (magnetische inductie probleem), en kabels aan motorkant verlengen. Gezien de fikse verlenging, grotere weerstand, zou ik de motorkabels dan ook dikker maken. Om weerstand gelijk te houden, moet oppervlak van dwarsdoorsnede toenemen met zelfde factor als de kabellengte. Oftewel diameter moet toenemen met wortel van die factor. Kabel 2 keer zo lang, oppervlak 2 keer zo groot, oftewel diameter √2 zo groot.
Nog beter, accu's in de gondels/vleugels.

Keep the wires short battery-side whenever possible, or else install extra capacitors. All caps on/near ESC!
Keep controller(s) close to battery if possible, and extend wires motor-side. No need for extra caps, extra points of failure.
Too long battery wires can kill ESC: precautions, solutions & workarounds - RCG
Contents
  • Example
    frown.gif
    Four costly controllers consecutively cremated
  • Solutions I & II, rules of thumb
  • Problem
  • Rubbish! I have no problems.
  • Capacitor type & polarity (orientation!)
  • How & where (not) to add extra capacitors
  • DIY capacitor pack pictures
  • Capacitor & pack suppliers
  • Expert/manufacturer opinions, they all say the same ... & their rules of thumb
  • Explanation, water hammer/knock analogy, theory, references, measurements
 
Laatst bewerkt:
Veruit de beste oplossing is de accu's zo dicht mogelijk bij de regelaars en de regelaars zo dicht mogelijk bij de motoren. Er zit volgens mij voldoende ruimte in de motorgondels om daar de accu en de regelaar te monteren. Eventueel kan je de accu in de pylon tank tussen de motoren monteren dan kan één accu twee motoren voeden.
De kabels van de regelaars naar de motoren verlengen is een mogelijke tweede oplossing. Helaas hebben dergelijke lange kabels een meetbare weerstand, de motoren zullen merkbaar minder toeren draaien.
De kabels van de accu naar de regelaar verlengen is eigenlijk geen alternatief. Bij zulke lange draden moet je dan een knap grote condensatorbatterij bij de regelaar nodig om de regelaar te beschermen.
 
Veruit de beste oplossing is de accu's zo dicht mogelijk bij de regelaars en de regelaars zo dicht mogelijk bij de motoren. Er zit volgens mij voldoende ruimte in de motorgondels om daar de accu en de regelaar te monteren. Eventueel kan je de accu in de pylon tank tussen de motoren monteren dan kan één accu twee motoren voeden.
De kabels van de regelaars naar de motoren verlengen is een mogelijke tweede oplossing. Helaas hebben dergelijke lange kabels een meetbare weerstand, de motoren zullen merkbaar minder toeren draaien.
De kabels van de accu naar de regelaar verlengen is eigenlijk geen alternatief. Bij zulke lange draden moet je dan een knap grote condensatorbatterij bij de regelaar nodig om de regelaar te beschermen.


Dat is zeker de beste dat zijn wij ook van bewust maar gezien de vleugelbelasting wil ik graag de accu`s in de romp hebben. een concurrent bouwdoos van de zelfde c-130 hercules ook de zelfde grote gaf op tekening aan dat daar ook de accu`s in de romp zitten en deze hebben ook de regelaars in de romp. mijn twijfel was ook of de regelaars dan ook wel voldoende koeling zou hebben maar daar hebben wij inmiddels een oplossing voor. gezien het zwaartepunt komt het trouwens ook beter uit om de batterijen in de romp te plaatsen.
 
Locatie van de accu's heeft geen invloed op de vleugelbelasting (massa/vleugel_oppervlak). En aangezien de vleugels het draagwerk doen, is het geen gek idee om accu's in de vleugel te plaatsen. Het buigmoment op de vleugels zal afnemen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top