Hamburg (artesania Atlantic)

738EC720-160D-4EF7-9EC7-9AA635935D78.jpeg
62533EFB-B861-470C-B4B7-737314D82A2A.jpeg
C18A0338-EF6A-4495-8F69-A15D88723049.jpeg
4E8DCC6E-EAF1-4EFC-96B3-811BBC4E2845.jpeg
Hallo, nieuw hier mijn naam is René Woolthuis.
Na aren de hobby weer opgepakt , eigenlijk al vanaf 12e jaar bootjes gebouwd van scratch,
Ben nu begonnen aan de de bouwdoos van artesania Atlantic, simpelere versie van de bouwdoos Amsterdam. Maar dit schip is ooit begonnen als Hamburg voordat hij door Wijsmuller werd gekocht en tot Amsterdam werd omgedoopt. Dus mijn bouw moet worden de “Hamburg” al veel modificatie moeten doen om het origineel ge benaderen, zoals verkleed geplaatste raampjes, dakrand enzz maar dat maakt het juist leuk natuurlijk!

Hoi, ik heb dit model ook besteld. Komt vandaag aan met de post. Ben ook bezig met uitpluizen wat en hoe het allemaal gebouwd moet. Om te beginnen;
Welke lijm heb je gebruikt bij die anker gaten, en bij de houten spanten vastzetten in de romp, en het houten frame voor het roer aan de romp?
ik heb plastic putty erbij besteld, van Deluxe materials

Laatst bewerkt:
Hallo Albert,
Met deze link kun je de bouw van het model een beetje volgen.
er zijn 13 delen.
Misschien kun je er wat mee.
Frits
Hoi Frits, dank voor de tip! Had deze ook gevonden op youtube. Hele mooie reportage van zijn bouw. Maar ik zoek b.v. ook meer info hoe de boegschroef wordt aangestuurd moet. Ik heb 2 NiMH accu's van 7,2 V en dan 1 bec regelaar (marine viper25) op de motor en 1 fatuba servo voor het roer. De 2e accu wil ik voor de boegschroef gebruiken, en voor verlichting buiten en binnenverlichting apart schakelen. Maar zoek nog de juiste info, of schema, hoe dat aan te pakken,...En dan heb ik nog 2 x 6V mini motortje voor de radar. Hele uitdaging,...

Hoi, ik heb dit model ook besteld. Komt vandaag aan met de post. Ben ook bezig met uitpluizen wat en hoe het allemaal gebouwd moet. Om te beginnen;
Welke lijm heb je gebruikt bij die anker gaten, en bij de houten spanten vastzetten in de romp, en het houten frame voor het roer aan de romp?
ik heb plastic putty erbij besteld, van Deluxe materials
Voor het lijm werk aan de romp gebruik 2 componenten epoxy hars, voor de hout bouw UHU hard lijm. Die youtube reportage is indd een mooie, alleen zitten er lang niet alle verschillen in met het origineel.maar het is een mooie leidraad waar ik ook al veel uit heb gehaald.

Hoi Frits, dank voor de tip! Had deze ook gevonden op youtube. Hele mooie reportage van zijn bouw. Maar ik zoek b.v. ook meer info hoe de boegschroef wordt aangestuurd moet. Ik heb 2 NiMH accu's van 7,2 V en dan 1 bec regelaar (marine viper25) op de motor en 1 fatuba servo voor het roer. De 2e accu wil ik voor de boegschroef gebruiken, en voor verlichting buiten en binnenverlichting apart schakelen. Maar zoek nog de juiste info, of schema, hoe dat aan te pakken,...En dan heb ik nog 2 x 6V mini motortje voor de radar. Hele uitdaging,...
hallo, denk zelf dat je met die 2 accu’s wat te kort hebt, alleen alleen al kwa gewicht , de boot moet een kilo of 15 worden om zijn waterlijn te halen, persoonlijk ga ik voor 2. 6v lood accu’s. Zo heb ik massa en 6v voor de verlichting en boegschroef en 12v voor de hoofd motor. Hier gebruik ik een 900 serie voor met 6000rpm, dan tandriem vertraging 2:1 om 3000 rpm op de schroef te hebben

hallo, denk zelf dat je met die 2 accu’s wat te kort hebt, alleen alleen al kwa gewicht , de boot moet een kilo of 15 worden om zijn waterlijn te halen, persoonlijk ga ik voor 2. 6v lood accu’s. Zo heb ik massa en 6v voor de verlichting en boegschroef en 12v voor de hoofd motor. Hier gebruik ik een 900 serie voor met 6000rpm, dan tandriem vertraging 2:1 om 3000 rpm op de schroef te hebben
Wat bedoel je met 900 serie? (hoofdmotor) Welk merk/model is dat?

Bühler jongtimer kwaliteitsmotor (industriekwaliteit) te gebruiken van 6 tot 18 VDC.
Door 2 st. 604-ZZ precisie kogellagers, geruisloos en zeer lange levensduur.
Uitstekend geschikt als truck- scheepsmotor.
Afmetingen ca. 40 x 77 mm.
2 Asjes 4 x 16 mm. met platte kanten.
Montagegaten 18mm HoH M4

Toerentallen onbelast:
6 volt 1480 rpm
12 volt 3030 rpm
18 volt 4520 rpm
Nominale spanning 18 VDC.
39 Watt.

max. 6 Ncm.
1,7 Ampére.
Gewicht 416 gram
Deze motor kan met gemak 4blad 55-60mm schroeven aan.
Hij wordt er nog niet lauw van!!
6-18 VDC Motor 12V-3030 toeren 1,7A , ZONV-03
Heb zelf deze gebruikt met 4blad 55mm maar heeft nog niet gevaren.
Wat ik op dit forum heb gelezen zou hij goed moeten voldoen.
En is te krijgen bij RCPoint

Komt nog een vraag; de boegschroef komt dan op een aparte accu, kan of moet dat met een aparte regelaar, gestuurd via de ontvanger, of kan dat ook nog op een andere manier?

Albert, De boegschroef hoeft niet op een aparte accu. Je kunt gewoon een tweede regelaar gebruiken op een ander kanaal van de ontvanger. Als beide regelaars een BEC voorziening hebben, dan bij één van de regelaars in het snoertje naar de ontvanger de rode draad terug trekken. Uiteraard moet de boegschroef wel het voltage van de vaaraccu aan kunnen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Albert, De boegschroef hoeft niet op een aparte accu. Je kunt gewoon een tweede regelaar gebruiken op een ander kanaal van de ontvanger. Als beide regelaars een BEC voorziening hebben, dan bij één van de regelaars in het snoertje naar de ontvanger de rode draad terug trekken. Uiteraard moet de boegschroef wel het voltage van de vaaraccu aan kunnen. Succes ermee! Gr. Klaas.
Wederom dank voor je reactie, en de Bühler jongtimer motor van RC-point, zoals hierboven aangegeven, hoort daar een links of rechts draaiende schroef bij, en Amsterdam bouwers, welke maat schroef is gebruikelijk?

Maakt niet uit welke schroef, links of rechts. Plaats de motor wel zo dat bij vooruit draaiende schroef de plus van de regelaar aan de rode draad van de motor komt. Met de twee uitgaande assen draai je gewoon de motor om. Op die manier aangesloten heb je op vooruit de meeste kracht. Gebruik om de motor vast te zetten M4 imbusboutjes. Heb je die niet zet dan een moertje achter de ronde kop. Werkt beter dan met een schroevendraaier. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Maakt niet uit welke schroef, links of rechts. Plaats de motor wel zo dat bij vooruit draaiende schroef de plus van de regelaar aan de rode draad van de motor komt. Met de twee uitgaande assen draai je gewoon de motor om. Op die manier aangesloten heb je op vooruit de meeste kracht. Gebruik om de motor vast te zetten M4 imbusboutjes. Heb je die niet zet dan een moertje achter de ronde kop. Werkt beter dan met een schroevendraaier. Gr. Klaas.
Top, dankjewel voor de adviezen Klaas,

En de 12V loodaccu, zou dan 7200 mAmp voldoende voor een middag varen, of is dan meer nodig, de 9000 of 12000 mAmp?
De maten zijn 7200 mAp 150x34x95 mm, 9000 mAmp 150x65x95 mm, 12000 mAmp is 151x98x95 mm.

Laatst bewerkt:
Albert, Je hebt al een stuk huiswerk gemaakt zo te zien. Die Bühlermotor trekt op 12 Volt bij volle kracht ongeveer 1 Ampère. Dus met een 12 Volt 7 Ah kun je uren vooruit. In mijn Smit Finland heb ik twee van die dingen staan. Niet omdat het nodig is, maar meer om aan het gewenste gewicht aan ballast te komen. Ze wegen ongeveer 2,5 kg per stuk. Recentelijk kocht ik er twee voor 35 Euro, zonder portokosten. Aan dek heb ik in het luik van de voorpieke en afgedekte laadplug gemaakt en laad de accu's met een lichte acculader, die bij een grootgrutter, met blauw en geel in het vaandel, vandaan komt. Je moet gewoon kijken waar je het voordeligst aan een accu komt. Zou wel voor een gesloten model kiezen. Nog een paar plaatjes van de laadplug. Succes ermee! Gr. Klaas.

20210715_184228.jpg

20210715_184235.jpg

Laatst bewerkt:
Albert, Je hebt al een stuk huiswerk gemaakt zo te zien. Die Bühlermotor trekt op 12 Volt bij volle kracht ongeveer 1 Ampère. Dus met een 12 Volt 7 Ah kun je uren vooruit. In mijn Smit Finland heb ik twee van die dingen staan. Niet omdat het nodig is, maar meer om aan het gewenste gewicht aan ballast te komen. Ze wegen ongeveer 2,5 kg per stuk. Recentelijk kocht ik er twee voor 35 Euro, zonder portokosten. Aan dek heb ik in het luik van de voorpieke en afgedekte laadplug gemaakt en laad de accu's met een lichte acculader, die bij een grootgrutter, met blauw en geel in het vaandel, vandaan komt. Je moet gewoon kijken waar je het voordeligst aan een accu komt. Zou wel voor een gesloten model kiezen. Nog een paar plaatjes van de laadplug. Succes ermee! Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 452047

Bekijk bijlage 452048
Wederom hartelijk dank Klaas voor je uitgebreide uitleg, ik waardeer het enorm,

Zo zitten de anker gaten , boegschroef en motor

Bijlagen

• E8815EA6-B630-4E78-916E-C8B11F0505B6.jpeg
    E8815EA6-B630-4E78-916E-C8B11F0505B6.jpeg
    344,3 KB · Weergaven: 241
  • 642AD168-0557-4658-AE8D-D82C1C7F29B8.jpeg
    642AD168-0557-4658-AE8D-D82C1C7F29B8.jpeg
    333,8 KB · Weergaven: 245
  • 78F2BAC1-B538-4B14-A1FB-F0E64A3C6002.jpeg