handig hulpmiddel om de paddlestang waterpas te houden

Ik werd laatst door een nieuw clublid op een heel handig hulpmiddel gewezen om de paddlestang mooi waterpas te houden bij het afstellen van de rotorbladen.

Het is een lijnwaterpas. Deze komt bij de praxis vandaan (merk LUX €4,80) Je moet wel even goed kijken naar de clips die straks om je paddlestang gaan. Er is een smalle versie en een brede, de brede zat in een verpakking waar ook 40 meter spanlijn in zat.

lijnwaterpas.JPG

Dit is hem.

lijnwaterpasactie.JPG

En hier in actie.

Hoi Bert,

Leuk idee maar werkt niet.
Zet maar eens een klein stukje hout onder een van de skids, de heli
staat dan overdreven scheef. Als je dan de paddleas waterpas zet zal je
zien dat deze niet haaks staat t.o.v. de hoofdas.

Gr Frans.

Ik heb die van Vario (10 eurie, jawel) en in de handleiding staat inderdaad duidelijk dat de heli zelf ook waterpas moet staan. Maar als je aan die voorwaarde voldoet is het een enorm praktisch ding!

Beter is een schuifmaat kopen ! dan kun je de stangen exact gelijk maken. Dat gepiel met waterpasjes en gradenmeters is dan overbodig.

Ik vlieg nu 20 jaar met helies en heb nog nooit zo`n gradending of waterpas nodig gehad. Gewoon de stangen meten en op het veld nastellen klaar !

Rhelie zei:
Beter is een schuifmaat kopen ! dan kun je de stangen exact gelijk maken. Dat gepiel met waterpasjes en gradenmeters is dan overbodig.

Ik vlieg nu 20 jaar met helies en heb nog nooit zo`n gradending of waterpas nodig gehad. Gewoon de stangen meten en op het veld nastellen klaar !

je snap er niets van. :wink: hoe die dingen werken, Toch?

ik ben ook erg benieuwd hoe je met een schuifmaat gaat meten of je 9 graden pitch op je bladen hebt.

waarom zou t niet werken vraag ik me af ??? ik heb een waterpas in mijn pitchmeter zitten , dus als ik de waterpas aan mijn paddlestang hang en de gradenmeter op de bladen zet , en ik zorg dat ze allebei waterpas staan dan klopt t altijd , ze maken dat dingetje niet voor jan ... ,nee hoor ik werk er altijd mee , en zo en zo met wat 3d vliegen zal je toch je + en - gelijk moeten hebben , dus Rhelie , als je echt inverted wilt gaan mag je mijn pitchmeter wel een keer gebruiken hoor , anders word t niks , je weet nooit zeker of allebei de kanten hetzelfde doen.

Ik heb ook een (robart) pitch meter die op dit principe werkt. Werkt perfect hoor. En erg makkelijk en nauwkeurig af te lezen.
F-RB405.jpg

Het zal mij een worst zijn of ik nu 12 of 9 graden pitch heb :P ik pas de max. pitch aan op mijn motorvermogen, ook het soort bladen en toerental speelt hier een belangrijke rol waardoor je niets aan cijfertjes hebt, Dus bij vol pitch moet de heli zo hard mogelijk omhoog zonder dat daarbij de motor te ver inkakt. Tijdens het hooveren moet mijn stick neutraal staan en inverted moet hij ook nog lekker kunnen klimmen.

Eerst had ik TT bladen en nu funkey bladen toen moest ik ook mijn min en max pitch wijzigen.

huh , de stick neutraal met hoveren ??? en dan ook nog inverted klimmen ??? ik dacht dat t t lekkert was om zowel positief als negatief dezelfde curve te hebben ???

Mijn heli hangt meestal onder de rotor Eddie :P ik ben geen 3d piloot maar houd meer van F3C figuren en gewoon lekker relaxed rondvliegen.
Ik heb mijn helies afgesteld naar mijn vliegstijl en niet naar die van 3D vliegers. enuuuh met die setup kan je ook leuke fratsen uithalen hoor :D

jij vliegt al jaren zo , dus dan zal je er wel aan gewend zijn hè , t is maar wat je aanleert natuurlijk :D ik ga je ook niet tegenspreken ik kijk wel uit , hahaha

eddie zei:
huh , de stick neutraal met hoveren ??? en dan ook nog inverted klimmen ??? ik dacht dat t t lekkert was om zowel positief als negatief dezelfde curve te hebben ???

nu snap ik het eddie :lol:

Back