Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Of het nu een truckje is? Wel een alleraardigste modificatie. Oewarom dat?
Wel... een gashevelaansturing vond ik lastig te overbruggen in de Sultan 5 RC1.
Een verlengde/opgehoogde gashevel... zou wellicht... met al dat viertakt getril en gejutter een bovengemiddelde slijtage kunnen gaan geven aan de gasklep van de carb. Een lel van een hefboom op een lange as... dat gaat wrikken. Ondanks dat ik dat al een tussenhevel zou gaan gebruiken, stond de hoek waaronder de koppelingen zouden komen te staan, me niet aan...
Zit me aardig scheef, maar niet zo als ik het wil...
Bekijk bijlage 306627
Oplossing... carb scheef monteren!? Dat kan eigenlijk al bij een Saito FA100, maar dat zit de carburatore met slechts 1 boutje vast. Niet echt goed gezekerd, zwak en kans op breuk...
Oplossing... een adapter maken!
Tip van de week: maak een adapter!
Uit een stuk rest-aluminium een nieuwe adapter gezaagd (met een elektrische figuurzaag). Voorafgaand meten en tekenen tot in de puntjes.
Een speciaal voor het doel aangeschaft deksel gekocht en afgevlakt.
Eerst Dremelen. Dan afvlakken op een vlak stuk waterproof schuurpapier. In stappen van hoogte... zodat er ook vlak (kaarsrecht) wordt afgevlakt. Je schuurt alleen het deel wat nodig is. Schuurdiepte stel je in met repen papiertape, en schuren niet mee, maar glijden over het vlakke stalen werkblad (van de figuurzag). Als smeermiddel wederom een klets motorolie op het schuurpapier (watervast).
Scan van het deksel als onderligger voor technischtekenwerk in Adobe CS Illustrator...
Lineaal als calibratie meegescanned. Vlak zat... en zo zuiver is het ook weer niet gegoten bij Saito, dus je ziet nog wat welving, maar die is niet voelbaar.
Bekijk bijlage 306626
Tip: Bij het zagen van dik aluminium, regelmatig een drukpje olie op het zaagblaadje, zaagt veel makkelijker... das dus wel een heuse tip...
Uitgezaagd en al proef gemonteerd. Gaatjes geboord, boutgaten voor de carburateur opgetapt. Gaten boor je voordat er überhaupt een zaag in het werkstuk gaat. Zo een klein item is bijna niet meer vast te houden. Een mooi vlak werkstuk legt mooi recht af en slaat minder snel weg.
Tip: Ik leg onder de boor op de boorstand altijd een blok hardhout. Restmateriaal van de bouwmarkt. Daar kan de boor in afzinken bij volledig doorboren, en boor je niet in de boorstand zelf...
Bekijk bijlage 306621
Motor met de beter uitgenutte gashevelaansturing. In de uitlaat zit een remleidingwartel 12 x 1 mm. Ja dat past gewoon.
Die wartel moet straks onderdeel worden van een hardgesoldeerde uitlaat(bocht). Een standaardbocht uit een stuurbekrachtigingsleiding, mooi dunwandig pisbakkenijzer, reeds om een hoekje gezet.
Bekijk bijlage 306622
Bekijk bijlage 306624
Tot zovers,
Groet Bas
En altijd: Voor wat het waard is...
Dat pijpenspul komt in twee soorten... in draad... en met de walsrillen zonder draad.
Kon je vroeger bij HobbyIn verkrijgen. Met tegendraadse draairichting. Verbindingsstukken.
Dieze hieronder is voor de Saito FA100... 12x1 mm draad wat de kop in gaat.
De goede man is er mee gestopt. Echt jammer. De man die het fabriceerde is met pensioen gegaan...Zo gaat dat. Maar met zilversoldeer kom je ook een end...
Bekijk bijlage 308434
Er zit speciaal voor het timen, een gaatje in de nokkenas (lage deel van de inlaatnok) geboord. Als je de nokvolger van de inlaatklep verwijdert, het tandwiel in positie draait, kun je een pennetje van 1,5 mm diameter door het huis heen in de nokkenas prikken om de as te fixeren.
Bij jou ook al? De Saito die ik een tijdje geleden gereviseerd heb, had ik het zelfde probleem dat ik de volgers er niet uit kreeg.k weet dit en heb ook het gereedschap liggen en het gaatje zit ook in de nokkenas maar bij deze motor hebben de nokvolgers een kraag. Je kan ze dan ook alleen vanaf de onderzijde er in stoppen dus helaas werkt dat niet.
Vandaar deze alternatieve methode.
Twee weken geleden bij een FA-150 lukte het ook in een keer.Bij jou ook al? De Saito die ik een tijdje geleden gereviseerd heb, had ik het zelfde probleem dat ik de volgers er niet uit kreeg.
Maar ik had geen enkel probleem met de timing goed te zetten, om eerlijk te zijn.
Het is en blijft een "geniale inval", en precies van het soort waar het draadje voor bedoeld is.Even het spul links laten liggen en nadenken hoe het makkelijker kan en daar kwam het stukje blik uit.
Het is en blijft een "geniale inval", en precies van het soort waar het draadje voor bedoeld is.