Handige truukjes

Lukt zelfs zonder wel... Éérst het moertje met de vingertop op zijn plek leggen, en dan het boutje er naar toe werken, met een heen en weer gaande draaiing, dan pakt het moertje meestal wel....
 
of je plakt het moertje aan het frame..
ik gebruik idd brutus zijn methode ook regelmatig

al probeer ik dat soort locaties een beetje te voorkomen tijdens de bouw.
en als het al noodzakelijk is, probeer ik zo'n moer te verdiepen in een (extra) stukje hout, bout erin, vollijmen.. bout eruit..
heb je een soort inslagmoer.
hou je een klein stukje van de zeskant "vrij" toegankelijk, kun je in de toekomst een eventuele doordraaier even tegenhouden.

tot nu toe heeft dit mij aardig geholpen.
al heb ik dit soort dingen meestal alleen bij de motorsteun of bij de locatie waar de vleugel wordt vastgeschroefd (zit bij mij vaak zo'n speciale houder, die weer met boutjes in de romp wordt vastgezet)
 
Of het nu een truckje is? Wel een alleraardigste modificatie. Oewarom dat?

Wel... een gashevelaansturing vond ik lastig te overbruggen in de Sultan 5 RC1.
Een verlengde/opgehoogde gashevel... zou wellicht... met al dat viertakt getril en gejutter een bovengemiddelde slijtage kunnen gaan geven aan de gasklep van de carb. Een lel van een hefboom op een lange as... dat gaat wrikken. Ondanks dat ik dat al een tussenhevel zou gaan gebruiken, stond de hoek waaronder de koppelingen zouden komen te staan, me niet aan...

Zit me aardig scheef, maar niet zo als ik het wil...

Bekijk bijlage 306627

Oplossing... carb scheef monteren!? Dat kan eigenlijk al bij een Saito FA100, maar dat zit de carburatore met slechts 1 boutje vast. Niet echt goed gezekerd, zwak en kans op breuk...

Oplossing... een adapter maken!
Tip van de week: maak een adapter!

Uit een stuk rest-aluminium een nieuwe adapter gezaagd (met een elektrische figuurzaag). Voorafgaand meten en tekenen tot in de puntjes.
Een speciaal voor het doel aangeschaft deksel gekocht en afgevlakt.

Eerst Dremelen. Dan afvlakken op een vlak stuk waterproof schuurpapier. In stappen van hoogte... zodat er ook vlak (kaarsrecht) wordt afgevlakt. Je schuurt alleen het deel wat nodig is. Schuurdiepte stel je in met repen papiertape, en schuren niet mee, maar glijden over het vlakke stalen werkblad (van de figuurzag). Als smeermiddel wederom een klets motorolie op het schuurpapier (watervast).

Scan van het deksel als onderligger voor technischtekenwerk in Adobe CS Illustrator...
Lineaal als calibratie meegescanned. Vlak zat... en zo zuiver is het ook weer niet gegoten bij Saito, dus je ziet nog wat welving, maar die is niet voelbaar.


Bekijk bijlage 306626


Tip: Bij het zagen van dik aluminium, regelmatig een drukpje olie op het zaagblaadje, zaagt veel makkelijker... das dus wel een heuse tip...

Uitgezaagd en al proef gemonteerd. Gaatjes geboord, boutgaten voor de carburateur opgetapt. Gaten boor je voordat er überhaupt een zaag in het werkstuk gaat. Zo een klein item is bijna niet meer vast te houden. Een mooi vlak werkstuk legt mooi recht af en slaat minder snel weg.

Tip: Ik leg onder de boor op de boorstand altijd een blok hardhout. Restmateriaal van de bouwmarkt. Daar kan de boor in afzinken bij volledig doorboren, en boor je niet in de boorstand zelf...

Bekijk bijlage 306621


Motor met de beter uitgenutte gashevelaansturing. In de uitlaat zit een remleidingwartel 12 x 1 mm. Ja dat past gewoon.
Die wartel moet straks onderdeel worden van een hardgesoldeerde uitlaat(bocht). Een standaardbocht uit een stuurbekrachtigingsleiding, mooi dunwandig pisbakkenijzer, reeds om een hoekje gezet.


Bekijk bijlage 306622

Bekijk bijlage 306624

Tot zovers,
Groet Bas

En altijd: Voor wat het waard is...

HEEL netjes gemaakt Bas! :thumbsup:
 
Ik ben bezig geweest om mijn Citabria met een 38cc 4t wat stiller te krijgen, dempertje gemaakt met wat staalwol erin, hartstikke mooi, maar nu nog een flexibele verbinding maken met de motor, een flexibel stukje pijp is een lastig artikel kwam ik achter, of hartstikke duur, of te kort bla bla.

Een kennis heeft laatst zonnepanelen laten plaatsen voor water, die panelen werden met elkaar verbonden met flexibele leiding van roestvrijstaal ook nog!
Hij had nog wat meters Liggen wat de instalateurs achter hadden gelaten! prima spul om uitlaten te maken voor onze hobby denk ik. En kost wenig!
 
Dat pijpenspul komt in twee soorten... in draad... en met de walsrillen zonder draad.

Kon je vroeger bij HobbyIn verkrijgen. Met tegendraadse draairichting. Verbindingsstukken.
Dieze hieronder is voor de Saito FA100... 12x1 mm draad wat de kop in gaat.
De goede man is er mee gestopt. Echt jammer. De man die het fabriceerde is met pensioen gegaan...Zo gaat dat. Maar met zilversoldeer kom je ook een end...

F70217A9-A9ED-4E11-B080-5FF214A1C20C.jpg
 
Iemand vroeger, bij de ACK maakte uitlaatjes en hij gebruikte ook RVS omhulde waterslang als koppeling en dat bleef heel.
Dat is waarschijnlijk hetzelfde spul als de zonneboilers gebruiken.
Hij kocht dat gewoon bij de loodgieter/ijzerwarenhandel.
 
Dat pijpenspul komt in twee soorten... in draad... en met de walsrillen zonder draad.

Kon je vroeger bij HobbyIn verkrijgen. Met tegendraadse draairichting. Verbindingsstukken.
Dieze hieronder is voor de Saito FA100... 12x1 mm draad wat de kop in gaat.
De goede man is er mee gestopt. Echt jammer. De man die het fabriceerde is met pensioen gegaan...Zo gaat dat. Maar met zilversoldeer kom je ook een end...

Bekijk bijlage 308434

De geribbelde buis is nog steeds te koop, bij https://potz-blitz.eu/Edelstahlwell...Solar-Solarrohr/Wellrohr-Edelstahl-Solar.html, voor weinig, prima spul.

Groet Aad dB
 
Ik was een Saito FA-120S aan het monteren maar de nokkenas stond steeds een tandje verkeerd.
Als je het in elkaar zet dan zie je de merktekens niet meer....
Om dit goed te controleren moet je het een en ander in elkaar zetten om te kijken of de kleppen in het bovenste dode punt op tuimelen staan.
Dit ging dus een paar keer mis.
Toen heb ik een stukje blik op maat gemaakt waardoor ik de nokkenas kon blokkeren.
Je zet dit op tijd en de krukas ook en je kan het huis met de nokkenas en het plaatje monteren.Nog niet vastzetten
Je zal dan veel speling op de krukas voelen maar de tandwielen raken elkaar wel dus kan niet meer verspringen.
Vervolgens het stukje blik er tussenuit trekken en het staat keurig op tijd:thumbsup:

Jan
 
Er zit speciaal voor het timen, een gaatje in de nokkenas (lage deel van de inlaatnok) geboord. Als je de nokvolger van de inlaatklep verwijdert, het tandwiel in positie draait, kun je een pennetje van 1,5 mm diameter door het huis heen in de nokkenas prikken om de as te fixeren.
 
Er zit speciaal voor het timen, een gaatje in de nokkenas (lage deel van de inlaatnok) geboord. Als je de nokvolger van de inlaatklep verwijdert, het tandwiel in positie draait, kun je een pennetje van 1,5 mm diameter door het huis heen in de nokkenas prikken om de as te fixeren.

Ik weet dit en heb ook het gereedschap liggen en het gaatje zit ook in de nokkenas maar bij deze motor hebben de nokvolgers een kraag:(. Je kan ze dan ook alleen vanaf de onderzijde er in stoppen dus helaas werkt dat niet.
Vandaar deze alternatieve methode.

Jan
 
k weet dit en heb ook het gereedschap liggen en het gaatje zit ook in de nokkenas maar bij deze motor hebben de nokvolgers een kraag:(. Je kan ze dan ook alleen vanaf de onderzijde er in stoppen dus helaas werkt dat niet.
Vandaar deze alternatieve methode.
Bij jou ook al? De Saito die ik een tijdje geleden gereviseerd heb, had ik het zelfde probleem dat ik de volgers er niet uit kreeg.
Maar ik had geen enkel probleem met de timing goed te zetten, om eerlijk te zijn.
 
Bij jou ook al? De Saito die ik een tijdje geleden gereviseerd heb, had ik het zelfde probleem dat ik de volgers er niet uit kreeg.
Maar ik had geen enkel probleem met de timing goed te zetten, om eerlijk te zijn.
Twee weken geleden bij een FA-150 lukte het ook in een keer.
Bij deze dus niet. En dan proberen met weinig los te halen het een tandje te veranderen maar dan gaat het van kwaad tot erger:hammer:
Even het spul links laten liggen en nadenken hoe het makkelijker kan en daar kwam het stukje blik uit.

Jan
 
Even het spul links laten liggen en nadenken hoe het makkelijker kan en daar kwam het stukje blik uit.
Het is en blijft een "geniale inval", en precies van het soort waar het draadje voor bedoeld is.
 
Het is en blijft een "geniale inval", en precies van het soort waar het draadje voor bedoeld is.

Dank je wel:)

Wat minder geniaal maar wel erg makkelijk is onderstaande set.
Vooral bij de grote Saito en OS viertakten kan de propmeenemer erg vast zitten.
Met deze set gaat het super!!
Ook de krukas er uithalen gaat supper:)

Jan
 
Wel zou ik de moer bovenaan op de krukas draaien , om te voorkomen dat je de draad opstuikt

Groeten Jef
 
Dat, of een passend cupje over de as plaatsen. Maar meestal valt het opstuiken met een poelietrekker wel wat mee. Hamers zijn erger in dat opzicht.
 
Back
Top