Handige truukjes

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 21 dec 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lukt zelfs zonder wel... Éérst het moertje met de vingertop op zijn plek leggen, en dan het boutje er naar toe werken, met een heen en weer gaande draaiing, dan pakt het moertje meestal wel....
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    of je plakt het moertje aan het frame..
    ik gebruik idd brutus zijn methode ook regelmatig

    al probeer ik dat soort locaties een beetje te voorkomen tijdens de bouw.
    en als het al noodzakelijk is, probeer ik zo'n moer te verdiepen in een (extra) stukje hout, bout erin, vollijmen.. bout eruit..
    heb je een soort inslagmoer.
    hou je een klein stukje van de zeskant "vrij" toegankelijk, kun je in de toekomst een eventuele doordraaier even tegenhouden.

    tot nu toe heeft dit mij aardig geholpen.
    al heb ik dit soort dingen meestal alleen bij de motorsteun of bij de locatie waar de vleugel wordt vastgeschroefd (zit bij mij vaak zo'n speciale houder, die weer met boutjes in de romp wordt vastgezet)
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    HEEL netjes gemaakt Bas! :thumbsup:
     
    bgjbrok en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Ik ben bezig geweest om mijn Citabria met een 38cc 4t wat stiller te krijgen, dempertje gemaakt met wat staalwol erin, hartstikke mooi, maar nu nog een flexibele verbinding maken met de motor, een flexibel stukje pijp is een lastig artikel kwam ik achter, of hartstikke duur, of te kort bla bla.

    Een kennis heeft laatst zonnepanelen laten plaatsen voor water, die panelen werden met elkaar verbonden met flexibele leiding van roestvrijstaal ook nog!
    Hij had nog wat meters Liggen wat de instalateurs achter hadden gelaten! prima spul om uitlaten te maken voor onze hobby denk ik. En kost wenig!
     
    bgjbrok vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat pijpenspul komt in twee soorten... in draad... en met de walsrillen zonder draad.

    Kon je vroeger bij HobbyIn verkrijgen. Met tegendraadse draairichting. Verbindingsstukken.
    Dieze hieronder is voor de Saito FA100... 12x1 mm draad wat de kop in gaat.
    De goede man is er mee gestopt. Echt jammer. De man die het fabriceerde is met pensioen gegaan...Zo gaat dat. Maar met zilversoldeer kom je ook een end...

    F70217A9-A9ED-4E11-B080-5FF214A1C20C.jpg
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Iemand vroeger, bij de ACK maakte uitlaatjes en hij gebruikte ook RVS omhulde waterslang als koppeling en dat bleef heel.
    Dat is waarschijnlijk hetzelfde spul als de zonneboilers gebruiken.
    Hij kocht dat gewoon bij de loodgieter/ijzerwarenhandel.
     
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    De geribbelde buis is nog steeds te koop, bij https://potz-blitz.eu/Edelstahlwell...Solar-Solarrohr/Wellrohr-Edelstahl-Solar.html, voor weinig, prima spul.

    Groet Aad dB
     
    HansH, Fuel Monkey en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Ik was een Saito FA-120S aan het monteren maar de nokkenas stond steeds een tandje verkeerd.
    Als je het in elkaar zet dan zie je de merktekens niet meer....
    Om dit goed te controleren moet je het een en ander in elkaar zetten om te kijken of de kleppen in het bovenste dode punt op tuimelen staan.
    Dit ging dus een paar keer mis.
    Toen heb ik een stukje blik op maat gemaakt waardoor ik de nokkenas kon blokkeren.
    Je zet dit op tijd en de krukas ook en je kan het huis met de nokkenas en het plaatje monteren.Nog niet vastzetten
    Je zal dan veel speling op de krukas voelen maar de tandwielen raken elkaar wel dus kan niet meer verspringen.
    Vervolgens het stukje blik er tussenuit trekken en het staat keurig op tijd:thumbsup:

    Jan
     
    MicropropSport en Thedo vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zit speciaal voor het timen, een gaatje in de nokkenas (lage deel van de inlaatnok) geboord. Als je de nokvolger van de inlaatklep verwijdert, het tandwiel in positie draait, kun je een pennetje van 1,5 mm diameter door het huis heen in de nokkenas prikken om de as te fixeren.
     
  10. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Ik weet dit en heb ook het gereedschap liggen en het gaatje zit ook in de nokkenas maar bij deze motor hebben de nokvolgers een kraag:(. Je kan ze dan ook alleen vanaf de onderzijde er in stoppen dus helaas werkt dat niet.
    Vandaar deze alternatieve methode.

    Jan
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij jou ook al? De Saito die ik een tijdje geleden gereviseerd heb, had ik het zelfde probleem dat ik de volgers er niet uit kreeg.
    Maar ik had geen enkel probleem met de timing goed te zetten, om eerlijk te zijn.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De rubbertjes er af en met een krom sterk draadje ook niet???

    Maarrrr! Mooi truukje!
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2019
  13. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Twee weken geleden bij een FA-150 lukte het ook in een keer.
    Bij deze dus niet. En dan proberen met weinig los te halen het een tandje te veranderen maar dan gaat het van kwaad tot erger:hammer:
    Even het spul links laten liggen en nadenken hoe het makkelijker kan en daar kwam het stukje blik uit.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is en blijft een "geniale inval", en precies van het soort waar het draadje voor bedoeld is.
     
    Beton vindt dit leuk.
  15. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Dank je wel:)

    Wat minder geniaal maar wel erg makkelijk is onderstaande set.
    Vooral bij de grote Saito en OS viertakten kan de propmeenemer erg vast zitten.
    Met deze set gaat het super!!
    Ook de krukas er uithalen gaat supper:)

    Jan
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zijn inderdaad fijne setjes!
     
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Wel zou ik de moer bovenaan op de krukas draaien , om te voorkomen dat je de draad opstuikt

    Groeten Jef
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat, of een passend cupje over de as plaatsen. Maar meestal valt het opstuiken met een poelietrekker wel wat mee. Hamers zijn erger in dat opzicht.
     

Deel Deze Pagina