Handleiding ikarus gyro gezocht

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Sinds gisteren ben ik dan eindelijk ook in het bezit van een kleine heli, en wel de Hornet die Montesa in de verkoop had. Sorry Corrien dat ik je 5 minuten voor was.
Alles is nu klaar om te "vliegen" ermee, alleen de staart krijg ik niet stil. Helaas ontbreekt de gebruiksaanwijzing van de Gyro. Volgens alles is dit de mini Gyro van Ikarus. Op de print staat Icarus 9609. Wie heeft deze in electronische vorm en wil die naar mij mailen.

[niek:titel gewijzigd, topic verplaatst naar electronica]

Theo,

Een stille staart? dat wil je niet.. die rotor moet altijd draaien ;)

Welke modus op je zender gebruik je?
De zender zal ergens een mixer hebben dat bij toenemend toerental de staart toenemend tegenstuurd, dit heet vaak revo mix.

Je het een heli met een cp staart, en de gyro zit in serie met de staartservo mag ik hopen?
Bij de 0-stand van de servo zullen de staartrotor blaadjes al eeninstelhoek moeten hebben.
(niet op 0 graden zetten dus)

Zodra de gyro een afwijking bemerkt zal die tegen moeten sturen.
(gyro juist geplaatst? misschien 180 graden draaien?)

Beweeg de gyro eens, en kijk naar de reactie van de servo.
Bij mijn weten stel je met 1potmeter in hoe fel de gyro en dus de servo reageerd/uitslaat..
De andere is in hoevere de gyro overruled kan worden door het ontvanger signaal.

Je kunt dus op "het droge" dus al aardig wat terugzoeken en instellen door te kijken naar de reactie van de staartservo op gasinput en rukjes van de gyro.

satoer of gerard_nl, arjen, hier kunnen jullie vast ook wat over roepen.

theo, wat bedoel je precies met "de staart krijg ik niet stil"

tijdens het vliegen of gewoon het altijd lopen van de motor ?

Tijdens het lopen van de motor begint de heli al gelijk tegengesteld te draaien. Heb al diverse dingen uitgeprobeert, maar tot nu toe niet veel respons. De beschrijving van de Gyro heb ik gisteren al van Joost gekregen. Dadelijk als de accu vol is ga ik weer van alles proberen.
Als eerste zal ik dan eesn de Gyro losgooien en de staartservo direct op de ontvanger inpluggen, dan weet ik zeker dat het daar niet door komt.

Gyro dus niet verkeerd om gepositioneerd?
Reactie is gelijk grotere reactie ipv tegenreactie?

Servo stuurd de goede kant op?

De servo draait de goed kant op. Als ik de motor rustig laat draaien en ik stuur links dan gaat de staart naar rechts. En als ik de zender op een heli menu zet zodat ik die mixers kan gebruiken dan lukt dat ook niet direct. Volgens de beschrijving zit de gyro goed, maar eerst nog eens checken zonder de gyro ertussen.

dat moet je even goed checken, het kan best zo zijn dat het rudder kanaal goed stuurt maar de gyro verkeerd.

Zonder die Gyro is de heli lekker stabiel en goed te sturen. Voorlopig maar effe op deze wijze doorgaan en dan later door iemand de gyro laten afstellen.

tja, als dat toen al mogelijk was dan moet dat nu toch ook kunnen, misschien nog wel makkelijker.

Is ook goed voor je reflexen.

Die ikarus gyro's moet je als ze de verkeerde kant op sturen gewoon op zn kop monteren (volgens de beschrijving in ieder geval) ik had zelf zo'n ding en dat werkt. Ik zal eens kijken of ik de handleiding kan vinden.

EDIT: ik heb hier de handleiding van de Ikarus Micro Gyro (ik dacht dat deze vrijwel gelijk waren op het formaat na), als je hem wilt hebben PB me dan even en ik scan hem in en mail hem door. Als er nog meer mensen intresse in hebben zet ik hem wel op mn webserver.

Mark

Ik heb van Joost al de handleiding gekregen, alleen het probleem met de orientatie van de gyro is dat er geen huis meer omheen zit. Ik weet dus niet wat onder of boven is en moet afgaan op de tekeningen in de beschrijving.
Dit is zoals de gyro er nu opzit.
afb8483.jpg

Theo,
Zo te zien zit die gyro toch al los.
Pak hem er af en beweeg de gyro eens in alle richtingen terwijl je naar de reactie van je staart kijkt.

@ Erwin dank je heb het geprobeerd op die manier en alles zat dus correct, daarna geprobeerd te hooveren en het probleem kwam direct weer terug. Zonder gyro is de heli veel rustiger dus blijf ik nog effe bezig zonder de gyro, zodra ik er de tijd voor heb ga ik naar een goede helivlieger die mij die gyro opnieuw afsteld.

Getver....
Als de gyro verkeerd om zit versterkt hij dus.
Als hij goed zit maar te traag, ja dan moet je als nog zelf corrigeren.
Als hij goed zit maar te fel, dan gaat je staart heen en weer zwaaien.

Schiet je nog niets mee op natuurlijk.

Ik stuur je nog even een PB.

ik heb ook zo'n mini giro van ikarus, de draaias waarom die werkt licht door dat zilverkleurige blok. op de foto dus vertikaal.
mijn hummingbird heb ik ook nog nooit stabiel gekregen met dat ding :? vandaar dat hij op de plank terecht is gekomen. ik kan me voorstellen dat het zonder de giro makkelijker is als met.

Groeten

Back