Handrem

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Forrest, 27 dec 2004.

  1. Forrest

    Forrest Guest

    Hallo allemaal,

    Op een RC Truck wil ik een Handrem maken. Dus een schakelaartje omzetten en hij blijft staan. Maar hoe kan je zoiets maken ? Het moet wel een stevige rem zijn omdat hij dan op een helling moet staan en iets slepen.

    Groeten Niek
     
  2. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    je zou doormiddel van een 3de kanaal, die een servo aanstuurt, een pin door je tandwielen heen kunnen steken, heel veel tandwielen (voornamelijk hoofdtandwielen) hebben gaten er in voor het gewicht. als je nu met een servo, een pin in zo'n gat schuift staat hij stil.
    enkel moet je wel precies stil staan als er een gat voor de pin zit, anders werkt het niet.

    ook zou je iets van een haak of enkele tanden op je tandwiel kunnen laten aangrijpen door middel van een servo, dat is het zelfde idee als hier boven, alleen meer slagings kans

    gaat het hier om elektro of nitro, want met nitro heb je een stel schijfremmen die je door een losse servo zou kunnen laten aanspreken voor meer kracht.

    Groet Robo
     
  3. Forrest

    Forrest Guest

    Hmm..zijn wel goeie ideeen.

    Het is een Elektro truck.

    Iemand nog een idee ? Het moet wel een stevige rem zijn want hij moet dan ongeveer 20 kg kunnen trekken zonder te bewegen.

    Groeten Niek
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bekijk bij de lokale modelbouwboer (of misschien heeft iemand een online foto) de rem van een brandstofauto. Schijfremmetje op de centrale aandrijfas. Werkt prima.

    Wil je het anders doen, zou je een frictierem tegen de binnenkant van je banden kunnen maken, oftewel er iets tegenaan drukken en zo de wielen blokkeren.

    Groeten,
    Gerben
     
  5. FRANQ

    FRANQ

    Lid geworden:
    21 jun 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Hoofddorp
    of een tandwieltje vast op een staafje en dat op een servo

    dan servo het tandwiel laten klappen tegen het hoofdtandwiel

    dan staat hij behoorlijk stil

    dan zou je eventueel dmv een soort speling wel vooruit kunnen maar niet achteruit


    eigenlijk het idee van de ratel in een lier
     
  6. Forrest

    Forrest Guest

    bedankt allemaal..zal eens iets gaan proberen.

    Groeten Niek
     
  7. vasco

    vasco

    Lid geworden:
    21 feb 2004
    Berichten:
    491
    Locatie:
    woerden
    nog een ideejte....zorg dat er een heveltje tegen je banden aankomt dmv een servo...dan blokkeerd hij de banden
     
  8. FRANQ

    FRANQ

    Lid geworden:
    21 jun 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Hoofddorp
    heveltje van servo in een punt vijlen en die in het tandwiel laten grijpen

    dan kan je niet meer zakken maar wel omhoog (achteruit of vooruit ligt aan hoe om je hem tegen tandwiel zet kan je evt nog kiezen of je de vooruit of achteruit wilt blokkeren)

    op banden lijkt mij slecht idee

    dese veren in en kan dan doorschieten of band slopen
     
  9. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Ik zou niets OP, TEGEn of DOOR je tandwielen laten gaan... denk dat je dan binnen de kortste keren het een en ander aan je auto sloopt.

    Laat een stevige servo je remmen bedienen, kan je de boel waarschijnlijk wel mee stil zetten en houden.
     
  10. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mari het is een elektro auto, die bevat geen remmen, enkel de regelaar kan een elektronische rem bevatten.

    Groet Robo
     
  11. screwloose

    screwloose

    Lid geworden:
    1 dec 2004
    Berichten:
    263
    je zou het kunnen proberen op een aandrijfas, daar plaats je de schijfrem van een nitro op en daarop de remblokken, die handel stuur je aan met een derde kanaal.
    je kan ook eens in de vliegerij gaan kijken, ik weet dat er een magneetrem bestaat om je vliegtuig af te remmen, ik heb geen idee of dat voor jou ook zou werken....beetje werk en een hoop fantasie maar het is mogenlijk....
    ik weet niet wat voor truck het is maar mijn clodbuster komt een heel end met 9 tands tandwielen en high torque motoren, al ben ik bang dat ie de 20 kilo niet aankan...
    vraag me uberhaubt af of je 20 kilo wel met fatsoen van z'n plek krijgt....
    wat is het voor projekt???
     

Deel Deze Pagina