handzender + 2.4Ghz

Toch maar even een apart draadje starten om vervuiling te voorkomen.

Eerder stelde ik deze vraag al hier: [85448] ombouw-gebruik-2-4ghz-4

Ik heb besloten een tweede zender te kopen. Dit als vervanger van mijn MPX3010. Om achteraf niet te merken iets gekocht te hebben wat beperkingen blijkt te hebben start ik dit draadje.

Hoewel ik "fan" ben van MPX zit ik niet vast aan dit merk. Alle opties staan nog open.

De eisen zijn:
- lichtgewicht
- klein, ergonomisch aantrekkelijk (ik heb kleine handen)
- minimaal 3 vliegfasen te programmeren. Algehele programmatuur (is dat een goed woord?!) moet perfect geschikt zijn voor full-size DLG-en
- 2.4Ghz, daar bij ontvangers die klein zijn (MPX lijkt geen echt kleine 2.4Ghz ontvangers te hebben)
- Werp-preset programmeerbaar (ik kom al niet hoger dan 30mtr, dus alles helpt :) )

Een wens is:
- Curve te programmeren voor hoogte mixing bij brake. Dan kan ik het omhoog stuiteren van de DLG tijdens het laten zakken van de flaps wat compenseren.

Vraag 1: (met lange inleiding): ik ben gewend aan het vrij programmeren met de MPX3010. Dat betekent dat je vrijwel willekeurig de servo's in de ontvanger kan steken. Daarna kan je de servo's aan functie's als hoogte, richting danwel aan een al dan niet vrij programeerbare mixer hangen.
(@Wubbe en Fotor, nu niet flauw gaan doen in de trant van: "vandaar dat je altijd zo lang bezig ben om die stoeptegel te programmeren, en meer van dat soort opmerkingen" ;) )

Hoe zit dat als je verplicht bent een kanaalindeling aan te houden. Bijvoorbeeld de mixer "flaperon" kanaal 1 en 7. Ben je dan altijd verplicht een 7 kanaals ontvanger te gebruiken?

Vraag 2: Wat vinden jullie een fijne DLG zender. Zowel softwarematig als ergonomisch.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg met een MPX cockpit SX (geen 2.4)en qua handling is deze zender perfect. Qua programmeren een echte bitch. Wel is het mogelijk 3 standen in te stellen, een down mix bij remmen en preset op hoogte en richting voor de start. De zender zit vol valkuilen die je kisten kunnen gaan kosten als je het niet weet. Zo draait de middenstand van het hoogte roer met dezelfde hoeveelheid down als de down compensatie die je bij remmen ingeeft. Je moet dus daarna de middenstand met het gelijke percentage terugdraaien. Doe je dat niet dan kun je er wel eens achterkomen dat je kist na de launch opeens stijl naarbeneden duikt. Als je een 3010 of zoals ik een 4000 gewend bent is het flink afzien in het begin. De reden dat ik er mee vlieg is dat hij heerlijk in de hand ligt en helpt mijn starthoogtes te verbeteren. Voordeel is ook dat voor elke fliegfase je het model appart kunt trimmen en niet elke keer in het programma van je zender moet duiken om middenstanden te verstellen.

Ruim een jaar vlieg ik met de Futaba FX-30. Het broertje of zusje van de handzender Futaba T12FG een handzender. Die heeft alles van je wil. Vrij toewijsbare kanalen, vliegstanden en elke vliegstand separaat trimbaar. Daarnaast heeft Futaba een mooie serie 2.4 GHz ontvangers, die nog steeds wordt uitgebreid, vanaf de 4 kanalen ontvanger met een gewicht van 4 gram (beperkte reikwijdte) tot een 14 kanalen ontvanger.

Ik vlieg ook met een Cockpit SX, en zoals Alex al zegt is hij niet makkelijk te programmeren. Het kost heel wat tijd om je zender te laten doen wat jij wilt, maar het kan allemaal wel. Heb geen ervaring met andere (programmeerbare) zenders, maar de SX ligt wel fijn in de hand.

berrie, hoeveel is je budget?
anders zu ik persoonlijk een graupner mx16 kopen. nooit een boekje erbij gehad en een twister kan ik binnen twee a drie minuten compleet instellen. alleen fijninstellingen zoals trim niet dan. heerlijk makkelijke zender die ook erg fijn in de hand ligt. makkelijk om te bouwen met bv een assan module. heb je wat minder te besteden, dan zou ik naar de mx12 kijken. iets moeilijker menu wel.

Als je er een assan module inbouwt, dan hoef eigenlijk toch geen synthesyser zender te kopen? of maak ik een denkfout? kan best wel wat geld schelen...

ja maar de mx16 is wel een stuk uitgebreidder en kan stukken meer als de mx12. ook het menu steekt stukken makkelijker in elkaar. dus kunnen eventuele andere zwevers met veel vliegstanden er ook makkelijk in

Goed, het rijtje mogelijkheden is nu:

Cockpit
FX-30
MX-12
MX16

Bedankt voor de reactie's zover. De komende tijd zal ik de voor- en nadelen eens overwegen. (klinkt dramatisch, is niet zo bedoeld. Ik wil op mijn gemakkie iets leuks uitzoeken. Daar heb ik al schik van. Mijn oma zegt altijd, "jochie, het bezit van de zaak is het einde van het vermaak" ;) Zij kan het weten, want ze loopt al zeker 85 jaar mee...)

@Robert, mijn budget is afhankelijk van wat ik voor de uitgave kan kopen, als je snapt wat ik bedoel.

Nog een link voor de cockpit programmeurs. Zou dit geen grote hulp zijn? En, hebben jullie de DLG's ook op deze wijze geprogrammeert?

http://www.rc-soar.com/multiplex/cockpitsx/prog/dlg.htm

Laatst bewerkt:
Voldoen de MX-12 en MX-16 ook aan je eisen t.a.v. vrije toewijzing van kanalen, vliegfasen en trimming???

mx16 in ieder geval wel, elke vliegfase is appart in te stellen en te trimmen. alle kanalen zijn vrij toe te passen. een 4 kanaals dlg is dan dus ook met ene 4 kanaals ontvanger te vliegen mits je een y-kabel gebruikt voor de accu en een servo functie

Berrie, ik zou de MX-12 uit je lijstje halen. Te weinig mogelijkheden, Fotor is niet voor niets overgestapt van MX-12 naar 16.

de futaba serie zoals de FF9 en e t10 zijn ook goede zenders met veel mogelijkheden en makkelijke programma's. voordeel van deze zenders is dat je met module's de 2,4 van je keuze kunt monteren/inklikken.

zelf heb ik in het verleden(zie ander draadje in dit forum multiplex-2-4ghz) mijn Multiplex 3010 naar 2.4 Ghz met assan omgebouwd. werkt ook perfect!

Laatst bewerkt door een moderator:
Berrie, ik zou de MX-12 uit je lijstje halen. Te weinig mogelijkheden, Fotor is niet voor niets overgestapt van MX-12 naar 16.

Zou ik ook doen. Al is het alleen maar vanwege het feit dat wanneer je in de lanceerstand je offset trimt, deze bij de zweefstand en thermiekstand ook beinvloed wordt. Dat wil je echt niet.
De MX16 heeft dat probleem niet. Hoe dat bij andere zenders zit, weet ik niet.

Greetz,
Jurgen

Futaba

Kijk je ook naar Futaba? Een clublid van mij (NK F3J vlieger) is pas overgestapt van de bekende Multiplex 'stoeptegel' naar een Futaba 2.4 GHz set.

Ook f3j vliegers hebben natuurlijk allerlei vliegfasen en andere ingewikkelde instellingen, ook al omdat ze 4 servo's per vleugel hebben (net als jouw Furio?)

Zal eens vragen wat voor zender hij heeft (is nu op Holland Glide)

Oke, de MX-12 is geschrapt.

@Jan Scholten: FF9 is aan de lijst toegevoegd. Volgens mij vliegt Meylink daar ook mee. (ik sta zowat elk weekend naast hem te vliegen, weet ik niet eens zeker wat voor zender hij heeft.... :oops: :oops:.) Dit is zeker een fijne zender. Daar kan je een curve op de hoogtecompensatie voor de remklappen programeren.

@ Wubbe, het is zeker interessant om dit na te vragen! Al is het wel zo, dat de zender die ik aan willen schaffen als tweede zender in gebruik wil nemen. Het is niet de bedoeling zo´n bling bling zender met `42 inch touchflatscreen` aan te schaffen.

groot nadeel van futaba is dat de ontvangers soms nog best wel prijzig kunnen zijn. daarom ben ik ook zon fan van de chineese 2.4ghz systemen.

... De zender zit vol valkuilen die je kisten kunnen gaan kosten als je het niet weet. Zo draait de middenstand van het hoogte roer met dezelfde hoeveelheid down als de down compensatie die je bij remmen ingeeft. Je moet dus daarna de middenstand met het gelijke percentage terugdraaien. Doe je dat niet dan kun je er wel eens achterkomen dat je kist na de launch opeens stijl naarbeneden duikt.

:offtopic:
Dus dat is wat er op vakantie gebeurde.... Ik had m'n eerste full-house mini mee, en heb inderdaad ook een downcompensatie ingegeven bij remmen. Dit heeft twee keer geleid tot een forse crash. Het vluchtpatroon was ongeveer /\ ...De eerste keer stond het kistje tot aan de vleugel in een pas omgeploegd veld. De tweede keer eindigde de vlucht op een steen en was alles kapot. Ik heb de oorzaak (tot nu toe) niet kunnen vinden.
:ontopic:

Ik heb een Assan module in mijn Cockpit SX ingebouwd, wel een beetje proppen, maar het werkt prima. Ik ben ook heel tevreden over de Cockpit SX...

Jaap

Ik heb idd een FF9 en ben daar heel tevreden over.

Voor mijn dlg zit ik ook te twijfelen om over te stappen naar 2,4, en kan dan de rest van mijn vloot (auto`s, vliegtuigen, boten en heli`s) gewoon op 35mhz laten omdat je de modules met 1 klik omwisselt. (en je hebt aardig wat keus qua modules)
En je kan er, net als ik tegenwoordig goedkoop aan komen tweedehands.

Wel vindt ik hem voor het gooien iets te zwaar als je hem in 1 hand vast hebt.

Back