Hangar 9 MB-339

Tadango

Forum veteraan
Toen ik deze zag op ProWing vorig jaar leek het me een leuk model om zo even mee te nemen naar het veld. Formaat is groot genoeg om lekker te vliegen maar klein genoeg om handig te blijven tijdens transport. Prijs was ook redelijk maar gezien de kwaliteit ook niet meer dan dat. Ik heb geen plek ervoor eigenlijk maar toen ik een ongevlogen model met nieuwe motor zoals ik hem zou kiezen te koop zag staan kon ik me niet inhouden.... het scheelt toch een hoop met een nieuwe.

PXL_20240420_122156996.jpg

PXL_20240420_132821959.jpg

Op de foto's was al te zien dat deze niet super gebouwd is maar dat leek wel te herstellen. Voornamelijk zaten er platen en steunen in gelijmd om diverse accu's een plek te geven. De platen krijg je er niet uit zonder schade maar de steunen zijn aardig gelukt. De opbouw van het model aan de zijwanden is balsa / depron en de lijm was goed van de depron laag af te halen zonder schade. Alleen de print erop is dan weg. Het carbon bedekte houtwerk was ook niet opgeschuurd en de lijm wat daar ook goed weg te breken. Na een uurtje met de dremel en een kwastje verf was er niet veel meer van te zien.

PXL_20240421_175233340.jpg

De motor is een Xicoy X95 wat een super combi is. Klein, licht en krachtig. Deze zat netjes gemonteerd dus is alleen verwijderd om achter zaken aan te passen en daarna weer terug geplaats. De standaard pijp is degelijk maar kan lichter. Of dat nodig is bekijk ik later als het zwaartepunt uitgewogen gaat worden.

PXL_20240425_053852413.MP.jpg

Als tank hadden ze een brandstof zak van een bekende maker gebruikt dus dat was super. Helaas was de ophanging nogal degelijk gemaakt. Messing steunen voor de carbon buizen en ook de originele alu tank plaat waren gemonteerd en dat lijkt me wat overdreven en voegt weinig toe. Ik heb nieuwe buizen gemaakt en steunen geprint wat ruim 200g scheelt in gewicht. De carbon buizen hebben een messing huls omdat er kracht op staat en de buizen zo niet splijten maar dat is ook al het messing dat erin komt.

PXL_20240425_053905053.jpg

PXL_20240425_053918314.jpg

Er zit heel wat lood in de neus verlijmd maar wel netjes. Omdat er veel accu's in zaten ga ik er vanuit dat er nog iets lood bij mag voor en alles wat verlijmd zit mag blijven. Om achter gewicht te besparen heb ik de 3 enorm zware kabels eruit gehaald en vervangen door 1 lichte powerbox kabel met een SBus decoder in het staartvlak. Zo kan ik alle 3 servo's aansturen en bespaar ik redelijk wat gewicht achterin. Voor de hoogteroeren is een vaste stekker aansluiting gemaakt. Deze steekt wel wat ver naar buiten....

PXL_20240425_054003863.jpg

De indeling is vrij simpel. Er is nog ruimte voor een licht controller want lampen in de tiptanks lijkt me toch wel erg mooi. Ik heb dit in een oud schuimpje getest en deze zijn prima zelf te maken dus dat gaan we later doen. Er is rekening gehouden met de plek hiervoor qua stekkers dus kan later zo worden geplaatst.

PXL_20240425_053937864.jpg

PXL_20240425_053950260.jpg

Totaal nu 8.9kg en dat is erg netjes. Ik zie van anderen snel 10 tot 10.4kg droog dus daar ga ik een eind onder blijven. Wat nog ontbreekt zijn de connectoren en kabels naar de vleugels en de tank koppeling. Verder zit alles er in. Wellicht zet ik er magnetische vleugel koppelingen in van Hacker zodat je niet 4 kunstof schroeven hoeft te monteren via een luik aan de onderkant. Morgen op ProWing eens shoppen :)

Laatst bewerkt:
Helaas was niet alles wat ik nodig had op de beurs aanwezig maar gelukkig kon ik een stekker set lenen waardoor ik de MB voor nu vlieg klaar kon maken. De verlichting en snellere vleugel verbinding (Hacker magnetic wing connectors) komen er later op. Op de beurs heb ik wel een handige werk en transport steun gekocht. Deze is kantelbaar en dat is erg fijn.

PXL_20240426_202639007.MP.jpg

Met de stekkers aan de vleugels konden de poten uit en kon hij op de weegschaal. Er moest nog wat lood voorin om binnen de CG bereik te blijven maar het totaal (droog) valt toch niet tegen.

PXL_20240427_200837416.MP.jpg

Toen was het tijd voor de uitslagen en dat klopte lang niet. Op rol en richting haalde ik net 1/2 van de high rates wat nog niet eens low rates is. Hoogte leek niet goed dus die heb ik niet aangepast maar rol en richting hebben een langere hevel gekregen. Ook nog even een foto gemaakt van de SBus decoder bij het richtingsroer.

PXL_20240428_155300616.jpg

Zondag was er veel wind maar er moet toch gemaaid worden en in de ochtend leek de wind nog iets te doen.... dus eerst maar de MB mee. Alles werkte zoals verwacht dus maar de lucht in gestuurd. Op hoogte erg tam en je moet hem flink los trekken dus die mag nog iets meer krijgen. Rol was heeel gevoelig in het midden maar de rolrate zelf was prima. Nog meer expo (35%) hielp in de 2e vlucht. Richting doet niet heel veel en op hoogte was hij erg tam dus er mag weer iets lood uit. Tank gaat ook nog iets naar achteren. Inverted was er niet veel down nodig dus het komt wel in de buurt. Even wachten op beter weer om hem goed af te stellen.

PXL_20240428_084943775.jpg

Gister avond mooi weer dus maar verder testen. Nog wat lood eruit en de flap -> hoogte mixing wat aangepast en ook de rol uitslag iets verkleind. Vliegt al weer beter. Er zijn nog wel een paar irritante punten wat aangepast moet worden. De cockpit leek dicht maar toch zit er een opening waardoor deze vol met vliegjes zit elke keer. Dat moet dus dicht gemaakt. Ook komt er gras in de intakes en dat gaat onder de kappen zitten en steekt er zichtbaar uit dus dat moet gekit.

PXL_20240429_182702670.jpg

De schroeven voor de vleugels zijn nu nog goed bereikbaar maar als ik de tank naar achteren zet dan wordt dit lastiger. Ook zijn die kunststof schroeven niet geweldig. De magnetische koppelingen komen er wel in denk ik.

PXL_20240429_182557601.jpg

Met de ondergaande zon aan 1 kant en een donkere lucht aan de andere kant was het lekker vliegen maar mis ik de verlichting wel op zulke momenten. De stekkers zijn er op voorbereid. Nog 6 pennen beschikbaar. Als het andere project klaar is eens wat lampen maken.

PXL_20240429_182828765.jpg

5 vluchten gemaakt op een avond. De kist vliegt erg goed al zijn er ook dingen die iets beter kunnen. De flaps werken redelijk maar remmen niet super. Je moet echt vroeg het gas dicht hebben en iets gaan hangen aan hoogte anders blijft hij snelheid houden. Ook blijft hij wat gevoelig op rol. Dat zou een gyro nog kunnen verbeteren. Wellicht later want hij doet het ook goed zonder. Richting roer is niet super effectief. Meskant doet hij net met vol gas. Servo te zwak of moet er nog wat lood uit?

PXL_20240429_175902818.jpg

De nieuwe livery is ook wel erg mooi hoor ….

Bijlagen

• 7C2F7539-5220-4E9F-BB9A-723CC45378C0.jpeg
    7C2F7539-5220-4E9F-BB9A-723CC45378C0.jpeg
    166,1 KB · Weergaven: 125
  • Like
Reactions: wvr
Vandaag nog wat getest met minder lood... maar dat is geen verbetering. Hij wil nu in de landing heel makkelijk klimmen bij iets up de laatste meters. Hij vliegt wel erg lekker gek genoeg. Ook butterfly geprobeerd maar dat werd nog erger qua up. Dus maar weer iets lood terug plaatsen denk ik.... Knive edge werkt nog steeds niet en je merkt rudder gewoon niet in de vlucht. Daar komt een andere servo op.

Vandaag veel wind maar dat maakt niet veel uit voor een test vlucht. De smoke tank lekt in de uitlaat als de pomp niet draait (zit hoog) dus daar zit een electronische klep tussen. Deze gaat open zodra de pomp geactiveerd wordt. Dat lijkt prima te werken en tanken en stilstaan is geen probleem nu. De pomp moet wel maximaal open staat voor een goed resultaat maar 1L gaat lang mee. Ging maar niet op in de lucht en op de grond heb ik nog veel verstookt. Lijkt al redelijk met goedkope lamp olie en dat is straks een stuk beter met echte rook olie (maar ook veeeel duurder).

PXL_20240609_095931296~2.jpg

Ook even meskant geprobeerd op vol gas (dat heeft deze kist blijkbaar nodig) en dat gaat wel. Minder vermogen en hij blijft zakken maar met vol gas heb je aan 80% rudder genoeg. Hij kan zelfs iets klimmen nog. Nu resten alleen nog de verlichting dus dat wordt de volgende upgrade zodra ik er tijd voor heb. De magnetische vleugel verbinders laat ik even liggen want de schroeven gaan eigenlijk redelijk makkelijk via het luikje aan de bovenkant. Zolang de kist niet op de kop hoeft scheelt dat niet zo heel veel dus die bewaar ik voor een ander model

Vandaag heerlijk vliegweer dus een goed moment om de verlichting te proberen. Is aardig geslaagd. De beacon, rood / groen aan de tippen en de witte flitsen zijn goed te zien. De gele tip verlichting valt iets tegen, die had feller gemogen. Toch is het met zon nog te zien.

PXL_20240709_170153652.jpg

Voor de smoke tank had ik een goedkope 6 naar 4mm imitatie festo koppeling gebruikt want deze zat bij de tank. De eerste had ik al vervangen eerder want die lekte, en nu doet de 2e het ook. Rommel dus en die gaan we vervangen. Verder nog eens testen met een 4mm smoke pijp voor minder weerstand al denk ik dat hoofdzakelijk het filter in de tank een beperking is. Dus wellicht maar gewoon een hele nieuwe tank maken met een open gewicht zodat de pomp veel meer rook olie kan verpompen. Het verbruik is nu heel erg weinig eigenlijk. Toen ik na de vlucht de smok tank leeg stookte ontstond er een wolk welke 600m verderop een hele boerderij in de mist zetten.... sorry, maar was wel mooi om te zien.

Even een klein tankje gemaakt voor smoke. Is wat kleiner uitgevallen dan bedoeld (500ml) maar past wel erg leuk zo. Ik maak later wel een grotere. Ben vooral benieuwd of deze nu meer rook produceert met een vrije doorgang van 3mm minimaal en geen filtklunk in de tank. Ook weer minder gewicht en de oude van 1L ging echt niet snel leeg....

PXL_20240710_164656795.jpg

Back