Tadango
Forum veteraan
Toen ik deze zag op ProWing vorig jaar leek het me een leuk model om zo even mee te nemen naar het veld. Formaat is groot genoeg om lekker te vliegen maar klein genoeg om handig te blijven tijdens transport. Prijs was ook redelijk maar gezien de kwaliteit ook niet meer dan dat. Ik heb geen plek ervoor eigenlijk maar toen ik een ongevlogen model met nieuwe motor zoals ik hem zou kiezen te koop zag staan kon ik me niet inhouden.... het scheelt toch een hoop met een nieuwe.
Op de foto's was al te zien dat deze niet super gebouwd is maar dat leek wel te herstellen. Voornamelijk zaten er platen en steunen in gelijmd om diverse accu's een plek te geven. De platen krijg je er niet uit zonder schade maar de steunen zijn aardig gelukt. De opbouw van het model aan de zijwanden is balsa / depron en de lijm was goed van de depron laag af te halen zonder schade. Alleen de print erop is dan weg. Het carbon bedekte houtwerk was ook niet opgeschuurd en de lijm wat daar ook goed weg te breken. Na een uurtje met de dremel en een kwastje verf was er niet veel meer van te zien.
De motor is een Xicoy X95 wat een super combi is. Klein, licht en krachtig. Deze zat netjes gemonteerd dus is alleen verwijderd om achter zaken aan te passen en daarna weer terug geplaats. De standaard pijp is degelijk maar kan lichter. Of dat nodig is bekijk ik later als het zwaartepunt uitgewogen gaat worden.
Als tank hadden ze een brandstof zak van een bekende maker gebruikt dus dat was super. Helaas was de ophanging nogal degelijk gemaakt. Messing steunen voor de carbon buizen en ook de originele alu tank plaat waren gemonteerd en dat lijkt me wat overdreven en voegt weinig toe. Ik heb nieuwe buizen gemaakt en steunen geprint wat ruim 200g scheelt in gewicht. De carbon buizen hebben een messing huls omdat er kracht op staat en de buizen zo niet splijten maar dat is ook al het messing dat erin komt.
Er zit heel wat lood in de neus verlijmd maar wel netjes. Omdat er veel accu's in zaten ga ik er vanuit dat er nog iets lood bij mag voor en alles wat verlijmd zit mag blijven. Om achter gewicht te besparen heb ik de 3 enorm zware kabels eruit gehaald en vervangen door 1 lichte powerbox kabel met een SBus decoder in het staartvlak. Zo kan ik alle 3 servo's aansturen en bespaar ik redelijk wat gewicht achterin. Voor de hoogteroeren is een vaste stekker aansluiting gemaakt. Deze steekt wel wat ver naar buiten....
De indeling is vrij simpel. Er is nog ruimte voor een licht controller want lampen in de tiptanks lijkt me toch wel erg mooi. Ik heb dit in een oud schuimpje getest en deze zijn prima zelf te maken dus dat gaan we later doen. Er is rekening gehouden met de plek hiervoor qua stekkers dus kan later zo worden geplaatst.
Totaal nu 8.9kg en dat is erg netjes. Ik zie van anderen snel 10 tot 10.4kg droog dus daar ga ik een eind onder blijven. Wat nog ontbreekt zijn de connectoren en kabels naar de vleugels en de tank koppeling. Verder zit alles er in. Wellicht zet ik er magnetische vleugel koppelingen in van Hacker zodat je niet 4 kunstof schroeven hoeft te monteren via een luik aan de onderkant. Morgen op ProWing eens shoppen


Op de foto's was al te zien dat deze niet super gebouwd is maar dat leek wel te herstellen. Voornamelijk zaten er platen en steunen in gelijmd om diverse accu's een plek te geven. De platen krijg je er niet uit zonder schade maar de steunen zijn aardig gelukt. De opbouw van het model aan de zijwanden is balsa / depron en de lijm was goed van de depron laag af te halen zonder schade. Alleen de print erop is dan weg. Het carbon bedekte houtwerk was ook niet opgeschuurd en de lijm wat daar ook goed weg te breken. Na een uurtje met de dremel en een kwastje verf was er niet veel meer van te zien.

De motor is een Xicoy X95 wat een super combi is. Klein, licht en krachtig. Deze zat netjes gemonteerd dus is alleen verwijderd om achter zaken aan te passen en daarna weer terug geplaats. De standaard pijp is degelijk maar kan lichter. Of dat nodig is bekijk ik later als het zwaartepunt uitgewogen gaat worden.

Als tank hadden ze een brandstof zak van een bekende maker gebruikt dus dat was super. Helaas was de ophanging nogal degelijk gemaakt. Messing steunen voor de carbon buizen en ook de originele alu tank plaat waren gemonteerd en dat lijkt me wat overdreven en voegt weinig toe. Ik heb nieuwe buizen gemaakt en steunen geprint wat ruim 200g scheelt in gewicht. De carbon buizen hebben een messing huls omdat er kracht op staat en de buizen zo niet splijten maar dat is ook al het messing dat erin komt.


Er zit heel wat lood in de neus verlijmd maar wel netjes. Omdat er veel accu's in zaten ga ik er vanuit dat er nog iets lood bij mag voor en alles wat verlijmd zit mag blijven. Om achter gewicht te besparen heb ik de 3 enorm zware kabels eruit gehaald en vervangen door 1 lichte powerbox kabel met een SBus decoder in het staartvlak. Zo kan ik alle 3 servo's aansturen en bespaar ik redelijk wat gewicht achterin. Voor de hoogteroeren is een vaste stekker aansluiting gemaakt. Deze steekt wel wat ver naar buiten....

De indeling is vrij simpel. Er is nog ruimte voor een licht controller want lampen in de tiptanks lijkt me toch wel erg mooi. Ik heb dit in een oud schuimpje getest en deze zijn prima zelf te maken dus dat gaan we later doen. Er is rekening gehouden met de plek hiervoor qua stekkers dus kan later zo worden geplaatst.


Totaal nu 8.9kg en dat is erg netjes. Ik zie van anderen snel 10 tot 10.4kg droog dus daar ga ik een eind onder blijven. Wat nog ontbreekt zijn de connectoren en kabels naar de vleugels en de tank koppeling. Verder zit alles er in. Wellicht zet ik er magnetische vleugel koppelingen in van Hacker zodat je niet 4 kunstof schroeven hoeft te monteren via een luik aan de onderkant. Morgen op ProWing eens shoppen

Laatst bewerkt: