Zo, mijn nieuwe ARF P-47 van Hangar 9 (de grote; 150) is inmiddels klaar en 1 week geleden ingevlogen.
Het was een kerstkado 2008 aan mezelf.
Spanwijdte; 2,10m.
Gewicht; 8,5 kg (vliegklaar)
Motor; Laser 240-V Twin (40cc) viertakt.
Retracts; De mechanische die bij de ARF kit horen (servos direkt op het retracthuis).
Toch het een en ander gewijzigd;
VLEUGELS;
- Wielkassen vergroot voor grotere wielen, want de bijgeleverde waren qua schaal veel en veel te klein.
-Het onderstel iets naar voren gekanteld.
ROMP;
-Motorkap verder naar voren (zover als kon) en op dikkere schroefblokjes, zodat aan de achterkant rondom een opening ontstond voor een luchtdoorstroming (koeling). oorspronkelijk sloot de kap precies aan op de romp. (foute boel!!).
- Onder in het motorspant 2 buizen schuin aangebracht richting de rompzijkanten en uitkomend vlak achter de schaaluitlaatopeningen. Zo worden de dempers ook goed gekoeld.
- De gasservo op een andere plaats gezet.
- voorzieningen aangebracht voor een extra servo t.b.v staartwiel, en niet gekoppeld aan het richtingsroer.
- T.b.v. de twee tanks voor de Laser V-twin 240, ruimte geschapen en hoger gelegd, omdat de Laser gewoon rechtop onder de Kap paste.
- De cockpitkap die afneembaar was (met vier schroeven door de zijkant van de romp) en doorloopt tot aan het motorspant, een andere bevestiging gegeven;
voor, 2 deuvels door het motorspant, en achterboven een snelsluiting aangebracht.
-De cockpitbodem dieper gelegd, zodat er een 1:6 piloot in past. en wat meer schaalinrichting i.p.v. het bijgeleverde plakplaatje met instrumenten.
-Voorzieningen voor de 2 akkus (achter het balanspunt nu i.v.m. balanspunt), 1 voor de ontvanger en 1 externe akku voor de retractservos.
INVLIEGEN;
Alles ging van een leien dakje; start, vlucht en landing. Een zalig model om mee te vliegen.
UPGRADEN naar schaal:
komende winter gaat de folie eraf, en wordt het model op de ouderwetse manier bespannen met papier en Spanlak. Washprimer erop, beplatingslijnen en klinknagels aanbrengen. Spuiten en weatheren.
volgende keer finished modelfotos en actiefotos
groetjes,
Jan
Het was een kerstkado 2008 aan mezelf.
Spanwijdte; 2,10m.
Gewicht; 8,5 kg (vliegklaar)
Motor; Laser 240-V Twin (40cc) viertakt.
Retracts; De mechanische die bij de ARF kit horen (servos direkt op het retracthuis).
Toch het een en ander gewijzigd;
VLEUGELS;
- Wielkassen vergroot voor grotere wielen, want de bijgeleverde waren qua schaal veel en veel te klein.
-Het onderstel iets naar voren gekanteld.
ROMP;
-Motorkap verder naar voren (zover als kon) en op dikkere schroefblokjes, zodat aan de achterkant rondom een opening ontstond voor een luchtdoorstroming (koeling). oorspronkelijk sloot de kap precies aan op de romp. (foute boel!!).
- Onder in het motorspant 2 buizen schuin aangebracht richting de rompzijkanten en uitkomend vlak achter de schaaluitlaatopeningen. Zo worden de dempers ook goed gekoeld.
- De gasservo op een andere plaats gezet.
- voorzieningen aangebracht voor een extra servo t.b.v staartwiel, en niet gekoppeld aan het richtingsroer.
- T.b.v. de twee tanks voor de Laser V-twin 240, ruimte geschapen en hoger gelegd, omdat de Laser gewoon rechtop onder de Kap paste.
- De cockpitkap die afneembaar was (met vier schroeven door de zijkant van de romp) en doorloopt tot aan het motorspant, een andere bevestiging gegeven;
voor, 2 deuvels door het motorspant, en achterboven een snelsluiting aangebracht.
-De cockpitbodem dieper gelegd, zodat er een 1:6 piloot in past. en wat meer schaalinrichting i.p.v. het bijgeleverde plakplaatje met instrumenten.
-Voorzieningen voor de 2 akkus (achter het balanspunt nu i.v.m. balanspunt), 1 voor de ontvanger en 1 externe akku voor de retractservos.
INVLIEGEN;
Alles ging van een leien dakje; start, vlucht en landing. Een zalig model om mee te vliegen.
UPGRADEN naar schaal:
komende winter gaat de folie eraf, en wordt het model op de ouderwetse manier bespannen met papier en Spanlak. Washprimer erop, beplatingslijnen en klinknagels aanbrengen. Spuiten en weatheren.
volgende keer finished modelfotos en actiefotos
groetjes,
Jan


















