Hangglider, delta

Maarten we gaan gewoon wat proberen. De dubbelzijdige tape die ik gebruikt heb aan de vleugel van de Kestrel ornithopter zal hier ook zeer goede diensten doen.

Ik heb een jaar geleden ook eens een delta zwever gemaakt, hoewel het een volledig zelf ontwerp was vloog het super goed. :P
Spanwijdte was ongeveer 80cm, gewoon uit een piepschuim plaat een driehoek gesneden en dan met een bandschuurmachiene in de tuin een goed profiel aangeschuurd, toen mijn broer in de tuin kwam dacht hij dat het gesneeuwd had, alles hing onder die verschrikkelijke witte poederachtige bolletjes die zich door adhesie aan alles vastplakken :lol:
Ik heb me toen 3 keer moeten wassen om alles eraf te krijgen en ik vind nu nog soms van die bolletjes :wink: ..

Groeten
Steven 8)

Heren heren . . .

Gaan we nou een echte model-hangglider maken, of . . . ? :?

Maarten wil het graag weten, maar ik zie het ook niet zo snel op internet: hoe zit een hangglider in elkaar.

In ieder geval: als je een model wilt maken, dan zou ik ook kiezen voor aluminium of koosltof buis, staaldraad en een soort doek.

Een paar sites die misschien ietwat licht op de zaak werpen.

Dat valt dus tegen. :evil:

Plaatjes en sites zat, maar veel over opbouw en constructie: ik kan het nog niet vinden . . . :nooo:

http://www.pvv.ntnu.no/~kim/HangGliding.html

Nou, ik hoor het wel . . . :?

jan.

Jan als het idee wat ik nu in mijn hoofd heb werkt dan hebbenw e een modelhangglider. Als je die dubbeldoeks hanggliders doorsnijd (profiel) dan kom je uit op een jedelskyprofiel. Het eerste stuk (D-box) bestaat uit dubbeldoek en het achterste stuk is enkel doek. Morgen eens met resten doek kijken wat ik kan realiseren. Het moeilijkste te realiseren is de huls waar de koolstof neuslijst inzit. Dit wordt waarschijnlijk moeders de vrouw vragen om eens gebruik te mogen maken van de singer.

http://images.google.nl/images?hl=nl&lr=&q=hangglider+
via google afbeeldingenzoeker zijn idd erg veel plaatjes te vinden!
Als je een beetje goed kijkt zie je wel hoe het in elkaar zit.
In frankrijk stond er naast me op de startplek een keer een man zo'n ding in elkaar te zetten. Heel gedoe hoor!
Mar het bestaat dus eigenlijk net als een delta vlieger uit 2 liggers als leading edge (officieel alu, maar model misschien carbon?) in het midden een ligger recht naar achter (net als de vlieger). Het zeildoek wordt ongeveer hetzelfde als een surfzeil gespannen. Het onderdoek staat met lijntjes gewoon strak naar achteren gespannen. Het bovendoek echter staat ook wel naar achter gespannen, hier zitten echter mooie zeillatten in. Door deze flink te spannen krijgt de bovenzijde een prachtig vleugelprofiel! Eigenlijk dus exact dezelfde constructie als een windsurfzeil (mmh, sommige zeilboten ook trouwens). Zoek maar eens op surfzeil! De nieuwere hanggliders hebben dus vaak ook nog eens een onderdoek.

Ik heb ook wel een filmpje gezien van de 1e hanggliders, dat zijn dus echt nog gewone vliegers, maar dan zonder spanners en zeillatten! Gewoon een berg af rennen met dat flapperdoek!

die versie zou trouwens helemaal makkelijk te maken zijn denk ik. Oh en een standaard speelgoedwinkelvliegertje doet het ook wel denk ik!

mzzl

oh hier nog een linkje :)
http://www.vliegerblad.nl/specials/1983_5/index.htm

Mooi dat er weer wat schot in zit. :D

In tegenstelling tot wat Theo zegt denk ik ( 8) ) dat het het lastigste is om een pop te maken die vastzit aan de 'uprights' (de omhoog/naarbinnen staande delen van de driehoek waar je inhangt), en die in staat is om zichzelf naar links/rechts/voor/achter en mogelijke combinaties daarvan te bewegen. :?

Bedenk dat de pop genoeg massa moet hebben om de vleugel inderdaad te besturen.

Hydraulisch? :roll:

Meerdere servo's per arm/schouder? :roll:

Tandheugels? :roll:

Ik denk dat (als je een goede tekening hebt) je de vleugel zelf nog wel een keer in elkaar sleutel'; desnoods begin je met een eenvoudige 'enheldoeker'.

Just my two cents.

jan.
(ex-deltavlieger)

de skyflex (van robbe?) is een rogallo-type delta (dus geen volledig stijve vleugel, maar eentje met bolle wangen) met een motor eronder. Deze stuurt bij mijn weten met standaard servo's en ook mbv gewichtsverplaatsing.
Is het de bedoeling om een schaalpiloot te maken die effectief met zijn armen stuurt? Als je dit niet hoeft wordt het al een stuk eenvoudiger. Hang het gewicht (de RC besturing dus) in een soort doosje onder de vleugel, met het scharnierpunt op de langsstok. Dan vanuit het 'doosje' (de piloot) een stel stuurstangen naar halverwege de vleugel.

Ik heb een site gevonden met handleidingen van full scale delta vliegers, daar zie je één en ander van de constructie. Met name de laatste pagina's van deze word-file zijn zeer leerzaam.

Ik zou het alleszins proberen met dubbel zeil en zeillatten (-latjes)... die rogallo's hebben een vreselijke glijhoek (zie DJ Aerotech)

Ondertussen nog de Robbe Skyflex gevonden.

In een recent verleden heeft Zsyteme (http://www.zsysteme.com/html_francais/index.html, 2 -hanggliderachtige- modellen geproduceerd die door gewichtsverplaatsig te besturen waren, de K'max en de K'i. Ik kan -op het moment- weinig meer over deze modellen op het internet vinden, maar heb nog wel wat plaatjes die ik zal uploaden (zie: http://www.jeppie.herejezus.nl/Upload/Zsysteme/). Wellicht dat de beschrijvingen en plaatjeskunnen helpen bij het verder ontwikkelen van een RC-hangglider.

JP

Hallo Allemaal,

Wel grappig, ik heb een paar dagen niet gekeken en zie daar!
Nu hier nog een hele goeie link naar allerlei delta aktiviteiten:

www.delta.start4all.com

Ik denk dat wanneer ik eraan begin eerst met een intermediate model begin. Dit is een relatief eenvoudig model met deels dubbeldoek.
Een enkeldoeker denk ik zal niet heel erg goed presteren.
Een volwaardig race model van tegenwoordig heeft geen mast meer en is daarom ook weer iets moeilijker te construeren.
Het wordt zowiezo een winter projekt. Ik zal ook nog eens moeten leren naaien.....
Ik denk dat er in een doorsnede vliegerwinkel al een heleboel aan matrialen te verkrijgen is.
Opmerking over de constuctie: ik denk dat er voor het frame wat normaal uit alu bestaat het beste koolstof buis kan worden gebruikt. Lekker sterk en je krijgt een onverwoestbaar toestel.
Ik vroeg me af of zeilwinches de servo's voor zeilboten misschien goed genoeg zijn om de armen van het mannetje te laten bewegen?
Zeillatten kun je denk ik het beste van rond alubuis maken daar het in profiel moet worden gebogen.

Groet Johan.

Collegae!

In plaats van servo's in de armen (volgens mij wordt dit deel van de opgave schromelijk onderschat), zou je ook kunnen denken aan flexibele bevestiging van de pop aan een starre staaf, die boven in de driehoek opgehangen is, en die dmv. motoren bewogen wordt. :P

Vergelijk met een pollepel die je aan het uiteinde tussen duim, wijs- en middelvinger vasthoudt, en die je alle kanten op kunt bewegen door de soep. :wink:

Dat is wat die pop ook moet kunnen! :?

De armpjes kun je dan, voor het beeld, natuurlijk nog best aan de uprights vastmaken. :yes:

Hoe het er in het ophangpunt dan uit gaat zien . . . :roll:

Doet waarschijnlijk wat denken aan de wijze waarop vroeger V-staarten aangestuurd werden (een servo dat het andere servo heen en weer beweegt), of de wijze waarop een CNC-freesmachine (x en y coordinaat) werkt. 8)

Zoiets. :wink:

jan.

Jan dat is heel simpel. Je hebt van die kogelkoppelingen die je hiervoor kan gebruiken. 2 stevige servo's zijn dan meestal wel voldoende om dat in 2 richtingen te kunnen laten bewegen.

Ik weet niet of je die aap van Niek al eens beter bekeken hebt maar dat is precies het goede voorbeeld voor dit geval. Alleen moet er nu ipv een normaal rogallo vleugeltje een vleugel van een deltavlieger op.

delta johan zei:
Zeillatten kun je denk ik het beste van rond alubuis maken daar het in profiel moet worden gebogen.
Hier heb ik ook al over zitten nadenken maar vrees een beetje voor het gewicht/stevigheid hiervan. Iedere slag die het alu krijgt zit er een deuk in; of je moet het weer zwaarder maken.
Ik had hiervoor gedacht aan een kruising tussen een parapente en een deltavlieger om het licht te houden: in de vleugel ribben naaien en op de grens met het bovenzeil een stokhoesje erin. Als je dan een 1,5mm glasfibertje erin opspant gaat het ook strak staan.. Of het aan de leading edge dan genoeg kromming heeft is nog de vraag.

Beetje moeilijk te zien..

afb20106.jpg

Misschien heeft Wout wél opgelet ;)
afb20108.jpg

In mijn tijd stak je vanaf de achter kand van de vleugel de voorgebogen profiellatten erin. Waren dacht ik van aluminium.

Aan het doek zat een elastiekje; als je dat uitrekte en om het visstaart-achtige uiteinde van de rib deed, stond de zaak gelijk mooi op spanning. :)

Voor een model-hangglider van plm. 1,5 meter (daar hebben we het toch over? :roll: ) kun je mooi dus fiber of koolstof oid. gebruiken.

(Is Niek met die aap van hem eerst niet van het scherm te branden; heb je hem nodig, is ' ie er niet . . . :evil:

Kom es door met die foto's! :wink:

jan.

1e foto van je neefje is arme aap op zijn kop.
Onderaan euh bovenaan zie je de kogelkoppeling zitten, hierdoor kan het karretje vrijelijk bewegen tov de vleugel.

Rechts, euh links, en voor de mast zie je 2 stuurstangen lopen naar 2 houten horntjes bovenaan euh onderaan.
Deze sturen dus de vleugel oftwel de stand vh karretje tov de vleugel dus gewicht tov het Zwp. De zwaardere delen zoals accu en 2 9 gr servos zitten laag in het karretje.

De 2 stuurstangetjes lopen door 2 buisjes (wit op de foto), en zorgen er zo ook voor dat de velugel niet kan verdraaien tov het karretje.

Dankzij de kogelkoppeling en de roerhorntjes kan de vleugel losgekoppeld worden van het karretje voor vervoer en opslag.
Evt zou voor de ophanging van karretje aan vleugel ook gewoon een stukje krimpkous gebruikt kunnen worden, lichter en eenvoudiger.

Aluminium is goet in het grote werk, maar voor ons modellen (en mijn vliegstijl :wink:) te zwak.
Voorgebogen profiellatten zoudengemaakt kunnen worden van gestoomde en krom gedroogde lange sate prikkers.
Voorlijst van 2 mm koolstof, evt nog een ligger van koolstof meesmokkelen zodat het geheel niet in een web vanspandraden nodig heeft.

Niek!

Glashelder.

Mooi gedaan! :D

Maar, wij gaan voor plm. 1,5 - 2m. :wink:

Dan wordt het toch een wat ander verhaal, denk ik . . . :?

jan.

ik denk dat je de aanstuuring zelf kan maken met 2 servo's
je kunt bijvoorbeeld de rol servo vast zeten op de hoogte servo hevel en vervolgens ook aan de rol servo de stuurstang maken of anders om.
dan kun je nammelijk rol en hoogte geven alleen moeten de servo's dat wel aan kunen dan.
tekening
let alleen niet op de netheid er van
idee.jpg

Back