Hangglider, delta

ik weet niet wat je bedoeld met je verbaasde oogen maar ik gok er op dat je denkt wat bedoeld die
ik zal het dus even proberen nog duidelijker uit te legen
je hebt twee servo's nodig om te vliegen met de deltawing want dat is het eigenlijk.
namelijk een rol servo en een hoogte servo nu dacht ik als je nu de hoogte servo op de rolservo zijn hevel vast zet en aan de hevel van de hoogte servo de stuur stang kun je door links rol te geven de hoogte servo naar links bewegen waar door natuurlijk alles wat daar aan vast zit ook naar links gaat en dus zet je een bocht naar links in
als je hoogte geeft komt de stuur as naar voor en het gewicht naar achteren omdat de rol servo nu ook naar achteren word gedrukt zie het als of je drukt of trekt aan de control bar
om dit zo te maken kun je geen twee servos gebruiken die los van elkaar zijn omdat als de eene drukt of trekt kan de ander niet treken of drukken. tenzei je ze dus op elkaar vast hebt ziten want dan word er maar een verbinding gebruikt met de control bar

Da's allemaal duidelijk, maar wat zien we nou op die tekening van je? :wink:

Wat is dat groene? :roll:

Is dat de pop / het harnas? :?

jan.

Zo afgelopen zondag morgen maar eens gaan kijken op een ULV vliegveld in de omgeving van Heinsberg.Daar heb ik het zeildoek van zo een deltawing (trike) eens heel goed kunnen bekijken en ook de opbouw van het geheel. Het maken van de vleugel is niet zo moeilijk. Met enkele koolstof buizen en stukjes dikke stuge slang als verbinders is het frame eenvoudig te maken. Het dubbeldoek met de "ribben" is ook heel goed te doen. De ribben kunnen gemaakt worden van 2 mm bamboe sate prikkers die met warmte in profiel gebogen worden door ze over een lengte van 10 cm over een blik of pot heen te draaien. De pot moet dan een diameter hebben van 10 cm. De verbinding van de triangel waar de pop aan komt kan denk ik makkelijk gemaakt worden met behulp van een stevige kogellink. Van de week maar eens aan de gang met het maken van een papieren versie zodat ik al een mal heb voor het vliegerstof.

voorbeeld toestel
006b2325.jpg

foto geleend van de site van gebruiker Calypso54

Heb enkele weken geleden mijn APS zwever weten te ruilen tegen een trike van Robbe. Dit is al een wat ouder model hanglider welke Robbe ooit heeft uitgebracht. Ik zal straks proberen enkele foto's te plaatsen.

Hey

Ik zal me even voorstellen ik ben Leon kom uit wageningen en doe al een tijdje aan deltavliegen ga binnekort eerste hoogtestarts maken met mars 170. Ik ben ook een zeer active modelbouw vlieger, en ik was van plan een hangglider helemaal op schaal na te gaan bouwen. Ik had al een paar planne gemaakt voor bestuuring maar weet nog niet zeker of het gaat werken. ik ga denk ik de Mars170 helemaal na bouwen kheb hem toch hier en kan zo alle maten opmeten en na bouwen. Voor de besturing had ik het volgende bedacht, als ik nou het A-frame heb en het poppetje ophang zoals het in het echt ook hoort en dan de armpjes van een fiets ketting ga maken die kunnen opzij bewegen maar naar voor en naar achter zijn ze star dus kunnen ze niet gaan scharen. En als ik dan een draadsysteem maak die de pop naar de zijkant trekken heb ik volgens mij het hele stuur systeem klaar. Of heb ik dat nou verkeerd? Hoe denken jullie daar over?!?!?

Groeten Leon

Zo, de beloofde foto's van het model.

Afbeelding%20001%20%28Small%29.jpg

Afbeelding%20002%20%28Small%29%7E0.jpg

de aansturing via een mechanische mixer. de voorste alu buis draait waardoor je stuurt met tipverdraaien.
Afbeelding%20003%20%28Small%29%7E0.jpg

daar zat ooit een verbrandingsmotor.
Afbeelding%20006%20%28Small%29.jpg

Hallo

Als je een deltavlieger zonder motor hebt, geeft dat systeem aan de punt van de vleugel erg veel weerstand. Verminderd weer de vliegprestaties van de vleugel :(

Groeten Leon

Theo Coenen zei:
de aansturing via een mechanische mixer. de voorste alu buis draait waardoor je stuurt met tipverdraaien.
zitten er op de vleugeltippen dan nog zeillatten die vast staan op die 'aanvalsbuis'?
Ziet er eigenlijk een gewone vlieger uit voor de rest (buiten het onderstel dan). Heb je een idee hoeveel het zeil bol gaat staan als er druk op wordt uitgeoefend? 'k Vraag me af of er veel coupe er in dat zeil zit...
De paraflex van robbe (heet ie zo? die gele trike met een roze zeil erboven) heeft niets van coupe, dus enkel een zeil wat zo bol staat als iets; dan lijkt me dit een stuk beter.

Wordt toch elektro hè?

Succes ermee!

De aluminiumbuis aan de voorzijde is bij de tip naar achteren gebogen.
Op de eerste foto staat aan de bovenzijde van de vleugel een stangetje dat naar de mast gaat, en dat zit verkeerd, die moet naar de achterzijde van de buis in het midden en zorgt er daar voor dat de bolling niet te ver omhoog gaat samen met een elastiekje. De vorige eigenaar wist dit niet en kreeg het model niet de lucht in. En bij de verdubbelingen die je op de vleugel achterzijde ziet zitten zeillatten in tasjes geduwd.

En tuurlijk wordt dat nu electro, maar wel een project voor de lange baan.

Nadat Niek mij een beetje heeft zitten uitdagen, vanavond dan toch nog effe bezig geweest om te kijken of mijn oude spullen er nog in passen. En ja het past. Alleen is het gewicht nu 300 gram meer dan dat Robbe aangeeft in de beschrijving, maar normaal werd dit model gevlogen met een brandstofmotor van 1,5 ccm. En nu zit er een speed 600 met 7 sanyo RC2000 in.

Helaas moet ik nu wel die mechanische mixer gaan gebruiken om met het model te kunnen vliegen. Of ik moet met kunst en vliegwerk mijn MPX MM cockpit dusdanig programeren dat ik met de v-staartmixer en de combi-switch toch met de rechterstick (mode 2)alles kan besturen. Normaal bij V-staart mixer gaan de servo's in kanaal 2 en 3 en door nu de combiswitch dusdanig in te stellen dat de rol en de richtingsroer functie op beide sticks komt voor de volle 100% kan ik dan de rolfunctie met beide sticks bedienen. De Deltamixer in de zender werkt niet met een 4 kanaals ontvanger en dat is nu net wat ik nog heb liggen.

Morgen nog maar eens heel goed over gaan denken en uitproberen.

Een hangglider / delta met een speed 600?? 8O

Als oud delta-vlieger denk ik:
- ik heb iets gemist, of
- ze snappen er niets van. :nooo:

WAT is hier aan de hand?? :?

(Te zien aan de wijze waarop de piloot in het frame ligt denk ik optie 2 . . . :wink: )

jan.

Idd, het is een delta of zoals ze nu ook wel zeggen een trike. Volgens de papieren van Robbe is het een Motor-drachengleiter met bestelnummer 3213, maar helaas nu niet meer in het programma van Robbe.

Gelukt, hij is vliegklaar. Morgen maar eens kijken of dat ding nu nog wel wil vliegen. Het was wel een geklooi om die V-staart mixer in de zender goed te krijgen, maar uiteindelijk is dat ook weer gelukt. Als hij morgen wil vliegen dan zondag mee naar Woerden.

Back