Hanriot HD-1 1:5

Edwin van der Maat

verslagschrijvers
Goedenavond schaalliefhebbers,

Ja, deze heb ik ook nog liggen :hammer:. Een jaar of negen geleden aanbegonnen, en nu maar eens van onder het stof gehaald.

Hanriot HD-1
Spanwijdte: 1800mm
Schaal: 1:5
Motor: 15cc vietakt (tekening origineel voor 10cc tweetakt)
Tekening: Pete Neate

Dit moet het eind resultaat worden:


Groetjes, Edwin
 
Goedenmiddag allemaal,

het vervolg. Ondertussen het staatgedeelte bekleed met oracover en 'stitching' aangebracht. Begonnen aan de details aan te brengen aan de buitenkant van de romp en aan snijden van de ribben van de ondervleugel.



Groetjes, Edwin
 
Dat zou een (wetenschappelijk) onderzoek waard zijn, waarom modelbouwers soms aan een model beginnen, dan het model wegleggen, er dan weer aan beginnen, dan weer iets nieuws kopen, dan weer wegleggen, dan weer eraan verdergaan, dan weer wat nieuws beginnen, dan weer wegleggen, dan weer verkopen, dan weer verdergaan, etc.etc.

Blijft een mooie kist, en het wordt zo te zien ook een mooi model. :p


jan.
 

Hallo Edwin, mooi projekt!
Je bent al een aardig eindje op weg zo te zien

Had wel een vraagje: wat gebruik je daar als staaf voor je hoogteroer?
Het lijkt messing of is het rond hardhout?
Waarmee verlijm je dit en hoe ga je straks de aansturing hierop maken?

Blijf dit zeker volgen, wordt een mooi kissie

Groeten, Ralf
 
Goedenavond Jan & Ralf,

bedankt voor de reacties. Jan, dat onderzoek kan maar beter niet plaats vinden...je weet nooit wat ze concluderen......je wilt toch niet dat de hobby wordt weggenomen! :help:

Ralf, de voorlijst van hoogte- en richtingsroer zijn 6mm rond hardhout en scharnieren gemaakt van messing. Het richtingsroer heeft stuurhevels (Robart) and hoogteroer heeft heeft een M3 bout door voorlijst met kunsstof hevel. Morgen zal ik een detail foto's plaatsen.

Groetjes,
Edwin
 
hoogteroer scharnier en hevel

Hoi Ralf,

Het scharnier is gemaakt van stukje messingbuis en een stukje messingstrip gebogen in een u-vorm. Deze zijn aanelkaar gesoldeerd. Daarna over de hardhouten voorlijst geschoven en het hoogteroer afgebouwd. Vervolgens de scharnieren op het stabilo geschoven en 2mm gaatjes geboord. Met een M2 boutje en moertje wordtl later de scharnieren vastgezet.
De andere foto is het hoogteroer heveltje die later wordt verlijmd met epoxy.



Groetjes, Edwin
 
Dagje vrij

Dagje vrij, en een paar uur kunnen werken aan de HD1. Vickers 'gun' gemaakt, en wat meer details aangebracht op de romp. Hier het resultaat :???:



Ondertussen de servo's en kleindelen gekocht om het project te voltooien behalve de verf, ontvanger (2.4GHz) en de motor:

hoogteroer/richtingsroer: JR591 (standaard 5.1 kg)
rolroeren: 2ea hITEC 225mg sub mini
gas: JR577 (standaard 3.0 kg)
Tank: Thunder Tiger 480cc (voor lekker lang vliegen)

Op het verlanglijstje: OS91FS

Groetjes, Edwin
 
Vickers ziet er goed uit! :yes:
(Hoe ben je aan die halfronde latjes gekomen?)

Je hebt er behoorlijk de vaart in, ga zo door
Wordt een mooie kist

Succes, Ralf
 
Hoi Ralf,

de vickers gemaakt van balsa. Daarna bekleedt met oratex en voorzien van details. Halfronde strips zijn styreen.



Groetjes, Edwin
 
servo inbouw

Weer wat tijd gehad om verder tegaan met de Hanriot. Had de Jenny en Nieuport geladen voor vandaag, maar het stormt hier dus maar 'weer' bouwen. Het vooruitzicht voor morgen is beter.



Groetjes, Edwin
 
Wordt het eindresultaat een schaalkopie van de Belgische aas "Balloonbuster" Willy Coppens?

Hij blijkt ook een tijdje te hebben gevlogen met een zo goed als helemaal blauw uitgevoerde HD-1 maar daar zouden alleen maar sporadisch tekeningen van bestaan die dan nog van elkaar blijken verschillen; maar niettemin moet het een prachtig toestel zijn geweest.
Misschien eens het overwegen waard?


Mvg,

Paul Siemons
 
Hoi Paul,

hij wordt zoals de foto in de eerste post. Het origineel staat in het museum in Hendon. Ik weet niet welke Belgische vlieger deze Hanriot heeft gevlogen.

Dit is de laatste stand van zaken:


Met een piloot in de cockpit is tank bijna niet meer zichtbaar.

Groetjes, Edwin
 
Back
Top