Haperende/schokkende servo

Zoals ik al zei, gooi maar naar mij toe.. :lol:

Wat voor servootje is het? Een 5 of 9 grammer?
Hetzelfde servootjes zijn bij verschillende merken te koop (geweest) zoals simprop, multiplex.. enz.

Gewoon naar een goede modelwinkel gaan (bussum), daar zoeken ze het zo op in de catalogi.

hoi
het is een niet het beste merk volgens mij 9 grams jamara
het waren mijn alle eerste servo,s en gekocht in utrecht op de
ruilbeurs ik weet het geen best merk maar ik weet niet of het te bestellen is!

Is dus gewoon de std 9 gr GWS met ander stickertje servo.

Klik eens op die 2 broertjes RC banner hier bovenaan?
Daar kun je ze gewoon per telefoon bestellen, vooruit betalen of postorder.

Makkelijk niet?

Hoe oud is die ontvanger? Tegenwoordig heb je 2 jaar garantie (als je het bonnetje tenminste nog hebt). Uit betrouwbare bron weet ik, dat zoiets onder garantie verholpen dient te worden...

Oh sorry jorrit ik bedoelde inderdaad joost!
Foutje moet kunnen!

ik heb vroeger ook nog haperende servos gehad standard hitec
het bleek de Pot te zijn...
gekuist en het ging weer voor 3ritten dan gingen ze weer shaken
ik zet ze nooit in men vliegtuig liever wat langer sparen
kan ik deze dingen terug 'goed' maken ???

ikheb dit ook nog gehad door iets aan men ontvanger en ESC tegelijk
1st de ontvanger laten maken want op 10m gaf ie storing
dan was die gemaakt en was het opnieuw maar dan iets verder -->ESC
deze zelf wat zitten kuisen en het was in orde

maar ik woon dicht bij een dokter en ik denk dat die apparatuur heeft die mijn auto stoort (40mhz) al zou ik begod niet weten wat dat kan zijn.

nog iemand met eeen storend huis in de straat ?? :p

cya
jeroen

cooper zei:
kuisen is belgisch voor proper maken lol
het kanaal doet er niet toe denk ik een 40mhz

wat bedoel je pcs met proper maken, hem oppoetsen?
en het kanaal doet er wel toe, (ik vraag het niet voor niets :? ) sommige kanalen op de 40mHz band (is geen kanaal) zijn vrijgegeven voor babyfoon achtige dingen. De kans bestaat dus dat het kleine buurmeisje je auto stoort 8)

de kanalen voor babyfoons zijn : 50,51,52 en 53

zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=595

Bert Scholten zei:
Begin daar toch niet aan.

Het enige wat je zelf zou kunnen doen is controleren of het een slechte soldeerverbinding is op die plek waar de servostekker in de ontvanger gaat. Als jij of iemand die je kent handig is kan die dan die plek even opnieuw solderen.
Voor de rest zou ik niet aan een ontvanger gaan prutsen. Of vervangen of laten repareren.

Zo denk ik er tenminste over.
Bert

Daar wil ik mij helemaal bij aan sluiten.
Heb je een mooie kist die goed vliegt ga je je servo zelf repareren en kun je je wel voor je kop slaan wanneer je je kist laat crashen.
Wat kost een servo of ontvanger nu eenmaal en is dat een goede kist waard.
Wil je het toch proberen en ben je thuis in de elektronica dan heb je misschien iets aan een schema voor een servotester.
Ik heb hem zelf ook gebouwd en ben er heel blij mee.
Je kunt hem vinden op:
http://rf-hp.npi.msu.su/~vasya/RC/Electronics/servo-tester-e.htm

Veel succes

Joost zei:
cooper zei:
kuisen is belgisch voor proper maken lol
het kanaal doet er niet toe denk ik een 40mhz

wat bedoel je pcs met proper maken, hem oppoetsen?
en het kanaal doet er wel toe, (ik vraag het niet voor niets :? ) sommige kanalen op de 40mHz band (is geen kanaal) zijn vrijgegeven voor babyfoon achtige dingen. De kans bestaat dus dat het kleine buurmeisje je auto stoort 8)

de kanalen voor babyfoons zijn : 50,51,52 en 53

Ik vind je verhaal een beetje kort en onduidelijk dus hierbij het volledige:

In het jaar 1997 heeft men binnen het EU bepaald dat apparatuur zoals laserguns, babyphone's walkie talkie's enz enz gebruik mogen maken van de 40Mhz frequentie met een maximale vermogen van 10Mw. en dan alleen op de banden 50 t/m 53.
Omdat alle RC worden gemaakt met een vermogen van 10Mw tot maximaal 100Mw is de kans dat je storingen krijgt van dergelijke apparatuur erg klein.
De frequenties waar we over praten zijn 50: 40.665, 51: 40.675, 52: 40.685 en 53: 40.695 en voor zover ik weet waren er plannen om deze freqs te verhuizen naar de 400Mhz band en daarboven maar of dat binnen europa ook daadwerkelijk is/gaat gebeur(t)(en) weet ik niet
Je kunt het probleem oplossen door een andere kristal te gebruiken en je kunt tegenwoordig ook freqverklikkers kopen, deze geven een scherpe piep signaal wanneer iemand je signaal blokt.

Voor frequentie informatie zie:

http://home.hetnet.nl/~ronvans/inhoud/legal_frequencies.html

bedankt voor de uitleg

hoe ik een pot 'kuis' zal ik ff uitleggen
soldeer dat ding eruit, de pot dus er helemaal uit, dn doe je die open met kleine schroevendraaier
en dan zie je kleine sleepcontactjes deze kuisen met contactspray enzo
:)

Het gaat over haperen dus :ontopic: lijkt me. Ik heb een splinternieuwe S54 servo in een Holiday ingebouwd die achteraf op een vast punt een beetje hapert. Misschien onverstandig maar ik heb de gok genomen om er toch mee te gaan vliegen en heb soms storingen waarbij beide servo´s stotteren en ook de motor uit gaat.

Kan een haperende servo deze storing op alle kanalen verklaren of staat het waarschijnlijk los van elkaar?

@Rob

Nou Rob ik heb voor mijn combat kistjes van die hs81 van hitec waarbij het zwakke punt van die servo's de potmeter is.
Als de servo op een bepaalde stand blijft staan gaat die (niet met super grote uitslagen) op en neer bibberen en die storing gaat mee over naar de goede servo's die erin zitten dit komt waarschijnlijk doordat er door het bibberen van de ene servo toch grote piekspanningen onstaan en die de voeding van het geheel en het stuursignaal van de ontvanger beinvloed.
Het is al genoeg als een van de servo's niet goed is van b.v. 3 of 4 servo's dat alle servo's mee gaan doen.
Ik moet wel zeggen dat ik onder het vliegen er niet of geen last van heb kunnen ondervinden maar ik weet dat het erwel in zit :roll:
Jou probleem klinkt wel een beetje het zelfde als wat ik geconstateerd heb bij mijn modelletjes(combatkistjes hebben toch al niet zoon lang leven) dus neem ik bewust het risico, als je zeer hecht bent aan je kistjes zou ik wel eens verder kijken waar of welk probleem zich voordoet bij jou Holiday wat dat is toch wel een zeer teer kistje dussssss :?

Grtz, Heino :wink:

Alles kan, dus een haperende servo kan ook andere servo's beinvloeden. Dit is echter niet aannemelijk als een potmeter hapert (tenzij ontvangeraccu, aan-uit schakelaar of stekkers niet helemaal jofel zijn).
De ontvanger zal niet rechtstreeks last hebben van zo'n servo. De ontvanger werkt namelijk door een interne stabilisator op een veel lagere spanning dan de servo's. Een zeer gebruikelijke spanning is daarbij 3,2 of 3,3 Volt.
Variaties in de voedingsspanning zullen de ontvanger dan ook niet gauw van slag brengen, zelfs met een kortsluiting in een cel van een 4,8V accu werkt de ontvanger door.
Als het motortje van de servo problemen gaat vertonen (bijv. nadat het model zwemles heeft gehad) kan de ontvanger wel rechtstreeks gestoord worden.
Uiteraard is hiermee niet alles gezegd, dus dit draadje zal nog wel wat lengte gaan krijgen.

Zelf heb ik ook een servo welke soms hapert. Deze zit aan de gasregeling van mijn sleepboot. Er zijn 2! oorzaken. De servo is niet helemaal lekker en de puls generator van de zender heeft een probleem-(pje). Bij de zender ligt het aan de potmeter bij de servo is het de motor. Zo af en toe spuit ik beide in met TUNER 600 hetgeen een reinigings spray is welke geen resten achter laat. Gewone contakt spray kan de kunststofdelen aantasten en de spray die ik gebruik doet dat beslist niet. Na iedere behandeling werkt alles weer naar behoren minstens een heel seizoen lang.

Groetjes Hans.

Dag luitjes

Even toelichten over die storing die ik heb, die storing van die potmeter heb ik zelf achterhaald ten eerste dat zelf electronica monteur ben en omdat er meer bij ons in de club die servo's hebben en met exact hetzelfde probleem hebben.
Uiteraard heb ik niet één set servo's dus ik had alle servo's los van elkaar gechecked en de goede(uitgesorteerde) werken met elkaar perfect met dezelfde ontvanger maar zodra ik eentje erbij zet en de servo gaat bibberen gaan de andere ook meedoen en met bibberen bedoel ik ook wel echt op en neer.
Ik ben daar natuurlijk niet opgehouden ik heb bij de defecte servo alleen de potmeter(en dat deed ik niet zomaar want ik heb dit probleem al uitvoerig zitten meten m.b.v. scoop en ga maar eens meten wat er op de signal-aansturing en de voedings leidingen gebeurt :!: ) het probleem is helemaal weg :wink: dit komt denk ik zo extreem naar voren omdat deze servo's best wel snel reageren de storingen worden denk ik ook snel opgenomen door de antenne omdat het model waar ze inzitten ook vrij klein is.
Doe maar met deze bevinding wat jullie willen "in this chase this is the problem" en wat betreft de regelaar in de ontvanger die klopt volledig maar het is niet de enigste manier voor invloeden van buitenaf af te schermen :!:

Grtz, Heino

al haperen ze maar een beetje, niet betrouwbare servos geef ik weg aan mensen voor hobbyexperimenten voor bootje en autotjes ofzo, of ik mik ze weg.
no way dat ik een van mijn modellen op het spelzet voor een servo van 20 euro.

Back