Haperende/schokkende servo

Heino,

Van die HS81-servoproblemen wil ik graag wat meer weten en over dat trillen wil ik eerst nog het volgende kwijt:
als servo's elkaar weten te beinvloeden komt dit normaal door spanningsinstabiliteit. Het is inderdaad zo, dat zo'n haperende servo flinke spanningsdeuken in de voeding van ontvanger en servo's veroorzaakt.
Zolang je over dit gebibber heen kunt sturen werkt de ontvanger echter nog. Ik neem aan, dat dit zo is?
Het kan zijn, dat de versterker van zo'n HS81 minder spanningsstabiel is dan gebruikelijk bij servo's. Kan er eens een combinatie gemaakt worden van zo'n haperende HS81 servo met gewone standaardservo's? Wat gebeurt er dan?
Ik verwacht, dat gewone servo's er weinig van merken, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
In zo'n HS81 servo zit overigens een ontkoppelcondensator over de voedingslijn, die een betrekkelijk lage waarde heeft, het zou dan kunnen helpen door deze in waarde te verhogen. Of er ruimte is en of je nog redelijk veilig op de voedingsdraadjes iets kunt bijsolderen weet ik niet.
Ik kan dit wel onderzoeken, maar dan wil ik eerst weten hoe andere typen servo's reageren op zo'n haperende HS81.

waarbij je ook nog rekening moet houden het feit dat Hitec servo's berucht zijn vanwege het hoge stroomverbruik in vergelijking met andere merken (even sterke) servo's...
Ik heb niet zo lang geleden een document gezien op het internet waar veel servo's w.b. verbruik gemeten werden en met elkaar vergeleken. De Htec's vielen daarbij zo slecht uit, dat het advies was deze nooit in een serieuze applicatie te gebruiken...Ik kan dat document nu even niet tevoorschijn toveren maar zodra ik het weer heb zal ik het hier dupliceren.

Hans Delemarre

Ik heb ook verschillende HS81 servo's gehad die gingen trillen rond het neutraalpunt. Bovendien hebben de MG's (metal gear) nogal veel speling.

Paul

Hans,

Naar zo'n vergelijkingstest ben ik wel zeer benieuwd, ik kan echter helaas niet meedoen aan discussies over kwaliteit. Ik weet het, ik ben er eigenlijk zelf mee begonnen, maar dit probleem is dan ook erg interessant.
Waar ik het meest benieuwd naar ben is of de ontvanger ook zodanige problemen gaat krijgen, dat deze volledig gestoord wordt bij dit soort ellende. Er moeten dan dips zijn van zo'n 2Vtt..

Corrien,

Eén document heb ik terug gevonden. ik voeg het hier in met de naam van de oorspronkelijke aureur. Ik denk dat ik dit verhaal opgepikt heb in een discussie forum op een amerikaanse site aangaande modelUAV's met TV-downlinking. Ik volg verschillende discussie groepen daarover maar kon zosnel niet terug vinden waar dit precies vandaan kwam. Het STROOM verbruik van de Hitecs was hier niet het kernprobleem maar ik weet dat in een antwoord op ondervermeld artikel genoemd werd, iemand kwam met een meet resultaat naar aanleiding van metingen die ikzelf onder gestandaardiseerde omstandigheden gedaan heb met servo's die ik zelf heb.

Het bericht ging alsvolgt:

In a recent job I got to test 50 servos from several manufacturers (Hitec, JR, Futaba, GWS, Volz, FMA) for a UAV manufacturer.
Perhaps this summary will help.
I set up a 100 hour test with the servos cycling +/- 45 degrees once per two seconds lifting a 1 kg load on a 10 mm moment arm. In normal flight conditions there would be many small deflections rather than the continuous sweeping I used in this test. The 1kg.cm torques are fairly representative of flight loads on a small UAV or RC model.
All tests were done at 5.00 volts with each servo having its own 1 amp power supply and a 1000 uF cap to supply a short time peak current a bit over an amp. Note that digital servos can pull considerably more than one amp when stalled but running in this test they drew less than one amp.

1. There is NO true standard in the hobby RC servo industry except that 1500 uSecs was the centre position on ALL servos tested.

2. 1000 to 2000 uSecs works with EVERY servo tested. 900 to 2100 or 800 to 2200 worked with SOME analog servos but caused almost instantaneous destruction with newer digital servos. Digital servos draw 4 or 5 times more current in their quest to get to the set point faster. If the internal gearboxes, or a binding linkage, prevents this, they go into very rapid meltdown internally.

3. Just because your new fancy transmitter lets you dial in 120% throws, do NOT assume your servos will comply. Digital ones may die.

4. Rotation angle is not standard, even within one maker's range. 1000 to 2000 uS can be +/- 45 degrees, +/- 60 degrees or even +/- 90 degrees.

5. All nylon gearboxes typically have lowest backlash and remain tight over 100+ hours of cycling. Metal gearboxes wear substantially over 100
hours.

6. Metal shaft/metal gear servos like the Futaba micro servo are very robust but the metal shaft conducts interference into the pot and the servos chatter with nearby RF interference - bad news on a UAV with on-board transmitter until you fit ferrites & bypass caps.

7. Hitec servos, in general,have motors far too powerful for their gearboxes and instantly strip gears if linkages bind. Other servos may do this but Hitec stood out as poor in this regard. Volz failed in the shortest time under load tests from electronic failures, not gearbox troubles.

8. Ball bearing servos performed no better than servos with the output shaft just rubbing on the plastic case. Observed case wear on the no bearing Futaba and GWS servos was negligible.

9. Driving the servos with 50 Hz refresh rate gave 100% of makers specs for response time and torque. Driving faster (only went to 60 Hz) did not improve response times. Going down to 25 Hz refresh rate worked for all servos tested but holding torque and response rates suffered.

10. Lowest power with highest speed was to drive the servos at 50 Hz rate until into position then drop the refresh rate back to 10 Hz. Only works for lightly loaded servos however.
11. Price was absolutely unrelated to lifetime. The most expensive (Volz) failed first (all three of a sample of 3 at 5, 22 and 35 hours).

12. Cheaper servos have more backlash when new and tended to have highest backlash at end of test. Backlash was very small in every servo tested and your linkages are guaranteed to have more slop than the servos.

13. Digital servos have a genuine 1000+ steps between 1000 and 2000 uSecs. Analog servos gave 500+ steps from cheapest to most expensive.

14. How long do servos last?? Unless you physically stress them by manually moving the output arms, you can be almost certain to get 75 continuous hours. That is probably plenty for normal RC hobby flying but for UAV use I would suggest replacement at 50 hours maximum. Your mileage will vary depending on loads, vibration (the wiper on the feedback pot can gouge a pit into the track in high vibration), power supply voltage and current limits, temperature extremes, moisture ingress, etc, etc.
Lifetime could be as low as 10 hours if you insist in pulling the full rated torque and loads out of the servo with every movement.

Cheers
Brian Taylor <btaylor@labyrinth.net.au>

tot hier het citaat. Hans Delemarre

Corrien,

Hier het plaatje uit excel waarin de meetgegevens van een aantal servos staan die ik getest heb op kracht en stroom verbruik.
afb322.GIF

Verticaal de stroom in miliamperes en horizontaal de kracht in gram

Opvallend is het rechte verloop van stroom versus kracht bij de beide digitale servos.
De analoge servos laten allemaal een komvormige curve zien hetgeen betekent dat er bij meer kracht relatief meer stroom verbruikt wordt terwijl digitale servos een lieair verband tonen. Meer stroom wordt evenredig in kracht omgezet. Het rendement is dus beter. De analoge ProfiBB van MPX kan hier overigens zeer goed meekomen.
Wat ik ook opvallend vond was de overeenkomst tussen de drie standaard servos (MS-11, Hitec 300, en S3003 van Robbe).
Als een curve ophoudt dan betekent dat dat de servo geen kracht meer had om een grotere druk of trekkracht te leveren.

MVrGr Hans Delemarre

Hmmm zo zie je maar dat zodra je langer dan 1cm gaat dat de kracht behoorlijk terug loopt, en dit terwijl een robbe S3003 zo rond de 3 kilo zou moeten leveren.
Bert

De S3003 kan een last van 3kg met een arm van 1cm hanteren. Tegenwoordig moeten we van Newtons spreken, zodat de specificaties nu 30Ncm vermelden.

Als je de armlengte korter maakt kan je de kracht evenredig vergroten. Ik heb voor twee cm gekozen omdat dat een overeenkomstige maat was bij alle servoarmpjes. (toeval, denk ik)

Hans Delemarre

:offtopic: Dit gaat niet meer over happerende en schokkende servo's meer hoor! :lol: Maar toch handig om te weten! :lol:

...vlak voor ze het begeven tijdens zo'n meting haperen en schokken ze even. :wink:

Hans Del.

@Corrien

Om op je vraag terug te komen en sorry voor mijn late antwoord :oops: (ik had het nogal druk met wat andere projeckten) .
Het zou misschien mogelijk zijn om b.v. een aanstuurbordje om te zetten van b.v. een robbe 3003 naar zoon hitec servo en dan bedoel ik alleen het bordje dus potmeter en motor van de hitecservo laten zitten.
Theoretisch zou het moeten kunnen en anders moet je ff de waarde van de potmeter moeten meten van de 3003 (die van een hs81(mg)=10kohm), en dan eens kijken of het bibberen weg is want zelf denk ik ook dat de gevoeligheid van het hitecbordje nogal hoog is.

Het verhogen van de ontkoppel condensator denk ik dat het geen effect zal hebben want die storings pieken zijn extreem kort dus misschien zou het verlagen van de condensator meer effect kunnen hebben in mijn gedachte.

Het omruilen van een hitecbordje naar een 3003 mechaniek zou ik niet doen omdat de aansturing van de elektromotor waarschijnlijk niet genoeg stroom kan leveren voor die servomotor met als gevolg dat de schakeling poef zegt :oops:

Ik heb zelf de hs81MG maar het bordje van een hs81 is naar mijn mening hetzelfde (ik heb ze namelijk al eens omgewisseld om van twee defecte servo's(een hs81mg en een hs81) een goede te maken en het werkt).
Alleen de karateristieken van een hitec servo bleven ook hetzelfde :? zenuwachtig dus.

Grtz, Heino

Heino,

Ik zie, dat mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk geformuleerd is. Ik wil graag weten of uiteindelijk de ontvanger problemen krijgt door zo'n servo-met-problemen of dat alleen maar de servo's elkaar staan te beinvloeden. Volgens mij is er namelijk 'alleen' maar het laatste aan de hand en kun je in zo'n geval een vliegend model nog redelijk gecontroleerd landen.
Ik zou dan ook graag zien dat er 1 HS81-met-problemen samen met bijvoorbeeld een aantal S3003 servo's (en ter controle een goedwerkende HS81) wordt aangesloten op de ontvanger. Het is dus niet de bedoeling versterkers over te bouwen op andere typen servo's...

@Corrien

Oke ik snap volledig wat je nu bedoelt :!: en ik moet zeggen dat ik die configuratie nog niet uit geprobeert heb :) dus dat moet ik maar eens snel doen, want dat is wel een interessant uitprobeersel :wink: en ik moet zeggen dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had, dit i.v.m. dat het in een klein modelletje zit en je dus geen normale servo's erbij gebruikt, maar dat zal ik eens snel uitproberen.
Dus ik zou zeggen "until further notice" 8) .

Grtz, Heino

wow! mijn vraag is beantwoord en jullie gaan rustig door! ook nuttige info hoor! word niemand slechter van, ga zo door mensen zo komen we er wel! :D :D :D

Back