Happy Hunter . RESTORE PROJECT

Gaat gewoon door hier .
Kwam alleen nog een scheepje tussen door .
Voor de oudste zoon nog een Paula 3 er bij gekocht .
Voor de boegschroef komt er een 2s lipo in en de rest op 12volt
Zit alleen even te dubben met laden lood accus .
Voorbeeld lood accu paula is 6 volt .
Wat is de max laad waarde wat je er in mag drukken .
(weet dat het niet met zoveel geweld kan als lipo,s)

patrick

Phu dat weet ik niet. Ik heb een ladertje van graupner staan. Die ik zowel voor de 6v als voor de 12v accu's kan gebruiken. Erg makkelijk ding hij schakeld automatisch over van de 1 naar de ander, en binnen een paar uurtjes heb ik een accu vol. Misschien dat ik er nog een 2de bij bestel zodat ik beide accu's tegelijkertijd kan opladen.

Deze loodaccu kan je prima laden met 0,5 Ampère per uur. Als je een 12 V voeding kunt vinden dan zet je er een 6 Volt fietslampje (voorlampje) tussen met een diode. De diode zorgt ervoor dat je geen schade veroorzaakt door verkeerd om aansluiten en je voeding mag ook wisselstroom zijn. Meestal bouw ik een laadplugje met lampje en diode in de boot. Hoef je niet steeds de accu er uit te halen en het lampje geeft indicatie dat er geladen wordt. Reken om te laden ongeveer 15 uur. Let er wel op dat de diode er in de goede richting in komt. Lijkt moeilijk, maar is simpel. Om een 12 Volt accu te laden gebruik ik een voeding van 18 Volt. Haal die dingen voor een habbekrats in de kringloopwinkel. Succes ermee. Gr. Klaas.

Welke lader gebruik je en is die geschikt om loodbatterijen te laden ?
Normaal zou ik deze laden met 2 a 300mA en dag gedurende 24 uren .
Op deze manier kan er niets stuk gaan en is ze vol .
Groetjes
Ronny

Ronny, In principe kan een loodaccu met 10% van de capaciteit worden geladen. Maar zo jij het doet met minder amperage en dan 24 uur gaat ook prima. In mijn geval maakt het niet uit welke voeding of lader je gebruikt. Moet alleen in staat zijn om de 0,5 A/uur te kunnen leveren. Bij minder gaat er niets stuk, alleen duurt het laden langer. Het lampje bepaalt de stroom die er gaat lopen. Een voorlampje van een fiets trekt bij 6 Volt 0,45 Amp. Je moet het zo afstemmen dat bij gebruik van een fietslamje de spanning van de lader 6 Volt boven de spanning van de accu ligt. Je kan ook werken met 12 Volt verschil, maar dan neem je een autolampje met het juiste wattage. Watt/Volt=Ampère. Bij een 3 Watt lampje loopt er dan ongeveer 0,25 A stroom. Als het voltage in de accu stijgt neemt de stroom af en is het niet erg dat de accu wat langer aan de "lader" blijft staan. Is natuurlijk geen hi-tech, maar ik gebruik dit soort dingen al 40 jaar. Mijn oude Titan lader werkt volgens hetzelfde principe. Nadeel is dat je er niet snel even een accu mee kunt "volpompen". Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Goedenavond
bedankt voor de reacties.

Krijg deze week een voeding binnen van 12volt 300watt.
Wil daar een lipo lader bij halen die ook loodaccu,s kan laden .
Heb voor de boegschroef toch een 2s lipo nodig .

maar zou dus 10% van de mah van de accu kunnen inzetten om te laden ?
Zou dan op 10 laad uren uit komen ,
Ga er dan van uit dat je deze niet max leeg haald dus zou ook met 7 laad uren goed moeten zijn .

of begrijp ik er nu even helemaal niks meer van .
Laden van lipo,s heb ik veel gedaan in het verleden met heli vliegen .
Worden niet echt veel 3s lipo,s gebruikt in de modelvaart met werkschepen .
merendeel allemaal met 12v loodaccus

mvg
patrick

Deze lader gebruik ik voor de lood accu's
2b186a6ba270e82da9dd228d13b73ec6.jpg

Lipo's heb ik geen verstand van, nog nooit mee gewerkt.

Patrick, Wat ik heb beschreven zijn zeer eenvoudige systemen om accu's te laden. Natuurlijk zijn er slimmere en snellere oplossingen, maar daar hangt een ander prijskaartje aan. Lees de FAQ's m.b.t. accu's en laadtechnieken eens door.
http://www.modelbouwforum.nl/forum/faq-accus-en-laadtechnieken.78/
Dan is er op het Forum ook nog een heel hoofdstuk aan accu's en het laden daarvan gewijd. Daar komen de echte experts aan het woord en lees je ook welke eigenschappen diverse accu's hebben. Aan de hand daarvan lijkt het me niet zo moeilijk om de juiste keuze (zowel accu als lader) te maken. Succes ermee. Gr. Klaas.

Lader in huis .
Vanmiddag een lek test gedaan in bad , waterdicht .
De motoren maar eens aangesloten , vermogen zat
Ps de graupner 7,2 speedprofi werkt prima op 6v .
Boegschroef werkt ook naar behoren .
Deze week alles maar eens netjes aansluiten en op naar de vijver .
Kan niet wachten .
Elke motor heeft z'n eigen voeding ( 3 accu's er in en nog niet diep genoeg)
Patrick

Mooi dat de test goed is gegaan, ik heb het met mijn hunter ook 3 accu's er in en er moet nog meer gewicht bij. Ps. als je gaat varen vergeet niet om foto's en eventueel een filmpje te maken. En in ieder geval veel plezier.

Nu aan het stoeien met de zender instellingen .
Wil de motoren onafhankelijk en met een switch tegelijk op een stick bedienen
Maar valt nog niet mee met de FX30.

Patrick

Pffffff twee uur zitten zoeken en dubben na de juiste instellingen ,
Lees finaal over de expo heen

Ook weer opgelost

Back