Ik krijg regelmatig berichtjes van mensen die mij vragen wat ze moeten kopen om hard te kunnen gaan.
Nee, niet omdat ik uit Amsterdam kom en daar makkelijk aan drugs te komen is maar het gaat dan over modelvliegen.
Meestal vraag ik, wat is je budget, wat ben je gewend aan modellen en dan kan ik wel advies geven.
Maar dat gaat allemaal achter de schermen.
Een heleboel vliegers hebben het idee dat ze al 2 of 300 km/u vliegen maar als je dat dan doorrekent, dus pitch maal toerental dan zitten ze net aan de 150.
En anderen vertrouwen weer de gegevens van sommige winkels of fabrikanten, een bedrijf had ooit eens iemand in dienst die hem valse gegevens gegeven had en dat had is gewoon blind op zijn site gezet, dan zou je met een simpele motor en prop ruim 100 km/u harder gaan dan theoretisch mogelijk was.
Hij heeft daardoor wel heel veel van die aandrijvingen verkocht maar ze haalden nooit de snelheid die opgegeven was, benaderde het niet eens.
Dus het is een beetje abracadabra, speed sells.
Ik zet het ook speciaal in algemeen modelvliegen omdat niet alle mensen bij de rubriek Pylonracen kijken.
Je kan een klein pylonracertje kopen, als dat 200 gaat dan lijkt het bloedhard maar veel mensen kunnen dat niet beheersen.
Een Funjet... 9 van de 10x niet vooruit te branden, alleen Rene heeft met veel aanpassingen een snelle Funjet en ook op de speedcup echt gemeten hoge snelheden gehaald.
Is ook niet voor iedereen weggelegd.
Zelf vind ik hotliners de meest geschikte kist voor hoge snelheden.
Ze zijn relatief groot, vergevingsgezind, stabiel en je hoeft er niet altijd hard mee.
Je kan er mee aan de helling zweven, of zelfs thermiek zweven maar je kan er ook bloedhard mee vliegen.
Een hotliner is vaak van glasweefsel, al dan niet versterkt met carbon.
Een bekende hotliner was de Hawk F5B, of dezelfde kist van Wildtechnik, de Milan F5B.
Zoiets kocht je vanaf een 300 euro.
Met een redelijke motor met vertraging kon je dan snel stijgen en met motor uit, aanduikend, hebben we de 245 km/u gehaald.
Want eigenlijk gebruik je de motor alleen maar om te stijgen.
Als je binnen de grenzen van de motor blijft dan kan je ook wel een tijdje horizontaal met de motor aan vliegen.
Wel altijd de temperatuur in de gaten houden.
Maar ik ga hier nu de Avionik behandelen.
Dat is niet de goedkoopste maar wel de beste "hotliner" die er op dit moment te koop is.
Het is ook geen model voor beginners maar als jij een electrozwever gewend bent wat niet echt een langzame thermiekkist is dan kan je dit vliegen.
Je hoeft niet meteen snel te beginnen, je kan er een kleinere motor instoppen, dan er aan wennen en dan steeds een stapje verder.
De Avionik dus.
Hoe word ie geleverd.
Kielvlak, stabilo, vleugel en romp.
Alles carbon en de romp heeft een kevlar deel zodat er een 2,4 ghz ontvanger in kan, zonder de antennes naar buiten te leiden.
Zo ziet dat er uit.
Deze is speciaal in mijn wedstrijdkleuren gemaakt.
Dit is de Avionik B18, de laatste versie.
194cm span, 135cm lang, gaat vliegklaar rond de 1700 gram wegen.
Zo ziet ie er in elkaar gezet uit.
Hij is fluor oranje vandaar dat de kleuren er op de foto soms raar uitzien.
Op hoeveel S moet ik hem dan vliegen zal je vraag zijn.
Dat bepaal je helemaal zelf.
Je kan hem op 4S vliegen maar ook op 10S.
Het is een wedstrijdmodel, in wedstrijden wil je veel vermogen maar een relatief lage stroom.
Ze worden daar met 6500-7500 Watt vermogen gevloegen.
Als je dat op 4S gaat vliegen, wat we vroeger deden, dan zit je aan 400-450 Ampere.
Op 10S is dat rond de 200.
Maar je kan hem ook gewoon met een 4S pakket en dan 2000 Watt vliegen.
Dan zit je aan 140A stroom en dan vliegt ie nog steeds leuk en sneller dan het gemiddelde model op een club.
Wat veel mensen doen is een motor kopen die bijvoorbeeld voor 8S is en hem dan op 6S vliegen.
Je kan dan zonder een nieuwe motor te kopen makkelijk verder groeien.
En wat heb ik dan voor accu's nodig?
Mijn ervaring is dat al die dure accu's, ik noem geen merken, onzin verkopen.
50C, 70C, meestal onzin.
Ik heb jaren met 30C accu's van Turnigy gevlogen en trok daar 100C uit.
Ja, een paar seconden per keer maar ze bleven wel heel.
Als je veel horizontaal volgas wil vliegen dan kan je niet zo hoog in vermogen en in C.
Dus dan ben je wat beperkter.
Beperkt is namelijk ook de ruimte voor de accu.
ongeveer 37mm kan je kwijt maar je kan ook 2 packs in serie zetten en dan achter elkaar leggen, dus 2x 3S of 1x 2S en 1x 3S.
In wedstrijden zitten ze nu met 2X 5S en dan 1600-1800 mAh.
Maar voor recreatie kan je gewoon zoeken wat jij wilt.
Als je geen wedstrijdambities hebt en gewoon DE man van de club wil zijn dan zou ik tot 6S gaan, dus 2x 3S.
Dat is goed betaalbaar.
Regelaars tot 6S die die vermogens aankunnen zijn ook gewoon te koop, de Dutch F5B special.
Ik heb er destijds wat uit China laten komen en Gerben heeft ze naderhand omgebouwd.
Heel veel duitsers vliegen er mee en hij kan flink wat vermogen wegstoken.
Past dat allemaal wel?
De romp is extreem lang, dat maakt hem stabiel en snel.
De motor en regelaar komen voorin, de neus is lekker lang.
De accu komt onder de vleugel en de ontvanger en ontvangeraccu komen achterin, naast de hoogteroerservo.
Ik ga deze langzaam opbouwen als wedstrijdkist en zal dat dan ook hier posten.
Nu heb ik misschien je interesse gewekt in zoiets.
Je gaat naar een winkel, mijnheer, doet u mij maar een Avionik.
Dan staan ze je raar aan te kijken.
Dus hoe kom je aan zo'n ding?
Ze worden in Rusland gebouwd, door een ingenieur van ik geloof Sukhoi.
Sergey.
Gerben heeft korte lijntjes met hem en levert de Avioniks ook aan wedstrijdpiloten maar ook aan recreanten.
De prijzen:
Ik zei al, het is niet goedkoop maar het is een eenmalige aanschaf.
Als je een gewone gfk electrozwever koopt, zo'n 13 in een dozijn ding dan ben je 1000 euro kwijt.
Daar komen dan nog 5 servo's bij... 200 euro..
De Avionik is 1250 Euro, inclusief 4 ingebouwde servo's.
Je moet er nog 1 bijkopen, een HXT 08H, 40 euro.
Het zijn HV servo's die zich al bewezen hebben.
Als we het even op 6S houden...
Regelaar, ook bij Gerben, 75 Euro.
Motor, een Kontronik Kira 600 met gear of een Hacker B50 met gear, rond de 275 Euro.
De motoren zijn gebruikt ook nog vrij veel geld waard dus kan je ze naderhand goed verkopen.
En er wordt ook wel eens iets gebruikt aangeboden op wedstrijden, dat zijn dan meestal vriendenprijsjes.
En voor de budgetvliegers, een Polytec 600 met gear koop je voor 219 Euro en kan ook 2000 Watt leveren.
Dan moet je nog een prop en spinner hebben, reken rond de 75 Euro.
Vragen kan je hieronder stellen, dan kan iedereen ook meelezen.
Gert-Jan
Nee, niet omdat ik uit Amsterdam kom en daar makkelijk aan drugs te komen is maar het gaat dan over modelvliegen.
Meestal vraag ik, wat is je budget, wat ben je gewend aan modellen en dan kan ik wel advies geven.
Maar dat gaat allemaal achter de schermen.
Een heleboel vliegers hebben het idee dat ze al 2 of 300 km/u vliegen maar als je dat dan doorrekent, dus pitch maal toerental dan zitten ze net aan de 150.
En anderen vertrouwen weer de gegevens van sommige winkels of fabrikanten, een bedrijf had ooit eens iemand in dienst die hem valse gegevens gegeven had en dat had is gewoon blind op zijn site gezet, dan zou je met een simpele motor en prop ruim 100 km/u harder gaan dan theoretisch mogelijk was.
Hij heeft daardoor wel heel veel van die aandrijvingen verkocht maar ze haalden nooit de snelheid die opgegeven was, benaderde het niet eens.
Dus het is een beetje abracadabra, speed sells.
Ik zet het ook speciaal in algemeen modelvliegen omdat niet alle mensen bij de rubriek Pylonracen kijken.
Je kan een klein pylonracertje kopen, als dat 200 gaat dan lijkt het bloedhard maar veel mensen kunnen dat niet beheersen.
Een Funjet... 9 van de 10x niet vooruit te branden, alleen Rene heeft met veel aanpassingen een snelle Funjet en ook op de speedcup echt gemeten hoge snelheden gehaald.
Is ook niet voor iedereen weggelegd.
Zelf vind ik hotliners de meest geschikte kist voor hoge snelheden.
Ze zijn relatief groot, vergevingsgezind, stabiel en je hoeft er niet altijd hard mee.
Je kan er mee aan de helling zweven, of zelfs thermiek zweven maar je kan er ook bloedhard mee vliegen.
Een hotliner is vaak van glasweefsel, al dan niet versterkt met carbon.
Een bekende hotliner was de Hawk F5B, of dezelfde kist van Wildtechnik, de Milan F5B.
Zoiets kocht je vanaf een 300 euro.
Met een redelijke motor met vertraging kon je dan snel stijgen en met motor uit, aanduikend, hebben we de 245 km/u gehaald.
Want eigenlijk gebruik je de motor alleen maar om te stijgen.
Als je binnen de grenzen van de motor blijft dan kan je ook wel een tijdje horizontaal met de motor aan vliegen.
Wel altijd de temperatuur in de gaten houden.
Maar ik ga hier nu de Avionik behandelen.
Dat is niet de goedkoopste maar wel de beste "hotliner" die er op dit moment te koop is.
Het is ook geen model voor beginners maar als jij een electrozwever gewend bent wat niet echt een langzame thermiekkist is dan kan je dit vliegen.
Je hoeft niet meteen snel te beginnen, je kan er een kleinere motor instoppen, dan er aan wennen en dan steeds een stapje verder.
De Avionik dus.
Hoe word ie geleverd.
Kielvlak, stabilo, vleugel en romp.
Alles carbon en de romp heeft een kevlar deel zodat er een 2,4 ghz ontvanger in kan, zonder de antennes naar buiten te leiden.
Zo ziet dat er uit.
Deze is speciaal in mijn wedstrijdkleuren gemaakt.
Dit is de Avionik B18, de laatste versie.
194cm span, 135cm lang, gaat vliegklaar rond de 1700 gram wegen.
Zo ziet ie er in elkaar gezet uit.
Hij is fluor oranje vandaar dat de kleuren er op de foto soms raar uitzien.
Op hoeveel S moet ik hem dan vliegen zal je vraag zijn.
Dat bepaal je helemaal zelf.
Je kan hem op 4S vliegen maar ook op 10S.
Het is een wedstrijdmodel, in wedstrijden wil je veel vermogen maar een relatief lage stroom.
Ze worden daar met 6500-7500 Watt vermogen gevloegen.
Als je dat op 4S gaat vliegen, wat we vroeger deden, dan zit je aan 400-450 Ampere.
Op 10S is dat rond de 200.
Maar je kan hem ook gewoon met een 4S pakket en dan 2000 Watt vliegen.
Dan zit je aan 140A stroom en dan vliegt ie nog steeds leuk en sneller dan het gemiddelde model op een club.
Wat veel mensen doen is een motor kopen die bijvoorbeeld voor 8S is en hem dan op 6S vliegen.
Je kan dan zonder een nieuwe motor te kopen makkelijk verder groeien.
En wat heb ik dan voor accu's nodig?
Mijn ervaring is dat al die dure accu's, ik noem geen merken, onzin verkopen.
50C, 70C, meestal onzin.
Ik heb jaren met 30C accu's van Turnigy gevlogen en trok daar 100C uit.
Ja, een paar seconden per keer maar ze bleven wel heel.
Als je veel horizontaal volgas wil vliegen dan kan je niet zo hoog in vermogen en in C.
Dus dan ben je wat beperkter.
Beperkt is namelijk ook de ruimte voor de accu.
ongeveer 37mm kan je kwijt maar je kan ook 2 packs in serie zetten en dan achter elkaar leggen, dus 2x 3S of 1x 2S en 1x 3S.
In wedstrijden zitten ze nu met 2X 5S en dan 1600-1800 mAh.
Maar voor recreatie kan je gewoon zoeken wat jij wilt.
Als je geen wedstrijdambities hebt en gewoon DE man van de club wil zijn dan zou ik tot 6S gaan, dus 2x 3S.
Dat is goed betaalbaar.
Regelaars tot 6S die die vermogens aankunnen zijn ook gewoon te koop, de Dutch F5B special.
Ik heb er destijds wat uit China laten komen en Gerben heeft ze naderhand omgebouwd.
Heel veel duitsers vliegen er mee en hij kan flink wat vermogen wegstoken.
Past dat allemaal wel?
De romp is extreem lang, dat maakt hem stabiel en snel.
De motor en regelaar komen voorin, de neus is lekker lang.
De accu komt onder de vleugel en de ontvanger en ontvangeraccu komen achterin, naast de hoogteroerservo.
Ik ga deze langzaam opbouwen als wedstrijdkist en zal dat dan ook hier posten.
Nu heb ik misschien je interesse gewekt in zoiets.
Je gaat naar een winkel, mijnheer, doet u mij maar een Avionik.
Dan staan ze je raar aan te kijken.
Dus hoe kom je aan zo'n ding?
Ze worden in Rusland gebouwd, door een ingenieur van ik geloof Sukhoi.
Sergey.
Gerben heeft korte lijntjes met hem en levert de Avioniks ook aan wedstrijdpiloten maar ook aan recreanten.
De prijzen:
Ik zei al, het is niet goedkoop maar het is een eenmalige aanschaf.
Als je een gewone gfk electrozwever koopt, zo'n 13 in een dozijn ding dan ben je 1000 euro kwijt.
Daar komen dan nog 5 servo's bij... 200 euro..
De Avionik is 1250 Euro, inclusief 4 ingebouwde servo's.
Je moet er nog 1 bijkopen, een HXT 08H, 40 euro.
Het zijn HV servo's die zich al bewezen hebben.
Als we het even op 6S houden...
Regelaar, ook bij Gerben, 75 Euro.
Motor, een Kontronik Kira 600 met gear of een Hacker B50 met gear, rond de 275 Euro.
De motoren zijn gebruikt ook nog vrij veel geld waard dus kan je ze naderhand goed verkopen.
En er wordt ook wel eens iets gebruikt aangeboden op wedstrijden, dat zijn dan meestal vriendenprijsjes.
En voor de budgetvliegers, een Polytec 600 met gear koop je voor 219 Euro en kan ook 2000 Watt leveren.
Dan moet je nog een prop en spinner hebben, reken rond de 75 Euro.
Vragen kan je hieronder stellen, dan kan iedereen ook meelezen.
Gert-Jan