Harde VHM boor

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Roelof, 8 jun 2019.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    Frans Bal,
    Bot zal de boor niet erg snel worden, je hebt meer kans op uitbreken van de snijkant aan de buitendiameter.
    Zeker als je gaat opboren van 5 - 6

    Bij het opboren van een gat heeft de snijkant niet veel te leiden,
    De snijkant is maar voor een halve millimeter in gebruik, van vijf naar zes millimeter.
    Verder gaat Roelof de boor natuurlijk ook voor nieuw te maken gaten in andere metalen gebruiken.
    Mogelijk zonder voorboren.

    RVS boort als boter. Hardstaal hoeft geen probleem te zijn.Titanium plakt en hapt graag bij het boren.
    Hou de boor in bedwang en goed smeren. Roelof, het advies is maak steeds een proefje.

    Verder, ik heb het volste vertrouwen in je vakmanschap.
    Alles komt goed.

    Veel succes en plezier,
    Willum
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Heb een 1e as gedaan. Gebruik makend van Marvel Mystery oil voor de smering op een laag toerental leek het als boter er doorheen te gaan. Op momenten dat het wat moeilijker ging even terug trekken, gruis afvegen, verse olie en weer gaan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • tit3.jpg
      tit3.jpg
      Bestandsgrootte:
      53,4 KB
      Weergaven:
      142
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    Roelof,
    Heb een 1e as gedaan.
    Gebruik makend van Marvel Mystery oil voor de smering op een laag toerental leek het als boter er doorheen te gaan.
    Op momenten dat het wat moeilijker ging even terug trekken, gruis afvegen, verse olie en weer gaan.



    Fijn dat het gelukt is.
    En met welk type boor Roelof?

    Willum
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Deze:
    https://www.huvema.nl/nl/vhm-spiraalboren-din-6537-l-641

    Ik had wat olie in de as gelegd en wat op de boor. Toerental was rond 400rpm even voorzichtig een begin omdat de afgeslepen rand van de as niet helemaal recht was en je zag dat de boor op het 1e punt toch al zijn werk deed om op een oneffe rand te centeren door al te snijden in de oneffe delen van de rand. Daarna voorzichtig een begin gemaakt en langzaam doorboren. Het gruis kwam er netjes uit en wonderbaarlijk deed de olie ook goed zijn best.
     
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    https://www.deolieconcurrent.nl/products/Marvel-Mystery-Oil-3,8-Liter.html

    De Amerikanen op RCTECH zijn dol op deze olie omdat het perfekt als afterrun en motor rebuild olie werkt Kijkend naar de specs is het een hele dunne olie met een viscositeit van 3 bij 100 graden, dit was iets wat ik in mijn inloopbak wil proberen:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/motor-inloopbak-v3.258749/
    Hoe dunner de olie des te beter lijken de resultaten en tot op heden heb ik alleen Shell 0w20 motorolie gebruikt met goede resultaten. Heb het nog niet geprobeerd omdat al mijn motoren al ingeloipen zijn en ik het niet op een andermans motor die ik wel eens voor deze service krijg wil testen.

    Maar dat Marvel had ik besteld omdat het zelfs goedkoper was dan gewone 0W20 en het blijkt ook als prima gripmiddel voor op de banden te werken en nu dus ook als ideale boor/tap olie. Echt mysterieuze olie :)
     
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Geen reclame hoor ;)
    Er zit een soort van geur aan deze olie alsof het lijkt dat het verdund is met iets vluchtigs, en dat gaf een goede smering en koeling.
     

Deel Deze Pagina