Hardnekkige staartprobleempjes...

hahaha..Dat krijg je ervan.
wederhelften zijn op de een of andere manier altijd erg behulpzaam op dat gebied.
Fijn dat je het uiteindelijk gevonden hebt.

Klote gov's van de align esc zeker weer :)

En dan nog een die zijn eigen leven gaat leiden, gelukkig is het nu opgelost!!!!

Happy flying!

Dank!

Even een serieuze toon als afsluiting:
Hoe kan een esc zijn programmering herzien, zonder dat je dit zelf doet..
Stel, je maakt een keer een foutje en hij gaat per ongeluk in programmeermodus. Dit hoor je, de tonen zijn dan heel anders
Ook moet hij een keer volgas, daarna geen gas om erin te komen
Stel je bent afgeleid en je hoort het gepiep niet, staat de gasstick op 1 stand, en zou de programmering erg eenzijdig moeten zijn.
Dat was bij mij dus zeker niet zo, hij ging constant van 1 naar 3

Magnetische velden?
Aliens?
Een grappenmaker die toevallig weet hoe dit spul werkt (onwaarschijnlijk)

Ben absoluut geen electrotechneut, maar weet wel dat een Eprom?? wel eens zomaar gereset kan worden.
Heb het niet alleen bij speedcontrollers meegemaakt.
Hij pakt dan schijnbaar een preset instelling.
Zelfs bij een nieuwe kontronik ook al gezien.

je hebt een losse bec lees ik in je begin post.
Heb je van je esc dan wel de plus en min draad richting ontvanger verwijderd?

Het geval waar EricW het over heeft (vermoed ik) was bij een 700e die de kontronik bec gebruikte en ook een backup batterij. Soms zette hij eerst de backup batterij aan en daarna pas de esc. Hierdoor werdt hij gereset oid. En ik gok dat zijn motor niet piepte omdat er geen lipo aangesloten was.

Ken je dat, dat je alles overal van verdenkt behalve die paar onderdelen?

In mijn geval was dat dus de regelaar...

Ik heb dat ding in totaal 2 keer ingesteld
1 keer toen hij nieuw was
1 keer toen hij op de een of andere manier had besloten om te gaan remmen als ik gas minderde
Geen idee hoe hij toen van programmering is veranderd, maar toen is het wel gebeurd...

Laat ik nu net uit wanhoop even de piepjes afluisteren (dat is net zoalscde handleiding, wie kijkt daarin als het niet perse nodig is), en er achter komen dat de regelaar nogmaals heeft besloten zijn eigen programmering aan te passen...

Hij had zichzelf dus in governor gezet
Er waren 3 van de 5 instellingen anders dan ik er ooit heb in gezet...
Dus, alles weer goed gezet en even een klein testvluchtje gedaan

Staart staat als een snaar, terwijl hij vanmiddag bij eenzelfde vluchtje nog rommelde

Conclusie: trek niet als een lompe boer alles uit elkaar (zoals ik :rolleyes:) kijk eerst de onderdelen na die je eigenlijk niet verdenkt

Wel een bijkomend voordeel, alles werkt weer zoals het hoort

Bijkomend nadeel: mijn wederhelft gaat nu de eerstkomende lange periode vragen of ik geen andere dingen zou moeten controleren :mrgreen:

Ik gebruik de ESC van Align ook, gewoon zoals hij uit het doosje komt, zonder U-BEC o.i.d.

Ik gebruik hem gewoon in governor mode, en zelfs met het supersimpele en goedkope Walkera G011 gyrootje is de staart gewoon rustig en strak.
Dit is natuurlijk geen top-gyrootje en niet te vergelijken met wat dan ook, maar hoe dan ook, ik merk absoluut geen verschil qua rust in de staart, tussen governor mode en vliegen met curves..... Zou hier dus zelf niet zo snel aan gedacht hebben....
Mogelijk heb je de regelsnelheid van de governor op de hoge stand gehad??
Dan word bij mij de staart namelijk wél wat onrustig, en het stroomverbruik loopt dan ook wat op.

Overigens: bij mij heeft toevallig vorige week deze regelaar ook "zichzelf geprogrammeerd", maar dan UIT governor mode, en gek genoeg, bij het opstarten gaf hij met de piepjes aan in governor te staan (vierde signaal 3 piepjes). Opnieuw programmeren en hij deed het weer als vanouds....

Groet, Bert

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
De bec van de regelaar heb ik omzeild door de plus draad uit de stekker te halen, en hem op die manier in de ontvanger te steken.

De losse bec zit op een ander kanaal ingestoken
Deze wordt wel recht vanaf de batterij gevoed, dus hier kan de regelaar niet echt mee rommelen denk ik

@brutus:
Ik weet niet wat die regelsnelheden inhouden...
De handleiding geeft nl maar van 4 dingen aan wat er geregeld wordt, en bij het afluisteren kom je er achter dat er 5 piepjes zijn...
Nu staat er wel ergens dat die vijfde de response beinvloed, maar geen idee wat sneller en langzamer is.
Hij stond op 1, nu op 2 gezet.

Maar jij vliegt je heli's toch met een relatief laag toerental?
Ik vlieg 80 a 90 %, dus redelijk normaal/ hoog toerental
En alleen tijdens hoover ging hij klieren, tijdens de vlucht had hij nergens last van
Zou daar het verschil niet in zitten?

En ik blijf het raar vinden dat een regelaar zich zomaar reset...
Misschien een puntje om toe te voegen aan de pre flight check

Ik weet niet wat die regelsnelheden inhouden...
De handleiding geeft nl maar van 4 dingen aan wat er geregeld wordt, en bij het afluisteren kom je er achter dat er 5 piepjes zijn...
Nu staat er wel ergens dat die vijfde de response beinvloed, maar geen idee wat sneller en langzamer is.
Hij stond op 1, nu op 2 gezet.

Maar jij vliegt je heli's toch met een relatief laag toerental?
Ik vlieg 80 a 90 %, dus redelijk normaal/ hoog toerental
En alleen tijdens hoover ging hij klieren, tijdens de vlucht had hij nergens last van
Zou daar het verschil niet in zitten?

En ik blijf het raar vinden dat een regelaar zich zomaar reset...
Misschien een puntje om toe te voegen aan de pre flight check

MIjn handleiding geeft van 5 dingen aan wat er geregeld word.
1: Brake (schakelt automatisch uit als heli-mode word geselecteerd)
2: Timing (moet eigenlijk altijd op medium staan voor onze toepassingen, tenzij je op topvermogen uit bent, maar het gaat ten koste van de efficiency
3: Low Voltage cut-off
4: Aircraft status (vliegtuig, heli, heli+governor)
5: throttle response (heb ik op medium staan)
Die "response" is hoe agressief de regelaar bijstuurt in geval van afwijkingen. Hoe hoger je deze zet, hoe meer de heli naat jutteren leid, en dat KAN aanleiding voor een onrustige staart zijn. 1 is slow 3 is fast.
Er staat in het handleidingkje ook duidelijk vermeld, dat in governor mode alle afstellingen wat kritischer worden, met name gyro gain, en de pitch instellingen, en dat deze mode slecht werkt als je batterijen niet in topconditie zijn (bad discharge capability, ofwel lage C-waarde).
Ook word gezegd dat in governor mode de throttlesetting tussen 75 en 85% moet liggen.
Echter, ik heb gewoon -3 tot +10 ingesteld, een throttle van 50% en bij mij is de gyro-instelling absoluut niet kritisch, en ik hoover gewoon 10 minuten met veiligheidsreserve, met 3S 2100 mAh 15C accu's (de goedkoopste die ik destijds kon vinden). Accu, motor en regelaar worden nét handwarm, staart is rustig, en voor les-doeleinden uitstekend geschikt. Absoluut niet 3D geschikt, dat niet.....
Ik vlieg zelf met 345 GFK-bladen en 11T rondsel, de andere lesheli vliegt met 325 CF-bladen en 13T rondsel, met vrijwel exact dezelfde settings, en vergelijkbare resultaten.

Bij voorwaartse snelheid zie je een onrustige staart sowieso al minder goed (je ogen worden wat gefopt) maar de staart is dan ook daadwerkelijk wat rustiger, door de luchtstroming om de staart. Zodra je de governor uitschakelt, kun je in stap 5 programmeren wat je wilt, dat doet toch niet ter zake

Ik draai inderdaad relatief lage toerentallen (nooit gemeten, maar ik schat tussen de 1700 en 1800 RPM), mijn "gascurve" staat op 50% vlak, in governor mode. Ik toer op met pitch op nul, maar dat heeft te maken met dat anders de heli, als je hem even stil zet om wat uit te leggen, daarna met een lager toerental opstart. Zet je tijdens het optoeren de pitch op nul, dan komt hij beter naar zijn uiteindelijke toerental toe.
Het kan dus goed zijn, dat ik in de praktijk helemaal niet zo heel veel langzamer draai als jij, want ik neem aan dat jij je heli optoert met minimum pitch, ofwel -10 of iets van die orde van grootte.... Dan is je motor al aardig belast, en in governor-mode komt hij op 80% speedsetting op een heel ander toerental uit, als wanneer je hem bij 0 graden pitch en 80% speedsetting op toert.
In governor mode zal hij namelijk eerst via softstart aanlopen, en daarna enige tijd de spanning aanleggen, overeenkomend met je "throttlewaarde". Zodra het toerental stabiel is, zal hij dit toerental vast houden. Het is dus ABSOLUUT belangrijk, om tijdens dat optoeren de pitch niet aan te raken, anders vlieg je iedere keer op een ander toerental. Duurde even voor ik daar achter was....
Tegenwoordig hou ik een minimum aan van 10 seconden, voor ik aan de pitch kom, en ik ben eigenlijk zéér tevreden met die governor functie.

Het toerental kan inderdaad ook aanleiding zijn voor een onrustige staart, omdat het effect van de hekrotor groter is. Een sneller draaiende hekrotor heeft ONGEVEER hetzelfde effect als een hogere gaininstelling.

Dat hij zo nu en dan uit zichzelf reset, is inderdaad vreemd, maar ach, het is mij in een jaar tijd al wel precies één keer overkomen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Blij dat t opgelost is:) Nu nog ff de 3g link scoren en de template in de 3g op small heli mode zetten:)

Wijs..
Let bij het instellen erg goed op de bell hiller verhouding
Volgens de handleiding kun je deze zonder problemen een opgetelde waarde geven van 130 (uit mn hoofd, is een tijdje geleden).
Dit is niet helemaal waar, uit helifreak heb ik begrepen dat de 3g boven een gezamelijke waarde van 100 allerlei andere functies mee gaat nemen in zijn regelgedrag.
Beste is dus om deze samen 100 te houden

Stop gains moet je eigenlijk erg laag houden, en tijdens afstellen op 0
Punt is nl dat als je deze in het begin opschroeft, je een hunt gaat onderdrukken. Dat is de bedoeling ervan, maar ga je net te ver kan de stop gain niet meer onderdrukken, en dan heb je een groot probleem
dan gaat de heli nl in de hunt die hij eigenlijk zou moeten hebben, maar omdat de stop gain onderdrukte, is de gain al erg ver opgedraait (1 keer gehad bij mn 250, een hunt over 3 assen en erg agressief.. kon hem net neerzetten zonder al te veel schade)

@brutus:
optoeren doe ik altijd in normal, en ik zorg altijd dat de pitch 0 is tijdens optoeren. Mechanisch vind ik het niet prettig als hij de volle negatieve laag krijgt.. slecht voor de machinerie
In normal gaat de curve naar 60 rond midstick, vanaf daar omhoog naar 100. pitch staat altijd 0 midstick.
Is hij opgetoerd, ga ik eigenlijk altijd meteen naar idle 1 of 2, waar een pitch van -12 tot +12 is ingesteld
idle 1 staat op 80% ong, idle 2 is 90% ongeveer.
Ik voorzie in dat deel van mijn bezigheden geen problemen met de regelaar iig
Pitch is niet teveel, motor zakt nl niet ver in, en de staart houd het.

Misschien heeft het nog iets te maken met een stroompiek oid bij het aansluiten/loshalen?

@brutus:
optoeren doe ik altijd in normal, en ik zorg altijd dat de pitch 0 is tijdens optoeren. Mechanisch vind ik het niet prettig als hij de volle negatieve laag krijgt.. slecht voor de machinerie
In normal gaat de curve naar 60 rond midstick, vanaf daar omhoog naar 100. pitch staat altijd 0 midstick.
Is hij opgetoerd, ga ik eigenlijk altijd meteen naar idle 1 of 2, waar een pitch van -12 tot +12 is ingesteld
idle 1 staat op 80% ong, idle 2 is 90% ongeveer.
Ik voorzie in dat deel van mijn bezigheden geen problemen met de regelaar iig
Pitch is niet teveel, motor zakt nl niet ver in, en de staart houd het.

Misschien heeft het nog iets te maken met een stroompiek oid bij het aansluiten/loshalen?

Ach ja, optoeren is altijd zenderafhankelijk, he? Bij mijn zenders is normal altijd een vaste lineaire throttlecurve van 0 naar 100%, dus ik start op door idle 1 in te schakelen (met delay in de zender op max, ofwel 4 sec) en de softstart van de ESC doet de rest. Zodra ik idle inschakel heb ik 4 sec om de stick op ongeveer 0 graden te zetten....

Het zou best kunnen dat die stroompieken bij aansluiten verantwoordelijk zijn voor het resetten, maar ik zou niet weten hoe je dat dan zou moeten voorkomen.
Ik zal eens kijken of ik Donderdag eens kan meten welke toerentallen ik eigenlijk draai....

Groet, Bert

Back