Hardnekkige staartprobleempjes...

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Beste heren, en de broodnodige dames(?),

Laatst ben ik begonnen met een klein, maar redelijk irritant probleempje uit mijn trex 450V2 te halen.
In hoover ging de staart nl redelijk onrustig heen en weer, een beetje als een rustige hunt.
Verder was de staart gewoon strak, bij rondvlucht etc was er niets raars aan te zien. pirouetten afbreken was gewoon strak en knalde er gewoon uit (of hoe zeg je zoiets).
En aangezien ik tegenwoordig niet meer zoveel hooverende dingen doet, had ik er nooit zo'n last van

Alleen die lichte hunt in hoover is iets wat toch blijft knagen, en ik ben een tijdje terug eens gaan proberen deze eruit te halen.
Nu ben ik zover dat de hunt eruit is, alleen reageert de staart dan als een spons (niet dus)
Zet ik de gain omhoog tot hij lekker gaat reageren, komt die hunt terug. tijdens vlucht is dit dan wel weer weg, maar bij rustige vlucht komt ie weer omhoog

Ik ben nu dus even door mijn opties heen, en weet even niet waar ik het moet zoeken.
Dus bij deze mijn vraag, wie kan mij het verlossende antwoord geven?

De heli:
Trex 450 V2 met een TT
Gyro is de 3G (oftewel een gp780) met een 9257
410's op de swash
standaard motor en regelaar, niet in governor mode
losse bec, geheel draait op 6v (behalve de 9257)
geen kromme assen, geen crashes gehad

Wat ik al heb geprobeerd:
- speling uit de staartlinkage verwijderen
loopt zo spelingvrij en soepel mogelijk
- trillingen uit de heli halen
hoofdbladen en staartbladen gebalanceerd, ik heb ze momenteel redelijk los staan.
- andere gyro pads
heb zacht geprobeerd, hier gingen de andere 2 gyro's van de 3g erg raar van doen (dat was hem dus niet)
heb een dunne geprobeert, hier werd het ook niet beter van.
Ben nu terug op een normale pad, hunt is er nog..
- kleinere staartbladen.
Normaal heb ik de grootste die erin passen, volgens mij de originele bladen van de 450 pro (de hoekige). Ik heb de originele van de V2 er weer eens op gezet (iets kleiner en ronder profiel), de gain komt wel hoger uit, maar de hunt en sponzige staart blijven
- lagercheck
Ik weet dat kapotte lagers ook wel eens rare dingen kunnen veroorzaken, maar ik ben niets raars tegengekomen. die van de TT heb ik uit voorzorg maar vervangen. Dit was de oplossing ook niet echt.
- servowissel
ik heb nog een 9254 liggen, en omdat de 9257 een pietsie speling heeft, dacht ik dat een wissel misschien wel eens verheldering kom geven. Niet dus, probleem bleef ongewijzigd aanwezig.
- toerental aanpassen
toerental is niet van invloed op het probleem, het blijft onveranderd aanwezig

Momenteel heb ik hem zodanig af kunnen regelen dat er mee te leven valt, maar niets is zo prettig als alles gewoon werkt zoals het hoort...

Ik wordt er een beetje moedeloos van, vandaar dat ik mijn vraag op het forum meld..
Heb ik net de 250 netjes in het gareel (die had een dergelijk punt), begint de 450 te rommelen.

Hee Student....

Het is een gok, ik weet niet of het werkt....

Maar probeer eens een andere hevellengte op je servo....
Hunten is meestal een kwestie van een regelaar die te snel wil en een proces wat niet snel genoeg kan volgen, minder vaak (maar komt ook voor) een trage regelaar en een proces wat heel gevoelig reageert
Hoeft niet, maar het kan.
Je kunt de servo-arm verlengen en de limit daarop aanpassen, effectief bereik je dan een iets snellere servo, en de gain kan wat lager blijven voor het zelfde corrigerende effect. Je levert iets nauwkeurigheid in, maar daar merk je meestal niet veel van
Mocht dat niet willen, dan kun je ook een kortere servo arm proberen, en de gain iets verder opschroeven. De gyro word dan gevoeliger, de correctie komt alleen wat minder hard bij de hekrotor aan.

Ik zou zeggen, probeer het eens, wellicht helpt een van de twee mogeljkheden.....

Groet, Bert

Dat is inderdaad nog 1 van de dingen die ik nog moest gaan proberen..

Ik heb nog wat hevels liggen, ik zal vandaag of morgen eens kijken of dat iets oplevert

Dank voor de suggestie

kijk eens op helifreak op het 3G forum naar de mod die ze daar toepassen.

Sensor openmaken en alle 3 de afzonderlijke sensors aan elkaar verbinden met siliconen kit. schijnt super te werken en alle gains kunnen omhoog.

LET OP EERST DIT DRAADJE LEZEN VOOR JE ZOMAAR WAT GAAT KITTEN

Modifying 3G for better performance - HeliFreak here you go!!!

Laatst bewerkt:
Je gebruikt een 3g zeg je? dan zou ik eens de Link er bij gaan halen, standaard staan alle 3g's op de template voor grote heli's.. en die werken niet lekker op een 450/250.

Siliconenkit in electronica? Siliconenkit bevat acetic acid (Azijnzuur) en de damp daarvan kán koper aantasten.... lijkt me niet een heel strak plan....
Tenminste, ik verbied mijn mensen altijd sisliconenkit te gebruiken om electriek en electronica waterdicht te maken, omdat je meestal een half jaar later de boel alsnog weg kunt gooien....

Groet, Bert

er is speciale niet geleidende kit voor, lees ff het draadje op helifreak staat alles tot in de puntjes beschreven met welke kit je het beste deze mod kunt doen.

Neuh, dat draadje hoef ik niet te lezen, staat weinig wat voor mij interessant is.

Het gaat er niet om of sisliconenkit geleidend is, het gaat erom dat normale siliconenkit lange tijd zure damp afscheid, die koper aan tast....
Dat betekent vaak "einde electronica"....

Er bestaat inderdaad neutrale kit, die dit probleem niet kent. Maar het is verstandig dat gelijk in je eerste bericht te melden, voordat iemand de tube siliconenkit grijpt en zijn gyrootje vermoordt....

Groet, Bert

Maar het is verstandig dat gelijk in je eerste bericht te melden, voordat iemand de tube siliconenkit grijpt en zijn gyrootje vermoordt....

Ik denk dat die personen wel eerste alle info gaan lezen in de link die ik erbij heb geplaatst.

Maar op verzoek heb ik het er ff bijgezet :thumbsup:

Die link kon ik al, alleen voel ik er ernstig weinig voor om mijn gyro vol te purren..

Volgens die link moeten er ook wat dingen bovenin uit het kunststof gebroken worden. Deze zijn bedoeld om hetzelfde te doen als de mod, nl de sensoren vasthouden. Dus ik heb met een papiertje de ruimte tussen de sensor en dat plastic dingetje weggehaald. Als het goed is zelfde effect, maar wel omkeerbaar.
Maar dat had ik een tijdje terug al gedaan...

Verder is de 3g wel correct ingesteld, hij staat dus op 250/450

Vandaar ook mijn tijdelijke blackout, ik kom even niet meer op andere dingen om uit te proberen.

die papiertjes doen feitelijk hetzelfde als de mod, dus technisch gezien heb ik hem gedaan:rolleyes:
Niet dat ik erg veel verschil heb gemerkt..
Misschien als je hem echt aftankt zoals sommigen in die link deden gaat het verschil maken
maar dan kun je hem dus ook meteen weggooien als er ooit eens wat mee is

Maar ik ben ook benieuwd of het de levensduur nu beinvloed
Warmte etc kan een stuk minder goed weg, en dat is iets waar ze op helifreak niet echt duidelijk over zijn.

Voor mijn probleem maakt het in ieder geval niets uit
De sensors die je met de mod vastzet zijn de 2 die voor de electronische stabilisatie gebruikt worden, de sensor voor de staart ligt plat op de bodem, en heeft zowieso al geen ruimte om te bewegen (zit vast aan de print)

Ik ga gewoon simpelweg de staart eens volledig uit elkaar trekken, wie weet zet ik hem wel beter in elkaar dan eerst :p

Had je de tip van Bert nu al geprobeerd?
Ik zet mijn tail juist meestal op een zo groot mogelijke servo revolutie als ik weinig bandbreedte heb in mijn afstelling.
De 9257 is een hele snelle servo, en zeker ook sterk genoeg.
Dus korter armpje en gyro limits op bijna max. is ook het proberen waard misschien.

Gyro limits stonden al goed, en deze verander ik met iedere wijziging.
gister heb ik de tip uitgeprobeerd

Zelf probeer ik ook een zo groot mogelijke resolutie te krijgen, normaal werkte dat ook goed. De andere twee vliegen met dezelfde gyro, en die zijn gewoon ontzettend strak
Daarom kan ik het ook niet hebben dat de 450 niet strak is:p
De ball stond 7,9 mm uit het hart, op een andere hevel heb ik hem een gaatje verder gezet, ong 11 mm
Probleem blijft onveranderd aanwezig

Daarom wil ik de staart eens uit elkaar halen, wie weet zit er iets te strak oid wat ik bij stilstand niet precies merk
Morgen heb ik even tijd, ik hou jullie op de hoogte

Hoi Student,

Je kunt het eventueel ook nog met een KORTERE servohevel proberen.
(niet dat ik daar super veel van verwacht, maar niet geschoten is altijd mis)
Wel is het zo dat je met een langere hevel oplossend vermogen inlevert, en de kans dus groot is dat dat het probeem eerder verergert dan verbetert....

Maar als verlengen van de hevel de verkeerde weg ZOU zijn, zou je dat moeten merken aan een verslechtering van de situatie, dus als er gewoon niks verandert, is het logisch om te veronderstellen dat het probleem ergens anders zit. Of er loopt ergens iets zwaar in de aansturing, of er zit ergens speling/vering.

Zelf kort geleden een dergelijk probleem gehad met de Bell 47G, en dat bleek te zitten in domweg (ietsjes) zwaar lopen van de stuurstang door zijn geleidebuis. Dat gaf ook een onrustige staart, die met geen enkele gain-instelling rustig te krijgen was. Niet dat het per sé dat moet zijn, maar iedere verstoring van het soepel en spelingvrij bewegen van de hekrotoraansturing kan het probleem veroorzaken.

Succes met zoeken....

Groet, Bert

Goed, net even heel teder en gevoelig mezelf door de staartaansturing heengewerkt

Wat blijkt..
Ik heb laatst,om speling en het onrustige van de staart op te lossen, een upgrade van kde erop gezet.
Dit bestaat dus uit het vervangen van twee kunststof dingetjes (waar dat koperen busje in moet) voor een alu versie met een net lagertje

Deze heb ik ernstig met de dremel aan moeten vallen om ze lekker te laten passen in het alu standaard brugding erachter
De koperen bus moet er dan in, waarna het geheel weer in elkaar geflanst wordt

Alles liep soepel..
Liep:rolleyes:

Blijkt dus dat als je een beetje netjes de bouten aandraait, het busje vast komt te zitten, en het busje deed niet lekker draaien in het alu.
Iig, in het midden ging het goed, op de uiteindes wilde het niet lekker
De standaard kunststof dingen hadden dat ook, maar dan ober de hele linie
Maar ja, ik had het getest en dan ga je er van uit dat het lekker soepel blijft lopen...

Dus niet
Ik heb nu dat koperen busje een beetje bijgevijlt, het loopt nu onwaarschijnlijk soepel...
En nog steeds met zo weinig mogelijk speling

Dus hopelijk kan ik hem morgen even in de lucht gooien, kijken of dat nu het hele punt was

Zou een mooie zijn..
Zoveel overhoop gehaald, terwijl zo'n klein dingetje de oorzaak zou zijn..

Goed..
Nu weet ik het helemaal niet meer

Net de volgende zaken nog even geprobeerd:
- mijn werkeloze 401 als gyro erop gezet, die had precies hetzelfde probleem als de 3g.. Blijkbaar was de gedachte dat het hardwarematig is niet zo heel verkeerd

- naar aanleiding van voorgaande de tt lager vervangen en de twee lagers van de hoofdas. Alles loopt abnormaal netjes en soepel, de lagers van de heli zelf zullen nu het punt iig niet zijn

Het enigste wat ik niet heb geprobeerd, is de motor vervangen..
Maar voor ik dat doe, wil ik natuurlijk wel erg graag weten of de motorlagers het probleem zijn.
Zo in de hand toert hij netjes op, geen rare bijgeluiden,tikken of raar gerammel

Allemaal geweldig natuurlijk, de heli is nog niet vaak in zo'n goede staat geweest..

Als die staart nu maar eens meewerkte :rolleyes:

Iemand nog ideeen?

miscshien te veel speling op de TT in tailboom. Was bij mijn 450 PRO ook erg van invloed op de werking van de GP 780.

Ik deed het als volgt;

-TT strak in het staartstuk steken zonder speling
-TT monteren in de boomblock strak erin en dan 1mm terugtrekken

Als ik de TT meer speling gaf als 1mm kreeg ik meteen problemen met de gyro.

Ken je dat, dat je alles overal van verdenkt behalve die paar onderdelen?

In mijn geval was dat dus de regelaar...

Ik heb dat ding in totaal 2 keer ingesteld
1 keer toen hij nieuw was
1 keer toen hij op de een of andere manier had besloten om te gaan remmen als ik gas minderde
Geen idee hoe hij toen van programmering is veranderd, maar toen is het wel gebeurd...

Laat ik nu net uit wanhoop even de piepjes afluisteren (dat is net zoalscde handleiding, wie kijkt daarin als het niet perse nodig is), en er achter komen dat de regelaar nogmaals heeft besloten zijn eigen programmering aan te passen...

Hij had zichzelf dus in governor gezet
Er waren 3 van de 5 instellingen anders dan ik er ooit heb in gezet...
Dus, alles weer goed gezet en even een klein testvluchtje gedaan

Staart staat als een snaar, terwijl hij vanmiddag bij eenzelfde vluchtje nog rommelde

Conclusie: trek niet als een lompe boer alles uit elkaar (zoals ik :rolleyes:) kijk eerst de onderdelen na die je eigenlijk niet verdenkt

Wel een bijkomend voordeel, alles werkt weer zoals het hoort

Bijkomend nadeel: mijn wederhelft gaat nu de eerstkomende lange periode vragen of ik geen andere dingen zou moeten controleren :mrgreen:

Back