Hardsolderen

Voor het hardsolderen is een brander met alleen gas, bv een campingaz brander of soldeerbrander voor leidingwerk maar net aan heet genoeg.

De vlam heeft wel genoeg temperatuur, maar je moet heel lang stoken om het warm te krijgen.

Gas en zuurstof is veel beter, je kan heel snel op de plaats van de soldering verhitten.
Acetyleen heeft als voordeel boven propaan dat het heter is. Vlamtemperatuur bij acetyleen 3160 celsius, propaan 2810 celsius.

Het grootste nadeel voor de hobbyist, de prijs van acetyleen.

De gascilinder is duurder omdat deze sterker moet zijn, en acetyleen moet worden gevangen in aceton, dit proces kost meer.

Het setje wat ik voorbij heb zien komen van Rothenberger, gekocht bij de Hornbach heeft weggooi propaan cilinders en deze voldoen uitstekend.

Soms word gebruik gemaakt van karweiflessen, oranje 1kg flesjes die nagevuld kunnen worden vanuit een 6kg campingtank. Loodgieters gebruiken dit veel, alleen dan zonder de zuurstof.(zachtsolderen van leidingen)

Hardsoldeer kan je tegenwoordig bij de bouwmarkt kopen, net als vloeimiddel.
Griffon levert dit, 40% zilveraandeel, met een smelttemperatuur van 590 graden celsius.

Het vloeimiddel heet Flux 6, en is poeder.
Maak een klein beetje aan met water en breng dit op de soldeernaad aan.

Bij het heetstoken word het op een gegeven moment glashelder, dit is het moment om soldeer aan te brengen.

Als je te ver doorstookt word de flux hard en zwart van kleur, dan ben je te laat en moet de soldeernaad helemaal schoongemaakt worden.

Na het solderen zijn de fluxresten glashard, maar met heet water spoel je het zo af.

Denk er bij het heet maken aan dat je het onderdeel met het grootste volume warm maakt, meestal ben je geneigd om op de naad te gaan staan met de vlam, maar bij dunwandige onderdelen stook je deze heel snel veel te heet, en dan verbrand het vloeimiddel voordat je de soldeer hebt aangebracht.

Hou er ook rekening mee dat aanbrengen van soldeer afkoelt, dus je moet altijd weer iets doorverwarmen om de soldeer te laten doorvloeien.

Een lang verhaal, maar veel succes.
 
Voor het hardsolderen is een brander met alleen gas, bv een campingaz brander of soldeerbrander voor leidingwerk maar net aan heet genoeg.

De vlam heeft wel genoeg temperatuur, maar je moet heel lang stoken om het warm te krijgen.

Gas en zuurstof is veel beter, je kan heel snel op de plaats van de soldering verhitten.
Acetyleen heeft als voordeel boven propaan dat het heter is. Vlamtemperatuur bij acetyleen 3160 celsius, propaan 2810 celsius.

Het grootste nadeel voor de hobbyist, de prijs van acetyleen.

De gascilinder is duurder omdat deze sterker moet zijn, en acetyleen moet worden gevangen in aceton, dit proces kost meer.

Het setje wat ik voorbij heb zien komen van Rothenberger, gekocht bij de Hornbach heeft weggooi propaan cilinders en deze voldoen uitstekend.

Soms word gebruik gemaakt van karweiflessen, oranje 1kg flesjes die nagevuld kunnen worden vanuit een 6kg campingtank. Loodgieters gebruiken dit veel, alleen dan zonder de zuurstof.(zachtsolderen van leidingen)

Hardsoldeer kan je tegenwoordig bij de bouwmarkt kopen, net als vloeimiddel.
Griffon levert dit, 40% zilveraandeel, met een smelttemperatuur van 590 graden celsius.

Het vloeimiddel heet Flux 6, en is poeder.
Maak een klein beetje aan met water en breng dit op de soldeernaad aan.

Bij het heetstoken word het op een gegeven moment glashelder, dit is het moment om soldeer aan te brengen.

Als je te ver doorstookt word de flux hard en zwart van kleur, dan ben je te laat en moet de soldeernaad helemaal schoongemaakt worden.

Na het solderen zijn de fluxresten glashard, maar met heet water spoel je het zo af.

Denk er bij het heet maken aan dat je het onderdeel met het grootste volume warm maakt, meestal ben je geneigd om op de naad te gaan staan met de vlam, maar bij dunwandige onderdelen stook je deze heel snel veel te heet, en dan verbrand het vloeimiddel voordat je de soldeer hebt aangebracht.

Hou er ook rekening mee dat aanbrengen van soldeer afkoelt, dus je moet altijd weer iets doorverwarmen om de soldeer te laten doorvloeien.

Een lang verhaal, maar veel succes.

Klopt allemaal, behalve dat een brander met alleen gas niet voldoende is.
Met Butaan kom je warmte te kort (veelal in wegwerp tankjes).

Met propaan lukt het wel (maar zit vaak alleen in een groene fles).
Met een passende brander kun je dan prima zilver solderen, ook grotere buizen (133mm doorsnede ging bij mij goed met aleen propaan).

Belangrijk is dat je de te solderen plek SNEL op temperatuur brengt, dus niet met een te kleine brander eindeloos blijven door verwarmen, terwijl je eigenlijk al weet dat het niet gaat lukken.
Je verbrand dan je vloeimiddel en lukt het helemaal niet meer.
 
Klopt allemaal, behalve dat een brander met alleen gas niet voldoende is.
Met Butaan kom je warmte te kort (veelal in wegwerp tankjes).

Ik doe dit al 15 jaar met een campinggas brander met een wegwerp tankje .
Heeft dus hitte genoeg voor zilversoldeer .;)

Dus niet gaan zeggen dat het niet gaat.

De topic(her)starter komt straks bij mij en dan soldeer ik hem zijn uitlaat bocht met campinggas .

Mvg Johan
 
@John33
Volgende keer iets minder quoten? Of gewoon per ongeluk op 'quote' knop gedrukt i.p.v. op 'post reply'?

@all
E.e.a. hangt natuurlijk van grootte van werkstuk af. Ik soldeer uitlaatbochten (koper, alu) altijd met zo'n professioneel dakgootsetje.
 
De krumscheid delen zijn tot een bocht gesoldeerd , de voorbereiding duurt langer als het eigenlijke hardsolderen.

Hij heeft gezien dat het niet moeilijk is als je de spullen hebt en de voorbereiding goed is .

Ik hat zelfs nog een uitlaat dichting voor zijn MVVS liggen .:cool:

En een model heeft hij ook nog over genomen .:mrgreen:

Mvg Johan
 
Jup de uitlaatbocht is perfect gesoldeerd waarvoor mijn dank Johan. En inderdaad ook nog een twinstar II blijven plakken aan mijn vingers :). Morgen maar eens in de sneeuw vliegen.
 
Fijn dat het gelukt is !!

even iets recht zetten:

als de werkstukken groter worden, zoals roodkoperen stoomketels dan volstaat een butaan brander echt niet meer.
Dan zal je over moeten gaan naar propaan, of gas/zuurstof.

Kleinere delen gaan idd prima met butaan hobby gas brander, zeker als het geen koperen delen betreft.
 
Alles wat ik bij de bouw van mijn modelvliegtuigen nodig heb kan ik hardsolderen met mijn campinggas brander.

Komplete landings gestellen (Piper) of uitlaatkits (RVS-Zimmermann) en bochten soldeer ik allemaal zelf .

En ook alle materialien zoals ijzer ,verenstaal , rvs , messing en koper .

Binnenkort ga ik ook een RVS uitlaat maken voor mijn 2,8 m piper met 45 zenoah .

Mvg Johan
 
Net bij de praktiker een klein lassetje gekocht.
Propaan en zuurstof.
104 euro maar ik had vandaag nog geluk omdat tot vandaag op alles 20 % korting zat.
 
Net bij de praktiker een klein lassetje gekocht.
Propaan en zuurstof.
104 euro maar ik had vandaag nog geluk omdat tot vandaag op alles 20 % korting zat.

Je verstookt twee flessen zuurstof tegen een gas:mrgreen:
En een nieuwe fles zuurstof betaal je bij ferm 37 Euro:mrgreen:
Ik heb ook zon setje
mvg
Frederik:D
 
o in duitsland dacht ik dat ze rond de 17 euro waren.Helaas hadden ze er geen meer anders had ik ook die meegenomen.
Gas is net geen 7,50
Verder gebruk ik het voor kleine dingen en maar heel af en toe
 
Laatst bewerkt:
Dag Allemaal,

Ik ga binnenkort mijn eerste setje krumscheid bochten solderen, een paar praktische vragen waar ik mee zit.

Welk stuk soldeer ik eerst, de mond aan de cilinder ( de flens ) of het stuk dat naar de pot gaat?

Ik zet mijn motor vast op de steunen, stop mijn pot in de tunnel, en hoe gaat het dan verder?
Ik bedoel, hoe maak ik dat mijn bochten op het einde netjes aansluiten aan de pot in de tunnel?

En dan nog, als je 2 stukken gereed hebt om te gaan hardsolderen, je schuift ze in mekaar onder de juist hoek, hoe zorg je ervoor dat ze onder die hoek blijven zitten?
De stukjes die ik heb liggen die vallen zo weer van mekaar

Alvast bedankt!
Stephen
 
Hoi Stephen,

In principe werk je het best met mallen ivm de hitte
Als je een foto plaatst met welke setup je in gedachten hebt (en welke beperkingen qua ruimte) kunnen we je wellicht verder helpen

Groeten, Ralf
 
Kijk ook eens op het Stoom techniek subforum, veel hardsoldeer kennis- en ervaring daar. Slecht solderen bij stoom en dingen kunnen buitengewoon grondig ontploffen, en gevaarlijk ook.
Bijvoorbeeld
Hardsolderen
Vragen aan Stoompomp
Leren hardsolderen


Goed bezig Ron van Sommeren.

Er kan niet genoeg op gewezen worden.
(Hard)solderingen voor stoom en druk moeten perfect in elkaar zitten.
Hobby solderingen bestaan niet.
Het gaat hier over veiligheid bij je thuis en in de openbare ruimte.
En of stoom gerelateerd (hard)soldeerwerk gekeurd gaat worden of niet.
Het moet vakkundig en absoluut veilig in elkaar zitten.
Een goede (hard)soldering gaat een leven lang mee.
Geen ervaring?
Ga op cursus,
laat je begeleiden door een bekwaam iemand.
Er zijn ook hier kundige mensen aanwezig.

Groet,
willum
 
Ik gebruik Campingas met perslucht en een omgebouwde acetyleenbrander (kopje met meerder gaatjes).
Dit levert een goed instelbare vlam van voldoende temperatuur.

Als ik een buisje op een ander vlak onderdeel moet hardsolderen, maak ik een ringetje van het zilversoldeer dat om de buis valt en op de beoogde soldeerplaats komt.
Het resultaat is een mooie soldering met weinig "uitwaaiering" en het proces heb je beter in de hand omdat rondom te zien is hoe het zilver in de spleet trekt.
 
Back
Top