Harlequin

Ik kreeg van Arjan de tekening van de Harlequin. Deze stond in het blad RCM&E.

Aangezien ik nog een 7,5 cc 4 takt heb liggen en de benodigde rc, heb ik besloten deze te gaan bouwen. Ik vind er nog niets van op internet, dus volgens mij is dit een kakel vers ontwerp??

Foto's van dit model volgen, want ImageShack werkt niet op de 1 of andere manier

jahaaaaa toch een bouwverslagje! Leuk.

Heb je straks een leuke instructiekist er bij :-)
jaja, Hendrik heeft het lesgeven helemaal in zich

P25-03-12_1234.jpg

Het wordt dit keer geen super uitgebreid verslag, maar ik ga wel met regelmaat een foto maken :)

Ik heb ook geen haast met deze kist want ik heb genoeg te vliegen. Dat u dat maar weet, haha.

En ja, vanmiddag heeft Nathan zijn eerste vluchten gemaakt. Nathan is actief in tank en vrachtauto modelbouw (elders op dit forum), maar hij wilde ook graag eens vliegen. Twee jaar geleden stond ik in dezelfde wei, maar dan aan de andere kant van de kabel. Ik vond het wel leuk om nu aan de instructeursknuppels stand by te staan. Nou, stand by is hier het juiste woord, want nathan deed het héél goed. Alleen in het begin de Rookie van arjan een paar keer op hoogte gebracht, maar de tweede lipo had ik niks meer te doen. Cool hoor!

En uhhh, als ie een paar keer vaker met de Rookie gevlogen heeft, kan ie prima eens met de biglift proberen.

Laatst bewerkt:
Owja, als je nog onderdelen zoek zoals een tankje, props ofzo. Heb hier nog heel veel liggen. Van twee brandstofkistjes die zijn afgeschreven.

Ik heb ook de RCM&E en overweeg om de Harlequin een keer te bouwen. De enige twijfel die ik heb is over het asymmetrische profiel dat gebruikt is. Bij de flight test kwam naar voren dat hij geen "outside loop" kon vliegen omdat het profiel (met nagenoeg vlakke onderkant) daar niet geschikt voor is. Ik vraag mij dus af of je hem niet beter met een dik symmetrisch profiel kunt bouwen.

Natuurlijk kan dat maar...ten koste van bouwgemak (vlakke onderkant is lekker makkelijk bouwen) en voorspelbare vliegeigenschappen. Het is maar net wat je voorkeur heeft.

Zoals beloofd af en toe een plaatje. Vanochtend de ribben gemaakt. eerst twee ribben van 2 mm metaal gemaakt, daartussen de hoeveelheid plankjes voor de twee vleugels en vervolgens als blok geschuurd, zodat alles mooi gelijk is. Eerst de onderbeplanking gelegt, daarna de onderste rib verlijmd en vervolgens de ribben eroverheen. Mooie methode om vlak te bouwen.

En we zijn weer een stukje verder. Op de tekening staan de servo's van rolroeren in een ''bakje'' tussen de wortelrib van de vleugels, maar ik bouw de servo's tussen de spanten in recht voor het roerhoorntje

Leuk ding ,heb zelf ook een zelfbouwer klaar met asymetrisch vleugel profiel .
Het voordeel van symetrisch profiel is dat al je vleugel instelhoeken en instehoekverschillen op 0 gezet kunnen worden waardoor het toestel letterlijk in de stand verder vliegt waarin je hem zet .Maar dat is niet leuk ,dan zit er geen uitdaging in het toestel meer voor akrobatiek vliegen . een neerwaartse loop kan net zo goed met een asymetrisch profiel ,zolang je zwaartepunt maar goed ligt en niet te voorlijk zodat je hoogteroer dominant genoeg is .

En weer een stukje verder. De motorkap is nu nog van hout, maar dit wordt de mal voor een petflessen motorkapje.

Neusje van lege waterfles (een paar foto's hierboven zag je de houten mal nog). Helaas is de vorm van de cockpit niet uit een fles te maken.

Back