S
Sandor
Guest
vrijdag de 13e ingevlogen
hier het verhaal:
natuurlijk bracht de 13e het een en ander mee
nadat we alles gecontroleerd hadden en klaar waren pakte de startmotor niet goed op
dus op de kop even vrijmaken (door de kou) alles ok
turbine gestart
even volgas paf! flameout en een hoop witte rook
he wat is dat? dat hebben we allang niet meer gehad
tank bekeken buffertank ook ok
geen lucht in de leidingen
mmm vreemd nog maar eens proberen
2de start volgas ok
even taxien remmen testen alles ok
keek de piloot aan en?
go!
de baan af (50meter lengte)
na 35-40 meter kwam hij al los (zonder thrust vectoring)
ik dacht al: ok we zijn los , dat stuk hebben we al
Ron van uum de piloot schrok ook eventjes daar de harpoon
als een gek snelheid opbouwde en dus besloot maar even het gas terug te nemen naar half gas
de snelheid zat er nog steeds goed in
de wielen hebben we voor de eerste vlucht maar even uitgelaten
dus iets up trimmen ailerons hoefde niet vloog perfect rechtdoor
na even bekomen te zijn van het mooie vliegbeeld , besloot ron maar eens even wat sneller te gaan
tegen de wind in vol gas scheuren over de baan
beetje up en pfffffffff FLAME out!!!!
shit dat gebeurd altijd van je af en nooit dichtbij
even snel overleggen
wielen uitlaten?
halen we de hele ronde?
ron draaide meteen rond in
ik tegen ron: wat denk je wielen in? uit?
halen we het veld?
het veld haalden we makkelijk
de snelheid? veel te snel zagen we al
natuurlijk vergaten we de remklep maar eens te proberen
dus eerste touch down was een feit en sprong meteen weer 2 meter de lucht in , weer neerzetten
beng! voorwiel klapt onder het toestel in en toestel was geland
schade:
voorwiel arm krom en spant uitbebroken
naar huis
op de tafel
tjonge wat een waardeloze ophanging
voorwiel spant blijkt te bestaan uit 3 plankjes 3mm triplex op elkaar gelijmd met secondelijm
het geheel is dan oppervlakkig ingelijmd
voor de achterwielen geld hetzelfde
dus iedereen die een Rookie heeft of een Harpoon raad ik aan om zeker de achterwiel ophanging en de voorwiel ophangin zeker na te lijmen
met 30min epoxy samen gemixed met wat glaswol snippers en "baumwoll flocken" opnieuw na te lijmen daar het zaakje zeker gaat loslaten
deze bevindingen stonden trouwens ook in de laatste uitgave van de jetpower magazine
waar hetzelfde gebeurd was
het toestel is weer klaar , en we gaan vandaag waarschijnlijk nog maar eens de lucht in
Flame out:
trouwens de fout voor de flame out kwam waarschijnlijk door het feit dat
de benzine pomp te dicht op de hall sensor bevestigd was
en bij volgas een zeer sterk magentisch veld van de pomp kwam en resulteerde in puls verlies waardoor mijn regeling het zekere voor het onzekere neemt en ipv meer toeren ontwikkelt de regeling uitschakelt...
daar ik had uitgelezen:
Temp 600 Speed 16000 rpm
power 600
(power is de pomp)
dus temp ok pomp vol gas
en de rpm,s 16000? dat kan dus echt niet kloppen , regeling schakelt uit
weer wat geleerd
Groetjes
Sandor
hier het verhaal:
natuurlijk bracht de 13e het een en ander mee
nadat we alles gecontroleerd hadden en klaar waren pakte de startmotor niet goed op
dus op de kop even vrijmaken (door de kou) alles ok
turbine gestart
even volgas paf! flameout en een hoop witte rook
he wat is dat? dat hebben we allang niet meer gehad
tank bekeken buffertank ook ok
geen lucht in de leidingen
mmm vreemd nog maar eens proberen
2de start volgas ok
even taxien remmen testen alles ok
keek de piloot aan en?
go!
de baan af (50meter lengte)
na 35-40 meter kwam hij al los (zonder thrust vectoring)
ik dacht al: ok we zijn los , dat stuk hebben we al
Ron van uum de piloot schrok ook eventjes daar de harpoon
als een gek snelheid opbouwde en dus besloot maar even het gas terug te nemen naar half gas
de snelheid zat er nog steeds goed in
de wielen hebben we voor de eerste vlucht maar even uitgelaten
dus iets up trimmen ailerons hoefde niet vloog perfect rechtdoor
na even bekomen te zijn van het mooie vliegbeeld , besloot ron maar eens even wat sneller te gaan
tegen de wind in vol gas scheuren over de baan
beetje up en pfffffffff FLAME out!!!!
shit dat gebeurd altijd van je af en nooit dichtbij
even snel overleggen
wielen uitlaten?
halen we de hele ronde?
ron draaide meteen rond in
ik tegen ron: wat denk je wielen in? uit?
halen we het veld?
het veld haalden we makkelijk
de snelheid? veel te snel zagen we al
natuurlijk vergaten we de remklep maar eens te proberen
dus eerste touch down was een feit en sprong meteen weer 2 meter de lucht in , weer neerzetten
beng! voorwiel klapt onder het toestel in en toestel was geland
schade:
voorwiel arm krom en spant uitbebroken
naar huis
op de tafel
tjonge wat een waardeloze ophanging
voorwiel spant blijkt te bestaan uit 3 plankjes 3mm triplex op elkaar gelijmd met secondelijm
het geheel is dan oppervlakkig ingelijmd
voor de achterwielen geld hetzelfde
dus iedereen die een Rookie heeft of een Harpoon raad ik aan om zeker de achterwiel ophanging en de voorwiel ophangin zeker na te lijmen
met 30min epoxy samen gemixed met wat glaswol snippers en "baumwoll flocken" opnieuw na te lijmen daar het zaakje zeker gaat loslaten
deze bevindingen stonden trouwens ook in de laatste uitgave van de jetpower magazine
waar hetzelfde gebeurd was
het toestel is weer klaar , en we gaan vandaag waarschijnlijk nog maar eens de lucht in
Flame out:
trouwens de fout voor de flame out kwam waarschijnlijk door het feit dat
de benzine pomp te dicht op de hall sensor bevestigd was
en bij volgas een zeer sterk magentisch veld van de pomp kwam en resulteerde in puls verlies waardoor mijn regeling het zekere voor het onzekere neemt en ipv meer toeren ontwikkelt de regeling uitschakelt...
daar ik had uitgelezen:
Temp 600 Speed 16000 rpm
power 600
(power is de pomp)
dus temp ok pomp vol gas
en de rpm,s 16000? dat kan dus echt niet kloppen , regeling schakelt uit
weer wat geleerd
Groetjes
Sandor