harpoon vliegt

  • Topicstarter Topicstarter Sandor
  • Startdatum Startdatum
S

Sandor

Guest
vrijdag de 13e ingevlogen
hier het verhaal:
natuurlijk bracht de 13e het een en ander mee

nadat we alles gecontroleerd hadden en klaar waren pakte de startmotor niet goed op
dus op de kop even vrijmaken (door de kou) alles ok
turbine gestart
even volgas paf! flameout en een hoop witte rook
he wat is dat? dat hebben we allang niet meer gehad
tank bekeken buffertank ook ok
geen lucht in de leidingen
mmm vreemd nog maar eens proberen
2de start volgas ok
even taxien remmen testen alles ok
keek de piloot aan en?
go!
de baan af (50meter lengte)
na 35-40 meter kwam hij al los (zonder thrust vectoring)
ik dacht al: ok we zijn los , dat stuk hebben we al
Ron van uum de piloot schrok ook eventjes daar de harpoon
als een gek snelheid opbouwde en dus besloot maar even het gas terug te nemen naar half gas
de snelheid zat er nog steeds goed in
de wielen hebben we voor de eerste vlucht maar even uitgelaten
dus iets up trimmen ailerons hoefde niet vloog perfect rechtdoor
na even bekomen te zijn van het mooie vliegbeeld , besloot ron maar eens even wat sneller te gaan
tegen de wind in vol gas scheuren over de baan
beetje up en pfffffffff FLAME out!!!!
shit dat gebeurd altijd van je af en nooit dichtbij
even snel overleggen
wielen uitlaten?
halen we de hele ronde?
ron draaide meteen rond in
ik tegen ron: wat denk je wielen in? uit?
halen we het veld?
het veld haalden we makkelijk
de snelheid? veel te snel zagen we al
natuurlijk vergaten we de remklep maar eens te proberen
dus eerste touch down was een feit en sprong meteen weer 2 meter de lucht in , weer neerzetten
beng! voorwiel klapt onder het toestel in en toestel was geland

schade:
voorwiel arm krom en spant uitbebroken

naar huis
op de tafel

tjonge wat een waardeloze ophanging
voorwiel spant blijkt te bestaan uit 3 plankjes 3mm triplex op elkaar gelijmd met secondelijm
het geheel is dan oppervlakkig ingelijmd
voor de achterwielen geld hetzelfde
dus iedereen die een Rookie heeft of een Harpoon raad ik aan om zeker de achterwiel ophanging en de voorwiel ophangin zeker na te lijmen
met 30min epoxy samen gemixed met wat glaswol snippers en "baumwoll flocken" opnieuw na te lijmen daar het zaakje zeker gaat loslaten
deze bevindingen stonden trouwens ook in de laatste uitgave van de jetpower magazine
waar hetzelfde gebeurd was
het toestel is weer klaar , en we gaan vandaag waarschijnlijk nog maar eens de lucht in

Flame out:

trouwens de fout voor de flame out kwam waarschijnlijk door het feit dat
de benzine pomp te dicht op de hall sensor bevestigd was
en bij volgas een zeer sterk magentisch veld van de pomp kwam en resulteerde in puls verlies waardoor mijn regeling het zekere voor het onzekere neemt en ipv meer toeren ontwikkelt de regeling uitschakelt...
daar ik had uitgelezen:

Temp 600 Speed 16000 rpm
power 600

(power is de pomp)

dus temp ok pomp vol gas
en de rpm,s 16000? dat kan dus echt niet kloppen , regeling schakelt uit

weer wat geleerd


Groetjes

Sandor
 
Hallo Sandor,
Bedankt voor het delen van de Harpoon ervaring. Ik ga waarschijnlijk a.s. zaterdag voor de eerste maal de lucht in met mijn harpoon. Ik zal de bevestiging van de pootjes nog even nazien... :roll:
Ik gebruik een Behotec 130. Is een beetje aan de zware kant denk ik. Welke turbine gebruik jij?
Jan
 
Jan Beton zei:
Hallo Sandor,
Bedankt voor het delen van de Harpoon ervaring. Ik ga waarschijnlijk a.s. zaterdag voor de eerste maal de lucht in met mijn harpoon. Ik zal de bevestiging van de pootjes nog even nazien... :roll:
Ik gebruik een Behotec 130. Is een beetje aan de zware kant denk ik. Welke turbine gebruik jij?
Jan

van ons zelf Trefz TT66

www.digitech.nl

8.5 kilo
 
nu meer dan 8 vluchten gemaakt
toestel is echt een prachtding
vliegt absoluut klasse
mesvlucht , loops stall,s ales perfect
is binnen 25 meter al los met een beetje thrust vectoring (niet vol)

alleen dat landingsgestel is echt BAGGER
sorry dat ik het zeg ik verkoop zelf graupner
maar de eurokits zoals graupner die levert zijn echt niet geschikt voor deze kist
de mechaniek en nieuwer model remmen zijn klasse maar de "Benen"
zijn bar slecht
elke landing op gras resulteerd dat de verbindings pinnen krom zijn
we zullen nu zelf eens een paar benen maken van 6mm verenstaal
met 2 of 3 krullen kijken of dat het probleem oplost

nieuws volgt

grt Sandor
 
gpman zei:
heb je misschien foto's van de kist

yep

hier de kist

landingsgestel
en in vlucht
en op de grond
en wat sluikreclame :lol:
eindelijk in orde het ziet er naar uit dat de veer het onder controle heeft
en zelfs op ons ongewalste gras en gaten en kuilen het uithoud
dus vliegen maar.......

DSC00011.JPG

DSC00005.JPG

DSC00012.JPG

DSC00004.JPG

DSC00001.JPG
 
na 18 vluchten is het landings gestel nog altijd heel (toestel ook) :lol:
dus ik vermoed dat we een leuke trainer hebben voor de try out dag
verbruik valt reuze mee , daar hij op half gas nog steeds snel is
en een vliegtijd van ongeveer 8 tot 9 minuten gehalld kunnen worden
 
dit weekend word de Harpoon getest met onze nieuwe motor
de Trudo 11R
met 11.2 kilo stuwkracht bij 120k maar met hetzelfde gebruik (380ml/min)
deze motor is door simjet (www.simjet.com) 2300 ontwikkeld maar door ons voorzien van alle electronica en wat kleine aanpassingen
de pomp is van het merk flightworks
gewicht 1350 gram incl starter
zelfde afmetingen en gewicht als onze Trudo 8
de motor kunnen we in principe tot 126000 rpm draaien
maar uit testen blijkt dat het verbruik tegenover meer vermogen (13kilo)
te hoog is , en de motor zich bij 122-123000 het lekkerste in zijn vel (cover) zit (650c)

aleen de prijs zal wat minder zijn dan simjet :roll:
ons voordeel : de electronica maken we zelf , balanceren doen we zelf
scheelt dus zeer veel in de aankoop van de motoren
de motor lijkt ons vooral gelet op de afmetingen en gewicht de ideale
motor zijn voor Twijfelgevallen die 13 kilo teveel vinden (verbruik,gewicht,afmeting)
en 8 kilo te weinig

(dit weekend word ook een delta (scout) getest door Bert van didden)
met de Trudo 8
gewicht toestel incl turbine 4.8 kilo

grt Sandor
 
Back
Top