harpoon vliegt

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Sandor, 15 feb 2004.

  1. Sandor

    Sandor Guest

    vrijdag de 13e ingevlogen
    hier het verhaal:
    natuurlijk bracht de 13e het een en ander mee

    nadat we alles gecontroleerd hadden en klaar waren pakte de startmotor niet goed op
    dus op de kop even vrijmaken (door de kou) alles ok
    turbine gestart
    even volgas paf! flameout en een hoop witte rook
    he wat is dat? dat hebben we allang niet meer gehad
    tank bekeken buffertank ook ok
    geen lucht in de leidingen
    mmm vreemd nog maar eens proberen
    2de start volgas ok
    even taxien remmen testen alles ok
    keek de piloot aan en?
    go!
    de baan af (50meter lengte)
    na 35-40 meter kwam hij al los (zonder thrust vectoring)
    ik dacht al: ok we zijn los , dat stuk hebben we al
    Ron van uum de piloot schrok ook eventjes daar de harpoon
    als een gek snelheid opbouwde en dus besloot maar even het gas terug te nemen naar half gas
    de snelheid zat er nog steeds goed in
    de wielen hebben we voor de eerste vlucht maar even uitgelaten
    dus iets up trimmen ailerons hoefde niet vloog perfect rechtdoor
    na even bekomen te zijn van het mooie vliegbeeld , besloot ron maar eens even wat sneller te gaan
    tegen de wind in vol gas scheuren over de baan
    beetje up en pfffffffff FLAME out!!!!
    shit dat gebeurd altijd van je af en nooit dichtbij
    even snel overleggen
    wielen uitlaten?
    halen we de hele ronde?
    ron draaide meteen rond in
    ik tegen ron: wat denk je wielen in? uit?
    halen we het veld?
    het veld haalden we makkelijk
    de snelheid? veel te snel zagen we al
    natuurlijk vergaten we de remklep maar eens te proberen
    dus eerste touch down was een feit en sprong meteen weer 2 meter de lucht in , weer neerzetten
    beng! voorwiel klapt onder het toestel in en toestel was geland

    schade:
    voorwiel arm krom en spant uitbebroken

    naar huis
    op de tafel

    tjonge wat een waardeloze ophanging
    voorwiel spant blijkt te bestaan uit 3 plankjes 3mm triplex op elkaar gelijmd met secondelijm
    het geheel is dan oppervlakkig ingelijmd
    voor de achterwielen geld hetzelfde
    dus iedereen die een Rookie heeft of een Harpoon raad ik aan om zeker de achterwiel ophanging en de voorwiel ophangin zeker na te lijmen
    met 30min epoxy samen gemixed met wat glaswol snippers en "baumwoll flocken" opnieuw na te lijmen daar het zaakje zeker gaat loslaten
    deze bevindingen stonden trouwens ook in de laatste uitgave van de jetpower magazine
    waar hetzelfde gebeurd was
    het toestel is weer klaar , en we gaan vandaag waarschijnlijk nog maar eens de lucht in

    Flame out:

    trouwens de fout voor de flame out kwam waarschijnlijk door het feit dat
    de benzine pomp te dicht op de hall sensor bevestigd was
    en bij volgas een zeer sterk magentisch veld van de pomp kwam en resulteerde in puls verlies waardoor mijn regeling het zekere voor het onzekere neemt en ipv meer toeren ontwikkelt de regeling uitschakelt...
    daar ik had uitgelezen:

    Temp 600 Speed 16000 rpm
    power 600

    (power is de pomp)

    dus temp ok pomp vol gas
    en de rpm,s 16000? dat kan dus echt niet kloppen , regeling schakelt uit

    weer wat geleerd


    Groetjes

    Sandor
     
  2. Erik van Dijen

    Erik van Dijen In Memoriam PH-SAM

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Hilversum
    :D
    Gefeliciteerd met de resultaten van de maidenvlucht!Wat voor turbine gebruik je?

    Groeten,

    Erik.
     
  3. Jan Beton

    Jan Beton

    Lid geworden:
    5 dec 2003
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Sandor,
    Bedankt voor het delen van de Harpoon ervaring. Ik ga waarschijnlijk a.s. zaterdag voor de eerste maal de lucht in met mijn harpoon. Ik zal de bevestiging van de pootjes nog even nazien... :roll:
    Ik gebruik een Behotec 130. Is een beetje aan de zware kant denk ik. Welke turbine gebruik jij?
    Jan
     
  4. Sandor

    Sandor Guest

    mmm die van mijzelf

    www.digitech.nl

    Trefz Turbine TT66 8.5 kilo
     
  5. Sandor

    Sandor Guest

    van ons zelf Trefz TT66

    www.digitech.nl

    8.5 kilo
     
  6. Sandor

    Sandor Guest

    nu meer dan 8 vluchten gemaakt
    toestel is echt een prachtding
    vliegt absoluut klasse
    mesvlucht , loops stall,s ales perfect
    is binnen 25 meter al los met een beetje thrust vectoring (niet vol)

    alleen dat landingsgestel is echt BAGGER
    sorry dat ik het zeg ik verkoop zelf graupner
    maar de eurokits zoals graupner die levert zijn echt niet geschikt voor deze kist
    de mechaniek en nieuwer model remmen zijn klasse maar de "Benen"
    zijn bar slecht
    elke landing op gras resulteerd dat de verbindings pinnen krom zijn
    we zullen nu zelf eens een paar benen maken van 6mm verenstaal
    met 2 of 3 krullen kijken of dat het probleem oplost

    nieuws volgt

    grt Sandor
     
  7. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    heb je misschien foto's van de kist
     
  8. Sandor

    Sandor Guest

    yep

    hier de kist

    landingsgestel
    en in vlucht
    en op de grond
    en wat sluikreclame :lol:
    eindelijk in orde het ziet er naar uit dat de veer het onder controle heeft
    en zelfs op ons ongewalste gras en gaten en kuilen het uithoud
    dus vliegen maar.......

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Sandor

    Sandor Guest

    na 18 vluchten is het landings gestel nog altijd heel (toestel ook) :lol:
    dus ik vermoed dat we een leuke trainer hebben voor de try out dag
    verbruik valt reuze mee , daar hij op half gas nog steeds snel is
    en een vliegtijd van ongeveer 8 tot 9 minuten gehalld kunnen worden
     
  10. Sandor

    Sandor Guest

    dit weekend word de Harpoon getest met onze nieuwe motor
    de Trudo 11R
    met 11.2 kilo stuwkracht bij 120k maar met hetzelfde gebruik (380ml/min)
    deze motor is door simjet (www.simjet.com) 2300 ontwikkeld maar door ons voorzien van alle electronica en wat kleine aanpassingen
    de pomp is van het merk flightworks
    gewicht 1350 gram incl starter
    zelfde afmetingen en gewicht als onze Trudo 8
    de motor kunnen we in principe tot 126000 rpm draaien
    maar uit testen blijkt dat het verbruik tegenover meer vermogen (13kilo)
    te hoog is , en de motor zich bij 122-123000 het lekkerste in zijn vel (cover) zit (650c)

    aleen de prijs zal wat minder zijn dan simjet :roll:
    ons voordeel : de electronica maken we zelf , balanceren doen we zelf
    scheelt dus zeer veel in de aankoop van de motoren
    de motor lijkt ons vooral gelet op de afmetingen en gewicht de ideale
    motor zijn voor Twijfelgevallen die 13 kilo teveel vinden (verbruik,gewicht,afmeting)
    en 8 kilo te weinig

    (dit weekend word ook een delta (scout) getest door Bert van didden)
    met de Trudo 8
    gewicht toestel incl turbine 4.8 kilo

    grt Sandor
     

Deel Deze Pagina