vrijdag de 13e ingevlogen hier het verhaal: natuurlijk bracht de 13e het een en ander mee nadat we alles gecontroleerd hadden en klaar waren pakte de startmotor niet goed op dus op de kop even vrijmaken (door de kou) alles ok turbine gestart even volgas paf! flameout en een hoop witte rook he wat is dat? dat hebben we allang niet meer gehad tank bekeken buffertank ook ok geen lucht in de leidingen mmm vreemd nog maar eens proberen 2de start volgas ok even taxien remmen testen alles ok keek de piloot aan en? go! de baan af (50meter lengte) na 35-40 meter kwam hij al los (zonder thrust vectoring) ik dacht al: ok we zijn los , dat stuk hebben we al Ron van uum de piloot schrok ook eventjes daar de harpoon als een gek snelheid opbouwde en dus besloot maar even het gas terug te nemen naar half gas de snelheid zat er nog steeds goed in de wielen hebben we voor de eerste vlucht maar even uitgelaten dus iets up trimmen ailerons hoefde niet vloog perfect rechtdoor na even bekomen te zijn van het mooie vliegbeeld , besloot ron maar eens even wat sneller te gaan tegen de wind in vol gas scheuren over de baan beetje up en pfffffffff FLAME out!!!! shit dat gebeurd altijd van je af en nooit dichtbij even snel overleggen wielen uitlaten? halen we de hele ronde? ron draaide meteen rond in ik tegen ron: wat denk je wielen in? uit? halen we het veld? het veld haalden we makkelijk de snelheid? veel te snel zagen we al natuurlijk vergaten we de remklep maar eens te proberen dus eerste touch down was een feit en sprong meteen weer 2 meter de lucht in , weer neerzetten beng! voorwiel klapt onder het toestel in en toestel was geland schade: voorwiel arm krom en spant uitbebroken naar huis op de tafel tjonge wat een waardeloze ophanging voorwiel spant blijkt te bestaan uit 3 plankjes 3mm triplex op elkaar gelijmd met secondelijm het geheel is dan oppervlakkig ingelijmd voor de achterwielen geld hetzelfde dus iedereen die een Rookie heeft of een Harpoon raad ik aan om zeker de achterwiel ophanging en de voorwiel ophangin zeker na te lijmen met 30min epoxy samen gemixed met wat glaswol snippers en "baumwoll flocken" opnieuw na te lijmen daar het zaakje zeker gaat loslaten deze bevindingen stonden trouwens ook in de laatste uitgave van de jetpower magazine waar hetzelfde gebeurd was het toestel is weer klaar , en we gaan vandaag waarschijnlijk nog maar eens de lucht in Flame out: trouwens de fout voor de flame out kwam waarschijnlijk door het feit dat de benzine pomp te dicht op de hall sensor bevestigd was en bij volgas een zeer sterk magentisch veld van de pomp kwam en resulteerde in puls verlies waardoor mijn regeling het zekere voor het onzekere neemt en ipv meer toeren ontwikkelt de regeling uitschakelt... daar ik had uitgelezen: Temp 600 Speed 16000 rpm power 600 (power is de pomp) dus temp ok pomp vol gas en de rpm,s 16000? dat kan dus echt niet kloppen , regeling schakelt uit weer wat geleerd Groetjes Sandor
Hallo Sandor, Bedankt voor het delen van de Harpoon ervaring. Ik ga waarschijnlijk a.s. zaterdag voor de eerste maal de lucht in met mijn harpoon. Ik zal de bevestiging van de pootjes nog even nazien... :roll: Ik gebruik een Behotec 130. Is een beetje aan de zware kant denk ik. Welke turbine gebruik jij? Jan
nu meer dan 8 vluchten gemaakt toestel is echt een prachtding vliegt absoluut klasse mesvlucht , loops stall,s ales perfect is binnen 25 meter al los met een beetje thrust vectoring (niet vol) alleen dat landingsgestel is echt BAGGER sorry dat ik het zeg ik verkoop zelf graupner maar de eurokits zoals graupner die levert zijn echt niet geschikt voor deze kist de mechaniek en nieuwer model remmen zijn klasse maar de "Benen" zijn bar slecht elke landing op gras resulteerd dat de verbindings pinnen krom zijn we zullen nu zelf eens een paar benen maken van 6mm verenstaal met 2 of 3 krullen kijken of dat het probleem oplost nieuws volgt grt Sandor
yep hier de kist landingsgestel en in vlucht en op de grond en wat sluikreclame :lol: eindelijk in orde het ziet er naar uit dat de veer het onder controle heeft en zelfs op ons ongewalste gras en gaten en kuilen het uithoud dus vliegen maar.......
na 18 vluchten is het landings gestel nog altijd heel (toestel ook) :lol: dus ik vermoed dat we een leuke trainer hebben voor de try out dag verbruik valt reuze mee , daar hij op half gas nog steeds snel is en een vliegtijd van ongeveer 8 tot 9 minuten gehalld kunnen worden
dit weekend word de Harpoon getest met onze nieuwe motor de Trudo 11R met 11.2 kilo stuwkracht bij 120k maar met hetzelfde gebruik (380ml/min) deze motor is door simjet (www.simjet.com) 2300 ontwikkeld maar door ons voorzien van alle electronica en wat kleine aanpassingen de pomp is van het merk flightworks gewicht 1350 gram incl starter zelfde afmetingen en gewicht als onze Trudo 8 de motor kunnen we in principe tot 126000 rpm draaien maar uit testen blijkt dat het verbruik tegenover meer vermogen (13kilo) te hoog is , en de motor zich bij 122-123000 het lekkerste in zijn vel (cover) zit (650c) aleen de prijs zal wat minder zijn dan simjet :roll: ons voordeel : de electronica maken we zelf , balanceren doen we zelf scheelt dus zeer veel in de aankoop van de motoren de motor lijkt ons vooral gelet op de afmetingen en gewicht de ideale motor zijn voor Twijfelgevallen die 13 kilo teveel vinden (verbruik,gewicht,afmeting) en 8 kilo te weinig (dit weekend word ook een delta (scout) getest door Bert van didden) met de Trudo 8 gewicht toestel incl turbine 4.8 kilo grt Sandor