Havensleepboot op stoom

Ik denk dat je met die lage toerentallen meer profijt hebt aan veel meer spoed.
Ik heb hetzelfde met mijn stuart compound die maar 350 tot 400 toeren maakt.
Daar zat een schroef onder van 80 met spoed 58.
Nu met 90 en spoed 90 geeft het een veel beter beeld.
Mogelijk dat een vierblads met spoed 90 ook nog wel zal werken, maar dat is voor later.

Mijn verhaal op : wat vooraf ging aan het zelf maken van een schroef

Grotere spoed

Ik heb het met belangstelling gevolgd Harm,

Een nog grotere spoed zal zeker wat meer brengen. The Prop Shop in Engeland adviseerd zelfs een ratio van 1,5:1 (pitch:diameter) voor stoommachines. Ik kan geen grotere diameter kwijt dan 65 mm onder de huidige romp. De spoed zou ik bij deze ratio nog wel kunnen opvoeren naar 100 mm (is nu 67 mm).

Ik had eerlijk gezegd toen ik het model ging bouwen niet verwacht dat dit vrij kleine stoommachientje nog zo'n koppel kan leveren.

niet verwacht dat dit vrij kleine stoommachientje nog zo'n koppel kan leveren.

Ik heb met tornen aan de schroef een zeer pijnlijke vinger opgelopen.
Machine kwam op slag en maakte meteen 1/3 slag (3 blad schroef) waarbij mijn vinger klem zat tussen een blad en het schroefraam.
Dat zonder snelheid met enkel de stoomkracht op de zuiger.
Stoom is echt heel wat anders dan een electromotor van hetzelfde vermogen.
(die het toch echt moet hebben van het toerental)

Als ik tijd krijg ga ik ook een 4 blad maken met zoveel spoed dat mogelijk is met deze naaflengte, ik ben zeer benieuwd.

Re: tijd voor een grotere vijver

Inderdaad een grotere vijver (zucht) en dan te bedenken dat dit allemaal begonnen was om mijn zoontje uit te leggen hoe een stoommachine werkt.

Ik denk dat ik de spoed van de schroef zo laat. Wel kan ik de machine misschien via de schroefas nog een waterpomp laten aandrijven, nu deze duidelijk nog steeds koppel over heeft.

:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Back