Havensleper 'Yarra' van Deans Marine

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Lex Verkuijl, 4 dec 2015.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de info Ron. Begrijp wel hoe zo'n ding werkt, maar heb geen ervaring in het gebruik. Nou ja, een heel klein beetje na een paar weken. Ben onder de indruk van de power en zoals blijkt uit Lex zijn ervaring kun je een vliegtuigmotortje ook in een boot(je) gebruiken. En dat biedt perspectieven, nu ik bijna door mijn oude bandrecorder motortjes heen ben. Lex die motoriseert er een nieuwe boot mee en ik mijn 55 jaar oude tankertje. Die wil ik eigenlijk nog een paar jaar in de vaart houden. En zo raak ik vertrouwd met wat nieuwe techniek. Mooi toch met al die support op het Forum! Was benieuwd of een borstelloze motor ook relatief langzaam wil lopen om te kunnen manoeuvreren. En dat lukt boven verwachting. Gr. Klaas.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Er is geen elektrisch of mechanisch verschil tussen vliegtuig- en boot-motoren, afgezien van eventuele waterkoeling.
    In een boot krijgt een motor minder luchtkoeling dan op een vliegtuig, daardoor zal een vliegtuigmotor in een boot minder vermogen kunnen verwerken.

    Motor op deze video langzaam genoeg?
    BLDC controller - RCG View Single Post

    Voor de liefhebber: het gebruikt FOC, Field-Oriented-Control, ik weet er nog niet veel van, behalve dat de elektrische vectoren je om de oren vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2017
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Da's mooi, goed voor de radar!!! :D
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  4. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    lex, bedankt voor de info.
    ga even de regelaar checken.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Wellicht kun je dat toch wel, Lex. Ik kreeg zojuist een brainwave, kijkend naar een van mijn slepers.
    Je lier: kan blijven staan. Inclusief Dyneema-snoer.
    Op de foto zie je een prototype van een afstandsbestuurbare beting op mijn Thames-tug-in-aanbouw:
    beting.jpg
    Het principe zie je zo al:
    Drie messing buizen met ertussen een (beweegbare) horizontale messing staf.
    Die staf kan via een draad door een servo (in het dekhuis) aangetrokken worden, waardoor de sleeptros vrijgegeven wordt.
    Ontspant de servo, wordt de staf door de veer teruggedrukt.
    Tot zover niks nieuws. Dit principe gebruikte ik op de Happy Hunter al.
    Nu in combinatie met jouw lier:

    De "tros" op de beting maak je kort.
    Het ene eind zet je, net als op de foto, vast op de beweegbare staf, het andere eind maak je vast aan de andere verticaal van de beting. Dat stuk tros (namaaktros) gaat dus nergens heen en blijft vastzitten. Je hebt nu dus een lus.

    Nu je daadwerkelijke sleeptros:
    Die loopt vanaf je lier, door de namaaktros, weer naar achteren richting sleep.
    Gezien het feit dat jij lekker glad Dyneema-lijn gebruikt, glijdt dat soepel over elkaar heen en kun je sleeptros naar believen in- en uitlieren.

    Mocht er echter een situatie zijn waarbij je je sleep acuut moet losgooien:
    Met een servo onderdeks trek je het horizontale deel van je beting aan, je namaaktros valt los, je sleeptros glijdt van de namaaktros af en je schip is voor kapseizen gered.
    Ik hoop dat ik een en ander duidelijk heb beschreven, en zo niet, gooi er maar een vraag tegenaan!
    (Ik hoop ook dat je nog de ruimte ervoor hebt...)
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Roel, voor vragen heb ik gelukkig altijd ruimte ... :rolleyes: :D

    Het verhaal over jou betting is duidelijk, eenvoudige en toch goed werkende constructie. Een nep-sleeptros in een lus snap ik ook, maar dan:

    Hoe door de tros heen lopen? En als de nep-tros losgegooid is zit de dyneema lijn nog steeds vast, toch, dan kan de boel nog steeds op één oor getrokken worden, Kun je een tekeningetje maken, ben nogal visueel ingesteld .. :friends:
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Programmeerkaart vanochtend binnen en de regelaar net "naar rechts gericht" met de gegevens van Lex. Werkt nu prima! Lex, bedankt voor de uitgebreide support. Gr. Klaas.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ahhhh..... kak. Helemaal niet meer aan het andere einde van je sleeplier gedacht... Mezelf zo zitten focussen op het losschieten uit de "neptros" dat ik me niet meer realiseerde dat het andere einde van je Dyneema-lijn nog steeds aan je lier vastzit...:frustie: :hammer:Sorry! Vergeet alles na "goedemorgen!"
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Oké, nieuwe poging. Waarschijnlijk nog simpeler.
    lier.jpg

    Van links naar rechts:
    Gesleept schip met op de voorste bolder(s) een lijn die in een lus loopt (bruin)
    Dan je Dyneema-sleeptros (groen)
    Die loopt van je lier, via de lus op het gesleepte schip, terug naar jouw sleper en wordt vastgemaakt in "mijn" RC-bestuurde beting.
    Met je lier kun je de zwik uit- of inlieren, wat je maar wilt. Duurt alleen wat langer omdat je sleeptros nu dubbel is.
    Mocht je je sleep willen lossen, bedien je "mijn" RC-gestuurde beting.
    tros schiet los, glipt door de lus va het gesleepte schip en is los.
    Je tros bengelt achter je sleper (uitkijken met je schroeven dus!) maar je bent van je sleep verlost.
    (hèhè, wat een verhaal weer...)
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Roel,

    Deze is duidelijk, en uitvoerbaar. Ik ga er eens op broeden :friends:
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik zie 't wel als het ei gelegd is!:D
     
  12. Arragon

    Arragon

    Lid geworden:
    7 dec 2010
    Berichten:
    84
    Locatie:
    In het zuiden van Frankrijk
    En ...... wat is het geworden?
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Nog niets ... maar komt wel. Project ligt even stil wegens andere ( zelf opgelegde) prio's..
     
  14. De Bruyn

    De Bruyn

    Lid geworden:
    13 apr 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Belgie
    Hallo Heb deze bouw kit ook aangekocht ,nu zie ik een waterpompje staan ??? is dit voor blusmonitor ?wat is uw ervaring bouwkit en vaar eigenschap
    MVG
    Francois
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Leuk te horen dat je er ook één aan het bouwen bent! De mijne ligt al geruime tijd onder een plasticje te wachten tot ik er weer tijd voor gevonden heb, maar dat gaat zeker nog gebeuren.

    Het waterpompje is voor de blusmonitor op het dak van de stuurhut. Mijn ervaring tot nu toe is gelijk aan elke Deans kit, en zoals een collega bouwer het altijd treffend uitdrukt; het is scratch build met voorbewerkte onderdelen! De romp en dekopbouw zijn wat dik, maar verder prima, alle gegoten details moeten allemaal nabehandeld worden om ze netjes te krijgen. Maar dan krijg je wel uiteindelijk wel een apart model wat je niet vaak tegen zult komen.

    Vaareigenschappen zijn ook prima, zeer wendbaar en stabiel. Zie ook de geplaatste video's van de proefvaarten.
     
  16. De Bruyn

    De Bruyn

    Lid geworden:
    13 apr 2017
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Belgie
    Bedankt voor je antwoord ben er vorige week aan begonnen ,heb wel andere stuurcabine als bij u op de foto ,de gegoten stukken zijn allemaal voor de vuilemmer kan je niets mee doen ,vriend van de club gaat nieuwe printen .ook de ondersteuning as en motoren ga ik wijzigen ,waarschijnlijk losse straalbuizen plaatsen maar dat weet ik nog niet zekers
    MVG

    Francois
     

Deel Deze Pagina