Havilland dh-98 mosquito KA114. !!

Dat ben ik met je eens Robert,
Knap werk wat Han levert, petje af (hoewel ik mijn petje liever ophoud, met die sneeuw hier).

Ik zou het niet kunnen opbrengen. Had allang gestopt met de kist, als je in zo'n een vroeg stadium al continu aan het herstellen bent.
Ik snap alleen niet, dat er nooit een revisie is gemaakt van de tekeningen. Wat ik begreep uit een ander draadje. Zijn alle modellen ooit gebouwd door de tekenaar, dan moet hij dit toch ook gemerkt hebben dat er dingen niet kloppen.

Edwin en hoeby kunnen zich maar beter bij ARF modellen houden, een goed schaalmodel is veel te veel werk.
Je moet altijd bijsturen als je een model gaat bouwen met een goede schaal.
Dat is ook de reden dat je veel documentatie en foto's moet vergaren voor dat je aan de bouw begint.
Als je aan een tekening van Ike begint moet je zowiezo een ervaren bouwer zijn om tot een goed resultaat te komen.
Han, en alle volgers, een goede jaar wisseling toegewenst

Rieks

Er is een verschil tussen iets schaal maken en een tekening waar je van uit mag gaan dat ie klopt, die vervolgens centimeters afwijkt en schots en scheef zou zijn als je hem niet overal aanpast Rieks... volgens mij betekent het niet dat een niet-kloppende bouwtekening vervelend vinden meteen betekent dat je het maar bij ARF-jes moet houden.

En je zegt een goed schaalmodel, definieer goed.. bedoel je de juiste schaalproporties en de juiste aanzichten e.d.? Of spanten die überhaupt passen?

Precies Robert, goede verhoudingen zijn eigelijk belangrijker dan makkelijk vliegen zoals ARF toedtellen.
Als ik een model ga bouwen van een tekening van iemand anders, (meestal) zet ik de tekening over in DXF zodat ik elke rompspant naar behoefte kan vergroten of verkleinen in autocad om de juiste afmetingen te krijgen.
Vleugelribben maak ik altijd met PROFILI, hierin kun je, als je een licency hebt tenminste, de juiste root en tip profielen uitzoeken en dan automatisch laten interpoleren en uitprinten van de tussen liggende ribben.
Verder heb ik nooit haast, de bouw van mijn Mosquito is al 3 jaar geleden begonnen.

Groeten Rieks

De rest zal ik jullie besparen.

Maar net voor de kerst nog een kadotje van Jef ontvangen.
Heel veel info van de Brian Talor mosquito.

102_1143.jpg

102_1144.jpg

Hoe dan ook nu kan ik verder maar eerst de kerst aan de kant.

Groeten HanDeBouwer.

zoals de tekeningen van yke nu zijn moet je een zeer ervaren bouwer zijn
daar was ik ook al achter
alle spanten moeten geconteroleerd worden voordat je ze uit zaacht
dit heb ik al eerder vermeld

wat ik nu aan het doen ben is juist dat te veranderen

kortom updates maken voor de tekeningen
met opnieuw uitgewerkte spanten
maar ook de vleugelribben

aangezien er freespaketten gaan komen is het wel fijn als alles klopt

Zo vandaag maar weer eens lekker geplakt.
Het bommenluikdeel ingedekt met 10 mm brede latjes.
Is wel een hele klus zo maar het resultaat is er ook naar.
Zo de hele romp maar doen.:confused:
Nu kan ik daar een mooi mal van maken.

102_1145.jpg

102_1146.jpg

En een papje er over.

102_1149.jpg

Groeten HanDeBouwer.

Mooi project weer Han! Snap niet dat ik dit draadje nu pas voor het eerst zie. Het is weer bijzonder leerzaam. Bedankt dat je de moeite neemt om alles met ons te delen.

En iedereen de beste wensen voor 2015.!!

Gertje ik denk glitsa met balsastof er doorheen.
Heb ik al zo lang.!!

Niet stil gezeten hier.

Nu alles ingesopt met een matje dat de mal moet worden.

102_1166.jpg

Daar komt morgen of zo dit op.

102_1165.jpg

Dan heb ik een mooi stevig bakkie!!!
Wie weet nog wat spuitschuim er in.

En dan nog wat malletjes gemaakt.
Voor de latjes en liggertjes.
Deze om de liggertjes mooi af te schuinen!!

102_1147.jpg

En om de 10 mm latjes af te schuinen voor verlenging.. Dat zijn er straks een heleboel.

102_1148.jpg

En om een schuin kantje aan de latjes te maken.

102_1153.jpg

102_1156.jpg

En dat is het voor vandaag.

Groeten hanDeBouwer.

Ziet er weer goed uit jij ook een goed 2015 dat deze kist maar mooi mag worden! En goed gaat vliegen!

Laatst bewerkt door een moderator:

Han,

Zo'n malletje is overbodig. Omdat de hoek van beide latjes gelijk is, kan je ze net zo goed, beter zelfs, naast elkaar leggen met wat dubbelzijdig tape eronder en dan gezamenlijk afschuren. Dan worden ze echt identiek en het is simpeler. (Elk 'tweede' latje komt 180 graden gedraaid op de 'eerste'.)
En je hoeft het niet eens precies af te meten. De lengte moet wel minimaal 11 keer de doorsnede zijn, maar 11 of 12,56576 maakt niet uit. De hoek moet alleen gelijk zijn.

1.jpg

Joints - Henri's Aircraft

Valt ook nog wel mee.
Duurt alleen wat langer.

Dus dan maar stripings plakken.

102_1181.jpg

Is een klus maar dan heb je ook wat.

Groeten HanDeBouwer.

Back