Havilland Dragon Rapide D.H.89

Aloha eigenbouw van mijn grootvader die onder tussen 83 jaar is.
Nog steeds een kranige vent, maar bouwt jammer genoeg niets meer.
Hij heeft er geen zin meer in.

Vanmiddag een bezoekje gebracht en voor ik het wist zat deze in de auto.

img7100mediumtk9.jpg

img7103mediumma1.jpg

img7108mediumpk1.jpg

Hij wou er vanaf.
Dus ja dan nemen we hem vriendelijk aan.
Maar dit is echter serieus boven mijn petje denk ik.
Deze mooie vlieger op een redelijke manier af bouwen.

Spanwijdte +/- 2m10. Gewicht nog niet bekend. Maar weegt heel wat. Is zelfs redelijk zwaar.
Verwachte motorisatie elektro.

Er zou een belgische versie (Sabena van hebben rondgevlogen in het voormalige Belgisch Congo)
Kan iemand mij de serie nummers bezorgen. Of een weg er naar toe? Alvast bedankt

Als ik dan toch aan dit meer-jaren project begin dat het dan ook historisch nog een beetje juist in elkaar zit.

MvG

Tim

P.S.: Er is ook nog een iets kleinere versie. Nog ruwbouw stadium maar toch ook al vergevorderd.
De bovenste vleugelhelften ben ik blijkbaar nog vergeten.

littledh89003mediumiy0.jpg

Doe mij ook zo'n grootvader... ;)

Mooi hoor.. ga het afbouwen volgen!

Had je niet moeten doen.
Hier krijg ik echt de kriebels van.
De tekening ligt hier nog.

Super gaaf!!!!!

Han

Nee niet van een tekening gebouwd.
Gewoon van wat fotos. Eind jaren 80 to 95 is ie gebouwd.
Mijn grootvader heeft vliegers geademd, geleefd en gedronken.

Hij heeft ooit ook een K2(denk ik)(1/1) in elkaar geknutseld.Wel uit een bouwpakket (jaren 70) Waar ie zich nu ergens bevindt zou ik niet weten, en mijn grootvader ook al niet.

Omdat ie wat veel vlieguren moest halen om zijn brevet te blijven houden en er meer en meer kindjes kwamen is ie met de 1/1 bakken gestopt. En begonnen met modelbouw. Eerst een edelweis, Robbe. Hier heb ik nog mee leren vliegen. (1995 1,5 cc motor zonder gasregeling tankje max halfvol ander s was ie slechts minder dan een stipje)

Echter de gouden man was van beroep schrijnwerker/leraar en gepatenteerd knutselaar. En deed heel zijn leven niet liever als bouwen. Hij heeft slechts een 2 tal jaar actief gevlogen.
Eind jaren 80 is ie begonnen met het epoxy geëxperimenteer. Heeft hier wel een allergie aan overgehouden. Toen maar verder met polyester maar de resultaten waren niet al te goed maar wel mee te leven. Ettelijke zwevers, Spitfires en Messerschmitts werden geschapen uit hardhoud. Met de blote hand en een kenners oog. Mallen van gemaakt en epoxy later polyester rompen uit gemaakt.
Begin jaren 90 had ie een redelijk geautomatiseerde snijtafel. Om vleugels te snijden. (Die wordt verhuisd zo gauw als het wat beter weer is. :-) )

Eind jaren 90 begin 2000 had ie de kennis van het vacuum vormen van cockpitkappen volledig onder de knie. En het laatste wat nooit verwezenlijkt is geraakt. Is een grote bak is wel in aanbouw zelfs het verwarmingselement is aanwezig. Om vacuum plastic Catalinas te vervaardigen. De hardhouten Catalina is echter klaar. Dus daar gaan mijn grootvader en ik hopelijk nog samen iets leuks mee kunnen doen. Als ik hem er nog warm voor krijg.

Zo dit was de ode aan mijn grootvader en al zijn werk dat ie voor zijn Petekind heeft achtergelaten. Ik ben de enige die hobby ooit heeft beoefend in de familie (buiten mijn vader een beetje). En nu terug Redelijk verslaafd begonnen ben is ie zo content als iets dat het niet voor niets geweest is.

MvG

Tim

P.S.: 1 groot probleem als ik alles moet afmaken wat mijn grootvader gebouwd heeft moet ik hoe spijtig het ook is een leger gele mannetjes in dienst nemen.(en ik heb geen oneindige portemonnee) Er zullen nog harde keuzes gemaakt moeten worden. Overdaad schaadt.

Jan Jan Jan wat doe je nu, de DH-84 is wel een Dragon maar geen Rapide.

Je moet dan toch echt de DH-89 hebben.

DH-89 Dragon Rapide

Maakt niet uit hoor :P want de DH-84 en 89 zijn beide bijzonder leuke kisten :wink: .

Ton

Jan Jan Jan wat doe je nu
't Was gisteravond laat, en ik had al zo iets van: klopt dit nou, of . . . :oops:

Niet dus. :nooo:

Gelukkig zijn er dan altijd wel mensen die etc.etc. :wink:

Hou me maar scherp! 8)

jan.

Daar heb je even wat moois gehad man! :yes: :yes: ben er stil van :thumbsup:

Weet je of er spankabels voorzien waren of zijn de vleugels zelfdragend ontworpen?
Een beetje massa is voor een dubbeldekker niet zo erg, ben je ook minder windgevoelig
Zorg er dan wel voor dat je voldoende motorvermogen aan boord hebt..
Volgens mij heeft Gerard Rutten deze prachtige kist ook gevlogen in de schaal kampioenschappen...

Heel veel succes met dit prachtobject!

Ralf

Ze zijn sterk genoeg om zelfdragend te zijn. (Gelijmde afgeschaafde tapse liggers.) Er zijn haakje en oogjes voorzien op de bovenvleugel de ondervleugel bezit gaatjes maar weet niet juist hoe of wat.

Echter voor de schaal schoonheid van de kist is het natuurlijk wel nodig om de vleugels te voorzien van steunen en spankabels. (Allemaal nieuw voor me dus gaat nog een hele klus worden)

En tot het schaalniveau ga ik deze kist wel niet uitrusten.

Zal ze morgen alvast eens op de weegschaal zetten. Dan heb ik een gedacht wat er kan en niet kan.

MvG

Tim

P.S.: Mijn grootvader is vereerd dat jullie het een mooie kist vinden.

00-AFG, OO-CMP...er zat blijkbaar van alles tussen...

Tekening Dragon Rapide

De Havilland DH.89A Dominie D-2 served with the Belgian Air Force from 4 September 1946 onwards although before that it served by the semi-Belgian operated Metropolitan Communications Flight based at Hendon (U.K.) This remarkable machine was finally retired from the Belgian Air Force at the Elementary Flying School (EVS/EPE) at Goetsenhoven in May 1956.

Respect voor je Opa :!: :!:

http://aviher.ibelgique.com/aircraft/dragon/dh89a_dragon_rapide_g-aknv.html

0005.jpg

Rafgol

super hard merci voor de info.
Nice werkzaam in de luchtmacht branche???

Ik zie hem morgen heb de info uitgeprint. Kan ie het morgen allemaal eens lezen.

Greetz en duizendmaal dank.

Tim

Werkzaam in luchtmacht?? yep, de model-luchtmacht... :lol:

Neeje, ben een gewone verpleegkundige :roll: die zich al zijn ganse leven interesseert voor al wat vliegt. :)

Back