Hawk als eerste hotliner?

Zouden jullie aanraden om meteen met een Hawk te beginnen als eerste hotliner, of is dat echt een stap te ver? Ik heb nog minder dan een jaar vliegervaring met een Multiplex Mentor en een Trex 550 heli (beiden nog nooit gecrashed). Ik vlieg bij een club, dus ik zou aan de kabel kunnen de eerste paar keer.

Als jullie de Hawk afraden, wat dan wel? Op dit forum worden vaak de volgende modellen aangeraden:

Multiplex Blizzard
FVK Bandit
Simprop Excel Competitionz

Vliegen die makkelijker dan een Hawk, of zijn ze gewoon makkelijker te repareren als je schade hebt?

Nog wat losse vragen:
* Veel hotliners hebben geen richtingsroer, mis je dat niet?
* Modellen met een V staart, werkt dat als hoogte en richtingsroer?
* Wat is het lastigste aan een hotliner? Omgaan met de snelheid, hogere landingssnelheid?
* Kun je ook langzaam vliegen met een hotliner?

Hoi,

Ik ben geen wedstrijd vlieger zoals veel F5B vliegers hier maar ik heb wel een Hawk als eerste hotliner gekocht en ik kan je vertellen dat hij echt super vliegt, ik heb er een Castle Nue 1y erin zitten (met dank aan Gerben) en ik vlieg ‘m op 4 cellen. Hij gaat echt als de brandweer en zit in secondes op flinke hoogtes…Ik vlieg zelf ook een Funjet op 5 cellen maar dit is sneller……(jeej)
Het is een snelle kist maar ik heb voor te landen de spoilermix(beide rolroeren omhoog) in de zender gezet en dat remt als een idioot en landen is echt super makkelijk….(ook voor beginners)
Een Mentor is een trainer….dus dat lijkt qua vliegen helemaal niet op een hotliner je moet erg bedacht zijn op de snelheid en daar op anticiperen(van te voren weten waar je naar toe wil) en dan is het geen probleem.
Nog wat losse vragen:
* Veel hotliners hebben geen richtingsroer, mis je dat niet? (je hebt ‘m niet nodig)
* Modellen met een V staart, werkt dat als hoogte en richtingsroer?(Alleen voor hoogte)
* Wat is het lastigste aan een hotliner? Omgaan met de snelheid, hogere landingssnelheid? (landen met spoiler is super makkelijk) en de snelheid wen je wel aan…
* Kun je ook langzaam vliegen met een hotliner? (jij bepaalt de daalhoek dus jij bepaalt hoe snel hij gaat….)Recht naar beneden is ie snel
(jeej)

Ik hoop dat ik je hebt overtuigd…het is echt een leuke kist voor weinig geld….specifiek op de Hawk kan ik je wel helpen…dus PM me als je wat wil weten. Ik weet niet waar je vandaan komt…..(staat niet in je profiel) maar anders kom je een keer kijken.
Gr,
Patrick
Zouden jullie aanraden om meteen met een Hawk te beginnen als eerste hotliner, of is dat echt een stap te ver? Ik heb nog minder dan een jaar vliegervaring met een Multiplex Mentor en een Trex 550 heli (beiden nog nooit gecrashed). Ik vlieg bij een club, dus ik zou aan de kabel kunnen de eerste paar keer.

Als jullie de Hawk afraden, wat dan wel? Op dit forum worden vaak de volgende modellen aangeraden:

Multiplex Blizzard
FVK Bandit
Simprop Excel Competitionz

Vliegen die makkelijker dan een Hawk, of zijn ze gewoon makkelijker te repareren als je schade hebt?

Nog wat losse vragen:
* Veel hotliners hebben geen richtingsroer, mis je dat niet?
* Modellen met een V staart, werkt dat als hoogte en richtingsroer?
* Wat is het lastigste aan een hotliner? Omgaan met de snelheid, hogere landingssnelheid?
* Kun je ook langzaam vliegen met een hotliner?

Heel moeilijk te zeggen of je toe bent aan een Hawk. Het is maar net hoe je met die Mentor vliegt. Sommige mensen vliegen "achter hun toestel aan" (hij valt in een linkerbocht , dan ga ik maar linksaf), andere hebben hun toestel volledig onder controle, anticiperen en weten precies wat er gebeurt en kan. Als je tot de laatste groep behoort (zonder zelfoverschatting maar reeel), dan is de Hawk een behoorlijke stap, maar te doen, eventueel met een tikje hulp van een ervaren piloot bij de eerste vluchten.
Gemiddeld genomen zou ik het een iets te grote stap vinden, er zijn echter mensen die deze stap wel kunnen maken.
Het probleem met een vol-gfk model is dat deze slechts beperkt te repareren zijn. Schade aan een romp gaat nog wel, schade aan de vleugel is vaak terminaal en niet te herstellen, zeker als de ligger gebroken is.
Een hotliner vliegt "neutraal", waar een beginnersmodel als een Mentor nog zelf-stabiel vliegt. Een Mentor zal een bocht vanzelf wat uitvlakken, leg je een hotliner onder 45 graden gerold, dan blijft ie in die richting gaan. Vandaar dat je beter moet kunnen anticiperen dan bij een beginnersmodel. Daarnaast kan de snelheid bij een foutje (of met opzet natuurlijk :) ) heel snel oplopen en heb je minder tijd om te reageren.

Als je denkt dat je aan een Hawk toe bent, bouw hem dan licht op. Een lichte motor, lipo en regelaar, zodat je rond de 1200-1300gram uitkomt. Dan is het allemaal wat makkelijker te handelen. Later kun je dan altijd toe naar hogere vermogens en een vlieggewicht van 1600-1650gram en de hoge snelheden..

Groetjes,
Gerben

Ik zou toch aanraden een Blizzard of een Wow eerst aan te schaffen veel goedkoper en toch het gevoel zeker na zo'n Mentor te krijgen van wat gaat dit snel, zeer makkelijk te repareren en alles toch een beetje onder de knie te krijgen, daarna een Hawk net zoals Gerben zegt laag vermogen beginnen , want snelheid went erg gauw, ben zelf begonnen met een blizzard als eerste "hotliner" daarna nog wat ander spul en daarna een V-Max(zelfde als de Hawk)met 1,5kw en nu ongeveer 2,5kw en alles met de instelhoekmeter op 0 gezet , geweldig , tot wanneer het ook weer gewoon
wordt, succes met je beslissing

gr Andre

Hallo Flyhigh,

met hulp is het te doen, de eerste vluchten kunnen eng zijn, als je dan in paniek raakt gaat het snel mis.
We hebben 1 september een F5B wedstrijd in Nederweert maar daar wil je natuurlijk niet op wachten.
Misschien dat iemand bij jou in de buurt het aandurft met je aan de kabel te vliegen.
Welke mode vlieg je, gas links of rechts?

GJ

Bedankt voor alle reacties. Ik heb besloten om mezelf niet te overschatten en te beginnen met een Hype Wow of een Multiplex Blizzard. Het gaat mij echt om de fun, en dat zal ik voorlopig genoeg hebben met zo'n ding.

Heeft er iemand eentje te koop staan toevallig?

Gewoon nieuw kopen.
Voor die paar tientjes moet je geen ellende van anderen kopen.
Ik zie alleen dat ie bij Staufenbiel even niet leverbaar is.

GJ

als je een keer hulp nodig hebt laat maar even weten. Af en toe ben ik bij MBC Weert te vinden, tussen het werk en de verbouwing door

Dus zo'n Hype Wow is een goede tussenstap op weg naar het echte werk? Wat is ie goedkoop zeg op die duitse site (109 euro), daar wacht ik wel even op.
Ik vlieg trouwens mode 2.
@sundaypilot: Ben jij toevallig Ronald? Dan hebben we elkaar al ooit ontmoet. Ik heb ooit een hotliner van jou in de mais terug gevonden. Dat was toch geen Hawk he? Ik laat wel weten als ik hulp nodig heb.
Leuk dat er een wedstrijd in Weert komt, tegen die tijd hoop ik mijn Hawk al te hebben...

Back