Beetje zoals Bertus. Lijkt een klein klusje, maar je gaat er even zoet mee wezen.... als je de kist weer 100% goed wilt laten vliegen. Verstieren is zeer eenvoudig.
Wel heel goed richten!!! Juiste instelhoeken. En ook niet 'gestuurd' zoda ie constant het hoekie om wil...
Ik heb de staat niet los gehad, wel fors ingescheurd. Ik heb inwendig met een ballon een glasvezelkous aangebracht.
Uitwending versterk met gehusselde roving. Gelijk een polyester glasmatstructuur (geen glasmat gebruiken!!!!, daar zit een lijm in die niet oplost in epoxy, slechts in polyester, en dan heb je geen sterke bewapening, wordt het een flutreparatie.
Klies voor een goede lamineerepoxy met een redelijke potlife, zodat je relaxed kunt werken. Neem verder alle voorschriften in acht wat betreft werken met epoxy. Spul is giftig.
Epoxyresten nimmer met aceton of thinner van de huid wassen. De opname is dan 100% gegarandeerd optimaal in de huid, direct naar het brein en je donder. Altijd wassen met water, zeep en schoonmaakazijn!
Werken met geschikte handschoenen, geen latex!!!! Die laten direct door. Vraag er naar bij de speciaalzaak.
Ik had weer een andere repa-methode...
Met hitte is de staart nog iets te richten na droging. Maar je moet zeer behoedzaam met lef te werk gaan. Stort de boel anders helemaal in.
Beste methode is wellicht de kist vast te zetten op een kaarsrechte plank of balk. Hem uit te meten over de lengte op de lijmnaad, deze uit te richten, te stellen.
Dan zou je eerst de buitenkant kunnen spalken met balsa. Daarmee richt je de boelen fixeerd met CA. Dan aan de binnenkant op gynacologische wijze a la dotteren een kous aanbrengen, doordrenkt met epoxy... De eerste sterkte inbrengen. In later stadium schuur je de balsa helemaal weg.
Als die instelhoeken niet 99% goed staan, is de kist onvliegbaar.
Dit was mijn basis kit... ik werd voor gek verklaard... maar het werkte feilloos! En hoe!
De ballonnen gemaakt van plasticzak, dubbellaags, gesealt met soldeerbout, met calkeerpapier er tussen. De vork overgetrokken met stukjes uit een witte plasticzak, zodat je er een beetje door kon kijken, afgetekend met stift.
http://www.modelbouwforum.nl/media/f5b-topmodel-reperatursatz.27567/
Epoxy hecht niet aan het vuilniszakkenplastic na droging.
De ballon, knijp je fijn, zet je in situ op druk (niet overdruk). De natte epoxy-kous erom, heel behoedzaam, toegeknepen,en dat zaakje zat vast op een bowden doorvoer-buis. En dat dan behoedzaam naar achter geschoven.
De spuit was met water gevuld, dat doseerde beter dan lucht, omdat de spuit minder stroef liep, en het water beter de druk op de romp verdeelde. Ook alle prikvezels weggenomen, voor zover ik het kon zien, om de ballon niet te perforeren.
Succes, Gr Bas