Hawk F5B setup (beginner)

Wat raden jullie aan als setup (motor, regelaar, servo's, lipo's, enz) voor mijn eerste Hawk F5B hotliner? Ik heb geen ervaring met hotliners dus ik wil 'rustig' beginnen, en er pas later een echt snelheidsmonster van maken (bij voorkeur zonder alles te vervangen).

19 mei is er een wedstrijd bij je in de buurt in Vught, daar vliegen waarschijnlijk ook wel wat Hawkjes mee. Dus mocht je tijd hebben je bent welkom. Meer info op www.f5b.nl

Voor de motor daar komt straks Gerben vast wel voor langs, die weet dat uit z'n hoofd.

Laatst bewerkt:
Of kom dit weekend even kletsen bij de MVC Swentibold, dan ben ik er normaal gesproken ook met de Hawk-cloon Budget en misschien de raketenwurm. Anders ben ik de week erop ook in Vught

Hallo Flyhigh,

je hoeft niet bang te zijn voor vermogen, vermogen kan een model redden.
Vooral bij de start is wat extra power lekker.

Het is een beetje wat je wilt en hoeveel geld je er voor over hebt.
Je kan met een budget drive aan de gang, HongKong motor met oude Robbe Planeta gear.
Voor 60-70 euro zou je een motor met gear moeten kunnen kopen, hoewel het wel zoeken is naar de Planeta's.
Daar hang je een Himodel GX200 of Himodel ICE 150 regelaar aan voor zo'n 55 euro en je hebt een leuke setup.
Je kan daar veilig zo'n 1500 watt uithalen (in F5B stijl).
Wil je meteen iets voor de toekomst kopen dan zou je moeten gaan kijken naar bijvoorbeeld Kontronik Kira 600-38 6.7:1
De motor met vertraging kost ongeveer 190 euro.
Daar kan je ook de GX200 of ICE 150 aanknopen.
Je kan dan met 1500 watt beginnen (propellorkeuze) maar als je eenmaal vertrouwen hebt dan levert dat setje makkelijk 2700 watt of meer (ook weer in F5B stijl, dus 2 a 3 seconden de motor aan en een rustpauze van 15-20 seconden).

Voor beide motoren komt daar nog een prop met spinner bij, RFM spinner en prop kosten zo'n 60 euro.
6mm goudcontacten van LMT (geen imitatie kopen! ) zijn ongeveer 3 euro per paar.
Een goede passende accu kost zo'n 40 euro (Turnigy 4S 30C).
3 Dymond D60 servo's (dat is toch echt wel het minimum) 60 euro.
Separaat BEC systeem met 350 mah 2S lipootje, 20 euro.

Nu heb je hopelijk een beetje een idee wat het allemaal kost.

grts Gert-Jan

Bedankt voor jullie reacties.

Het hoeft geen budget setup te worden, ik koop liever iets waar ik wat langer mee vooruit kan. Het budget is niet echt een probleem (ik hoop dat mijn vriendin dit niet leest ;-)

Dus samengevat:
* Hawk F5B (HAWK F5B | Electric-glider | Modelplanes | Models)
* servo's: 3 x Diamond D60 (DYMOND D 60 S | DYMOND | Servos | Electronic)
* Motor: Kontronik Kira 600-38/6.7 (waar te bestellen?)
* Regelaar: HiModel GX200 ([123244] dit-de-budget-regelaar-gx200)
* Accu: Turnigy 4s (hoeveel mAh heb ik nodig?)
* RFM spinner en prop (welke maat voor niet te veel vermogen?)
* Optocopler Optokoppler-Modul zu YGE-Brushlessreglern (nodig?)
* 6mm goudcontacten van LMT
* losse BEC (hoeveel ampere?) + ontvanger lipo (2S, hoeveel mAh?)
* 24 uurs epoxy lijm
* 15cm carbonroving (waar te koop?)
* aerosil (verdikkingsmiddel) http://www.polyservice.nl/Aerosil-50-gr-p-16339.html
* Dremel

En waar koop ik hevels? Missen er nog dingen op mijn lijstje?

P.S. De wedstrijd in Vucht is op 19 mei (en dus niet in juni zoals hierboven ergens staat). Ik wil dan zeker komen kijken, dus ik hoop dat er niks tussen komt.

Nog wat relevante linkjes die ik tegen ben gekomen op mijn zoektocht:
* www.modelbouwforum.nl/forums/pylonracen-speedmodels/109752-instappen-de-f5b-klasse-duur.html
* http://www.f5b.nl/hawkbouw/

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het budget geen probleem is:
Vervang de servo door Grauper DES428, digitaal en wat degelijkere armpjes.
Motor: Hacker B50-6L 6.7. Mocht je in de toekomst wat verder willen, kun je deze motor ook nog op 5S gebruiken. Dat kan met de Kira weliswaar ook, maar daar moet je een stukje voorzichtiger mee zijn en eigenlijk wat aanpassen.
Prop: RFM 15x13 op een 0-graden 'versetzte' spinner. Deze term zul je in de draadjes al tegengekomen zijn denk ik. Dan zit je rond de 1800-1900W op de Hacker en rond de 1500W op de Kontronik op 4S. De volgende stap is een 17x18 F5B Goud op 5 graden en versetzte spinner.
Accu: Turnigy 3300mAh 4S 30C of 40C of Gens Ace, gaat beide prima.

Optocoupler: is nodig (tenzij je een Unilog gaat gebruiken)

BEC: Castle 10A bec (klein, licht en betrouwbaar), ontvanger lipo-350-500mAh
Roving: Pm me je adres en ik stuur je een metertje
Verdikkingsmiddel: niet echt nodig

Hevels voor ailerons zitten erbij, hevel voor stabilo heb je een stukje printplaat/epoxyplaat voor nodig. Dan nog de stuurstangen voor ailerons, ik gebruikte M2 kwiklinks en stangetjes met M2 schroefdraad. (heb je een 'Z-buigtang'?)

Bestel meteen even een 2e motorspant erbij, je kunt ook een 2e motorspant maken uit printplaat/epoxyplaat. Een dubbelspant geeft wat extra lijmoppervlak voor extra stertke, is aan te bevelen.
Spant kun je inlijmen met Uhu Endfest 300, sterke epoxylijm.

Verder nog wat verlengsnoer voor de servo's, een multiplex 6-polige stekker voor de vleugel-stekker, een aan/uit schakelaar, wat +-8mm krimkous voor de motordraden na solderen, stukje klittenband om de accu vast te zetten en wat locktite voor de spinnerboutjes.

Geloof dat ik de meeste dingetjes nu wel opgenoemd heb.

Gerben

Gerben was me voor... :) Ik gaat ét nie backslashen...

De Hawk kan ook bij Lindinger als je kleur gevoelig bent... boven bepaald bedrag is verzenden gratis, levering behoorlijk snel.
Modellbau Lindinger Onlineshop
Daar kan je ook de servo's bestellen (Dymond D60 zijn prima hoor!)

Op mijn Enigma heeft Gerben eerst de 15 x 13 RFM prop aangeraden op 4S
Dan heb je aardig vermogen en is ook een handstart solo mogelijk, daar de prop niet overtrekt, hoef je niet altijd met een buddy te vliegen... Toch?

Voor de Enigma heb ik een 3600mAh 4S Turnigy pakket, beetje massa is voor de Hawk prima als ik de betogen doorneem van de eerder genoemde draadjes.
Je kan ook kiezen voor de cellen van Gens-Ace, of voor high-end Hyperion die behoorlijk 'duur'zaam zijn.

UBEC is een Castle Creation 10A. Klein dingetje.
Als voeding heb ik zelf een 600mAh pakketje... daar mijn lader ergens tot 500mA gaat.. dit was even voorhanden De 360mA Rino ging niet goed, kon ik maar tot 350 opladen.. vaste instelling Ultramat 16.

Spant kan je lijmen met Endfest 300. Of met 23 uurs epoxy met microballoons of ander fijn vulmiddel, zodat het lijm wordt. Spant moet echt goed verlijmd zijn om het grote koppel bij opstart te hanteren. En het inwendige niet gestaafmixert wordt...
Stuke roving kan je bestellen bij Lindinger... of bij Polyservise... of zien ritselen bij een van ons :mrgreen: Veel heb je niet nodig.

Moet je een Dremel aanschaffen? Neem dan een Proxxon op 12v. Die trillen en gieren niet... Heb beiden. De Proxxon werkt het fijnst... zonder er ook nog eens doof van te worden...

Laatst bewerkt:
Of je kunt een gebruikte F5B kist kopen kompleet vliegklaar.
Is in sommige gevallen prijstechnisch interessant.
Het is echter wel minder spannend.

Gr Frank

Hoi ik heb nog wat nieuwe vragen voor jullie. (door mijn vakantie heeft het F5B project wat vertraging opgelopen, dus ik heb nog steeds niks besteld).

Bij Modellbau Lindinger zie ik naast de V-Max Eco (= Hawk F5B in het geel/rood) ook een V-Max Evo III staan voor 100 euro meer. Is dat een betere keus dan de Hawk voor mij? De verschillen die ik zo snel zie zijn 2 extra flaps op de vleugel en en 8cm meer spanwijdte.

Van de RFM 15x13 prop zijn er twee varianten: de normale en de S-versie. Welke heb ik nodig?

Ik zal ook meteen een Z-buig tang bestellen. Goede tip!

De V Max Evo is een betere keus, maar niet leverbaar op het moment (al maanden niet).
Andere optie is de Alex F5B
Cumulus Modellbau - Alex II F5B
Maar is volgens mij ook niet leverbaar.

Ik heb van Rudi 2 verschillende props gekregen, 15x13 en 15x13S.
Ze liggen nu bij Bas Busking, ik ken de 15x13 S niet dus ik zou zeggen, de 15x13 normaal is goed.

Z buigtang?
Gebruik ik zelden.
Meestal breekt mijn stangetje als ik een Z wil buigen..

GJ

De V-max Evo III is ook bekend onder de naam Enigma, Zahir etc. Over de Enigma is al een lang draadje hier op t forum, prima kist!

Voordeel: flaps/welfkleppen.
Met de welfkleppen heb je meer flexibiliteit. Voor het zweven zet je de hele achterlijst 4-5mm omlaag (welfkleppen en ailerons), bij de speedvlucht kun je 'snapflaps' gebruiken (de achterlijst gaat bij geven hoogteroer omlaag) zodat het model korter de hoek omgaat.
Ook het landen is makkelijker met de 'butterfly' stand, ailerons omhoog, welfkleppen omlaag. Geeft een stuk meer rem-werking dan alleen de ailerons omhoog zoals bij een Hawk/Wilco.
De V-Mac Evo III is ook FAI-legaal, dus een 'echte' F5B kist, waar de hawk iets te weinig vleugeloppervlak heeft. In Nederland doen we daar niet moeilijk over bij wedstrijden, maar wel leuk om te weten.
Als je die 100.-- euro extra uit wilt/kunt geven is het dat zeker waard.

15x13prop: de normale (brede) versie is diegene die we bedoelen. Hoeveel vliegervaring heb je trouwens? Als je al wat meer ervaring hebt, zou je meteen voor de 16x17 Breed kunnen gaan. Die heeft als voordeel dat hij op een 5 graden spinner moet, net als de grotere props die je later zou kunnen gebruiken. Als je met 15x13 begint heb je later niks meer aan de '0-graden' spinner.

Stiekem komen er een hoop termen voorbij, laat je er niet door afschrikken, als je vregen hebt gewoon stellen..

Ik heb trouwens een leuke 'beginners' motor binnen, als ik hem getest heb en goed bevonden zal die op het te koop forum verschijnen. (kan nog wel even duren, eerst nog eigen spulletjes afmaken en op vakantie tussendoor).

Gerben

Ik heb altijd een vrouwtje aan de accu-plus, in dat geval is het deze:
SM-Modellbau online Shop - UniLog Stromsensor 400 A mit 6 mm LMT Gold (fr Akkus mit Buchse am Pluspol) 2517

Spantje:
Makkelijkste is zelf een te maken, precies pas voor jouw motor. Bestel een stukje gfk of carbon 2.5-3mm dik, of een stuk printplaat bij de electronica zaak.
Zowieso een dubbelspantje, zodat je spant +-5mm dik is, heb je 2x zoveel lijmoppervlak met de romp, een enkel spantje is soms net te zwak.

De Enigma/V-Max Evo III schijnt in de UK bij ACE model nog wel leverbaar te zijn trouwens..

Gerben

Met verzenden zou de Alex F5B dan op 445 Euro komen.
Ik zal weer eens zoeken naar een vervanger.

GJ

Back